Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)

Sylabus przedmiotu Teoria i projektowanie obiektów pływających 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria i projektowanie obiektów pływających 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, Podstawy mechaniki, Podstawy oceanotechniki, Geometria wykreślna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi teoretycznymi zagadnieniami jednostek pływajacych i jej znaczenia w ich projektowaniu.
C-2Umiejętność postawienia problemów i ich rozwiązywanie w oparciu o prawa hydromechaniki jednostek pływających.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów12
T-A-2Kolokwium 11
T-A-3Kolokwium 21
T-A-4Zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Kadłub jednostki pływającej, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny. Charakterystyki podwodzia.2
T-W-2Metody przyblizonego całkowania do obliczania parametrów geometrycznych figur i brył, położenia jednostki pływającej względem płaszczyzny wody, krzywe hydrostatyczne. Zmiany charakterystyk geometrycznych podwodzia przy przemieszczeniach kątowych, krzywa środków wyporu, ramię stateczności kształtu, pantokareny.3
T-W-3Pływalność i warunki równowagi, zmiany równowagi jednostki pływającej, równowaga jednostki uszkodzonej.2
T-W-4Stateczność poprzeczna, stateczność początkowa, metacentrum i wysokość metacentryczna, krzywa ramion prostujących stateczności, kryteria stateczności, stateczność w stanie uszkodzonym. .3
T-W-5Falowanie morskie. Opis ruchu okrętu, siły zewnętrzne działające na okręt. Pędniki okrętowe, zasada działania, geometria śruby okrętowej, charakterystyki hydrodynamiczne śruby. Opór i napęd okrętu, wzajemne oddziaływanie kadłuba i śruby, sprawność napędowa, określanie oporu okrętu.2
T-W-6Podejście systemowe w projektowaniu statków, procesy, modele i metody projektowania2
T-W-7Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów / zaliczenia przedmiotu5
A-A-4Udział w zaliczeniu1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-W-4Udział w zaliczeniu1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpytywanie na zjęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny / kolokwia
S-3Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu pisemnego i/lub ustnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C13_W01
Student ma podstawową wiedzę i zna podstawowe metody, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zagadnień z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających.
J_1A_W04, J_1A_W12T1A_W02, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3
J_1A_C13_W02
Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających.
J_1A_W10T1A_W05C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C13_U01
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić różne typy jednostek pływajacych.
J_1A_U15T1A_U13InzA_U05C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C13_K01
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role
J_1A_K04T1A_K03C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C13_W01
Student ma podstawową wiedzę i zna podstawowe metody, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zagadnień z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających.
3,0Student posiada powierzchowną wiedzę, ale nie zna podstawowych metod i narzędzi stosowantych w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z brakami i zna podstawe metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających.
4,0Student posiada dobrą wiedzę i zna metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających. Potrafi wykonac wstępny projekt jednostki pływajacej.
4,5Student posiada wiedzę w stopniu zaawansowanym, zna metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających a także potrafi wprowadzac modyfikacje obliczeniowe i wstępnie zaprojektowac jednostkę pływajacą.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie, zna metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających. Potrafi samodzielnie modyfikowac, analizowac i zaprojektowac wstępnie jednostkę pływającą.
J_1A_C13_W02
Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje powierzchowną wiedzę z brakami w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C13_U01
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić różne typy jednostek pływajacych.
2,0Student nie potafi dokonac podstawowych analiz oraz ocenic rozwiązania.
3,0Student potafi dokonac podstawowe analizy oraz wstępnie ocenic rozwiązania.
3,5Student potafi dokonac podstawowe analizy, ocenic rozwiązania oraz określic kryteria ocen
4,0Student potafi dokonac podstawowe analizy, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji na średnim pozimie trudności.
4,5Student potafi dokonac podstawowych analiz, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji na pozimie zaawansowanym.
5,0Student potafi dokonac podstawowych analiz, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji i zaproponowac modyfikacje na najwyższym pozimie trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C13_K01
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role
2,0Student nie potrafi współpracowac i realizowac zadań w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających.
3,0Student z wieloma brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających.
3,5Student z niewielkimi brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających.
4,0Student dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających.
4,5Student bardzo dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających.
5,0Student współpracuje i realizuje zadania w grupie na najwyższym poziomie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających.

Literatura podstawowa

  1. Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2, Gdynia, 1999
  2. J. Kabaciński, Statecznośc i niezatapialnośc statku, Wyższa Szkoła Morska w szczecinie, Szczecin, 1995
  3. J. Staliński, Teoria okrętu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1969
  4. J.W. Piskorz-Nałęcki, Projektowanie statków morskich, cz. 1, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1981
  5. J.W. Piskorz-Nałęcki, Projektowanie statków morskich, cz. 2, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
  6. L. Buczkowski, Podstawy budownictwa okrętowego, cz. 2, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1974
  7. I. Semenov, K. Sanecka, Teoria projektowania statków, cwiczenia projektowe, Szczecin, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów12
T-A-2Kolokwium 11
T-A-3Kolokwium 21
T-A-4Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kadłub jednostki pływającej, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny. Charakterystyki podwodzia.2
T-W-2Metody przyblizonego całkowania do obliczania parametrów geometrycznych figur i brył, położenia jednostki pływającej względem płaszczyzny wody, krzywe hydrostatyczne. Zmiany charakterystyk geometrycznych podwodzia przy przemieszczeniach kątowych, krzywa środków wyporu, ramię stateczności kształtu, pantokareny.3
T-W-3Pływalność i warunki równowagi, zmiany równowagi jednostki pływającej, równowaga jednostki uszkodzonej.2
T-W-4Stateczność poprzeczna, stateczność początkowa, metacentrum i wysokość metacentryczna, krzywa ramion prostujących stateczności, kryteria stateczności, stateczność w stanie uszkodzonym. .3
T-W-5Falowanie morskie. Opis ruchu okrętu, siły zewnętrzne działające na okręt. Pędniki okrętowe, zasada działania, geometria śruby okrętowej, charakterystyki hydrodynamiczne śruby. Opór i napęd okrętu, wzajemne oddziaływanie kadłuba i śruby, sprawność napędowa, określanie oporu okrętu.2
T-W-6Podejście systemowe w projektowaniu statków, procesy, modele i metody projektowania2
T-W-7Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie do kolokwiów / zaliczenia przedmiotu5
A-A-4Udział w zaliczeniu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-W-4Udział w zaliczeniu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C13_W01Student ma podstawową wiedzę i zna podstawowe metody, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zagadnień z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu kierunku studiów oceanotechnika powiązaną z jachtingiem dotyczącą zagadnień budowy jednostek pływających
J_1A_W12zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu kierunku jachting
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi teoretycznymi zagadnieniami jednostek pływajacych i jej znaczenia w ich projektowaniu.
C-2Umiejętność postawienia problemów i ich rozwiązywanie w oparciu o prawa hydromechaniki jednostek pływających.
Treści programoweT-W-6Podejście systemowe w projektowaniu statków, procesy, modele i metody projektowania
T-W-5Falowanie morskie. Opis ruchu okrętu, siły zewnętrzne działające na okręt. Pędniki okrętowe, zasada działania, geometria śruby okrętowej, charakterystyki hydrodynamiczne śruby. Opór i napęd okrętu, wzajemne oddziaływanie kadłuba i śruby, sprawność napędowa, określanie oporu okrętu.
T-W-1Kadłub jednostki pływającej, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny. Charakterystyki podwodzia.
T-W-2Metody przyblizonego całkowania do obliczania parametrów geometrycznych figur i brył, położenia jednostki pływającej względem płaszczyzny wody, krzywe hydrostatyczne. Zmiany charakterystyk geometrycznych podwodzia przy przemieszczeniach kątowych, krzywa środków wyporu, ramię stateczności kształtu, pantokareny.
T-W-3Pływalność i warunki równowagi, zmiany równowagi jednostki pływającej, równowaga jednostki uszkodzonej.
T-W-4Stateczność poprzeczna, stateczność początkowa, metacentrum i wysokość metacentryczna, krzywa ramion prostujących stateczności, kryteria stateczności, stateczność w stanie uszkodzonym. .
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpytywanie na zjęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny / kolokwia
S-3Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu pisemnego i/lub ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających.
3,0Student posiada powierzchowną wiedzę, ale nie zna podstawowych metod i narzędzi stosowantych w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z brakami i zna podstawe metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających.
4,0Student posiada dobrą wiedzę i zna metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających. Potrafi wykonac wstępny projekt jednostki pływajacej.
4,5Student posiada wiedzę w stopniu zaawansowanym, zna metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających a także potrafi wprowadzac modyfikacje obliczeniowe i wstępnie zaprojektowac jednostkę pływajacą.
5,0Student posiada wiedzę na najwyższym poziomie, zna metody i narzędzia stosowane w zakresie teorii i projektowania jednostek pływających. Potrafi samodzielnie modyfikowac, analizowac i zaprojektowac wstępnie jednostkę pływającą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C13_W02Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu teorii i projektowania jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W10ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu obszaru techniki i dyscypliny naukowej budowa i eksploatacja maszyn właściwych dla studiowanego kierunku jachting i pokrewnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi teoretycznymi zagadnieniami jednostek pływajacych i jej znaczenia w ich projektowaniu.
C-2Umiejętność postawienia problemów i ich rozwiązywanie w oparciu o prawa hydromechaniki jednostek pływających.
Treści programoweT-W-6Podejście systemowe w projektowaniu statków, procesy, modele i metody projektowania
T-W-5Falowanie morskie. Opis ruchu okrętu, siły zewnętrzne działające na okręt. Pędniki okrętowe, zasada działania, geometria śruby okrętowej, charakterystyki hydrodynamiczne śruby. Opór i napęd okrętu, wzajemne oddziaływanie kadłuba i śruby, sprawność napędowa, określanie oporu okrętu.
T-W-1Kadłub jednostki pływającej, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny. Charakterystyki podwodzia.
T-W-2Metody przyblizonego całkowania do obliczania parametrów geometrycznych figur i brył, położenia jednostki pływającej względem płaszczyzny wody, krzywe hydrostatyczne. Zmiany charakterystyk geometrycznych podwodzia przy przemieszczeniach kątowych, krzywa środków wyporu, ramię stateczności kształtu, pantokareny.
T-W-3Pływalność i warunki równowagi, zmiany równowagi jednostki pływającej, równowaga jednostki uszkodzonej.
T-W-4Stateczność poprzeczna, stateczność początkowa, metacentrum i wysokość metacentryczna, krzywa ramion prostujących stateczności, kryteria stateczności, stateczność w stanie uszkodzonym. .
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpytywanie na zjęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny / kolokwia
S-3Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu pisemnego i/lub ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje powierzchowną wiedzę z brakami w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C13_U01Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić różne typy jednostek pływajacych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejace pływające i stacjonarne obiekty na których bazuje kierunek jachting
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi teoretycznymi zagadnieniami jednostek pływajacych i jej znaczenia w ich projektowaniu.
C-2Umiejętność postawienia problemów i ich rozwiązywanie w oparciu o prawa hydromechaniki jednostek pływających.
Treści programoweT-W-6Podejście systemowe w projektowaniu statków, procesy, modele i metody projektowania
T-W-5Falowanie morskie. Opis ruchu okrętu, siły zewnętrzne działające na okręt. Pędniki okrętowe, zasada działania, geometria śruby okrętowej, charakterystyki hydrodynamiczne śruby. Opór i napęd okrętu, wzajemne oddziaływanie kadłuba i śruby, sprawność napędowa, określanie oporu okrętu.
T-W-1Kadłub jednostki pływającej, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny. Charakterystyki podwodzia.
T-W-2Metody przyblizonego całkowania do obliczania parametrów geometrycznych figur i brył, położenia jednostki pływającej względem płaszczyzny wody, krzywe hydrostatyczne. Zmiany charakterystyk geometrycznych podwodzia przy przemieszczeniach kątowych, krzywa środków wyporu, ramię stateczności kształtu, pantokareny.
T-W-3Pływalność i warunki równowagi, zmiany równowagi jednostki pływającej, równowaga jednostki uszkodzonej.
T-W-4Stateczność poprzeczna, stateczność początkowa, metacentrum i wysokość metacentryczna, krzywa ramion prostujących stateczności, kryteria stateczności, stateczność w stanie uszkodzonym. .
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu pisemnego i/lub ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potafi dokonac podstawowych analiz oraz ocenic rozwiązania.
3,0Student potafi dokonac podstawowe analizy oraz wstępnie ocenic rozwiązania.
3,5Student potafi dokonac podstawowe analizy, ocenic rozwiązania oraz określic kryteria ocen
4,0Student potafi dokonac podstawowe analizy, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji na średnim pozimie trudności.
4,5Student potafi dokonac podstawowych analiz, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji na pozimie zaawansowanym.
5,0Student potafi dokonac podstawowych analiz, ocenic rozwiązania, określic kryteria ocen oraz poddac je weryfikacji i zaproponowac modyfikacje na najwyższym pozimie trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C13_K01Student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi teoretycznymi zagadnieniami jednostek pływajacych i jej znaczenia w ich projektowaniu.
C-2Umiejętność postawienia problemów i ich rozwiązywanie w oparciu o prawa hydromechaniki jednostek pływających.
Treści programoweT-W-6Podejście systemowe w projektowaniu statków, procesy, modele i metody projektowania
T-W-5Falowanie morskie. Opis ruchu okrętu, siły zewnętrzne działające na okręt. Pędniki okrętowe, zasada działania, geometria śruby okrętowej, charakterystyki hydrodynamiczne śruby. Opór i napęd okrętu, wzajemne oddziaływanie kadłuba i śruby, sprawność napędowa, określanie oporu okrętu.
T-W-1Kadłub jednostki pływającej, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny. Charakterystyki podwodzia.
T-W-2Metody przyblizonego całkowania do obliczania parametrów geometrycznych figur i brył, położenia jednostki pływającej względem płaszczyzny wody, krzywe hydrostatyczne. Zmiany charakterystyk geometrycznych podwodzia przy przemieszczeniach kątowych, krzywa środków wyporu, ramię stateczności kształtu, pantokareny.
T-W-3Pływalność i warunki równowagi, zmiany równowagi jednostki pływającej, równowaga jednostki uszkodzonej.
T-W-4Stateczność poprzeczna, stateczność początkowa, metacentrum i wysokość metacentryczna, krzywa ramion prostujących stateczności, kryteria stateczności, stateczność w stanie uszkodzonym. .
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych ( tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy)
M-2Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena następuje po zrealizowaniu przedmiotu, w wyniku sprawdzenia wiedzy studenta w trakcie egzaminu pisemnego i/lub ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracowac i realizowac zadań w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających.
3,0Student z wieloma brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających.
3,5Student z niewielkimi brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających.
4,0Student dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających.
4,5Student bardzo dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających.
5,0Student współpracuje i realizuje zadania w grupie na najwyższym poziomie w trakcie procesu projektowania obiektów pływających.