Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)

Sylabus przedmiotu Badania operacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania operacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,70egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy algery i analizy matematycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student rozumie istotę optymalizacji i jej znaczenie w zarzązaniu transportem.
C-2Student potrafi rozwiązywać problemy badań operacyjnych z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozwiązywanie problemów programowania liniowego metodą graficzną.2
T-L-2Rozwiązywanie problemów programowania liniowego w programie Excel z dodatkiem Solver.3
T-L-3Kolokwium 1.1
T-L-4Rozwiązywanie problemów teorii gier w programie Mathcad.3
T-L-5Kolokwium 2.1
T-L-6Analiza siatek czynności metodami CPM i PERT.4
T-L-7Kolokwium 3.1
15
wykłady
T-W-1Zbiory wypukłe.6
T-W-2Typowe modele programowania liniowego: zagadnienia transportowe otwarte i zamknięte, problemy diety i przydziału.6
T-W-3Elementy teorii gier.6
T-W-4Zarządzanie projektami i modele sieciowe. Metody analizy siatek czynności: CPA, PERT, CPM, PERT/COST.8
T-W-5Modele optymalnego sterowania poziomem zapasów.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.12
A-L-2Rozwiązywanie zadań domowych.4
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów.6
A-L-4Uczestnictwo w kolokwiach.3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.28
A-W-2Studiowanie literatury.12
A-W-3Przygotowania do zaliczenia.8
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu pisemnym.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - oceny formujące na podstawie trzech kolokwiów (komputerowych) podsumowujących kolejne części materiału.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena podsumowująca na podstawie ocen uzyskanych z kolokwiów i aktywności w rozwiązywaniu zadań domowych.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_B12_W02
Student potrafi scharakteryzować metody modelowania i optymalizacji wykorzystywane w jachtingu.
J_1A_W12T1A_W07InzA_W02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_B12_U04
Student potrafi modelować procesy transportowo-produkcyjne i przeprowadzić optymalizację z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.
J_1A_U09, J_1A_U11, J_1A_U19T1A_U08, T1A_U09, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U08C-2T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_B12_K02
Student ma świadomość konieczności stosowania metod optymalizacyjnych oraz istotności poprawnie budowanych modeli obliczeniowych w trafności podejmowaych decyzji i postrzeganiu jakości jego pracy w społeczeństwie.
J_1A_K07T1A_K06InzA_K02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_B12_W02
Student potrafi scharakteryzować metody modelowania i optymalizacji wykorzystywane w jachtingu.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_B12_U04
Student potrafi modelować procesy transportowo-produkcyjne i przeprowadzić optymalizację z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_B12_K02
Student ma świadomość konieczności stosowania metod optymalizacyjnych oraz istotności poprawnie budowanych modeli obliczeniowych w trafności podejmowaych decyzji i postrzeganiu jakości jego pracy w społeczeństwie.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Guzik B. (red.), Ekonometria i badania operacyjne – zagadnienia podstawowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2000
  2. Ignasiak E., Badania operacyjne, PWE, Łódź, 1998
  3. Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2011, 6
  4. Pawłowski O., Brewka M., Majewski W., PERT, CPA, CPM – siatki czynności i ich analiza, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1967
  5. Siudmak M., Badania operacyjne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  6. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Łódź, 2007, 2

Literatura dodatkowa

  1. European Journal of Operational Research, Elsevier
  2. Lange O., Optymalne decyzje – zasady programowania, PWN, Warszawa, 1964
  3. Radzikowski W., Badania operacyjne w zarządzaniu, Wyd. Uniw. Warszawskiego, Warszawa, 1994
  4. Zawadzka L., Metody ilościowe w organizacji i zarządzaniu, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozwiązywanie problemów programowania liniowego metodą graficzną.2
T-L-2Rozwiązywanie problemów programowania liniowego w programie Excel z dodatkiem Solver.3
T-L-3Kolokwium 1.1
T-L-4Rozwiązywanie problemów teorii gier w programie Mathcad.3
T-L-5Kolokwium 2.1
T-L-6Analiza siatek czynności metodami CPM i PERT.4
T-L-7Kolokwium 3.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zbiory wypukłe.6
T-W-2Typowe modele programowania liniowego: zagadnienia transportowe otwarte i zamknięte, problemy diety i przydziału.6
T-W-3Elementy teorii gier.6
T-W-4Zarządzanie projektami i modele sieciowe. Metody analizy siatek czynności: CPA, PERT, CPM, PERT/COST.8
T-W-5Modele optymalnego sterowania poziomem zapasów.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.12
A-L-2Rozwiązywanie zadań domowych.4
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów.6
A-L-4Uczestnictwo w kolokwiach.3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.28
A-W-2Studiowanie literatury.12
A-W-3Przygotowania do zaliczenia.8
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu pisemnym.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_B12_W02Student potrafi scharakteryzować metody modelowania i optymalizacji wykorzystywane w jachtingu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W12zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu kierunku jachting
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student rozumie istotę optymalizacji i jej znaczenie w zarzązaniu transportem.
Treści programoweT-W-3Elementy teorii gier.
T-W-4Zarządzanie projektami i modele sieciowe. Metody analizy siatek czynności: CPA, PERT, CPM, PERT/COST.
T-W-5Modele optymalnego sterowania poziomem zapasów.
T-W-2Typowe modele programowania liniowego: zagadnienia transportowe otwarte i zamknięte, problemy diety i przydziału.
T-W-1Zbiory wypukłe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_B12_U04Student potrafi modelować procesy transportowo-produkcyjne i przeprowadzić optymalizację z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe dotyczące ruchu jednostek pływających na akwenach płytkich i ograniczonych
J_1A_U11porafi wykorzystywać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
J_1A_U19potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekty, system lub proces, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Student potrafi rozwiązywać problemy badań operacyjnych z wykorzystaniem narzędzi komputerowych.
Treści programoweT-L-2Rozwiązywanie problemów programowania liniowego w programie Excel z dodatkiem Solver.
T-L-4Rozwiązywanie problemów teorii gier w programie Mathcad.
T-L-6Analiza siatek czynności metodami CPM i PERT.
T-L-1Rozwiązywanie problemów programowania liniowego metodą graficzną.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - oceny formujące na podstawie trzech kolokwiów (komputerowych) podsumowujących kolejne części materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_B12_K02Student ma świadomość konieczności stosowania metod optymalizacyjnych oraz istotności poprawnie budowanych modeli obliczeniowych w trafności podejmowaych decyzji i postrzeganiu jakości jego pracy w społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student rozumie istotę optymalizacji i jej znaczenie w zarzązaniu transportem.
Treści programoweT-W-3Elementy teorii gier.
T-W-4Zarządzanie projektami i modele sieciowe. Metody analizy siatek czynności: CPA, PERT, CPM, PERT/COST.
T-W-5Modele optymalnego sterowania poziomem zapasów.
T-W-2Typowe modele programowania liniowego: zagadnienia transportowe otwarte i zamknięte, problemy diety i przydziału.
T-W-1Zbiory wypukłe.
T-L-2Rozwiązywanie problemów programowania liniowego w programie Excel z dodatkiem Solver.
T-L-4Rozwiązywanie problemów teorii gier w programie Mathcad.
T-L-6Analiza siatek czynności metodami CPM i PERT.
T-L-1Rozwiązywanie problemów programowania liniowego metodą graficzną.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena podsumowująca na podstawie ocen uzyskanych z kolokwiów i aktywności w rozwiązywaniu zadań domowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.