Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa obiektów offshore i konstrukcji wielkowymiarowych

Sylabus przedmiotu Okrętowa metrologia energetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Okrętowa metrologia energetyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z metrologii, termodynamiki i podstaw konstrukcji maszyn.
W-2Wiadomości z siłowni okrętowych oraz z silników i układów napędowych w oceanotechnice.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi metod i technik pomiaru temperatur, ciśnień, natężenia przepływu masowego i objętościowego cieczy i gazów oraz metod badania i modelowania procesów wymiany ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń, ciepła spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych, stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, jak również metod i systemów pomiarowych stosowanych w diagnostyce maszyn.
C-2Ukształtowanie umiejętności modelowania procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń oraz stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pomiary temperatur, określanie wpływu temperatury na parametry eksploatacyjne maszyn.2
T-A-2Pomiary ciśnień, analiza wykresów indykatorowych maszyn cieplnych.3
T-A-3Modelowanie procesów wymiany ciepła, wyznaczanie współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła.4
T-A-4Wyznaczenie bilansu energetycznego maszyn i urządzeń.2
T-A-5Wyznaczanie stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, takich jak spaliny silników cieplnych.2
T-A-6Zaliczenie.2
15
wykłady
T-W-1Metody i techniki pomiarowe stosowane podczas budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-2Metody pomiaru temperatur.2
T-W-3Metody pomiaru ciśnień. Indykacja maszyn tłokowych.3
T-W-4Metody pomiaru natężenia przepływu masowego i objętościowego cieczy i gazów.2
T-W-5Badania i modelowanie procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła.3
T-W-6Metody pomiaru gęstości strumienia ciepła.2
T-W-7Metody badań przewodnictwa cieplnego materiałów.2
T-W-8Bilans energetyczny maszyn i urządzeń.2
T-W-9Ciepło spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych.2
T-W-10Metody pomiaru intensywności wydzielania ciepła i natężenia strumienia ciepła.2
T-W-11Metody pomiarów stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych.2
T-W-12Metody i systemy pomiarowe stosowane w diagnostyce maszyn okrętowych.2
T-W-13Przepisy dotyczące sposobów prowadzenia pomiarów energetycznych.2
T-W-14Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie prac kontrolnych.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
M-3Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń przedmiotowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O02-2_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące metod i technik pomiaru temperatur, ciśnień, natężenia przepływu masowego i objętościowego cieczy i gazów oraz metod badania i modelowania procesów wymiany ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń, ciepła spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych, stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, jak również metod i systemów pomiarowych stosowanych w diagnostyce maszyn.
O_1A_W08T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-11, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-12, T-W-3, T-W-13, T-W-5M-3, M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O02-2_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności modelowania procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń oraz stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych.
O_1A_U06, O_1A_U07T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-2, C-1T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-5, M-1, M-4, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O02-2_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie konieczność prowadzenia obserwacji i analizy parametrów pracy maszyn i urządzeń okrętowych oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji.
O_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-2, C-1T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-4, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O02-2_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące metod i technik pomiaru temperatur, ciśnień, natężenia przepływu masowego i objętościowego cieczy i gazów oraz metod badania i modelowania procesów wymiany ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń, ciepła spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych, stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, jak również metod i systemów pomiarowych stosowanych w diagnostyce maszyn.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O02-2_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności modelowania procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń oraz stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O02-2_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie konieczność prowadzenia obserwacji i analizy parametrów pracy maszyn i urządzeń okrętowych oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji.
2,0Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych
3,0Student ma podstawową świadomość o zagrożeniach bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych
3,5Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać jej oceny
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Piotrowki J., Kostyrko K., Wzorcowanie aparatury pomiarowej, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2000
  2. Praca pod red. Fodemski T. R., Pomiary cieplne - część 1 i 2, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  3. Zarzycki R., Wymiana ciepła i ruch masy w inżynierii środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Praca pod redakcją Serdecki W., Badania silników spalinowych - laboratorium, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998
  2. Wiśniewski S., Wymiana ciepła, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
  3. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy przedmiotowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2011, www.pkn.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pomiary temperatur, określanie wpływu temperatury na parametry eksploatacyjne maszyn.2
T-A-2Pomiary ciśnień, analiza wykresów indykatorowych maszyn cieplnych.3
T-A-3Modelowanie procesów wymiany ciepła, wyznaczanie współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła.4
T-A-4Wyznaczenie bilansu energetycznego maszyn i urządzeń.2
T-A-5Wyznaczanie stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, takich jak spaliny silników cieplnych.2
T-A-6Zaliczenie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody i techniki pomiarowe stosowane podczas budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-2Metody pomiaru temperatur.2
T-W-3Metody pomiaru ciśnień. Indykacja maszyn tłokowych.3
T-W-4Metody pomiaru natężenia przepływu masowego i objętościowego cieczy i gazów.2
T-W-5Badania i modelowanie procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła.3
T-W-6Metody pomiaru gęstości strumienia ciepła.2
T-W-7Metody badań przewodnictwa cieplnego materiałów.2
T-W-8Bilans energetyczny maszyn i urządzeń.2
T-W-9Ciepło spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych.2
T-W-10Metody pomiaru intensywności wydzielania ciepła i natężenia strumienia ciepła.2
T-W-11Metody pomiarów stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych.2
T-W-12Metody i systemy pomiarowe stosowane w diagnostyce maszyn okrętowych.2
T-W-13Przepisy dotyczące sposobów prowadzenia pomiarów energetycznych.2
T-W-14Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie prac kontrolnych.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O02-2_W01Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące metod i technik pomiaru temperatur, ciśnień, natężenia przepływu masowego i objętościowego cieczy i gazów oraz metod badania i modelowania procesów wymiany ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń, ciepła spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych, stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, jak również metod i systemów pomiarowych stosowanych w diagnostyce maszyn.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi metod i technik pomiaru temperatur, ciśnień, natężenia przepływu masowego i objętościowego cieczy i gazów oraz metod badania i modelowania procesów wymiany ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń, ciepła spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych, stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, jak również metod i systemów pomiarowych stosowanych w diagnostyce maszyn.
Treści programoweT-W-2Metody pomiaru temperatur.
T-W-9Ciepło spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych.
T-W-8Bilans energetyczny maszyn i urządzeń.
T-W-1Metody i techniki pomiarowe stosowane podczas budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
T-W-11Metody pomiarów stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych.
T-W-6Metody pomiaru gęstości strumienia ciepła.
T-W-4Metody pomiaru natężenia przepływu masowego i objętościowego cieczy i gazów.
T-W-7Metody badań przewodnictwa cieplnego materiałów.
T-W-10Metody pomiaru intensywności wydzielania ciepła i natężenia strumienia ciepła.
T-W-12Metody i systemy pomiarowe stosowane w diagnostyce maszyn okrętowych.
T-W-3Metody pomiaru ciśnień. Indykacja maszyn tłokowych.
T-W-13Przepisy dotyczące sposobów prowadzenia pomiarów energetycznych.
T-W-5Badania i modelowanie procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła.
Metody nauczaniaM-3Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O02-2_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności modelowania procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń oraz stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności modelowania procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń oraz stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi metod i technik pomiaru temperatur, ciśnień, natężenia przepływu masowego i objętościowego cieczy i gazów oraz metod badania i modelowania procesów wymiany ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń, ciepła spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych, stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, jak również metod i systemów pomiarowych stosowanych w diagnostyce maszyn.
Treści programoweT-W-8Bilans energetyczny maszyn i urządzeń.
T-W-11Metody pomiarów stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych.
T-W-12Metody i systemy pomiarowe stosowane w diagnostyce maszyn okrętowych.
T-W-13Przepisy dotyczące sposobów prowadzenia pomiarów energetycznych.
T-W-5Badania i modelowanie procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła.
T-A-4Wyznaczenie bilansu energetycznego maszyn i urządzeń.
T-A-3Modelowanie procesów wymiany ciepła, wyznaczanie współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła.
T-A-5Wyznaczanie stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, takich jak spaliny silników cieplnych.
T-A-2Pomiary ciśnień, analiza wykresów indykatorowych maszyn cieplnych.
T-A-1Pomiary temperatur, określanie wpływu temperatury na parametry eksploatacyjne maszyn.
Metody nauczaniaM-5Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń przedmiotowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków, analizą przyjętych założeń i analizą sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań maszyn i urządzeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O02-2_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie konieczność prowadzenia obserwacji i analizy parametrów pracy maszyn i urządzeń okrętowych oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny i wyrażać własne opinie dotyczące bezpiecznej ich eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności modelowania procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń oraz stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi metod i technik pomiaru temperatur, ciśnień, natężenia przepływu masowego i objętościowego cieczy i gazów oraz metod badania i modelowania procesów wymiany ciepła, wyznaczania bilansu energetycznego maszyn i urządzeń, ciepła spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych, stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, jak również metod i systemów pomiarowych stosowanych w diagnostyce maszyn.
Treści programoweT-W-9Ciepło spalania ciał stałych, ciekłych i gazowych.
T-W-8Bilans energetyczny maszyn i urządzeń.
T-W-1Metody i techniki pomiarowe stosowane podczas budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych.
T-W-11Metody pomiarów stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych.
T-W-12Metody i systemy pomiarowe stosowane w diagnostyce maszyn okrętowych.
T-W-13Przepisy dotyczące sposobów prowadzenia pomiarów energetycznych.
T-W-5Badania i modelowanie procesów wymiany ciepła, w szczególności współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła.
T-A-4Wyznaczenie bilansu energetycznego maszyn i urządzeń.
T-A-3Modelowanie procesów wymiany ciepła, wyznaczanie współczynnika przejmowania ciepła i gęstości strumienia ciepła.
T-A-5Wyznaczanie stężeń i składu chemicznego mieszanin gazowych, takich jak spaliny silników cieplnych.
T-A-2Pomiary ciśnień, analiza wykresów indykatorowych maszyn cieplnych.
T-A-1Pomiary temperatur, określanie wpływu temperatury na parametry eksploatacyjne maszyn.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń przedmiotowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych
3,0Student ma podstawową świadomość o zagrożeniach bezpieczeństwa występujących podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych
3,5Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać jej oceny
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące podczas niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych i potrafi dokonać krytycznej jej oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny