Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności obsługi komputera
W-2Podstawy programowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
C-2Umiejętność modelowania procesów i zjawisk za pomocą sztucznych sieci neuronowych
C-3umiejętność rozwiązania zadania optymalizacji z użyciem algorytmów genetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do programu Matlab2
T-L-2Programowanie w Matlab. Tworzenie programów w Matlab. Tworzenie własnych funkcji.8
T-L-3Grafika w Matlabie2
T-L-4Metody numeryczne w Matlabie4
T-L-5Metody Sztucznej inteligencji. Sieci neuronowe. Algorytmy genetyczne.12
T-L-6zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programu Matlab

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_B10_W01
zna metody tworzenia algorytmów i tworzenia programów do rozwiązywania zqadań inżynierskich
J_1A_W12T1A_W07InzA_W02C-1T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_B10_U01
Potrafi utworzyć program do rozwiązania zadania inżynierskiego
J_1A_U01, J_1A_U02, J_1A_U07, J_1A_U08, J_1A_U09, J_1A_U11, J_1A_U18, J_1A_U19T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_B10_K01
potrafi utworzyć oprogramowanie do rozwiązywania zadań lub rozpowszechniania informacji
J_1A_K08T1A_K07C-2, C-1, C-3T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_B10_W01
zna metody tworzenia algorytmów i tworzenia programów do rozwiązywania zqadań inżynierskich
2,0nie zna metot tworzenia algorytmów programów
3,0zna metody tworzenia algorytmów, ma niewielką wiedzę na temat programowania
3,5wiedza na pozimie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0zna metody tworzenia algorytmów, ma zawansowaną wiedzę na temat programowania, ma niewielkie luki w wiedzy w podanm zakresie
4,5wiedza na pozimie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0zna metody tworzenia algorytmów, ma zawansowaną wiedzę na temat programowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_B10_U01
Potrafi utworzyć program do rozwiązania zadania inżynierskiego
2,0nie potrafi utworzyć algorytmu programu do rozwiązania prostego zadania inzynierskiego
3,0potrafi utworzyć algorytm programu do rozwiązania prostego zadania inzynierskiego i napisać prosty program komputerowy, popełnia niewielkie błędy podczas realizacji zadania
3,5umiejętności na pozimie 3,0 a 4,0
4,0potrafi utworzyć algorytm programu do rozwiązania zadania inzynierskiego i napisać zawasowany program komputerowy, popełnia niewielkie błędy podczas tych czynności
4,5umiejętności na pozimie4,0 a 5,0
5,0potrafi utworzyć algorytm programu do rozwiązania zadania inzynierskiego i napisać zawasowany program komputerowy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_B10_K01
potrafi utworzyć oprogramowanie do rozwiązywania zadań lub rozpowszechniania informacji
2,0nie jest w stanie utworzyć algorytmu progaramu realizującego dane zadania
3,0jest w stanie utworzyć algorytm progaramu oraz napisać prosty program realizujący dane zadania
3,5kompetencje na poziomie 3,0 a 4,0
4,0jest w stanie utworzyć algorytm progaramu oraz napisać zaawansowany program realizujący dane zadania, popełnia niewielkie błędzy podczas tych czynności
4,5kompetencje na poziomie 4,0 a 5,0
5,0jest w stanie utworzyć algorytm progaramu oraz napisać zaawansowany program realizujący dane zadania

Literatura podstawowa

  1. Brzózka J., Dorobczyński L., Programowanie w Matlab, MIKOM, Warszawa, 1999
  2. Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Tadeusiewicz R., Gąciarz T., Borowik B., Leper B., Odkrywanie właściwości sztucznych sieci neuronowych przy użyciu programów w języku C#, Polska Akademia Umiejętności, Kraków, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Regel W., Wykresy i obiekty graficzne w programie Matlab, MIKOM, Warszawa, 2003
  2. Michalewicz Z., Algorytmy genetyczne + struktury danych = programy ewolucyjne, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1999, 2
  3. Osowski S., Sieci neuronowe w ujęciu algorytmicznym, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 1996, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do programu Matlab2
T-L-2Programowanie w Matlab. Tworzenie programów w Matlab. Tworzenie własnych funkcji.8
T-L-3Grafika w Matlabie2
T-L-4Metody numeryczne w Matlabie4
T-L-5Metody Sztucznej inteligencji. Sieci neuronowe. Algorytmy genetyczne.12
T-L-6zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_B10_W01zna metody tworzenia algorytmów i tworzenia programów do rozwiązywania zqadań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W12zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu kierunku jachting
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
Treści programoweT-L-2Programowanie w Matlab. Tworzenie programów w Matlab. Tworzenie własnych funkcji.
T-L-5Metody Sztucznej inteligencji. Sieci neuronowe. Algorytmy genetyczne.
T-L-4Metody numeryczne w Matlabie
T-L-3Grafika w Matlabie
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programu Matlab
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metot tworzenia algorytmów programów
3,0zna metody tworzenia algorytmów, ma niewielką wiedzę na temat programowania
3,5wiedza na pozimie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0zna metody tworzenia algorytmów, ma zawansowaną wiedzę na temat programowania, ma niewielkie luki w wiedzy w podanm zakresie
4,5wiedza na pozimie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0zna metody tworzenia algorytmów, ma zawansowaną wiedzę na temat programowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_B10_U01Potrafi utworzyć program do rozwiązania zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł także w jezyku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji a także wyciagać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
J_1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym i innych środowiskach
J_1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
J_1A_U08potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w tym wzakresie obsługiwania jednostek pływających
J_1A_U09potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe dotyczące ruchu jednostek pływających na akwenach płytkich i ograniczonych
J_1A_U11porafi wykorzystywać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
J_1A_U18potrafi ocenić przydatność nietypowych metod i narzędzi służących do nrozwiązywania prostego zadania inżynierskiego o cechach praktycznych, charakterystycznych dla studiowanego kierunku oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
J_1A_U19potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekty, system lub proces, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
Treści programoweT-L-2Programowanie w Matlab. Tworzenie programów w Matlab. Tworzenie własnych funkcji.
T-L-5Metody Sztucznej inteligencji. Sieci neuronowe. Algorytmy genetyczne.
T-L-4Metody numeryczne w Matlabie
T-L-3Grafika w Matlabie
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programu Matlab
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi utworzyć algorytmu programu do rozwiązania prostego zadania inzynierskiego
3,0potrafi utworzyć algorytm programu do rozwiązania prostego zadania inzynierskiego i napisać prosty program komputerowy, popełnia niewielkie błędy podczas realizacji zadania
3,5umiejętności na pozimie 3,0 a 4,0
4,0potrafi utworzyć algorytm programu do rozwiązania zadania inzynierskiego i napisać zawasowany program komputerowy, popełnia niewielkie błędy podczas tych czynności
4,5umiejętności na pozimie4,0 a 5,0
5,0potrafi utworzyć algorytm programu do rozwiązania zadania inzynierskiego i napisać zawasowany program komputerowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_B10_K01potrafi utworzyć oprogramowanie do rozwiązywania zadań lub rozpowszechniania informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - w szczególności poprzez środki masowego przekazu - informacji i opinii dotyczących osiągnęć inżynierskich w jachtingu; podejmuje starania, aby przekazywać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Umiejętność modelowania procesów i zjawisk za pomocą sztucznych sieci neuronowych
C-1umiejętność rozwiązania prostego problemu obliczeniowego poprzez stworzenie algorytmu i implementacji w postaci programu
C-3umiejętność rozwiązania zadania optymalizacji z użyciem algorytmów genetycznych
Treści programoweT-L-2Programowanie w Matlab. Tworzenie programów w Matlab. Tworzenie własnych funkcji.
T-L-5Metody Sztucznej inteligencji. Sieci neuronowe. Algorytmy genetyczne.
T-L-4Metody numeryczne w Matlabie
T-L-3Grafika w Matlabie
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programu Matlab
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest w stanie utworzyć algorytmu progaramu realizującego dane zadania
3,0jest w stanie utworzyć algorytm progaramu oraz napisać prosty program realizujący dane zadania
3,5kompetencje na poziomie 3,0 a 4,0
4,0jest w stanie utworzyć algorytm progaramu oraz napisać zaawansowany program realizujący dane zadania, popełnia niewielkie błędzy podczas tych czynności
4,5kompetencje na poziomie 4,0 a 5,0
5,0jest w stanie utworzyć algorytm progaramu oraz napisać zaawansowany program realizujący dane zadania