Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych

Sylabus przedmiotu Techniki komputerowe w oceanotechnice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki komputerowe w oceanotechnice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka: algebra, analiza.
W-2Posługiwanie się komputerem, system operacyjny Windows.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi metodami numerycznymi, w tym z: różniczkowaniem, całkowaniem, interpolacją, aproksymacją, rozwiązywaniem równań algebraicznych, rozwiązywaniem równań różniczkowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programem Mathcad w obliczeniach inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z programem Mathcad. Poruszanie się po programie. Rodzaje zmiennych. Funkcje standardowe. Pochodne i całki.2
T-L-2Metody rozwiązywania równań algebraicznych i ich układów za pomocą programu Mathcad. Rozwiązywanie nierówności.3
T-L-3Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej za pomocą programu Mathcad.2
T-L-4Tworzenie wykresów w programie Mathcad.2
T-L-5Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad.2
T-L-6Czytanie danych i zapisywanie wyników w programie Mathcad.2
T-L-7Obliczenia na symbolach.1
T-L-8Programowanie.3
T-L-9Rozwiązywanie równań różniczkowych.1
T-L-10Zaliczenie ćwiczeń.2
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do programu Mathcad. Możliwości programu Mathcad.1
T-W-2Omówienie wybranych algorytmów rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Rozwiązywanie nierówności.2
T-W-3Obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad.1
T-W-4Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej.2
T-W-5Wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego.2
T-W-6Programowanie w Mathcadzie.1
T-W-7Operatory i funkcje macierzowe. Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad.2
T-W-8Zastosowanie programu Mathcad do obliczeń na symbolach.2
T-W-9Wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów.2
T-W-10Graficzne przedstawienie wyników obliczeń w programie Mathcad.2
T-W-11Zapisywanie i czytanie danych w programie Mathcad.2
T-W-12Zaliczenie wykładów.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do zajęć.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Samodzielna nauka.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia: metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (wykład i ćwiczenia).
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań z użyciem komputera (ćwiczenia)
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z programu mathcad (ćwiczenia).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C04_W01
Student zna i rozumie wybrane algorytmy rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Ma wiedzę na temat metod rozwiązywanie nierówności. Wie jak wykonywać obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad. Ma wiedzę na temat interpolacji i aproksymacji funkcji jednej zmiennej. Zna wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego. Zna techniki programowania w Mathcadzie. Zna operatory i funkcje macierzowe w programie Mathcad. Wie jak wykonuje się obliczenia na wektorach i macierzach za pomocą programu Mathcad. Ma wiedzę o zastosowaniu programu Mathcad do obliczeń na symbolach. Zna wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów. Wie jak w programie Mathcad graficznie przedstawia się wyniki obliczeń oraz jak zapisuje się wyniki i czyta dane w programie Mathcad.
O_2A_W10, O_2A_W01T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-8, T-W-7, T-W-11, T-W-10, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C04_U01
Umiejętność poslugiwania się programem Mathcad. Umiejętność obliczania pochodnych. Umiejętność rozwiązywania równań algebraicznych z wykorzystaniem Mathcada. Umiejętność interpolowania i aproksymacji funkcji. Umiejętność programowania w Mathcadzie. Umiejętność obliczeń na wektorach i macierzach. Umiejętność wykonywania obliczeń symbolicznych. Umiejętność rozwiązywania rownań różniczkowych. Umiejętność graficznego przedstawiania wyników obliczeń. Umiejętność czytania danych i zapisywania wyników obliczeń za pomocą programu Mathcad.
O_2A_U15, O_2A_U09T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-2T-L-8, T-L-4, T-L-7, T-L-9, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-6M-3S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C04_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
O_2A_K02T2A_K02InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-6M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_C04_W01
Student zna i rozumie wybrane algorytmy rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Ma wiedzę na temat metod rozwiązywanie nierówności. Wie jak wykonywać obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad. Ma wiedzę na temat interpolacji i aproksymacji funkcji jednej zmiennej. Zna wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego. Zna techniki programowania w Mathcadzie. Zna operatory i funkcje macierzowe w programie Mathcad. Wie jak wykonuje się obliczenia na wektorach i macierzach za pomocą programu Mathcad. Ma wiedzę o zastosowaniu programu Mathcad do obliczeń na symbolach. Zna wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów. Wie jak w programie Mathcad graficznie przedstawia się wyniki obliczeń oraz jak zapisuje się wyniki i czyta dane w programie Mathcad.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_C04_U01
Umiejętność poslugiwania się programem Mathcad. Umiejętność obliczania pochodnych. Umiejętność rozwiązywania równań algebraicznych z wykorzystaniem Mathcada. Umiejętność interpolowania i aproksymacji funkcji. Umiejętność programowania w Mathcadzie. Umiejętność obliczeń na wektorach i macierzach. Umiejętność wykonywania obliczeń symbolicznych. Umiejętność rozwiązywania rownań różniczkowych. Umiejętność graficznego przedstawiania wyników obliczeń. Umiejętność czytania danych i zapisywania wyników obliczeń za pomocą programu Mathcad.
2,0Student nie posiada umiejętności przewidzianych w programie przedmiotu.
3,0Student posiadł podstawowe umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
3,5Student opanował prawie wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
4,0Student w dobrym stopniu opanował prawie wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
4,5Student w bardzo dobrym stopniu opanował prawie wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu opanował wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_C04_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
2,0Nie ma świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,0Ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,5Ma znaczną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
4,0Ma dużą świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
4,5Ma bardzo dużą świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
5,0Ma pełną swiadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.

Literatura podstawowa

  1. Malinowski L., Techniki komputerowe w oceanotechnice, Skrypt elektroniczny, Szczecin, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z programem Mathcad. Poruszanie się po programie. Rodzaje zmiennych. Funkcje standardowe. Pochodne i całki.2
T-L-2Metody rozwiązywania równań algebraicznych i ich układów za pomocą programu Mathcad. Rozwiązywanie nierówności.3
T-L-3Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej za pomocą programu Mathcad.2
T-L-4Tworzenie wykresów w programie Mathcad.2
T-L-5Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad.2
T-L-6Czytanie danych i zapisywanie wyników w programie Mathcad.2
T-L-7Obliczenia na symbolach.1
T-L-8Programowanie.3
T-L-9Rozwiązywanie równań różniczkowych.1
T-L-10Zaliczenie ćwiczeń.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do programu Mathcad. Możliwości programu Mathcad.1
T-W-2Omówienie wybranych algorytmów rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Rozwiązywanie nierówności.2
T-W-3Obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad.1
T-W-4Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej.2
T-W-5Wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego.2
T-W-6Programowanie w Mathcadzie.1
T-W-7Operatory i funkcje macierzowe. Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad.2
T-W-8Zastosowanie programu Mathcad do obliczeń na symbolach.2
T-W-9Wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów.2
T-W-10Graficzne przedstawienie wyników obliczeń w programie Mathcad.2
T-W-11Zapisywanie i czytanie danych w programie Mathcad.2
T-W-12Zaliczenie wykładów.1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do zajęć.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Samodzielna nauka.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_C04_W01Student zna i rozumie wybrane algorytmy rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Ma wiedzę na temat metod rozwiązywanie nierówności. Wie jak wykonywać obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad. Ma wiedzę na temat interpolacji i aproksymacji funkcji jednej zmiennej. Zna wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego. Zna techniki programowania w Mathcadzie. Zna operatory i funkcje macierzowe w programie Mathcad. Wie jak wykonuje się obliczenia na wektorach i macierzach za pomocą programu Mathcad. Ma wiedzę o zastosowaniu programu Mathcad do obliczeń na symbolach. Zna wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów. Wie jak w programie Mathcad graficznie przedstawia się wyniki obliczeń oraz jak zapisuje się wyniki i czyta dane w programie Mathcad.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W10zna i rozumie wybrane algorytmy, modele matematyczne oraz zaawansowane metody informatyczne wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich, jak również ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania maszyn, obiektów i układów stosowanych w oceanotechnice, zna komputerowe narzędzia do projektowania, modelowania i symulacji układów i systemów w oceanotechnice
O_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy: statystyki, stochastyki, probabilistyki, programowania matematycznego, metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu oceanotechniki, 2) modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki, 3) wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 4) projektowania optymalnego obiektów oceanotechnicznych, 5) wykorzystania metod numerycznych w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi metodami numerycznymi, w tym z: różniczkowaniem, całkowaniem, interpolacją, aproksymacją, rozwiązywaniem równań algebraicznych, rozwiązywaniem równań różniczkowych.
Treści programoweT-W-8Zastosowanie programu Mathcad do obliczeń na symbolach.
T-W-7Operatory i funkcje macierzowe. Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad.
T-W-11Zapisywanie i czytanie danych w programie Mathcad.
T-W-10Graficzne przedstawienie wyników obliczeń w programie Mathcad.
T-W-2Omówienie wybranych algorytmów rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Rozwiązywanie nierówności.
T-W-4Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej.
T-W-3Obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad.
T-W-5Wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego.
T-W-1Wprowadzenie do programu Mathcad. Możliwości programu Mathcad.
T-W-9Wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów.
T-W-6Programowanie w Mathcadzie.
Metody nauczaniaM-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
M-1Wykład: metoda podająca - wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (wykład i ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_C04_U01Umiejętność poslugiwania się programem Mathcad. Umiejętność obliczania pochodnych. Umiejętność rozwiązywania równań algebraicznych z wykorzystaniem Mathcada. Umiejętność interpolowania i aproksymacji funkcji. Umiejętność programowania w Mathcadzie. Umiejętność obliczeń na wektorach i macierzach. Umiejętność wykonywania obliczeń symbolicznych. Umiejętność rozwiązywania rownań różniczkowych. Umiejętność graficznego przedstawiania wyników obliczeń. Umiejętność czytania danych i zapisywania wyników obliczeń za pomocą programu Mathcad.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U15potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania odpowiednich metod, narzędzi i programów komputerowych służących do rozwiązania zadanego problemu inżynierskiego związanego z zagadnieniami oceanotechniki dostrzegając ich ograniczenia
O_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programem Mathcad w obliczeniach inżynierskich.
Treści programoweT-L-8Programowanie.
T-L-4Tworzenie wykresów w programie Mathcad.
T-L-7Obliczenia na symbolach.
T-L-9Rozwiązywanie równań różniczkowych.
T-L-3Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej za pomocą programu Mathcad.
T-L-1Zapoznanie z programem Mathcad. Poruszanie się po programie. Rodzaje zmiennych. Funkcje standardowe. Pochodne i całki.
T-L-5Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad.
T-L-2Metody rozwiązywania równań algebraicznych i ich układów za pomocą programu Mathcad. Rozwiązywanie nierówności.
T-L-6Czytanie danych i zapisywanie wyników w programie Mathcad.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia: metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań z użyciem komputera (ćwiczenia)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (wykład i ćwiczenia).
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z programu mathcad (ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności przewidzianych w programie przedmiotu.
3,0Student posiadł podstawowe umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
3,5Student opanował prawie wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
4,0Student w dobrym stopniu opanował prawie wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
4,5Student w bardzo dobrym stopniu opanował prawie wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu opanował wszystkie umiejętności przewidziane w programie przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_C04_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi metodami numerycznymi, w tym z: różniczkowaniem, całkowaniem, interpolacją, aproksymacją, rozwiązywaniem równań algebraicznych, rozwiązywaniem równań różniczkowych.
Treści programoweT-W-8Zastosowanie programu Mathcad do obliczeń na symbolach.
T-W-7Operatory i funkcje macierzowe. Wykonywanie obliczeń na wektorach i macierzach w programie Mathcad.
T-W-2Omówienie wybranych algorytmów rozwiązywania równań algebraicznych liniowych i nieliniowych oraz ich układów. Rozwiązywanie nierówności.
T-W-4Interpolacja i aproksymacja funkcji jednej zmiennej.
T-W-3Obliczenia optymalizacyjne w programie Mathcad.
T-W-5Wybrane algorytmy różniczkowania i całkowania numerycznego.
T-W-9Wybrane algorytmy rozwiązywania rownań różniczkowych i ich układów.
T-W-6Programowanie w Mathcadzie.
Metody nauczaniaM-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
M-1Wykład: metoda podająca - wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (wykład i ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,0Ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,5Ma znaczną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
4,0Ma dużą świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
4,5Ma bardzo dużą świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
5,0Ma pełną swiadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.