Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Sylabus przedmiotu Projektowanie systemów energetycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie systemów energetycznych | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa systemów energetycznych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu: termodynamiki, silników cieplnych, wymienników ciepła, pomp, sprężarek i wentylatorów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność przeprowadzania niezbędnych obliczeń umożliwiających dobór elementów systemu energetycznego statku oraz umiejętność przestrzennego rozplanowania elementów siłowni. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania z tematów omawianych na wykładach. | 8 |
T-A-2 | Zaliczenia ćwiczeń. | 2 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zasady rozplanowania przestrzennego elementów siłowni okrętowych. | 8 |
T-P-2 | Zaliczenie projektów. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Współpraca elementów układu ruchowego statku. | 3 |
T-W-2 | Zasady doboru głównych układów napędowych statków. | 1 |
T-W-3 | Bilanse cieplne i elektryczne. Dobór kotłowni i elektrowni okrętowej. | 3 |
T-W-4 | Elementy okrętowych linii wałów. | 2 |
T-W-5 | Przeznaczenie oraz zasady doboru elementów instalacji: sprężonego powietrza, chłodzenia, oleju smarowego, paliwowej, grzewczej, spalin wylotowych, powietrza dolotowego. | 7 |
T-W-6 | Zasady rozplanowania przestrzennego siłowni okrętowych. | 2 |
T-W-7 | Współzależność procesu projektowania statku i jego siłowni. Cechy charakterystyczne procesu projektowania siłowni. Specyfika każdego z etapów projektowania. Kryteria w procesie projektowania. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć. | 15 |
A-A-3 | Zaliczanie zajęć. | 2 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć. | 15 |
A-P-3 | Zaliczanie zajęć. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 30 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Metody programowane: z użyciem komputera. |
M-5 | Metody praktyczne: metoda projektów, |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych oraz projektowychw celu identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-07_W01 Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie przeznaczenia instalacji pomocniczych siłowni okrętowych, znane mu są zasady systemowego podejścia do projektowania systemów energetycznych. | O_2A_W16, O_2A_W14, O_2A_W10, O_2A_W03, O_2A_W04 | T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08 | InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-07_U01 Student potrafi stosować podejście systemowe do projektowania systemów energetycznych z użyciem odpowiednich narzędzi i programów komputerowych oraz potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników projektowania wraz z ich omówieniem. | O_2A_U05, O_2A_U10, O_2A_U15 | T2A_U04, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U18 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U07 | C-1 | T-A-1, T-P-1 | M-4, M-5, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D2-07_K01 Student ma świadomość oddziaływania projektowanej instalacji i całego systemu na otoczenie oraz rozumie związaną z tym odowiedzialność, jak również konieczność działań zespołowych przy projektowaniu złożonych systemów. | O_2A_K04, O_2A_K02 | T2A_K02, T2A_K03 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-A-1, T-P-1 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-07_W01 Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie przeznaczenia instalacji pomocniczych siłowni okrętowych, znane mu są zasady systemowego podejścia do projektowania systemów energetycznych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupłniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-07_U01 Student potrafi stosować podejście systemowe do projektowania systemów energetycznych z użyciem odpowiednich narzędzi i programów komputerowych oraz potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników projektowania wraz z ich omówieniem. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D2-07_K01 Student ma świadomość oddziaływania projektowanej instalacji i całego systemu na otoczenie oraz rozumie związaną z tym odowiedzialność, jak również konieczność działań zespołowych przy projektowaniu złożonych systemów. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną swiadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Chachulski K., Podstawy napędu okrętowego, WSM, Gdynia, 1988
- Cudny K., Linie wałów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1990
- Balcerski A., Siłownie okrętowe. Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1990
- Jeziorski A., Michalski R., Materiały pomocnicze do wykładów i ćwiczeń z siłowni okrętowych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1985
- Michalski R., Siłownie okrętowe, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1997
- Piotrowski I., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe, Trademar, Gdynia, 1996
- Trafalski Wł., Projektowanie okrętowe i jego wspomaganie, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1979
- Urbański P., Gospodarka energetyczna na statkach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1978
- Urbański P., Instalacje okrętów i obiektów oceanotechnicznych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1994
- Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich, PRS, Gdańsk, 2012, Aktualne wydania
Literatura dodatkowa
- Altszuller G. S., Elementy teorii twórczości inżynierskiej, WNT, Warszawa, 1993
- Szargut J., Analiza termodynamiczna i ekonomiczna w energetyce przemysłowej, WNT, Warszawa, 1983