Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice

Sylabus przedmiotu Instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instalacje wentylacyjne i klimatyzacyjne
Specjalność Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,25zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wentylacja i klimatyzacja

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych oraz nabycie umiejętności w obliczaniu i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.5
T-A-2Wyznaczenie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.4
T-A-3Zaliczenie.1
10
laboratoria
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.2
T-L-2Wyznaczenie wskaźników określajacych komfort cieplny człowieka.2
T-L-3Badanie efektywnosci odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.2
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.4
10
wykłady
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.6
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.4
T-W-3Schematy instalacji.2
T-W-4Złożone procesy obróbki-hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.4
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie się do zajęć7
A-A-3Studiowanie literatury8
A-A-4Zaliczenie zajęć1
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Opracowanie wyników laboratoriów i sporządzenie sprawozdań15
A-L-3Zaliczenie zajęć1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu15
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena sprawozdań studenta.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-07_W01
Ma podstawową wiedzę o instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ich klasyfikacji i zastosowaniach urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych
O_2A_W07T2A_W02, T2A_W08InzA2_W03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-07_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie wentylacji i klimatyzacji w oceanotechnice potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
O_2A_U01T2A_U01InzA2_U03C-1T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-2, M-3S-3, S-2
O_2A_D3-07_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
O_2A_U02T2A_U02InzA2_U01C-1T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-2, M-3S-3, S-2
O_2A_D3-07_U03
Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie opracowanie naukowe w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie wentylacji i klimatzyacjii, przedstawiające wyniki własnych badań zestawionych w pracy dyplomowej
O_2A_U03T2A_U03InzA2_U01C-1T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-2, M-3S-3, S-2
O_2A_D3-07_U04
Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
O_2A_U04T2A_U02, T2A_U04InzA2_U01C-1T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-2, M-3S-3, S-2
O_2A_D3-07_U05
Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
O_2A_U05T2A_U04, T2A_U07InzA2_U01, InzA2_U03C-1T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-2, M-3S-3, S-2
O_2A_D3-07_U06
Potrafi zrozumieć konieczność i określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia
O_2A_U07T2A_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-2, M-3S-3, S-2
O_2A_D3-07_U07
Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu wentylacji i klimatyzacji, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U11T2A_U01, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U18InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-2, M-3S-3, S-2
O_2A_D3-07_U08
Posiada umiejętność organizacji własnej pracy niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
O_2A_U16T2A_U13C-1T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-07_K01
Ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
O_2A_K01T2A_K01, T2A_K03C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2
O_2A_D3-07_K02
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie wentylacji i klimatyzacji na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K02T2A_K02InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2
O_2A_D3-07_K03
Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
O_2A_K06T2A_K05InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2
O_2A_D3-07_K04
Rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z wentylacja i klimatyzacją w oceanotechnice, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
O_2A_K08T2A_K07InzA2_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-07_W01
Ma podstawową wiedzę o instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ich klasyfikacji i zastosowaniach urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-07_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie wentylacji i klimatyzacji w oceanotechnice potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U03
Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie opracowanie naukowe w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie wentylacji i klimatzyacjii, przedstawiające wyniki własnych badań zestawionych w pracy dyplomowej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U04
Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U05
Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U06
Potrafi zrozumieć konieczność i określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U07
Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu wentylacji i klimatyzacji, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
O_2A_D3-07_U08
Posiada umiejętność organizacji własnej pracy niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-07_K01
Ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.
O_2A_D3-07_K02
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie wentylacji i klimatyzacji na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.
O_2A_D3-07_K03
Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.
O_2A_D3-07_K04
Rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z wentylacja i klimatyzacją w oceanotechnice, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Czapp M., Charun., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1996
  2. Pełech A., Wentylacja i klimatyzacja- podstawy, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2008
  3. Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy- Ogrzewanie i klimatyzacja, Omni Scala, Wrocław, 2008
  4. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodncizych i klimatyzacyjnych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Fodemski T. R. pod redakcją, Pomiary cieplne - I i II tom, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  2. Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
  3. Wasiluk W., Wentylacja i klimatyzacja na statku, Morskie, Gdańsk, 1977

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.5
T-A-2Wyznaczenie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.4
T-A-3Zaliczenie.1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.2
T-L-2Wyznaczenie wskaźników określajacych komfort cieplny człowieka.2
T-L-3Badanie efektywnosci odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.2
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.6
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.4
T-W-3Schematy instalacji.2
T-W-4Złożone procesy obróbki-hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.4
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie się do zajęć7
A-A-3Studiowanie literatury8
A-A-4Zaliczenie zajęć1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Opracowanie wyników laboratoriów i sporządzenie sprawozdań15
A-L-3Zaliczenie zajęć1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu15
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_W01Ma podstawową wiedzę o instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ich klasyfikacji i zastosowaniach urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych w obiektach oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych oraz nabycie umiejętności w obliczaniu i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji
Treści programoweT-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-4Złożone procesy obróbki-hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie wentylacji i klimatyzacji w oceanotechnice potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych oraz nabycie umiejętności w obliczaniu i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji
Treści programoweT-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-2Wyznaczenie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-L-3Badanie efektywnosci odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczenie wskaźników określajacych komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena sprawozdań studenta.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych oraz nabycie umiejętności w obliczaniu i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji
Treści programoweT-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-2Wyznaczenie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-L-3Badanie efektywnosci odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczenie wskaźników określajacych komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena sprawozdań studenta.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U03Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie opracowanie naukowe w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie wentylacji i klimatzyacjii, przedstawiające wyniki własnych badań zestawionych w pracy dyplomowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie opracowanie naukowe w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki, przedstawiające wyniki własnych badań zestawionych w pracy dyplomowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych oraz nabycie umiejętności w obliczaniu i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji
Treści programoweT-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-2Wyznaczenie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-L-3Badanie efektywnosci odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczenie wskaźników określajacych komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena sprawozdań studenta.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U04Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych oraz nabycie umiejętności w obliczaniu i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji
Treści programoweT-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-2Wyznaczenie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-L-3Badanie efektywnosci odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczenie wskaźników określajacych komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena sprawozdań studenta.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U05Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U05potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, jak również potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych oraz nabycie umiejętności w obliczaniu i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji
Treści programoweT-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-2Wyznaczenie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-L-3Badanie efektywnosci odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczenie wskaźników określajacych komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena sprawozdań studenta.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U06Potrafi zrozumieć konieczność i określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U07potrafi zrozumieć konieczność i określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych oraz nabycie umiejętności w obliczaniu i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji
Treści programoweT-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-2Wyznaczenie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-L-3Badanie efektywnosci odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczenie wskaźników określajacych komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena sprawozdań studenta.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U07Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu wentylacji i klimatyzacji, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych oraz nabycie umiejętności w obliczaniu i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji
Treści programoweT-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-2Wyznaczenie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-L-3Badanie efektywnosci odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczenie wskaźników określajacych komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena sprawozdań studenta.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_U08Posiada umiejętność organizacji własnej pracy niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U16posiada umiejętność organizacji własnej pracy niezbędnej do podjęcia pracy w środowisku przemysłowym, jak również potrafi odpowiednio zastosować podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych oraz nabycie umiejętności w obliczaniu i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji
Treści programoweT-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-2Wyznaczenie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-L-3Badanie efektywnosci odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczenie wskaźników określajacych komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena sprawozdań studenta.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustorwać własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_K01Ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K01ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych oraz nabycie umiejętności w obliczaniu i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji
Treści programoweT-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-2Wyznaczenie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-4Złożone procesy obróbki-hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-L-3Badanie efektywnosci odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczenie wskaźników określajacych komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena sprawozdań studenta.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_K02Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej w zakresie wentylacji i klimatyzacji na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych oraz nabycie umiejętności w obliczaniu i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji
Treści programoweT-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-2Wyznaczenie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-4Złożone procesy obróbki-hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-L-3Badanie efektywnosci odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczenie wskaźników określajacych komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena sprawozdań studenta.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_K03Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K06ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych oraz nabycie umiejętności w obliczaniu i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji
Treści programoweT-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-2Wyznaczenie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-4Złożone procesy obróbki-hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-L-3Badanie efektywnosci odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczenie wskaźników określajacych komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena sprawozdań studenta.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-07_K04Rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z wentylacja i klimatyzacją w oceanotechnice, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K08rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z oceanotechniką, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji wentylacyjnych, klimatyzacyjnych oraz nabycie umiejętności w obliczaniu i prowadzenia podstawowych pomiarów parametrów działania tych instalacji
Treści programoweT-A-1Obliczenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych z wykorzystaniem wykresu Moliera.
T-A-2Wyznaczenie wydajności chłodniczej, grzewczej, strumieni pary wodnej.
T-W-2Budowa i zasada działania nowoczesnych systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-3Schematy instalacji.
T-W-4Złożone procesy obróbki-hydro-termicznej powietrza zachodzące w instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-5Problemy ograniczania zużycia energii przez urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne.
T-W-1Klasyfikacja instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-L-3Badanie efektywnosci odzysku ciepła w rekuperatorze i wymienniku regeneracyjnym.
T-L-1Pomiar parametrów mikroklimatu pomieszczeń.
T-L-2Wyznaczenie wskaźników określajacych komfort cieplny człowieka.
T-L-4Badanie nawiewników powietrza.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena sprawozdań studenta.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.