Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria jakości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria jakości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>, Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania.
W-2Podstawy statystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Korzystanie z systemów ISO w działalności inżynierskiej.
C-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych.
C-3Statystyczna analiza wyników pomiarów.
C-4Podstawowa umiejętność wykorzystania metod oraz urządzeń pomiarowych stosowanych w budownictwie okrętowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym.1
T-W-2Jakość produktu, a jakość technologii.1
T-W-3Projektowanie i analiza jakości z zastosowaniem wskaźników techniczno-ekonomicznych.1
T-W-4Stan prawny i certyfikacja systemów zapewnienia i doskonalenia jakości.1
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych1
T-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.1
T-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.1
T-W-8Systemy sterowania jakością wymiarową w procesie budowy konstrukcji wielkogabarytowych.4
T-W-9Metody pomiarowe stosowane w procesach produkcji konstrukcji okrętowych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B18_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością
O_1A_W02T1A_W08, T1A_W09InzA_W04C-3, C-4, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-8M-1S-1
O_1A_B18_W02
Student ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
O_1A_W10T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-3, C-4, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B18_U01
Student potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U07T1A_U13InzA_U05C-3, C-4, C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B18_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
O_1A_B18_W02
Student ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B18_U01
Student potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje

Literatura podstawowa

  1. Doerffer J., Organizacja produkcji w stoczni, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1971
  2. Hatch M. J., Teoria organizacji, PWN, Warszawa, 2002
  3. Juran J., Jakość, PWE, Warszawa, 1978
  4. PN-EN ISO 14253-1: 2000 – Specyfikacja geometrii wyrobów (GPS) – Kontrola wyrobów i sprzętu pomiarowego za pomocą pomiarów – Reguły orzekania zgodności lub niezgodności ze specyfikacją. Problemy jakości, Wyd. Czasopism i Książek Technicznych, SIGMA – NOT sp. z o.o., 2000
  5. Rutkowski R., Modelowanie systemów kontroli geometrycznej przestrzennych konstrukcji stalowych w aspekcie wymaganych standardów dokładnościowych, Politechnika Szczecińska, Wydział Techniki Morskiej, Szczecin, 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym.1
T-W-2Jakość produktu, a jakość technologii.1
T-W-3Projektowanie i analiza jakości z zastosowaniem wskaźników techniczno-ekonomicznych.1
T-W-4Stan prawny i certyfikacja systemów zapewnienia i doskonalenia jakości.1
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych1
T-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.1
T-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.1
T-W-8Systemy sterowania jakością wymiarową w procesie budowy konstrukcji wielkogabarytowych.4
T-W-9Metody pomiarowe stosowane w procesach produkcji konstrukcji okrętowych.4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B18_W01Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W02ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Statystyczna analiza wyników pomiarów.
C-4Podstawowa umiejętność wykorzystania metod oraz urządzeń pomiarowych stosowanych w budownictwie okrętowym.
C-1Korzystanie z systemów ISO w działalności inżynierskiej.
C-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych.
Treści programoweT-W-2Jakość produktu, a jakość technologii.
T-W-3Projektowanie i analiza jakości z zastosowaniem wskaźników techniczno-ekonomicznych.
T-W-1Pojęcie jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym.
T-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.
T-W-9Metody pomiarowe stosowane w procesach produkcji konstrukcji okrętowych.
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych
T-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.
T-W-4Stan prawny i certyfikacja systemów zapewnienia i doskonalenia jakości.
T-W-8Systemy sterowania jakością wymiarową w procesie budowy konstrukcji wielkogabarytowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B18_W02Student ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Statystyczna analiza wyników pomiarów.
C-4Podstawowa umiejętność wykorzystania metod oraz urządzeń pomiarowych stosowanych w budownictwie okrętowym.
C-1Korzystanie z systemów ISO w działalności inżynierskiej.
C-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych.
Treści programoweT-W-2Jakość produktu, a jakość technologii.
T-W-3Projektowanie i analiza jakości z zastosowaniem wskaźników techniczno-ekonomicznych.
T-W-1Pojęcie jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym.
T-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.
T-W-9Metody pomiarowe stosowane w procesach produkcji konstrukcji okrętowych.
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych
T-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.
T-W-4Stan prawny i certyfikacja systemów zapewnienia i doskonalenia jakości.
T-W-8Systemy sterowania jakością wymiarową w procesie budowy konstrukcji wielkogabarytowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B18_U01Student potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Statystyczna analiza wyników pomiarów.
C-4Podstawowa umiejętność wykorzystania metod oraz urządzeń pomiarowych stosowanych w budownictwie okrętowym.
C-1Korzystanie z systemów ISO w działalności inżynierskiej.
C-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych.
Treści programoweT-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych
T-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje