Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)

Sylabus przedmiotu Silniki i napędy obiektów pływających:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki i napędy obiektów pływających
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW5 30 3,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z termodynamiki i podstaw konstrukcji maszyn.
W-2Wiadomości z teorii i projektowania obiektów pływających.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w obiektach pływających.
C-2Ukształtowanie umiejętności obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z budową i działaniem silników spalinowych.3
T-L-2Obliczenia obiegu cieplnego silnika spalinowego.4
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z budową i parametrami pracy instalacji silników spalinowych. Zasady projektowania wybranych instalacji.2
T-L-4Doświadczalne wyznaczanie wskaźników pracy i charakterystyk silnika spalinowego.2
T-L-5Doświadczalne wyznaczanie bilansu energetycznego silnika spalinowego.2
T-L-6Zaliczenie.2
15
wykłady
T-W-1Rodzaje, podstawy działania i procesy występujące w silnikach spalinowych.2
T-W-2Budowa konstrukcyjna silników spalinowych.2
T-W-3Silniki okrętowe. Systemy i instalacje silników okrętowych. Podstawy projektowania.4
T-W-4Wskaźniki pracy i charakterystyki silników okrętowych.2
T-W-5Bilans energetyczny silników spalinowych.2
T-W-6Współpraca układu silnik-pędnik-kadłub.2
T-W-7Oddziaływanie silnika na otoczenie.2
T-W-8Zasada działania silników turbinowych.2
T-W-9Budowa konstrukcyjna turbin. Wskaźniki pracy i charakterystyki turbin.2
T-W-10Turbosprężarki i doładowanie silników spalinowych.2
T-W-11Układy napędowe jednostek pływających.2
T-W-12Parametry pracy układów napędowych. Analiza energetyczna układów napędowych.2
T-W-13Dobór silnika napędu głównego obiektów pływających.2
T-W-14Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.3
A-L-3Przygotowanie sprawozdań i prac kontrolnych.3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Studiowanie literatury.20
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.20
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-3Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i prac kontrolnych z zajęć laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C19_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w obiektach pływających.
J_1A_W04, J_1A_W10T1A_W02, T1A_W05InzA_W05C-1T-W-9, T-W-4, T-W-3, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-13M-2, M-1, M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C19_U03
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności: - obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych. - doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego.
J_1A_U08, J_1A_U11, J_1A_U12T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-5, T-W-7, T-W-13, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5M-4, M-2, M-1, M-5S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C19_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
J_1A_K04, J_1A_K03T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-11, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-13, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-4, M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C19_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w obiektach pływających.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania i wpływ na środowisko
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, wpływ na środowisko oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, wpływ na środowisko oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C19_U03
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności: - obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych. - doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i obliczeń oraz przygotować sprawozdań i prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C19_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Chodkiewicz R., Ćwiczenia projektowe z turbin cieplnych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
  2. Jędrzejowski J., Obliczanie tłokowego silnika spalinowego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1988
  3. Piotrowski I., Witkowski K., Okrętowe silniki spalinowe, Trademar, Gdynia, 2003
  4. Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Cwilewicz R., Perepeczko A., Okrętowe turbiny parowe, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdynii, Gdynia, 2002
  2. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy przedmiotowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2011, www.pkn.pl
  3. Praca pod redakcją Serdecki W., Badania silników spalinowych - laboratorium, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z budową i działaniem silników spalinowych.3
T-L-2Obliczenia obiegu cieplnego silnika spalinowego.4
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z budową i parametrami pracy instalacji silników spalinowych. Zasady projektowania wybranych instalacji.2
T-L-4Doświadczalne wyznaczanie wskaźników pracy i charakterystyk silnika spalinowego.2
T-L-5Doświadczalne wyznaczanie bilansu energetycznego silnika spalinowego.2
T-L-6Zaliczenie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje, podstawy działania i procesy występujące w silnikach spalinowych.2
T-W-2Budowa konstrukcyjna silników spalinowych.2
T-W-3Silniki okrętowe. Systemy i instalacje silników okrętowych. Podstawy projektowania.4
T-W-4Wskaźniki pracy i charakterystyki silników okrętowych.2
T-W-5Bilans energetyczny silników spalinowych.2
T-W-6Współpraca układu silnik-pędnik-kadłub.2
T-W-7Oddziaływanie silnika na otoczenie.2
T-W-8Zasada działania silników turbinowych.2
T-W-9Budowa konstrukcyjna turbin. Wskaźniki pracy i charakterystyki turbin.2
T-W-10Turbosprężarki i doładowanie silników spalinowych.2
T-W-11Układy napędowe jednostek pływających.2
T-W-12Parametry pracy układów napędowych. Analiza energetyczna układów napędowych.2
T-W-13Dobór silnika napędu głównego obiektów pływających.2
T-W-14Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.3
A-L-3Przygotowanie sprawozdań i prac kontrolnych.3
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Studiowanie literatury.20
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C19_W01Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w obiektach pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu kierunku studiów oceanotechnika powiązaną z jachtingiem dotyczącą zagadnień budowy jednostek pływających
J_1A_W10ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu obszaru techniki i dyscypliny naukowej budowa i eksploatacja maszyn właściwych dla studiowanego kierunku jachting i pokrewnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w obiektach pływających.
Treści programoweT-W-9Budowa konstrukcyjna turbin. Wskaźniki pracy i charakterystyki turbin.
T-W-4Wskaźniki pracy i charakterystyki silników okrętowych.
T-W-3Silniki okrętowe. Systemy i instalacje silników okrętowych. Podstawy projektowania.
T-W-11Układy napędowe jednostek pływających.
T-W-10Turbosprężarki i doładowanie silników spalinowych.
T-W-12Parametry pracy układów napędowych. Analiza energetyczna układów napędowych.
T-W-1Rodzaje, podstawy działania i procesy występujące w silnikach spalinowych.
T-W-2Budowa konstrukcyjna silników spalinowych.
T-W-5Bilans energetyczny silników spalinowych.
T-W-8Zasada działania silników turbinowych.
T-W-6Współpraca układu silnik-pędnik-kadłub.
T-W-7Oddziaływanie silnika na otoczenie.
T-W-13Dobór silnika napędu głównego obiektów pływających.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-3Wykorzystanie metod eksponujących z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania i wpływ na środowisko
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, wpływ na środowisko oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, wpływ na środowisko oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C19_U03Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu, jak również posiada umiejetności: - obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych. - doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U08potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w tym wzakresie obsługiwania jednostek pływających
J_1A_U11porafi wykorzystywać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
J_1A_U12potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w obiektach pływających.
Treści programoweT-W-4Wskaźniki pracy i charakterystyki silników okrętowych.
T-W-3Silniki okrętowe. Systemy i instalacje silników okrętowych. Podstawy projektowania.
T-W-11Układy napędowe jednostek pływających.
T-W-10Turbosprężarki i doładowanie silników spalinowych.
T-W-12Parametry pracy układów napędowych. Analiza energetyczna układów napędowych.
T-W-5Bilans energetyczny silników spalinowych.
T-W-7Oddziaływanie silnika na otoczenie.
T-W-13Dobór silnika napędu głównego obiektów pływających.
T-L-4Doświadczalne wyznaczanie wskaźników pracy i charakterystyk silnika spalinowego.
T-L-2Obliczenia obiegu cieplnego silnika spalinowego.
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z budową i parametrami pracy instalacji silników spalinowych. Zasady projektowania wybranych instalacji.
T-L-1Praktyczne zapoznanie się z budową i działaniem silników spalinowych.
T-L-5Doświadczalne wyznaczanie bilansu energetycznego silnika spalinowego.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-5Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i prac kontrolnych z zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i obliczeń oraz przygotować sprawozdań i prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i obliczenia oraz przygotować sprawozdania i prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C19_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role
J_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności obliczania obiegu cieplnego silnika spalinowego oraz zasad projektowania i badania instalacji silników spalinowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności doświadczalnego wyznaczania wskaźników pracy, charakterystyk i bilansu energetycznego silnika spalinowego.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zasady działania, budowy konstrukcyjnej i eksploatacji silników spalinowych i silników turbinowych, budowy i działania instalacji silników spalinowych oraz układów napędowych stosowanych w obiektach pływających.
Treści programoweT-W-4Wskaźniki pracy i charakterystyki silników okrętowych.
T-W-11Układy napędowe jednostek pływających.
T-W-12Parametry pracy układów napędowych. Analiza energetyczna układów napędowych.
T-W-5Bilans energetyczny silników spalinowych.
T-W-6Współpraca układu silnik-pędnik-kadłub.
T-W-7Oddziaływanie silnika na otoczenie.
T-W-13Dobór silnika napędu głównego obiektów pływających.
T-L-4Doświadczalne wyznaczanie wskaźników pracy i charakterystyk silnika spalinowego.
T-L-2Obliczenia obiegu cieplnego silnika spalinowego.
T-L-3Praktyczne zapoznanie się z budową i parametrami pracy instalacji silników spalinowych. Zasady projektowania wybranych instalacji.
T-L-5Doświadczalne wyznaczanie bilansu energetycznego silnika spalinowego.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i prac kontrolnych z zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu eksploatacji silników i układów napędowych, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny