Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
Sylabus przedmiotu Wentylacja i klimatyzacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wentylacja i klimatyzacja | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chłodniczych, pomp ciepła |
C-2 | Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyzacji i chlodniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie stanowiskowe i BHP | 1 |
T-L-2 | Pomiary energetyczne i masowe wentylatora. | 2 |
T-L-3 | Wyznaczenie charakterystyki rurociągu. | 2 |
T-L-4 | Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza. | 2 |
T-L-5 | Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima. | 2 |
T-L-6 | Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem. | 2 |
T-L-7 | Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodniczych. | 1 |
T-L-8 | Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego. | 2 |
T-L-9 | zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła. | 2 |
T-W-2 | Technika przewietrzania pomieszczeń | 1 |
T-W-3 | Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne. | 1 |
T-W-4 | Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza | 1 |
T-W-5 | Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny | 1 |
T-W-6 | Systemy wentylacji i klimatyzacji. | 1 |
T-W-7 | Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja. | 1 |
T-W-8 | Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x. | 1 |
T-W-9 | Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach | 1 |
T-W-10 | Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych. | 1 |
T-W-11 | Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych. | 1 |
T-W-12 | Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą. | 2 |
T-W-13 | Automatyka chłodnicza.Skojarzona gospodarka energetyczna | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 3 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 4 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładu | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C07_W01 Student zdobywa wiedzę o obiegach chłodniczych. Zna budowę urządzeń chłodniczych. Zna procesy obróbki powietrza w wentylacji i klimatyzacji, zna wykres Moliera h-x powietrza. Zna podstawowe systemy wentylacji i klimatyzacji, sposoby odzysku ciepła w klimatyzacji. Ma podstawową wiedzę o mikroklimacie pomieszczeń i wpływie na zdrowie czlowieka. Zna podstawowe zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich usuwania. | J_1A_W02 | T1A_W01 | InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C07_U01 Potrafi przeprowdzić pomiary stanu powietrza w klimatyzacji, zinterpretować wyniki. Potrafi dobrać parametry powietrza w obiektach pływających. Potrafi przewidzieć zagrożenie spowodować brakiem sprawnej wentylacji pomieszczeń. | J_1A_U08 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2 |
J_1A_C07_U02 Potrafi przy formułowaniu zadań inżynierskich z wentylacji i klimatyzacji w obiektach pływających dostrzec aspekty systemowe, możliwości wykorzystania ciepła odpadowego, zimna odpadowego. | J_1A_U12 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_C07_K01 Potrafi wspóldziałać w grupie przyjmując w niej różne role przy projektowaniu instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. | J_1A_K04 | T1A_K03 | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C07_W01 Student zdobywa wiedzę o obiegach chłodniczych. Zna budowę urządzeń chłodniczych. Zna procesy obróbki powietrza w wentylacji i klimatyzacji, zna wykres Moliera h-x powietrza. Zna podstawowe systemy wentylacji i klimatyzacji, sposoby odzysku ciepła w klimatyzacji. Ma podstawową wiedzę o mikroklimacie pomieszczeń i wpływie na zdrowie czlowieka. Zna podstawowe zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich usuwania. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C07_U01 Potrafi przeprowdzić pomiary stanu powietrza w klimatyzacji, zinterpretować wyniki. Potrafi dobrać parametry powietrza w obiektach pływających. Potrafi przewidzieć zagrożenie spowodować brakiem sprawnej wentylacji pomieszczeń. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
J_1A_C07_U02 Potrafi przy formułowaniu zadań inżynierskich z wentylacji i klimatyzacji w obiektach pływających dostrzec aspekty systemowe, możliwości wykorzystania ciepła odpadowego, zimna odpadowego. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_C07_K01 Potrafi wspóldziałać w grupie przyjmując w niej różne role przy projektowaniu instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1996
- Fodemski, Pomiary cieplne. Część II, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
- Kakol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
- Maczek K., Schnotale J., Skrzyniowska D., Sikorska -Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
- Recnagel, Sprenger, Schramek, Honmann, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
Literatura dodatkowa
- Fodemski ., Pomiary cieplne. Część I, Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2001