Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Sterowanie technologicznością konstrukcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowanie technologicznością konstrukcji
Specjalność Budowa obiektów offshore i konstrukcji wielkowymiarowych
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 2,00,33zaliczenie
wykładyW7 10 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy algebry i analizy matematycznej.
W-2Projektowanie konstrukcji.
W-3Podstawy ekonomiki przedsiębiorstw.
W-4Technologie mechaniczne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna metody analizy konstrukcji pod kątem jej technologiczności.
C-2Student potrafi wykonać model obliczeniowy klasyfikujący konstrukcje według zadanych kryteriów technologiczności i uwzględnia uzyskane wyniki w procesie projektowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie parametrów technologicznych konstrukcji w programie Autocad na podstawie zadanych modeli 3D.5
T-L-2Tworzenie bazy danych konstrukcji wielkowymiarowych w arkuszu Excel.5
T-L-3Implementacja modeli produkcyjnych w programie Mathcad. Komputerowa analiza klastrowa konstrukcji.5
15
wykłady
T-W-1Ekonomiczne aspekty technologiczności produktu.1
T-W-2Czynniki kształtujące potencjał systemu produkcyjnego.2
T-W-3Klasyfikacja konstrukcji wielkowymiarowych według kryteriów technologicznych. Stopnie prefabrykacyjne.2
T-W-4Metody modelowania produkcji z możliwością sterowania technologicznością wytwarzanej konstrukcji.2
T-W-5Analiza klastrowa konstrukcji wielkowymiarowych. Projektowanie komórek produkcyjnych.2
T-W-6Zaliczenie pisemne.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Praca własna studenta.35
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.18
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawozdania pisemne z wykonanych modeli i obliczeń komputerowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa na podstawie ocen ze sprawozdań (średnia arytmetyczna).
S-3Ocena podsumowująca: Wykłady - egzamin dwuetapowy: pisemny i ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D3-08_W01
Student zna zasady określania poziomu technologiczności konstrukcji w warunkach określonego systemu produkcyjnego oraz wie jakie są zasady projektowania konstrukcji z uwzględnieniem kryterium technologiczności.
O_1A_W22, O_1A_W11, O_1A_W13, O_1A_W19, O_1A_W18, O_1A_W14T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D3-08_U01
Student potrafi dokonać analizy technologicznej konstrukcji na podstawie dokumentacji drukowanej i elektronicznej oraz sformułować założenia projektowe konstrukcji uwzględniające jej technologiczność.
O_1A_U13, O_1A_U07, O_1A_U08, O_1A_U10, O_1A_U12, O_1A_U04T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-2, T-L-3, T-L-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D3-08_K01
Student jest świadom szerszego, ekonomicznego, aspektu wykonywanych prac projektowych, wychodzącego poza spełnienie wymogów wytrzymałościowo-eksploatacyjnych.
O_1A_K05T1A_K06InzA_K02C-1, C-2T-W-2, T-W-1M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D3-08_W01
Student zna zasady określania poziomu technologiczności konstrukcji w warunkach określonego systemu produkcyjnego oraz wie jakie są zasady projektowania konstrukcji z uwzględnieniem kryterium technologiczności.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D3-08_U01
Student potrafi dokonać analizy technologicznej konstrukcji na podstawie dokumentacji drukowanej i elektronicznej oraz sformułować założenia projektowe konstrukcji uwzględniające jej technologiczność.
2,0Student nie potrafi dobrać metod analitycznych i narzędzi do powierzonego zadania o podstawowym stopniu trudności.
3,0Student potrafi wykonać modele obliczeniowe w jednym ze środowisk komputerowych i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student potrafi wykonać modele obliczeniowe w jednym ze środowisk komputerowych i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi wykonać modele obliczeniowe w jednym ze środowisk komputerowych i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student dobiera właściwe modele obliczeniowe, implementuje je w środowisku komputerowym i rozwiązuje problemy o zaawansowanym stopniu trudności. Ponadto interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student dobiera właściwe modele obliczeniowe, implementuje je w środowisku komputerowym i rozwiązuje problemy o zaawansowanym stopniu trudności. Ponadto interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D3-08_K01
Student jest świadom szerszego, ekonomicznego, aspektu wykonywanych prac projektowych, wychodzącego poza spełnienie wymogów wytrzymałościowo-eksploatacyjnych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
  2. Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985
  3. Doerffer J., Technologia budowy kadłubów okrętowych, WM, Gdynia, 1971

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie parametrów technologicznych konstrukcji w programie Autocad na podstawie zadanych modeli 3D.5
T-L-2Tworzenie bazy danych konstrukcji wielkowymiarowych w arkuszu Excel.5
T-L-3Implementacja modeli produkcyjnych w programie Mathcad. Komputerowa analiza klastrowa konstrukcji.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonomiczne aspekty technologiczności produktu.1
T-W-2Czynniki kształtujące potencjał systemu produkcyjnego.2
T-W-3Klasyfikacja konstrukcji wielkowymiarowych według kryteriów technologicznych. Stopnie prefabrykacyjne.2
T-W-4Metody modelowania produkcji z możliwością sterowania technologicznością wytwarzanej konstrukcji.2
T-W-5Analiza klastrowa konstrukcji wielkowymiarowych. Projektowanie komórek produkcyjnych.2
T-W-6Zaliczenie pisemne.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Praca własna studenta.35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Praca własna studenta.18
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D3-08_W01Student zna zasady określania poziomu technologiczności konstrukcji w warunkach określonego systemu produkcyjnego oraz wie jakie są zasady projektowania konstrukcji z uwzględnieniem kryterium technologiczności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W22ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
O_1A_W11ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania, zakresie ich stosowania, organizacji w procesach produkcyjnych, związanych z nimi zagrożeniami dla człowieka i środowiska, aktualnymi kierunkami rozwoju
O_1A_W13ma wiedzę w zakresie materiałów konstrukcyjnych obiektów technicznych, ich cech wytrzymałościowych, technologicznych, wibroakustycznych, przeciwpożarowych; wpływu materiałów na zdrowie człowieka; możliwości ich utylizacji i recyklingu
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
O_1A_W18ma wiedzę w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, metod doboru i optymalizacji elementów konstrukcyjnych oraz analizy ich wytrzymałości
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zna metody analizy konstrukcji pod kątem jej technologiczności.
Treści programoweT-W-5Analiza klastrowa konstrukcji wielkowymiarowych. Projektowanie komórek produkcyjnych.
T-W-2Czynniki kształtujące potencjał systemu produkcyjnego.
T-W-3Klasyfikacja konstrukcji wielkowymiarowych według kryteriów technologicznych. Stopnie prefabrykacyjne.
T-W-1Ekonomiczne aspekty technologiczności produktu.
T-W-4Metody modelowania produkcji z możliwością sterowania technologicznością wytwarzanej konstrukcji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Wykłady - egzamin dwuetapowy: pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D3-08_U01Student potrafi dokonać analizy technologicznej konstrukcji na podstawie dokumentacji drukowanej i elektronicznej oraz sformułować założenia projektowe konstrukcji uwzględniające jej technologiczność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
O_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U12potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzystać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi
O_1A_U04potrafi opracować dokumentację w postaci rysunków i opisów projektowanych i inwentaryzowanych obiektów technicznych wykorzystując narzędzia komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wykonać model obliczeniowy klasyfikujący konstrukcje według zadanych kryteriów technologiczności i uwzględnia uzyskane wyniki w procesie projektowania.
Treści programoweT-L-2Tworzenie bazy danych konstrukcji wielkowymiarowych w arkuszu Excel.
T-L-3Implementacja modeli produkcyjnych w programie Mathcad. Komputerowa analiza klastrowa konstrukcji.
T-L-1Wyznaczanie parametrów technologicznych konstrukcji w programie Autocad na podstawie zadanych modeli 3D.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - sprawozdania pisemne z wykonanych modeli i obliczeń komputerowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa na podstawie ocen ze sprawozdań (średnia arytmetyczna).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać metod analitycznych i narzędzi do powierzonego zadania o podstawowym stopniu trudności.
3,0Student potrafi wykonać modele obliczeniowe w jednym ze środowisk komputerowych i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student potrafi wykonać modele obliczeniowe w jednym ze środowisk komputerowych i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student potrafi wykonać modele obliczeniowe w jednym ze środowisk komputerowych i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student dobiera właściwe modele obliczeniowe, implementuje je w środowisku komputerowym i rozwiązuje problemy o zaawansowanym stopniu trudności. Ponadto interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student dobiera właściwe modele obliczeniowe, implementuje je w środowisku komputerowym i rozwiązuje problemy o zaawansowanym stopniu trudności. Ponadto interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D3-08_K01Student jest świadom szerszego, ekonomicznego, aspektu wykonywanych prac projektowych, wychodzącego poza spełnienie wymogów wytrzymałościowo-eksploatacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student zna metody analizy konstrukcji pod kątem jej technologiczności.
C-2Student potrafi wykonać model obliczeniowy klasyfikujący konstrukcje według zadanych kryteriów technologiczności i uwzględnia uzyskane wyniki w procesie projektowania.
Treści programoweT-W-2Czynniki kształtujące potencjał systemu produkcyjnego.
T-W-1Ekonomiczne aspekty technologiczności produktu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Wykłady - egzamin dwuetapowy: pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.