Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Geometria wykreślna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geometria wykreślna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Szelangiewicz <Tadeusz.Szelangiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z matematyki w zakresie szkoły średniej
W-2odstawowe wiadomości z geometrii w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie zasad i metod wykonywania rzutów, przekrojów i przenikania brył

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie rzutów figur płaskich2
T-P-2Wykonanie kładów i obrotów figur płaskich2
T-P-3Wykonanie rzutów bryły2
T-P-4Wykonanie przekrojów bryły1
T-P-5Wykonanie rzutów pzrenikania się brył1
T-P-6Zaliczenie przedmiotu2
10
wykłady
T-W-1Płaskie elementy geometryczne - punkt, prosta, odcinek, płaszczyzna, figura płaska, elementy wspólne1
T-W-2Rzuty prostokątne i aksonometryczne punktu prostej, odcinka1
T-W-3Rzuty prostokątne płaszczyzny i figury płaskiej1
T-W-4Obroty i kłady1
T-W-5Bryły, rodzaje brył i rzuty prostokątne brył1
T-W-6Przekroje brył jedną i wieloma płaszczyznami1
T-W-7Przenikanie brył1
T-W-8Rysunek techniczny, zasady tworzenia, wymiarowania1
T-W-9Zaliczenie przedmiotu2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych8
A-P-2Zaliczenie2
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-P-4Przygotowanie do zajęć6
A-P-5Studiowanie literatury3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Uczestnictwo w zaliczeniach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład/ typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik)
M-2Projektowanie/ tablica, rzutnik
M-3Projektowanie/ typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B04_W01
Student powinien zdobyc wiedzę w zakresie grafiki inżynierskiej niezbedną do wykonywania i czytania rysunków technicznych
O_1A_W09T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B04_U01
Student powinien wykazać się umiejetnością wykonywania rysunków technicznych i innej dokumentacji graficznej
C-1T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B04_W01
Student powinien zdobyc wiedzę w zakresie grafiki inżynierskiej niezbedną do wykonywania i czytania rysunków technicznych
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu geometrii wykreślnej i nie potrafi wykonać rzutów najprostszej bryły
3,0Student potrafi prawidłowo wykorzystać wiedzę dotyczącą rzutów prostej bryły
3,5Student ma wiedzę i potrafi uzupełniać rzuty prostej bryły
4,0Student ma wiedzę i potrafi prawidłowo wykonać rzuty bryły i przekroju
4,5Student ma wiedzę i potrafi wykonać rzuty bryły przecinanej wieloma płaszczyznami
5,0Student ma wiedzę i potrafi znaleźć linie przenikania i wykonać rzuty brył przenikających się

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B04_U01
Student powinien wykazać się umiejetnością wykonywania rysunków technicznych i innej dokumentacji graficznej
2,0Student nie potrafi wykonać rzutów najprostszej bryły
3,0Student potrafi prawidłowo wykonać rzxuty prostej bryły
3,5Student potrafi uzupełnić rzuty prostej bryły
4,0Student potrafi prawidłowo wykonać rzuty bryły i przekroju
4,5Student potrafi wykonać rzuty bryły przecinanej wieloma płaszczyznami
5,0Student potrafi zlaleźć linię przenikania i wykonać rzuty brył przenikających się

Literatura podstawowa

  1. Grudzińska H., Geometria wykreślna, Wydawnictwo PS, Szczecin, 1998
  2. Janowski W., Geometria wykreślna, Wydaswnictwo PWN, Warszawa, 1984
  3. Lewandowski Z., Geometria wykreślna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1967
  4. Majewski M., Geometria wykreślna, Wydawnictwo PS, Szczecin, 1989
  5. Otto F., Otto E., Podręcznik geometrii wykreślnej, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1975
  6. Szerszeń S., nauka o rzutach, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1974

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie rzutów figur płaskich2
T-P-2Wykonanie kładów i obrotów figur płaskich2
T-P-3Wykonanie rzutów bryły2
T-P-4Wykonanie przekrojów bryły1
T-P-5Wykonanie rzutów pzrenikania się brył1
T-P-6Zaliczenie przedmiotu2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Płaskie elementy geometryczne - punkt, prosta, odcinek, płaszczyzna, figura płaska, elementy wspólne1
T-W-2Rzuty prostokątne i aksonometryczne punktu prostej, odcinka1
T-W-3Rzuty prostokątne płaszczyzny i figury płaskiej1
T-W-4Obroty i kłady1
T-W-5Bryły, rodzaje brył i rzuty prostokątne brył1
T-W-6Przekroje brył jedną i wieloma płaszczyznami1
T-W-7Przenikanie brył1
T-W-8Rysunek techniczny, zasady tworzenia, wymiarowania1
T-W-9Zaliczenie przedmiotu2
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych8
A-P-2Zaliczenie2
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-P-4Przygotowanie do zajęć6
A-P-5Studiowanie literatury3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Uczestnictwo w zaliczeniach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B04_W01Student powinien zdobyc wiedzę w zakresie grafiki inżynierskiej niezbedną do wykonywania i czytania rysunków technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W09ma wiedzę w zakresie rysunku technicznego, wymiarowania, rzutowania i przekrojów obiektów technicznych; zna obowiązujące standardy i normy w tym zakresie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie zasad i metod wykonywania rzutów, przekrojów i przenikania brył
Treści programoweT-W-2Rzuty prostokątne i aksonometryczne punktu prostej, odcinka
T-W-5Bryły, rodzaje brył i rzuty prostokątne brył
T-W-4Obroty i kłady
T-W-8Rysunek techniczny, zasady tworzenia, wymiarowania
T-W-3Rzuty prostokątne płaszczyzny i figury płaskiej
T-W-6Przekroje brył jedną i wieloma płaszczyznami
T-W-7Przenikanie brył
Metody nauczaniaM-1Wykład/ typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik)
M-2Projektowanie/ tablica, rzutnik
M-3Projektowanie/ typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu geometrii wykreślnej i nie potrafi wykonać rzutów najprostszej bryły
3,0Student potrafi prawidłowo wykorzystać wiedzę dotyczącą rzutów prostej bryły
3,5Student ma wiedzę i potrafi uzupełniać rzuty prostej bryły
4,0Student ma wiedzę i potrafi prawidłowo wykonać rzuty bryły i przekroju
4,5Student ma wiedzę i potrafi wykonać rzuty bryły przecinanej wieloma płaszczyznami
5,0Student ma wiedzę i potrafi znaleźć linie przenikania i wykonać rzuty brył przenikających się
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B04_U01Student powinien wykazać się umiejetnością wykonywania rysunków technicznych i innej dokumentacji graficznej
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie zasad i metod wykonywania rzutów, przekrojów i przenikania brył
Treści programoweT-P-2Wykonanie kładów i obrotów figur płaskich
T-P-1Wykonanie rzutów figur płaskich
T-P-3Wykonanie rzutów bryły
T-P-5Wykonanie rzutów pzrenikania się brył
T-P-4Wykonanie przekrojów bryły
Metody nauczaniaM-3Projektowanie/ typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać rzutów najprostszej bryły
3,0Student potrafi prawidłowo wykonać rzxuty prostej bryły
3,5Student potrafi uzupełnić rzuty prostej bryły
4,0Student potrafi prawidłowo wykonać rzuty bryły i przekroju
4,5Student potrafi wykonać rzuty bryły przecinanej wieloma płaszczyznami
5,0Student potrafi zlaleźć linię przenikania i wykonać rzuty brył przenikających się