Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Fizyka 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,25zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka: podstawy geometrii analitycznej, podstawy rachunku rózniczkowego i całkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność dostrzegania i rozumienia obserwowanych w przyrodzie podstawowych zjawisk fizycznych z zakresu mechaniki klasycznej oraz szczególnej teorii względności.
C-2Umiejętność przygotowania i przeprowadzenia prostych pomiarów fizycznych oraz opracowania i dyskusji uzyskanych wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Samodzielne rozwiązywanie przez studentów przykładów rachunkowych objaśniających i ilustrujących zagadnienia omawiane w trakcie wykładów.9
T-A-2Zaliczenie zajęć.1
10
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie współczynnika lepkości i przewodnictwa cieplnego, badanie zjawisk interferencji i dyfrakcji światła, badanie zjawiska fotoelektrycznego, analiza emisyjna i absorpcyjna światła.14
T-L-2Zaliczenie zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Elementy metodologii nauk fizycznych. Determinizm i indeterminizm w opisie przyrody. Zakres stosowalności teorii fizycznych.2
T-W-2Mechanika Newtona. Koncepcje czasu i przestrzeni w mechanice Newtona. Transformacja Galileusza. Zasada względności Galileusza.4
T-W-3Swiatło jako promieniowanie elektromagnetyczne. Prędkość światła i eter. Doświadczenie Michelsona-Morleya.4
T-W-4Postulaty Einsteina. Transformacja Lorentza. Relatywistyczne skrócenie długości. Relatywistyczne skrócenie czasu. Względność równoczesności. Paradoks blizniąt. Relatywistyczne prawo składania prędkości. Energia ciała. Wykresy czasoprzestrzenne.10
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach seminaryjnych.10
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych.11
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
25
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowywanie się do zajęć i opracowanie sprawozdań po ich odbyciu.33
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury.20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych wykonywanych przez studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B14_W01
Absolwent zna podstawowe koncepcje fizyczne w zakresie obejmującą mechanikę klasyczną i relatywistyczną niezbędne do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, pomiaru podstawowych wielkości fizycznych, rozumienia zachowania otaczającego nas świata.
O_1A_W05T1A_W01, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B14_U01
Absolwent potrafi zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
O_1A_U11T1A_U14InzA_U06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1, S-4
O_1A_B14_U02
W zakresie podstawowych zjawisk fizycznych absolwent potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
O_1A_U06T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-2T-L-2, T-L-1M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B14_K01
Absolwent rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
O_1A_K08T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B14_W01
Absolwent zna podstawowe koncepcje fizyczne w zakresie obejmującą mechanikę klasyczną i relatywistyczną niezbędne do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, pomiaru podstawowych wielkości fizycznych, rozumienia zachowania otaczającego nas świata.
2,0Nie zna w zadowalającym stopniu podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną.
3,0Wykazuje się wystarczającą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną.
3,5Wykazuje się słabą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną.
4,0Wykazuje się dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną.
4,5Wykazuje się dość dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną.
5,0Wykazuje się bardzo dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B14_U01
Absolwent potrafi zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
2,0Absolwent nie potrafi w zadowalającym stopniu zinterpretować informacji o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
3,0Absolwent potrafi w zadowalającym stopniu zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
3,5Absolwent słabo interpretuje informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
4,0Absolwent potrafi dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
4,5Absolwent potrafi dość dobrze zinterpretowac informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
5,0Absolwent potrafi bardzo dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
O_1A_B14_U02
W zakresie podstawowych zjawisk fizycznych absolwent potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
2,0Nie potrafi w zadowalającym stopniu planować i przeprowadzać prostych eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji komputerowych oraz interpretować uzyskanych wyników i wyciągać wniosków.
3,0Potrafi zadowalająco planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
3,5Potrafi słabo planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
4,0Potrafi dobrze planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
4,5Potrafi dość dobrze planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
5,0Potrafi bardzo dobrze planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_B14_K01
Absolwent rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
2,0Absolwent nie rozumie wystarczająco społecznych aspektów praktycznych stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
3,0Absolwent rozumie wystarczająco społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
3,5Absolwent słabo rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
4,0Absolwent dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
4,5Absolwent dość dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
5,0Absolwent bardzo dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.

Literatura podstawowa

  1. Wróblewski A., Jaworski J., Wstep do fizyki, T.1, PWN, Warszawa, 1984
  2. Wróblewski A., Jaworski J., Wstep do fizyki, T2/1, PWN, Warszawa, 1989
  3. Wróblewski A., Jaworski J., Wstep do fizyki, T2/2, PWN, Warszawa, 1991
  4. Januszajtis A., Fizyka dla politechnik, T.1, PWN, Warszawa, 1977
  5. Januszajtis A., Fizyka dla politechnik, T.2, PWN, Warszawa, 1982
  6. Hennel A., Krzyżanowski W., Szuszkiewicz W., Wódkiewicz K., Zadania i problemy z fizyki, T.1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1993
  7. T. Rewaj (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyk, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
  8. I. Kruk i J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Tipler P.A., Llewellyn R.A., Fizyka współczesna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Wróblewski A.K., Historia fizyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  3. Młody Technik, Jak to odkryli: cykl artykułów "Jak to odkryli" od tytułu "Czym sa i jak powstaja teorie fizyczne" do "Jak masa moze sie zamieniac w energie i odwrotnie?" opublikowanych w kolejnych w numerach od 1/2006 do 11/2006
  4. Newton I., Matematyczne zasady filozofii przyrody, Konsorcjum Akademickie: Wydawnictwo WSE w Krakowie, WSIiZ w Rzeszowie i WSZiA w Zamościu, Kraków, 2011
  5. Einstein A., Infeld L., Ewolucja fizyki, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998
  6. Dolnick E., Wielki zegar wszechświata, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2012
  7. Warczewski J. (red.), Oblicza fizyki – między fascynacją a niepokojem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  8. Arystoteles, Zachęta do filozofii. Fizyka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  9. Awicenna, Księga wiedzy., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  10. Struczkow W.W., Zagadnienia współczesnej fizyki, WSziP, Warszawa, 1986
  11. Styer D.F., Teoria względności dla dociekliwych, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Samodzielne rozwiązywanie przez studentów przykładów rachunkowych objaśniających i ilustrujących zagadnienia omawiane w trakcie wykładów.9
T-A-2Zaliczenie zajęć.1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie współczynnika lepkości i przewodnictwa cieplnego, badanie zjawisk interferencji i dyfrakcji światła, badanie zjawiska fotoelektrycznego, analiza emisyjna i absorpcyjna światła.14
T-L-2Zaliczenie zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy metodologii nauk fizycznych. Determinizm i indeterminizm w opisie przyrody. Zakres stosowalności teorii fizycznych.2
T-W-2Mechanika Newtona. Koncepcje czasu i przestrzeni w mechanice Newtona. Transformacja Galileusza. Zasada względności Galileusza.4
T-W-3Swiatło jako promieniowanie elektromagnetyczne. Prędkość światła i eter. Doświadczenie Michelsona-Morleya.4
T-W-4Postulaty Einsteina. Transformacja Lorentza. Relatywistyczne skrócenie długości. Relatywistyczne skrócenie czasu. Względność równoczesności. Paradoks blizniąt. Relatywistyczne prawo składania prędkości. Energia ciała. Wykresy czasoprzestrzenne.10
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach seminaryjnych.10
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych.11
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowywanie się do zajęć i opracowanie sprawozdań po ich odbyciu.33
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury.20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B14_W01Absolwent zna podstawowe koncepcje fizyczne w zakresie obejmującą mechanikę klasyczną i relatywistyczną niezbędne do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, pomiaru podstawowych wielkości fizycznych, rozumienia zachowania otaczającego nas świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W05ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność dostrzegania i rozumienia obserwowanych w przyrodzie podstawowych zjawisk fizycznych z zakresu mechaniki klasycznej oraz szczególnej teorii względności.
C-2Umiejętność przygotowania i przeprowadzenia prostych pomiarów fizycznych oraz opracowania i dyskusji uzyskanych wyników.
Treści programoweT-W-3Swiatło jako promieniowanie elektromagnetyczne. Prędkość światła i eter. Doświadczenie Michelsona-Morleya.
T-W-4Postulaty Einsteina. Transformacja Lorentza. Relatywistyczne skrócenie długości. Relatywistyczne skrócenie czasu. Względność równoczesności. Paradoks blizniąt. Relatywistyczne prawo składania prędkości. Energia ciała. Wykresy czasoprzestrzenne.
T-W-1Elementy metodologii nauk fizycznych. Determinizm i indeterminizm w opisie przyrody. Zakres stosowalności teorii fizycznych.
T-W-2Mechanika Newtona. Koncepcje czasu i przestrzeni w mechanice Newtona. Transformacja Galileusza. Zasada względności Galileusza.
T-A-2Zaliczenie zajęć.
T-A-1Samodzielne rozwiązywanie przez studentów przykładów rachunkowych objaśniających i ilustrujących zagadnienia omawiane w trakcie wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna w zadowalającym stopniu podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną.
3,0Wykazuje się wystarczającą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną.
3,5Wykazuje się słabą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną.
4,0Wykazuje się dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną.
4,5Wykazuje się dość dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną.
5,0Wykazuje się bardzo dobrą znajomością podstawowych koncepcji fizycznych w zakresie obejmującym mechanikę klasyczną i relatywistyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B14_U01Absolwent potrafi zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U11potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i określić możliwości ich zastosowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność dostrzegania i rozumienia obserwowanych w przyrodzie podstawowych zjawisk fizycznych z zakresu mechaniki klasycznej oraz szczególnej teorii względności.
C-2Umiejętność przygotowania i przeprowadzenia prostych pomiarów fizycznych oraz opracowania i dyskusji uzyskanych wyników.
Treści programoweT-W-1Elementy metodologii nauk fizycznych. Determinizm i indeterminizm w opisie przyrody. Zakres stosowalności teorii fizycznych.
T-W-2Mechanika Newtona. Koncepcje czasu i przestrzeni w mechanice Newtona. Transformacja Galileusza. Zasada względności Galileusza.
T-A-2Zaliczenie zajęć.
T-A-1Samodzielne rozwiązywanie przez studentów przykładów rachunkowych objaśniających i ilustrujących zagadnienia omawiane w trakcie wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie potrafi w zadowalającym stopniu zinterpretować informacji o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
3,0Absolwent potrafi w zadowalającym stopniu zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
3,5Absolwent słabo interpretuje informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
4,0Absolwent potrafi dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
4,5Absolwent potrafi dość dobrze zinterpretowac informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
5,0Absolwent potrafi bardzo dobrze zinterpretować informacje o przebiegających zjawiskach w technice w kontekście podstawowych zjawisk fizycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B14_U02W zakresie podstawowych zjawisk fizycznych absolwent potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U06potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Umiejętność przygotowania i przeprowadzenia prostych pomiarów fizycznych oraz opracowania i dyskusji uzyskanych wyników.
Treści programoweT-L-2Zaliczenie zajęć.
T-L-1Wyznaczanie współczynnika lepkości i przewodnictwa cieplnego, badanie zjawisk interferencji i dyfrakcji światła, badanie zjawiska fotoelektrycznego, analiza emisyjna i absorpcyjna światła.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych wykonywanych przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi w zadowalającym stopniu planować i przeprowadzać prostych eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji komputerowych oraz interpretować uzyskanych wyników i wyciągać wniosków.
3,0Potrafi zadowalająco planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
3,5Potrafi słabo planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
4,0Potrafi dobrze planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
4,5Potrafi dość dobrze planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
5,0Potrafi bardzo dobrze planować i przeprowadzać proste eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_B14_K01Absolwent rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Umiejętność dostrzegania i rozumienia obserwowanych w przyrodzie podstawowych zjawisk fizycznych z zakresu mechaniki klasycznej oraz szczególnej teorii względności.
C-2Umiejętność przygotowania i przeprowadzenia prostych pomiarów fizycznych oraz opracowania i dyskusji uzyskanych wyników.
Treści programoweT-W-3Swiatło jako promieniowanie elektromagnetyczne. Prędkość światła i eter. Doświadczenie Michelsona-Morleya.
T-W-4Postulaty Einsteina. Transformacja Lorentza. Relatywistyczne skrócenie długości. Relatywistyczne skrócenie czasu. Względność równoczesności. Paradoks blizniąt. Relatywistyczne prawo składania prędkości. Energia ciała. Wykresy czasoprzestrzenne.
T-W-1Elementy metodologii nauk fizycznych. Determinizm i indeterminizm w opisie przyrody. Zakres stosowalności teorii fizycznych.
T-W-2Mechanika Newtona. Koncepcje czasu i przestrzeni w mechanice Newtona. Transformacja Galileusza. Zasada względności Galileusza.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie rozumie wystarczająco społecznych aspektów praktycznych stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
3,0Absolwent rozumie wystarczająco społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
3,5Absolwent słabo rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
4,0Absolwent dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
4,5Absolwent dość dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.
5,0Absolwent bardzo dobrze rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z podstaw fizyki do opisu i wyjaśniania otaczającego świata.