Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Napędy hybrydowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 2
Przedmiot Napędy hybrydowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z budowy i eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz silników i układów napędowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wytyczne do projektowania napędów hybrydowych.4
T-A-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).5
T-A-3Analiza i dobór konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.4
T-A-4Zaliczenie.2
15
wykłady
T-W-1Rodzaje i zastosowania napędów konwencjonalnych.1
T-W-2Napęd hybrydowy. Rodzaje i zastosowania napędów hybrydowych. Zalety i wady napędów hybrydowych.2
T-W-3Układy szeregowe, równoległe i mieszane napędów hybrydowych.2
T-W-4Napędy hybrydowe stosowane w pojazdach samochodowych.3
T-W-5Napędy hybrydowe stosowane w okrętownictwie.3
T-W-6Turbiny i mikroturbiny w napędach hybrydowych.2
T-W-7Silniki Stirlinga w napędach hybrydowych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie opracowań.12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.10
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Konsultacje.5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.14
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.3
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-3Ocena formująca: Ocena opracowań.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-1_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych.
O_2A_W16, O_2A_W02, O_2A_W03, O_2A_W11T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-A-1M-3, M-2, M-1, M-4S-1, S-5, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-1_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.
O_2A_U05, O_2A_U20, O_2A_U11T2A_U01, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-2, C-1T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-5, M-1, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O02-1_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
O_2A_K04, O_2A_K02, O_2A_K05, O_2A_K03T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04InzA2_K01, InzA2_K02C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-5, M-1, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-1_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-1_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.
2,0Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O02-1_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
2,0Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Praca zbiorowa, Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo, Przegląd Elektrotechniczny, Wydawnictwo SIGMA-NOT, Warszawa, 2012
  2. Czasopisma naukowo-techniczne oraz materiały konferencyjne

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wytyczne do projektowania napędów hybrydowych.4
T-A-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).5
T-A-3Analiza i dobór konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.4
T-A-4Zaliczenie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i zastosowania napędów konwencjonalnych.1
T-W-2Napęd hybrydowy. Rodzaje i zastosowania napędów hybrydowych. Zalety i wady napędów hybrydowych.2
T-W-3Układy szeregowe, równoległe i mieszane napędów hybrydowych.2
T-W-4Napędy hybrydowe stosowane w pojazdach samochodowych.3
T-W-5Napędy hybrydowe stosowane w okrętownictwie.3
T-W-6Turbiny i mikroturbiny w napędach hybrydowych.2
T-W-7Silniki Stirlinga w napędach hybrydowych.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-A-2Przygotowanie opracowań.12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.10
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Konsultacje.5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.14
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.3
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-1_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
O_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
O_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W11posiada wiedzę na temat trendów rozwojowych oraz najważniejszych nowych osiągnięć techniki w zakresie szeroko pojętej oceanotechniki oraz kierunków pokrewnych, m.in. inżynierii materiałowej, energetyki czy mechaniki i budowy maszyn
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych.
Treści programoweT-W-3Układy szeregowe, równoległe i mieszane napędów hybrydowych.
T-W-4Napędy hybrydowe stosowane w pojazdach samochodowych.
T-W-1Rodzaje i zastosowania napędów konwencjonalnych.
T-W-5Napędy hybrydowe stosowane w okrętownictwie.
T-W-6Turbiny i mikroturbiny w napędach hybrydowych.
T-W-7Silniki Stirlinga w napędach hybrydowych.
T-W-2Napęd hybrydowy. Rodzaje i zastosowania napędów hybrydowych. Zalety i wady napędów hybrydowych.
T-A-1Wytyczne do projektowania napędów hybrydowych.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-1_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U05potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
O_2A_U20potrafi zaprojektować urządzenia i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych.
Treści programoweT-W-5Napędy hybrydowe stosowane w okrętownictwie.
T-W-2Napęd hybrydowy. Rodzaje i zastosowania napędów hybrydowych. Zalety i wady napędów hybrydowych.
T-A-1Wytyczne do projektowania napędów hybrydowych.
T-A-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).
T-A-3Analiza i dobór konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-3Ocena formująca: Ocena opracowań.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O02-1_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K04rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
O_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
O_2A_K03potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych.
Treści programoweT-W-4Napędy hybrydowe stosowane w pojazdach samochodowych.
T-W-5Napędy hybrydowe stosowane w okrętownictwie.
T-W-6Turbiny i mikroturbiny w napędach hybrydowych.
T-W-7Silniki Stirlinga w napędach hybrydowych.
T-A-1Wytyczne do projektowania napędów hybrydowych.
T-A-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).
T-A-3Analiza i dobór konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-3Ocena formująca: Ocena opracowań.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny