Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Praca przejściowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca przejściowa
Specjalność Budowa obiektów offshore i konstrukcji wielkowymiarowych
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 15 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu przedmiotów kształcenia ogólnego oraz przedmiotów specjalnościowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykonanie pracy przejściowej w formie zwartego opracowania.
C-2Weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta nabytych w czasie realizacji programu studiów.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej realizowanej pracy przejściowej.
C-4Ukształtowanie wiadomości z zakresu sposobów pozyskiwania literatury przedmiotu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie wymagań. Zapoznanie studentów z literaturą oraz sposobami poszukiwania źródeł literaturowych. Uzgodneinie tematów prac przejściowych.1
T-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. W tym zebranie materiałów, ich analiza oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej.14
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Dyskusja nad wybranymi tematami prac przejściowych oraz sposobem ich realizacji.2
A-P-2Studiowanie literatury przedmiotu.30
A-P-3Konsultacje w zakresie właściwego doboru literatury.2
A-P-4Sformułowanie zadań szczegółowych i dobór metod ich rozwiązania.5
A-P-5Opracowanie podjętego problemu.20
A-P-6Weryfikacja poprawności rozwiązywania zadań cząstkowych i uzupełnienia analiz.10
A-P-7Przygotowanie prezentacji nt opracowywanego projektu.3
A-P-8Uczestnictwo w prezentacjach realizowanych prac przejściowych.2
A-P-9Dyskusja merytoryczna i edycyjna projektu opracowywanego w ramach pracy przejściowej.1
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienie.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy napisanej przez studenta pod kątem merytorycznym i edycyjnym.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez studenta pod kątem opanowania technik multimedialnych i umiejętności referowania.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D3-09_W01
Student zbierając materialy i przygotowując pracę przejściową nabywa, poszerza i utrwala wiedzę z zakresu oceanotechniki, w tym szcególnie z obszaru wybranej specjalności.
O_1A_W22, O_1A_W11, O_1A_W08, O_1A_W21, O_1A_W15, O_1A_W13, O_1A_W19, O_1A_W10, O_1A_W01, O_1A_W20, O_1A_W18, O_1A_W17, O_1A_W16, O_1A_W09, O_1A_W14T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-4, C-3, C-2T-P-1, T-P-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D3-09_U01
Student pisząc pracę przejściową potrafi uzyskać właściwe informacje z literatury, wykonać analizy związane z zadaną tematyką przy wykorzystaniu narzędzi komputerowych, sporządzić raport w postaci zwartego opracowania zawierającego niezbędne rysunki orasz schematy i zaprezentować wyniki swojej pracy grupie słuchaczy.
O_1A_U15, O_1A_U13, O_1A_U07, O_1A_U11, O_1A_U05, O_1A_U10, O_1A_U12, O_1A_U06, O_1A_U04, O_1A_U02T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-3, C-1, C-2T-P-2M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D3-09_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki stosowane w oceanotechnice.
O_1A_K04, O_1A_K07T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-4, C-3, C-2T-P-1, T-P-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D3-09_W01
Student zbierając materialy i przygotowując pracę przejściową nabywa, poszerza i utrwala wiedzę z zakresu oceanotechniki, w tym szcególnie z obszaru wybranej specjalności.
2,0Student nie ma zaktualizowanej wiedzy z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma aktualną wiedzę z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma aktualną wiedzę z tematyki pracy przejściowej lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego.
4,0Student ma aktualną, uporządkowaną wiedzę z tematyki pracy przejściowej; popełnia pojedyncze błędy merytoryczne albo pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma aktualną, uporządkowaną wiedzę z tematyki pracy przejściowej; sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania posiadanej wiedzy.
5,0Student ma aktualną, uporządkowaną wiedzę z tematyki pracy przejściowej; interpretuje pojęcia i definicje; wymienia przykłady i wskazuje praktyczne zastosowania elementów posiadanej wiedzy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D3-09_U01
Student pisząc pracę przejściową potrafi uzyskać właściwe informacje z literatury, wykonać analizy związane z zadaną tematyką przy wykorzystaniu narzędzi komputerowych, sporządzić raport w postaci zwartego opracowania zawierającego niezbędne rysunki orasz schematy i zaprezentować wyniki swojej pracy grupie słuchaczy.
2,0Student nie potrafi dobrac własciwych metod dla rozwiązania problemu. Nie zna, nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić lub uzasadnić podstawowych zagadnień z zakresu tematyki pracy przejściowej. Nie zna lub nie stosuje podstawowych zasad opracowania projektu, nie potrafi dotrzymać terminów realizacji ustalonych w harmonogramie. Nie potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyników swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi dobrać co najmniej jedną właściwą metodę dla rozwiązania problemu, ewentualnie dobiera inne metody ale nie potrafi uzasadnić kryteriów ani korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu tematyki pracy przejściowej w wąskim wymiarze. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
3,5Student potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu ale nie potrafi uzasadnić kryteriów ani korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu tematyki pracy przejściowej w podstawowym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, z drobnymi błędami do zaakceptowania. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
4,0Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu oceanotechniki w podstawowym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, z drobnymi błędami do zaakceptowania. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
4,5Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić zagadnienia z zakresu oceanotechniki w poszerzonym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, nie popełniając błędów. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalone w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
5,0Student ma szeroką i ugruntowaną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Potrafi opisać podstawy tych metod i wyjaśnić zasady ich prawidłowego stosowania. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić zagadnienia z zakresu oceanotechniki w poszerzonym zakresie; jest innowacyjny i wprowadza własne oryginalne pomysły do rozwiązań jakie proponuje. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, nie popełniając błędów. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalone w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły, przejrzysty i atrakcyjny zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D3-09_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki stosowane w oceanotechnice.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Bisewska A., Bisewski T., Jak pisać prace naukowe: poradnik dla studentów, Słońce i Księżyc, Rumia, 2010
  2. PN-85/N-09126, Sprawozdanie z pracy naukowo-badawczej, PKNiM, Warszawa, 1985
  3. PN-ISO 690:2002, Dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Zawartość, forma i struktura, Polski Komitet Normalizacji - ISO, Warszawa, 2002
  4. PN-ISO 690-2:1999, Informacja i dokumentacja - przypisy bibliograficzne. Arkusz 2: Dokumenty elektroniczne i ich części, Polski Komitet Normalizacji - ISO, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie wymagań. Zapoznanie studentów z literaturą oraz sposobami poszukiwania źródeł literaturowych. Uzgodneinie tematów prac przejściowych.1
T-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. W tym zebranie materiałów, ich analiza oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej.14
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Dyskusja nad wybranymi tematami prac przejściowych oraz sposobem ich realizacji.2
A-P-2Studiowanie literatury przedmiotu.30
A-P-3Konsultacje w zakresie właściwego doboru literatury.2
A-P-4Sformułowanie zadań szczegółowych i dobór metod ich rozwiązania.5
A-P-5Opracowanie podjętego problemu.20
A-P-6Weryfikacja poprawności rozwiązywania zadań cząstkowych i uzupełnienia analiz.10
A-P-7Przygotowanie prezentacji nt opracowywanego projektu.3
A-P-8Uczestnictwo w prezentacjach realizowanych prac przejściowych.2
A-P-9Dyskusja merytoryczna i edycyjna projektu opracowywanego w ramach pracy przejściowej.1
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D3-09_W01Student zbierając materialy i przygotowując pracę przejściową nabywa, poszerza i utrwala wiedzę z zakresu oceanotechniki, w tym szcególnie z obszaru wybranej specjalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W22ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
O_1A_W11ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania, zakresie ich stosowania, organizacji w procesach produkcyjnych, związanych z nimi zagrożeniami dla człowieka i środowiska, aktualnymi kierunkami rozwoju
O_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
O_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
O_1A_W15ma wiedzę w zakresie oddziaływania środowiska wodnego na obiekty oceanotechniczne; zna podstawowe pojęcia dotyczące ruchu tych obiektów w wodzie oraz zabezpieczania obiektów przed niszczącym działaniem środowiska wodnego
O_1A_W13ma wiedzę w zakresie materiałów konstrukcyjnych obiektów technicznych, ich cech wytrzymałościowych, technologicznych, wibroakustycznych, przeciwpożarowych; wpływu materiałów na zdrowie człowieka; możliwości ich utylizacji i recyklingu
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
O_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
O_1A_W01zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
O_1A_W20ma wiedzę w zakresie prognozowania oraz analizy niezawodności i bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych
O_1A_W18ma wiedzę w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, metod doboru i optymalizacji elementów konstrukcyjnych oraz analizy ich wytrzymałości
O_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
O_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
O_1A_W09ma wiedzę w zakresie rysunku technicznego, wymiarowania, rzutowania i przekrojów obiektów technicznych; zna obowiązujące standardy i normy w tym zakresie
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie wiadomości z zakresu sposobów pozyskiwania literatury przedmiotu.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej realizowanej pracy przejściowej.
C-2Weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta nabytych w czasie realizacji programu studiów.
Treści programoweT-P-1Omówienie wymagań. Zapoznanie studentów z literaturą oraz sposobami poszukiwania źródeł literaturowych. Uzgodneinie tematów prac przejściowych.
T-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. W tym zebranie materiałów, ich analiza oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Objaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy napisanej przez studenta pod kątem merytorycznym i edycyjnym.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez studenta pod kątem opanowania technik multimedialnych i umiejętności referowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma zaktualizowanej wiedzy z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma aktualną wiedzę z obszaru związanego z tematyką pracy przejściowej lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma aktualną wiedzę z tematyki pracy przejściowej lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego.
4,0Student ma aktualną, uporządkowaną wiedzę z tematyki pracy przejściowej; popełnia pojedyncze błędy merytoryczne albo pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma aktualną, uporządkowaną wiedzę z tematyki pracy przejściowej; sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania posiadanej wiedzy.
5,0Student ma aktualną, uporządkowaną wiedzę z tematyki pracy przejściowej; interpretuje pojęcia i definicje; wymienia przykłady i wskazuje praktyczne zastosowania elementów posiadanej wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D3-09_U01Student pisząc pracę przejściową potrafi uzyskać właściwe informacje z literatury, wykonać analizy związane z zadaną tematyką przy wykorzystaniu narzędzi komputerowych, sporządzić raport w postaci zwartego opracowania zawierającego niezbędne rysunki orasz schematy i zaprezentować wyniki swojej pracy grupie słuchaczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U15potrafi pracować w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania; potrafi opracować harmonogram pracy zespołu i dopilnować jego realizacji
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
O_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U11potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i określić możliwości ich zastosowania
O_1A_U05potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik informacyjno-komunikacyjnych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla oceanotechniki; potrafi przekazać informacje techniczne w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U12potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzystać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi
O_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
O_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
O_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski. Stosuje zasady ochrony własności intelektualnej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie wiadomości z zakresu sposobów pozyskiwania literatury przedmiotu.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej realizowanej pracy przejściowej.
C-1Wykonanie pracy przejściowej w formie zwartego opracowania.
C-2Weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta nabytych w czasie realizacji programu studiów.
Treści programoweT-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. W tym zebranie materiałów, ich analiza oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Objaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy napisanej przez studenta pod kątem merytorycznym i edycyjnym.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez studenta pod kątem opanowania technik multimedialnych i umiejętności referowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrac własciwych metod dla rozwiązania problemu. Nie zna, nie rozumie i nie potrafi wyjaśnić lub uzasadnić podstawowych zagadnień z zakresu tematyki pracy przejściowej. Nie zna lub nie stosuje podstawowych zasad opracowania projektu, nie potrafi dotrzymać terminów realizacji ustalonych w harmonogramie. Nie potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyników swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi dobrać co najmniej jedną właściwą metodę dla rozwiązania problemu, ewentualnie dobiera inne metody ale nie potrafi uzasadnić kryteriów ani korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu tematyki pracy przejściowej w wąskim wymiarze. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
3,5Student potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu ale nie potrafi uzasadnić kryteriów ani korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu tematyki pracy przejściowej w podstawowym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, z drobnymi błędami do zaakceptowania. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
4,0Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić podstawowe zagadnienia z zakresu oceanotechniki w podstawowym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, z drobnymi błędami do zaakceptowania. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalonych w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
4,5Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić zagadnienia z zakresu oceanotechniki w poszerzonym zakresie. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, nie popełniając błędów. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalone w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły i przejrzysty zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
5,0Student ma szeroką i ugruntowaną wiedzę z zakresu tematyki pracy przejściowej, nie popełnia błędów merytorycznych, ma ugruntowaną wiedzę dotyczącą pojęć i podstawowych definicji. Potrafi dobrać właściwe metody dla rozwiązania problemu i potrafi uzasadnić kryteria doboru oraz korzyści z zastosowania różnych metod. Potrafi opisać podstawy tych metod i wyjaśnić zasady ich prawidłowego stosowania. Zna, rozumie i potrafi prawidłowo wyjaśnić lub uzasadnić zagadnienia z zakresu oceanotechniki w poszerzonym zakresie; jest innowacyjny i wprowadza własne oryginalne pomysły do rozwiązań jakie proponuje. Zna i stosuje podstawowe zasady opracowania projektu, nie popełniając błędów. Potrafi dotrzymać terminy realizacji ustalone w harmonogramie. Potrafi w sposób zwięzły, przejrzysty i atrakcyjny zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji multimedialnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D3-09_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności, rozumie możliwości zwiększenia efektów przez pracę w zespole; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania dotyczące stanu techniki stosowane w oceanotechnice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie wiadomości z zakresu sposobów pozyskiwania literatury przedmiotu.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej realizowanej pracy przejściowej.
C-2Weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta nabytych w czasie realizacji programu studiów.
Treści programoweT-P-1Omówienie wymagań. Zapoznanie studentów z literaturą oraz sposobami poszukiwania źródeł literaturowych. Uzgodneinie tematów prac przejściowych.
T-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. W tym zebranie materiałów, ich analiza oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Objaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy napisanej przez studenta pod kątem merytorycznym i edycyjnym.
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez studenta pod kątem opanowania technik multimedialnych i umiejętności referowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.