Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice

Sylabus przedmiotu Sterowanie okrętowymi procesami technologicznymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 3
Przedmiot Sterowanie okrętowymi procesami technologicznymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Technologia budownictwa okrętowego, organizacja przemysłu okrętowego, spawalnictwo, podstawy informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zagadnień organizacji i sterowania okrętowymi procesami technologicznymi w zakresie omawianym w programie wykładów
C-2Podstawowa umiejętność sterowania procesami technologicznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Programy numerycznego sterowania maszyn (przykład: sterowanie cięciem termicznym). Sterowanie liniami produkcyjnymi. Wykorzystanie zasad metod „just in time” i „simultaneous engineering” do opracowania wariantów sterowania wybranymi procesami technologicznymi. Modelowanie sieciowe wybranych procesów technologicznych. Porównanie wariantów w rozwiązaniach krajowych i zagranicznych.15
15
wykłady
T-W-1Typy procesów i główne tendencje rozwojowe procesów technologicznych. Założenia i zasady tradycyjnych i innowacyjnych metod sterowania procesami.CAD/CAM, automatyzacja i robotyzacja w okrętownictwie. Sterowanie operacyjne. Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Przykłady i analiza zrealizowanych koncepcji w praktyce światowej. Podejście symulacyjne jako narzędzie weryfikacji efektywności sterowania procesów. Sterowanie jakości wyrobów i powiązania między projektowaniem, technologia i organizacją. Tworzenie i wykorzystanie banku danych technologicznych w sterowaniu produkcja i jakością.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć20
A-A-3Rozwiązywanie zadania problemowego na zaliczenie2
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych (tematyka wykładów jest zapowiadana)10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące wybranych procesów technologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu optymalizacji sterowania procesem technologicznym
S-2Ocena podsumowująca: Prezentacja projektu przed grupą oraz osobą prowadzącą
S-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O03-4_W01
Student zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W04T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03C-2, C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-3, S-1
O_2A_O03-4_W02
Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W13T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-2, C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-3, S-1
O_2A_O03-4_W03
Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie mechaniki konstrukcji i technologii budowy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W15T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-2, C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O03-4_U01
Student potrafi określić parametry eksploatacyjne jednostek pływających oraz dokonać oceny zachowania się obiektów pływających w określonych warunkach zewnętrznych, jak i wpływu otoczenia na obiekty oceanotechniczne
O_2A_U17T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-2, C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-3, S-1
O_2A_O03-4_U02
Student potrafi dokonać obliczeń wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych obiektów oceanotechnicznych według przepisów i procedur obliczeniowych
O_2A_U19T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-2, C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O03-4_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K02T2A_K02InzA2_K01, InzA2_K02C-2, C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-3, S-1
O_2A_O03-4_K02
Student potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
O_2A_K03T2A_K03InzA2_K02C-2, C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-3, S-1
O_2A_O03-4_K03
Student rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
O_2A_K04T2A_K03InzA2_K02C-2, C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-3, S-1
O_2A_O03-4_K04
Student potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
O_2A_K05T2A_K02, T2A_K04InzA2_K01, InzA2_K02C-2, C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O03-4_W01
Student zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
O_2A_O03-4_W02
Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
O_2A_O03-4_W03
Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie mechaniki konstrukcji i technologii budowy obiektów oceanotechnicznych
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O03-4_U01
Student potrafi określić parametry eksploatacyjne jednostek pływających oraz dokonać oceny zachowania się obiektów pływających w określonych warunkach zewnętrznych, jak i wpływu otoczenia na obiekty oceanotechniczne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
O_2A_O03-4_U02
Student potrafi dokonać obliczeń wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych obiektów oceanotechnicznych według przepisów i procedur obliczeniowych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O03-4_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_2A_O03-4_K02
Student potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_2A_O03-4_K03
Student rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
O_2A_O03-4_K04
Student potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Doerffer J., Technologia budowy kadłubów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1967
  2. Dzikiewicz A., PERT, metody analizy sieciowej, PWN, Warszawa, 1972
  3. Stroch R. L., Hammon C. P., Bunch H. M., Ship Production, Cornell Maritime Press, Centreville, 1995, 2nd Edition

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo Journal of Ship Production, 1989, Vol.5-Vol.16
  2. International Conference on Computer Application in Shipbuilding, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Programy numerycznego sterowania maszyn (przykład: sterowanie cięciem termicznym). Sterowanie liniami produkcyjnymi. Wykorzystanie zasad metod „just in time” i „simultaneous engineering” do opracowania wariantów sterowania wybranymi procesami technologicznymi. Modelowanie sieciowe wybranych procesów technologicznych. Porównanie wariantów w rozwiązaniach krajowych i zagranicznych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Typy procesów i główne tendencje rozwojowe procesów technologicznych. Założenia i zasady tradycyjnych i innowacyjnych metod sterowania procesami.CAD/CAM, automatyzacja i robotyzacja w okrętownictwie. Sterowanie operacyjne. Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Przykłady i analiza zrealizowanych koncepcji w praktyce światowej. Podejście symulacyjne jako narzędzie weryfikacji efektywności sterowania procesów. Sterowanie jakości wyrobów i powiązania między projektowaniem, technologia i organizacją. Tworzenie i wykorzystanie banku danych technologicznych w sterowaniu produkcja i jakością.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć20
A-A-3Rozwiązywanie zadania problemowego na zaliczenie2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych (tematyka wykładów jest zapowiadana)10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-4_W01Student zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Podstawowa umiejętność sterowania procesami technologicznymi
C-1Znajomość zagadnień organizacji i sterowania okrętowymi procesami technologicznymi w zakresie omawianym w programie wykładów
Treści programoweT-W-1Typy procesów i główne tendencje rozwojowe procesów technologicznych. Założenia i zasady tradycyjnych i innowacyjnych metod sterowania procesami.CAD/CAM, automatyzacja i robotyzacja w okrętownictwie. Sterowanie operacyjne. Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Przykłady i analiza zrealizowanych koncepcji w praktyce światowej. Podejście symulacyjne jako narzędzie weryfikacji efektywności sterowania procesów. Sterowanie jakości wyrobów i powiązania między projektowaniem, technologia i organizacją. Tworzenie i wykorzystanie banku danych technologicznych w sterowaniu produkcja i jakością.
T-A-1Programy numerycznego sterowania maszyn (przykład: sterowanie cięciem termicznym). Sterowanie liniami produkcyjnymi. Wykorzystanie zasad metod „just in time” i „simultaneous engineering” do opracowania wariantów sterowania wybranymi procesami technologicznymi. Modelowanie sieciowe wybranych procesów technologicznych. Porównanie wariantów w rozwiązaniach krajowych i zagranicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące wybranych procesów technologicznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu optymalizacji sterowania procesem technologicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-4_W02Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W13ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Podstawowa umiejętność sterowania procesami technologicznymi
C-1Znajomość zagadnień organizacji i sterowania okrętowymi procesami technologicznymi w zakresie omawianym w programie wykładów
Treści programoweT-W-1Typy procesów i główne tendencje rozwojowe procesów technologicznych. Założenia i zasady tradycyjnych i innowacyjnych metod sterowania procesami.CAD/CAM, automatyzacja i robotyzacja w okrętownictwie. Sterowanie operacyjne. Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Przykłady i analiza zrealizowanych koncepcji w praktyce światowej. Podejście symulacyjne jako narzędzie weryfikacji efektywności sterowania procesów. Sterowanie jakości wyrobów i powiązania między projektowaniem, technologia i organizacją. Tworzenie i wykorzystanie banku danych technologicznych w sterowaniu produkcja i jakością.
T-A-1Programy numerycznego sterowania maszyn (przykład: sterowanie cięciem termicznym). Sterowanie liniami produkcyjnymi. Wykorzystanie zasad metod „just in time” i „simultaneous engineering” do opracowania wariantów sterowania wybranymi procesami technologicznymi. Modelowanie sieciowe wybranych procesów technologicznych. Porównanie wariantów w rozwiązaniach krajowych i zagranicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące wybranych procesów technologicznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu optymalizacji sterowania procesem technologicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-4_W03Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie mechaniki konstrukcji i technologii budowy obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W15ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie mechaniki konstrukcji i technologii budowy obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Podstawowa umiejętność sterowania procesami technologicznymi
C-1Znajomość zagadnień organizacji i sterowania okrętowymi procesami technologicznymi w zakresie omawianym w programie wykładów
Treści programoweT-W-1Typy procesów i główne tendencje rozwojowe procesów technologicznych. Założenia i zasady tradycyjnych i innowacyjnych metod sterowania procesami.CAD/CAM, automatyzacja i robotyzacja w okrętownictwie. Sterowanie operacyjne. Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Przykłady i analiza zrealizowanych koncepcji w praktyce światowej. Podejście symulacyjne jako narzędzie weryfikacji efektywności sterowania procesów. Sterowanie jakości wyrobów i powiązania między projektowaniem, technologia i organizacją. Tworzenie i wykorzystanie banku danych technologicznych w sterowaniu produkcja i jakością.
T-A-1Programy numerycznego sterowania maszyn (przykład: sterowanie cięciem termicznym). Sterowanie liniami produkcyjnymi. Wykorzystanie zasad metod „just in time” i „simultaneous engineering” do opracowania wariantów sterowania wybranymi procesami technologicznymi. Modelowanie sieciowe wybranych procesów technologicznych. Porównanie wariantów w rozwiązaniach krajowych i zagranicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące wybranych procesów technologicznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu optymalizacji sterowania procesem technologicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-4_U01Student potrafi określić parametry eksploatacyjne jednostek pływających oraz dokonać oceny zachowania się obiektów pływających w określonych warunkach zewnętrznych, jak i wpływu otoczenia na obiekty oceanotechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U17potrafi określić parametry eksploatacyjne jednostek pływających oraz dokonać oceny zachowania się obiektów pływających w określonych warunkach zewnętrznych, jak i wpływu otoczenia na obiekty oceanotechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Podstawowa umiejętność sterowania procesami technologicznymi
C-1Znajomość zagadnień organizacji i sterowania okrętowymi procesami technologicznymi w zakresie omawianym w programie wykładów
Treści programoweT-W-1Typy procesów i główne tendencje rozwojowe procesów technologicznych. Założenia i zasady tradycyjnych i innowacyjnych metod sterowania procesami.CAD/CAM, automatyzacja i robotyzacja w okrętownictwie. Sterowanie operacyjne. Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Przykłady i analiza zrealizowanych koncepcji w praktyce światowej. Podejście symulacyjne jako narzędzie weryfikacji efektywności sterowania procesów. Sterowanie jakości wyrobów i powiązania między projektowaniem, technologia i organizacją. Tworzenie i wykorzystanie banku danych technologicznych w sterowaniu produkcja i jakością.
T-A-1Programy numerycznego sterowania maszyn (przykład: sterowanie cięciem termicznym). Sterowanie liniami produkcyjnymi. Wykorzystanie zasad metod „just in time” i „simultaneous engineering” do opracowania wariantów sterowania wybranymi procesami technologicznymi. Modelowanie sieciowe wybranych procesów technologicznych. Porównanie wariantów w rozwiązaniach krajowych i zagranicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące wybranych procesów technologicznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu optymalizacji sterowania procesem technologicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-4_U02Student potrafi dokonać obliczeń wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych obiektów oceanotechnicznych według przepisów i procedur obliczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U19potrafi dokonać obliczeń wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych obiektów oceanotechnicznych według przepisów i procedur obliczeniowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Podstawowa umiejętność sterowania procesami technologicznymi
C-1Znajomość zagadnień organizacji i sterowania okrętowymi procesami technologicznymi w zakresie omawianym w programie wykładów
Treści programoweT-W-1Typy procesów i główne tendencje rozwojowe procesów technologicznych. Założenia i zasady tradycyjnych i innowacyjnych metod sterowania procesami.CAD/CAM, automatyzacja i robotyzacja w okrętownictwie. Sterowanie operacyjne. Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Przykłady i analiza zrealizowanych koncepcji w praktyce światowej. Podejście symulacyjne jako narzędzie weryfikacji efektywności sterowania procesów. Sterowanie jakości wyrobów i powiązania między projektowaniem, technologia i organizacją. Tworzenie i wykorzystanie banku danych technologicznych w sterowaniu produkcja i jakością.
T-A-1Programy numerycznego sterowania maszyn (przykład: sterowanie cięciem termicznym). Sterowanie liniami produkcyjnymi. Wykorzystanie zasad metod „just in time” i „simultaneous engineering” do opracowania wariantów sterowania wybranymi procesami technologicznymi. Modelowanie sieciowe wybranych procesów technologicznych. Porównanie wariantów w rozwiązaniach krajowych i zagranicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące wybranych procesów technologicznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu optymalizacji sterowania procesem technologicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-4_K01Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Podstawowa umiejętność sterowania procesami technologicznymi
C-1Znajomość zagadnień organizacji i sterowania okrętowymi procesami technologicznymi w zakresie omawianym w programie wykładów
Treści programoweT-W-1Typy procesów i główne tendencje rozwojowe procesów technologicznych. Założenia i zasady tradycyjnych i innowacyjnych metod sterowania procesami.CAD/CAM, automatyzacja i robotyzacja w okrętownictwie. Sterowanie operacyjne. Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Przykłady i analiza zrealizowanych koncepcji w praktyce światowej. Podejście symulacyjne jako narzędzie weryfikacji efektywności sterowania procesów. Sterowanie jakości wyrobów i powiązania między projektowaniem, technologia i organizacją. Tworzenie i wykorzystanie banku danych technologicznych w sterowaniu produkcja i jakością.
T-A-1Programy numerycznego sterowania maszyn (przykład: sterowanie cięciem termicznym). Sterowanie liniami produkcyjnymi. Wykorzystanie zasad metod „just in time” i „simultaneous engineering” do opracowania wariantów sterowania wybranymi procesami technologicznymi. Modelowanie sieciowe wybranych procesów technologicznych. Porównanie wariantów w rozwiązaniach krajowych i zagranicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące wybranych procesów technologicznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu optymalizacji sterowania procesem technologicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-4_K02Student potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K03potrafi współpracować i realizować zadania w grupie oraz ma świadomość konieczności odpowiedniego podziału obowiązków
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Podstawowa umiejętność sterowania procesami technologicznymi
C-1Znajomość zagadnień organizacji i sterowania okrętowymi procesami technologicznymi w zakresie omawianym w programie wykładów
Treści programoweT-W-1Typy procesów i główne tendencje rozwojowe procesów technologicznych. Założenia i zasady tradycyjnych i innowacyjnych metod sterowania procesami.CAD/CAM, automatyzacja i robotyzacja w okrętownictwie. Sterowanie operacyjne. Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Przykłady i analiza zrealizowanych koncepcji w praktyce światowej. Podejście symulacyjne jako narzędzie weryfikacji efektywności sterowania procesów. Sterowanie jakości wyrobów i powiązania między projektowaniem, technologia i organizacją. Tworzenie i wykorzystanie banku danych technologicznych w sterowaniu produkcja i jakością.
T-A-1Programy numerycznego sterowania maszyn (przykład: sterowanie cięciem termicznym). Sterowanie liniami produkcyjnymi. Wykorzystanie zasad metod „just in time” i „simultaneous engineering” do opracowania wariantów sterowania wybranymi procesami technologicznymi. Modelowanie sieciowe wybranych procesów technologicznych. Porównanie wariantów w rozwiązaniach krajowych i zagranicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące wybranych procesów technologicznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu optymalizacji sterowania procesem technologicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-4_K03Student rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K04rozumie konieczność działań zespołowych i potrafi brać odpowiedzialność za wyniki wspólnych działań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Podstawowa umiejętność sterowania procesami technologicznymi
C-1Znajomość zagadnień organizacji i sterowania okrętowymi procesami technologicznymi w zakresie omawianym w programie wykładów
Treści programoweT-W-1Typy procesów i główne tendencje rozwojowe procesów technologicznych. Założenia i zasady tradycyjnych i innowacyjnych metod sterowania procesami.CAD/CAM, automatyzacja i robotyzacja w okrętownictwie. Sterowanie operacyjne. Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Przykłady i analiza zrealizowanych koncepcji w praktyce światowej. Podejście symulacyjne jako narzędzie weryfikacji efektywności sterowania procesów. Sterowanie jakości wyrobów i powiązania między projektowaniem, technologia i organizacją. Tworzenie i wykorzystanie banku danych technologicznych w sterowaniu produkcja i jakością.
T-A-1Programy numerycznego sterowania maszyn (przykład: sterowanie cięciem termicznym). Sterowanie liniami produkcyjnymi. Wykorzystanie zasad metod „just in time” i „simultaneous engineering” do opracowania wariantów sterowania wybranymi procesami technologicznymi. Modelowanie sieciowe wybranych procesów technologicznych. Porównanie wariantów w rozwiązaniach krajowych i zagranicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące wybranych procesów technologicznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu optymalizacji sterowania procesem technologicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O03-4_K04Student potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Podstawowa umiejętność sterowania procesami technologicznymi
C-1Znajomość zagadnień organizacji i sterowania okrętowymi procesami technologicznymi w zakresie omawianym w programie wykładów
Treści programoweT-W-1Typy procesów i główne tendencje rozwojowe procesów technologicznych. Założenia i zasady tradycyjnych i innowacyjnych metod sterowania procesami.CAD/CAM, automatyzacja i robotyzacja w okrętownictwie. Sterowanie operacyjne. Sterowanie gospodarką materiałową i optymalizacja zapasów materiałowych. Przykłady i analiza zrealizowanych koncepcji w praktyce światowej. Podejście symulacyjne jako narzędzie weryfikacji efektywności sterowania procesów. Sterowanie jakości wyrobów i powiązania między projektowaniem, technologia i organizacją. Tworzenie i wykorzystanie banku danych technologicznych w sterowaniu produkcja i jakością.
T-A-1Programy numerycznego sterowania maszyn (przykład: sterowanie cięciem termicznym). Sterowanie liniami produkcyjnymi. Wykorzystanie zasad metod „just in time” i „simultaneous engineering” do opracowania wariantów sterowania wybranymi procesami technologicznymi. Modelowanie sieciowe wybranych procesów technologicznych. Porównanie wariantów w rozwiązaniach krajowych i zagranicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące wybranych procesów technologicznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu optymalizacji sterowania procesem technologicznym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli