Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Prognozowanie osiągów jednostek pływających:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prognozowanie osiągów jednostek pływających
Specjalność Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Szelangiewicz <Tadeusz.Szelangiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejetności z teorii okrętu
W-2Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejetności z oporów, pędników i napędu
W-3Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejetności z właściwości morskich statku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów20
20
wykłady
T-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej2
T-W-2Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiego na statek3
T-W-3Opór statklu podczas pływania na sfalowanej wodzie2
T-W-4Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne2
T-W-5Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej2
T-W-6Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych2
T-W-7Optymalizacja sprawności napędowej statku2
T-W-8Prognozowanie prędkości statku5
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Studiowanie literatury13
A-A-3Przygotowanie sprawozdań10
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Zaliczenie sprawozdań2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne
M-3Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne, stanowisko komputerowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena formująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D1-06_W01
Student ma wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, fizyki, eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych oraz oddziaływania środowiska morskiego na te elementy
O_2A_W14, O_2A_W10, O_2A_W02, O_2A_W13, O_2A_W01, O_2A_W04T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D1-06_U01
Student powinien posiąść wiedzę w zakresie oporu statku i napędu oraz prognozowania osiągów statku podczas eksploatacji w rzeczywistych warunkach pogodowych
O_2A_U23, O_2A_U10, O_2A_U15, O_2A_U11, O_2A_U09, O_2A_U04T2A_U01, T2A_U02, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D1-06_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, potrafi współpracować i realizować zadania w grupie, potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji oraz ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu i respektowania etyki zawodowej
O_2A_K02, O_2A_K06T2A_K02, T2A_K05InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-A-1M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D1-06_W01
Student ma wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, fizyki, eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych oraz oddziaływania środowiska morskiego na te elementy
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu prognozowania osiągów jednostek pływających
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą prognozowania osiągów jednostek pływających
3,5Student ma wiedzę dotyczącą poszczególnych parametrów eksploatacyjnych jednostek pływających
4,0Student ma wiedzą w zakresie możliwości wpływu parametrów statku na osiągnięcia jednostek pływających
4,5Student ma wiedzę w zakresie parametrów hydrodynamicznych, śruby napędowej i ich wpływu na parametry eksploatacyjne jednostek pływających
5,0Student ma wiedzę na temat optymalizacji i modelowania osiągów jednostek pływających

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D1-06_U01
Student powinien posiąść wiedzę w zakresie oporu statku i napędu oraz prognozowania osiągów statku podczas eksploatacji w rzeczywistych warunkach pogodowych
2,0Student nie ma żadnych umijętności z zakresu osiągów jednostek pływających
3,0Student potrafi zdefiniować osiągi jednostek pływających
3,5Student potrafi obliczyć poszczególne parametry eksploatacyjne jednostek pływających
4,0Student poptrafi analizować wpływ parametrów statku na jego parametry eksploatacyjne
4,5Student potrafi alalizować parametry hydrodynamiczne statku i śruby napędowej i badać ich wpływ na osiągi jednostek pływających
5,0Student potrafi modelować kształt kadłuba statku i geometrię śruby oraz optymalizować osiągi jednostek pływających

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D1-06_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, potrafi współpracować i realizować zadania w grupie, potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji oraz ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu i respektowania etyki zawodowej
2,0Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość dotyczącą eksploatacji statków
3,5Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie zajęć jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie prognozowania osiągów jednostek pływających
4,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas eksploatacji jednostek pływających
4,5Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie oceny parametrów eksploatacyjnych statku
5,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań związanych z optymalizacją i prognozowaniem osiągów jednostek pływających

Literatura podstawowa

  1. Dudziak J., Teoria okrętu, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1988
  2. Szczesniak Jerzy, Stepniak Adam, Sterowanie i eksploatacja układu napędowego statku ze śrubą nastawną, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie, Szczecin, 2001
  3. Charchulski Kazimierz, Podstawy napędu okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988
  4. Charchulski Kazimierz, Energetyczne problemy eksploatacji napędów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej2
T-W-2Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiego na statek3
T-W-3Opór statklu podczas pływania na sfalowanej wodzie2
T-W-4Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne2
T-W-5Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej2
T-W-6Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych2
T-W-7Optymalizacja sprawności napędowej statku2
T-W-8Prognozowanie prędkości statku5
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Studiowanie literatury13
A-A-3Przygotowanie sprawozdań10
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Zaliczenie sprawozdań2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D1-06_W01Student ma wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, fizyki, eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych oraz oddziaływania środowiska morskiego na te elementy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W14zna i rozumie organizację procesów produkcyjnych oraz wpływ komputerowego wspomagania na procesy budowy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W10zna i rozumie wybrane algorytmy, modele matematyczne oraz zaawansowane metody informatyczne wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich, jak również ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania maszyn, obiektów i układów stosowanych w oceanotechnice, zna komputerowe narzędzia do projektowania, modelowania i symulacji układów i systemów w oceanotechnice
O_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
O_2A_W13ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy: statystyki, stochastyki, probabilistyki, programowania matematycznego, metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu oceanotechniki, 2) modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki, 3) wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 4) projektowania optymalnego obiektów oceanotechnicznych, 5) wykorzystania metod numerycznych w oceanotechnice
O_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku
Treści programoweT-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej
T-W-3Opór statklu podczas pływania na sfalowanej wodzie
T-W-2Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiego na statek
T-W-8Prognozowanie prędkości statku
T-W-4Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne
T-W-5Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej
T-W-6Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych
T-W-7Optymalizacja sprawności napędowej statku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu prognozowania osiągów jednostek pływających
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą prognozowania osiągów jednostek pływających
3,5Student ma wiedzę dotyczącą poszczególnych parametrów eksploatacyjnych jednostek pływających
4,0Student ma wiedzą w zakresie możliwości wpływu parametrów statku na osiągnięcia jednostek pływających
4,5Student ma wiedzę w zakresie parametrów hydrodynamicznych, śruby napędowej i ich wpływu na parametry eksploatacyjne jednostek pływających
5,0Student ma wiedzę na temat optymalizacji i modelowania osiągów jednostek pływających
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D1-06_U01Student powinien posiąść wiedzę w zakresie oporu statku i napędu oraz prognozowania osiągów statku podczas eksploatacji w rzeczywistych warunkach pogodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U23potrafi ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania
O_2A_U10potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_U15potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania odpowiednich metod, narzędzi i programów komputerowych służących do rozwiązania zadanego problemu inżynierskiego związanego z zagadnieniami oceanotechniki dostrzegając ich ograniczenia
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
O_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku
Treści programoweT-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów
T-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej
T-W-3Opór statklu podczas pływania na sfalowanej wodzie
T-W-2Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiego na statek
T-W-4Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne
T-W-5Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej
T-W-6Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych
T-W-7Optymalizacja sprawności napędowej statku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne
M-3Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne, stanowisko komputerowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umijętności z zakresu osiągów jednostek pływających
3,0Student potrafi zdefiniować osiągi jednostek pływających
3,5Student potrafi obliczyć poszczególne parametry eksploatacyjne jednostek pływających
4,0Student poptrafi analizować wpływ parametrów statku na jego parametry eksploatacyjne
4,5Student potrafi alalizować parametry hydrodynamiczne statku i śruby napędowej i badać ich wpływ na osiągi jednostek pływających
5,0Student potrafi modelować kształt kadłuba statku i geometrię śruby oraz optymalizować osiągi jednostek pływających
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D1-06_K01Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, potrafi współpracować i realizować zadania w grupie, potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji oraz ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu i respektowania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K06ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku
Treści programoweT-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne, stanowisko komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość dotyczącą eksploatacji statków
3,5Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie zajęć jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie prognozowania osiągów jednostek pływających
4,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas eksploatacji jednostek pływających
4,5Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie oceny parametrów eksploatacyjnych statku
5,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie zajęć jest bardzo aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań związanych z optymalizacją i prognozowaniem osiągów jednostek pływających