Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Eksploatacja jachtów
Sylabus przedmiotu Napędy silnikowe i systemy sterowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Napędy silnikowe i systemy sterowania | ||
Specjalność | Eksploatacja jachtów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Michalski <Ryszard.Michalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień dotyczących silników i układów napędowych obiektów pływających i podstaw eksploatacji technicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasad doboru napędów motorowych i systemów sterowania jachtów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dobór jachtowych silników spalinowych z uwzględnieniem kryteriów ochrony środowiska. | 5 |
T-A-2 | Dobór silników elektrycznych z uwzględnieniem ich stystemów zasilania. | 5 |
T-A-3 | Wybór systemu sterowania. | 4 |
T-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Napędy główne i pomocnicze. | 2 |
T-W-2 | Silniki cztero i dwusuwowe. | 2 |
T-W-3 | Silniki stacjonarne. | 2 |
T-W-4 | Silniki przyczepne. | 2 |
T-W-5 | Paliwa i smary. Systemy paliwowe. | 2 |
T-W-6 | Obsługa silnika. | 2 |
T-W-7 | Wały śrubowe. | 1 |
T-W-8 | Przekładnie. | 1 |
T-W-9 | Śruby napędowe. | 2 |
T-W-10 | Silniki elektryczne. | 2 |
T-W-11 | Zasilanie silników elektrycznych. | 1 |
T-W-12 | Charakterystyki napędowe silników spalinowych i silników elektrycznych. | 4 |
T-W-13 | Sterowanie aktywne i pasywne. | 2 |
T-W-14 | Systemy sterowania dźwigniowego. | 1 |
T-W-15 | Systemy sterowania cięgnowego. | 1 |
T-W-16 | Systemy sterowania hydraulicznego. | 2 |
T-W-17 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych. | 14 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. | 5 |
A-A-4 | Zaliczanie ćwiczeń. | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 29 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych. | 5 |
A-W-4 | Zaliczanie wykładów. | 1 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D2-05_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu napędów silnikowych i systemów sterowania jachtów żaglowych i motorowych. | J_1A_W07 | T1A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-13, T-W-9, T-W-14, T-W-7, T-W-8, T-W-15, T-W-16, T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-1 |
J_1A_D2-05_W02 Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu napędów silnikowych i systemów sterowania jachtów. | J_1A_W10 | T1A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-13, T-W-9, T-W-14, T-W-7, T-W-8, T-W-15, T-W-16, T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D2-05_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejace napędy i sytemy sterowania jachtów. | J_1A_U15 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1 | T-W-1, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
J_1A_D2-05_U02 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych, charakterystycznych dla systemów napędowych jachtów z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko. | J_1A_U17 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D2-05_K01 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu dotyczące napędów i sytemów sterowania jachtów. | J_1A_K06 | T1A_K05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-13, T-W-9, T-W-14, T-W-7, T-W-8, T-W-15, T-W-16, T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D2-05_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu napędów silnikowych i systemów sterowania jachtów żaglowych i motorowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. | |
J_1A_D2-05_W02 Student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu napędów silnikowych i systemów sterowania jachtów. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D2-05_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejace napędy i sytemy sterowania jachtów. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. | |
J_1A_D2-05_U02 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych, charakterystycznych dla systemów napędowych jachtów z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D2-05_K01 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu dotyczące napędów i sytemów sterowania jachtów. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Patalas N., Żagle i motory, Sport i Turystyka, Warszawa, 1974
- Brdulak J., Silniki przyczepne do łodzi, Sport i Turystyka, Warszawa, 1982
- Zbierski K., Spalinowe napędy jachtów, Morskie, Gdańsk, 1987
- Zbierski K. Dieslowskie napędy jachtów (w przygotowaniu)
Literatura dodatkowa
- Baader J., Razjezdnyje turistkije i sportiwnyje katiera, Sudostrojenije, Leningrad, 1976