Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Rysunek techniczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rysunek techniczny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Czyński <Michal.Czynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Geometria z zakresu szkoły średniej
W-2Geometria wykreślna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie się z zasadami tworzenia rysunków technicznych
C-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania rysunków technicznych w środowisku Autodesk Inventor

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do programu Autodesk Inventor. Organizacja pracy z projektem (dodawanie nowych projektów, uruchamianie projektów istniejących, pakowanie i przenoszenie projektów, dostosowanie interfejsu użytkownika).1
T-P-2Tworzenie rysunków na płaszczyźnie. Omówienie narzędzi dostępnych w w trybie szkicowania. Wykorzystanie linii konstrukcyjnych oraz środkowych. Nadawanie więzów geometrycznych, korzystanie z funkcji podpowiadania i utrwalania wiązań. Wymiarowanie szkicu: wymiar zwykły i sterowany, wymiarowanie parametryczne, tabela wymiarów.2
T-P-3Tworzenie brył: wyciągnięcie proste, obrót.1
T-P-4Modyfikacja brył: dodawanie elementów, zaokrąglania, fazowania, podział, pochylanie ścian, otwory1
T-P-5Złożenia elementów: definiowanie wiązań, edycja wymiarów, analiza kolizji, połączenia śrubowe1
T-P-6Tworzenie dokumentacji płaskiej: tworzenie arkusza rysunkowego, rzuty, przekroje, szczegóły.1
T-P-7Tworzenie opisu rysunku: wymiarowanie, tolerancja: wymiaru, kształtu i położenia.1
T-P-8Zaliczenie: wykonanie samodzielnie zadania zaliczeniowego.2
10
wykłady
T-W-1Normy rysunkowe. Znormalizowane elementy rysunku technicznego1
T-W-2Rzutowanie prostokątne, widoki, przekroje, kłady2
T-W-3Ogólne zasady wymiarowania3
T-W-4Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu i położenia2
T-W-5Schematy, plany sytuacyjne. Dokumentacja rysunkowa (zmiany na rysunkach, zasady dystrybucji dokumentacji)1
T-W-6Zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Zapoznanie się z instrukcją programu Autodesk Inventor i literaturą.2
A-P-3Konsultacje2
A-P-4Wykonywanie zadań domowych5
A-P-5Przygotowanie się do kolokwium6
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaleczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych (rzutnik przeźroczy, projektor)
M-2Ćwiczenia, metoda projektów z wykorzystaniem środków audiowizualnych (rzutnika przeźroczy, projektora), modeli elementów konstrukcyjnych oraz komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów rysunkowych, wrażenia estetycznego i terminu oddania rysunków.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie pisemnego kolokwium zaliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B06_W01
Student posiada wiedzę niezbędną do wykonywania prostej dokumentacji rysunkowej w postaci rysunków technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach
O_1A_W09T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B06_U01
Student potrafi przygotować w środowisku Autodesk Inventor dokumentację rysunkową zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach
O_1A_U13, O_1A_U04T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U16InzA_U02, InzA_U08C-2, C-3T-P-6, T-P-4, T-P-1, T-P-2, T-P-7, T-P-5, T-P-3M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B06_W01
Student posiada wiedzę niezbędną do wykonywania prostej dokumentacji rysunkowej w postaci rysunków technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach
2,0Student nie potrafi wykazać się znajomością wiedzy podanej w ramach przedmiotu. Ma braki w znajomości programu Autodesk Inventor.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu zasad tworzenia i opisu rysunków technicznych. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością zaawansowanych technik modelowania w programi Autodesk Inventor. W analizie potrafi określić związki przyczynowo-skutkowe.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B06_U01
Student potrafi przygotować w środowisku Autodesk Inventor dokumentację rysunkową zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce - nie umie samodzielnie wykonywać rysunków techniczych. Wykazuje znaczne braki w znajomości obsługi programu Autodesk Inventor. Nie dotrzymuje terminu oddania rysunków.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej jedynie w sposób bierny. Modele i rysunki wykonuje w sposób schematyczny. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki na rysunkach wynikających z braku wiedzy.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać rysunki w programie Autodesk Inventor. Popełnia nieliczne błędy nie wynikające z braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0
5,0Student wykonuje w terminie modele i rysunki bez znaczących błędów. Biegle posługuje sie programem Autodesk Inventor w zakresie podanym przez prowadzącego zajęcia.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2006
  2. Rogowski Józef, Waligórski Jerzy, Zasady rysunku technicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
  3. Jaskulski Andrzej, Autodesk Inventor 2010PL/2010, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Michel Karol, Sapiński Tadeusz, Czytam rysunek elektryczny, WSiP, Warszawa, 2000
  2. Winkler Tadeusz, Komputerowy zapis konstrukcji, WNT, Warszawa, 2006
  3. Czech Piotr, Wojnar Grzegorz, Folęga Piotr, Podstawy komputerowego zapisu konstrukcji z wykorzystaniem środowiska AUTOCAD, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do programu Autodesk Inventor. Organizacja pracy z projektem (dodawanie nowych projektów, uruchamianie projektów istniejących, pakowanie i przenoszenie projektów, dostosowanie interfejsu użytkownika).1
T-P-2Tworzenie rysunków na płaszczyźnie. Omówienie narzędzi dostępnych w w trybie szkicowania. Wykorzystanie linii konstrukcyjnych oraz środkowych. Nadawanie więzów geometrycznych, korzystanie z funkcji podpowiadania i utrwalania wiązań. Wymiarowanie szkicu: wymiar zwykły i sterowany, wymiarowanie parametryczne, tabela wymiarów.2
T-P-3Tworzenie brył: wyciągnięcie proste, obrót.1
T-P-4Modyfikacja brył: dodawanie elementów, zaokrąglania, fazowania, podział, pochylanie ścian, otwory1
T-P-5Złożenia elementów: definiowanie wiązań, edycja wymiarów, analiza kolizji, połączenia śrubowe1
T-P-6Tworzenie dokumentacji płaskiej: tworzenie arkusza rysunkowego, rzuty, przekroje, szczegóły.1
T-P-7Tworzenie opisu rysunku: wymiarowanie, tolerancja: wymiaru, kształtu i położenia.1
T-P-8Zaliczenie: wykonanie samodzielnie zadania zaliczeniowego.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Normy rysunkowe. Znormalizowane elementy rysunku technicznego1
T-W-2Rzutowanie prostokątne, widoki, przekroje, kłady2
T-W-3Ogólne zasady wymiarowania3
T-W-4Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu i położenia2
T-W-5Schematy, plany sytuacyjne. Dokumentacja rysunkowa (zmiany na rysunkach, zasady dystrybucji dokumentacji)1
T-W-6Zaliczenie1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Zapoznanie się z instrukcją programu Autodesk Inventor i literaturą.2
A-P-3Konsultacje2
A-P-4Wykonywanie zadań domowych5
A-P-5Przygotowanie się do kolokwium6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaleczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B06_W01Student posiada wiedzę niezbędną do wykonywania prostej dokumentacji rysunkowej w postaci rysunków technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W09ma wiedzę w zakresie rysunku technicznego, wymiarowania, rzutowania i przekrojów obiektów technicznych; zna obowiązujące standardy i normy w tym zakresie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie się z zasadami tworzenia rysunków technicznych
Treści programoweT-W-1Normy rysunkowe. Znormalizowane elementy rysunku technicznego
T-W-3Ogólne zasady wymiarowania
T-W-4Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu i położenia
T-W-5Schematy, plany sytuacyjne. Dokumentacja rysunkowa (zmiany na rysunkach, zasady dystrybucji dokumentacji)
T-W-2Rzutowanie prostokątne, widoki, przekroje, kłady
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych (rzutnik przeźroczy, projektor)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie pisemnego kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykazać się znajomością wiedzy podanej w ramach przedmiotu. Ma braki w znajomości programu Autodesk Inventor.
3,0Student ma podstawową wiedzę z zakresu zasad tworzenia i opisu rysunków technicznych. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością zaawansowanych technik modelowania w programi Autodesk Inventor. W analizie potrafi określić związki przyczynowo-skutkowe.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B06_U01Student potrafi przygotować w środowisku Autodesk Inventor dokumentację rysunkową zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
O_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej
C-3Opanowanie umiejętności wykonywania rysunków technicznych w środowisku Autodesk Inventor
Treści programoweT-P-6Tworzenie dokumentacji płaskiej: tworzenie arkusza rysunkowego, rzuty, przekroje, szczegóły.
T-P-4Modyfikacja brył: dodawanie elementów, zaokrąglania, fazowania, podział, pochylanie ścian, otwory
T-P-1Wprowadzenie do programu Autodesk Inventor. Organizacja pracy z projektem (dodawanie nowych projektów, uruchamianie projektów istniejących, pakowanie i przenoszenie projektów, dostosowanie interfejsu użytkownika).
T-P-2Tworzenie rysunków na płaszczyźnie. Omówienie narzędzi dostępnych w w trybie szkicowania. Wykorzystanie linii konstrukcyjnych oraz środkowych. Nadawanie więzów geometrycznych, korzystanie z funkcji podpowiadania i utrwalania wiązań. Wymiarowanie szkicu: wymiar zwykły i sterowany, wymiarowanie parametryczne, tabela wymiarów.
T-P-7Tworzenie opisu rysunku: wymiarowanie, tolerancja: wymiaru, kształtu i położenia.
T-P-5Złożenia elementów: definiowanie wiązań, edycja wymiarów, analiza kolizji, połączenia śrubowe
T-P-3Tworzenie brył: wyciągnięcie proste, obrót.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia, metoda projektów z wykorzystaniem środków audiowizualnych (rzutnika przeźroczy, projektora), modeli elementów konstrukcyjnych oraz komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie pisemnego kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce - nie umie samodzielnie wykonywać rysunków techniczych. Wykazuje znaczne braki w znajomości obsługi programu Autodesk Inventor. Nie dotrzymuje terminu oddania rysunków.
3,0Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej jedynie w sposób bierny. Modele i rysunki wykonuje w sposób schematyczny. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki na rysunkach wynikających z braku wiedzy.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać rysunki w programie Autodesk Inventor. Popełnia nieliczne błędy nie wynikające z braku wiedzy.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0
5,0Student wykonuje w terminie modele i rysunki bez znaczących błędów. Biegle posługuje sie programem Autodesk Inventor w zakresie podanym przez prowadzącego zajęcia.