Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Eksploatacja jachtów

Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy konstrukcji maszyn
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Czyński <Michal.Czynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,20zaliczenie
projektyP4 30 3,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika
W-2Fizyka
W-3Grafika inżynierska
W-4Nauka o materiałach
W-5Wytrzymałość materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania, produkcji i ekspolatacji maszyn
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi stosowanymi w budowie maszyn i mechanizmów
C-3Utrwalenie wiedzy z zakresu wykonywania i odczytywania rysunków technicznych
C-4Zapoznanie studentów z zasadami doboru elementów maszyn w oparciu o katalogi producentów
C-5Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami przeprowadzania obliczeń inżynierskich
C-6Zapoznanie studentów z zasadami oceny istniejących i projektowanych obiektów technicznych pod kątem ich bezpieczeństwa i niezawodności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie obciążeń, prędkości i przyśpieszeń części maszyn. Zasada zachowania energii. Określanie mocy napędu.2
T-A-2Zasady doboru i dobór w oparciu o katalogi części maszyn (np. lin stalowych, silników, przekładni, sprzęgieł, hamulców)4
T-A-3Kolokwium1
T-A-4Wymiarowanie elementów na podstawie kryterium wytrzymałości doraźnej3
T-A-5Obliczenia połączeń spawanych, śrubowych, kształtowych4
T-A-6Kolokwium1
15
projekty
T-P-1Projekt podzespółu napędowego10
T-P-2Projekt połączenia śrubowego10
T-P-3Projekt spawanej konstrukcji stalowej10
30
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje: mechanizm, maszyna, praca, energia, moc. Fazy konstruowania.4
T-W-2Podstawy teorii bezpieczeństwa konstrukcji a w tym obciążenia dopuszczalne i niszczące.2
T-W-3Kryteria konstrukcyjne: wytrzymałość, sztywność, trwałość, niezawodność, bezpieczeństwo.6
T-W-4Procesy losowe obciążeń oraz procesy degradacyjne jako procesy prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Prawdopodobieństwo uszkodzenia.4
T-W-5Budowa i problemy konstrukcyjne, technologiczne oraz eksploatacyjne łożysk, sprzęgieł, przekładni zębatych, pasowych, hamulców oraz konstrukcji nośnych.6
T-W-6Zasady eksploatacji maszyn. Zagrożenia bezpieczeństwa powstałe w wyniku uszkodzenia lub niewłaściwej obsługi maszyn.2
T-W-7Proces technologiczny produkcji maszyn. Wymagania i zasady organizowania procesu technologicznego. Procesy technologiczne istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa produkcji i środowiska.4
T-W-8Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonywanie zadań domowych5
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów zaliczeniowych5
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Wykonanie obliczeń konstrukcyjnych20
A-P-3Przygotowanie opisów i dokumentacji projektowej25
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda programowana z użyciem komputera
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu sprawdzające poziom nabytej wiedzy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów wykonywanych przez studenta w trakcie zajęć projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenia poszczególnych partii materiału przerabianych na ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C23_W02
Student ma wiedzę z zakresu zasad budowy, konstruowania, produkcji i eksploatacji maszyn. Zna procesy degradacyjne i prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Ma wiedzę umożliwiającą przeprowadzenie podstawowych obliczeń inżynierskich.
J_1A_W11T1A_W06InzA_W01C-2, C-5, C-1, C-6T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C23_U03
Student jest w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Na podstawie ogólnie sformuowanego zadania projektowego potrafi wybrać właściwą metodę oraz narzędzia rozwiązania zadania. Potrafi na bazie przeprowadzonych obliczeń inżynierskich dobrać pasujące rozwiązanie lub określić jego podstawowe wymiary. Potrafi zaprojektować w środowisku Autodesk Inventor proste urządzenie, obiekt, instalację lub system.
J_1A_U18, J_1A_U19T1A_U15, T1A_U16InzA_U07, InzA_U08C-4, C-3, C-5, C-6T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-3, M-2, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C23_W02
Student ma wiedzę z zakresu zasad budowy, konstruowania, produkcji i eksploatacji maszyn. Zna procesy degradacyjne i prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Ma wiedzę umożliwiającą przeprowadzenie podstawowych obliczeń inżynierskich.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn. Potrafi porównywać i oceniać różne rozwiązania. Potrafi wykorzystać zdobytą wwiedzę przy typowych pracach projektowych. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn. Potrafi porównywać i oceniać różne rozwiązania. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C23_U03
Student jest w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Na podstawie ogólnie sformuowanego zadania projektowego potrafi wybrać właściwą metodę oraz narzędzia rozwiązania zadania. Potrafi na bazie przeprowadzonych obliczeń inżynierskich dobrać pasujące rozwiązanie lub określić jego podstawowe wymiary. Potrafi zaprojektować w środowisku Autodesk Inventor proste urządzenie, obiekt, instalację lub system.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać zadania, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzelnie wykonać typowe zadania. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać nietypowe zadania. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.

Literatura podstawowa

  1. Dietrich Marek, Podstawy Konstrukcji Maszyn t. I, II, III., WNT, Warszawa, 2005
  2. Hann Mieczysław, Czyński Michał, Podstawy konstruowania maszyn transportowych i oceanotechnicznych, ZAPOL, Szczecin, 2011
  3. Biały Witold, Maszynoznawstwo, WNT, Warszawa, 2003
  4. Kurmaz Leonid, Kurmaz Oleg, Projektowanie węzłów i części maszyn, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Ciszewski Andrzej, Radomski Tadeusz, Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn, PWN, Warszawa, 1989
  2. Mazanek Eugeniusz, Kania Ludwik, Dziurski Andrzej, Przykłady obliczeń z podstaw konstrukcji maszyn. t. I, II, WNT, Warszawa, 2009
  3. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie obciążeń, prędkości i przyśpieszeń części maszyn. Zasada zachowania energii. Określanie mocy napędu.2
T-A-2Zasady doboru i dobór w oparciu o katalogi części maszyn (np. lin stalowych, silników, przekładni, sprzęgieł, hamulców)4
T-A-3Kolokwium1
T-A-4Wymiarowanie elementów na podstawie kryterium wytrzymałości doraźnej3
T-A-5Obliczenia połączeń spawanych, śrubowych, kształtowych4
T-A-6Kolokwium1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt podzespółu napędowego10
T-P-2Projekt połączenia śrubowego10
T-P-3Projekt spawanej konstrukcji stalowej10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje: mechanizm, maszyna, praca, energia, moc. Fazy konstruowania.4
T-W-2Podstawy teorii bezpieczeństwa konstrukcji a w tym obciążenia dopuszczalne i niszczące.2
T-W-3Kryteria konstrukcyjne: wytrzymałość, sztywność, trwałość, niezawodność, bezpieczeństwo.6
T-W-4Procesy losowe obciążeń oraz procesy degradacyjne jako procesy prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Prawdopodobieństwo uszkodzenia.4
T-W-5Budowa i problemy konstrukcyjne, technologiczne oraz eksploatacyjne łożysk, sprzęgieł, przekładni zębatych, pasowych, hamulców oraz konstrukcji nośnych.6
T-W-6Zasady eksploatacji maszyn. Zagrożenia bezpieczeństwa powstałe w wyniku uszkodzenia lub niewłaściwej obsługi maszyn.2
T-W-7Proces technologiczny produkcji maszyn. Wymagania i zasady organizowania procesu technologicznego. Procesy technologiczne istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa produkcji i środowiska.4
T-W-8Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonywanie zadań domowych5
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów zaliczeniowych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Wykonanie obliczeń konstrukcyjnych20
A-P-3Przygotowanie opisów i dokumentacji projektowej25
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C23_W02Student ma wiedzę z zakresu zasad budowy, konstruowania, produkcji i eksploatacji maszyn. Zna procesy degradacyjne i prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Ma wiedzę umożliwiającą przeprowadzenie podstawowych obliczeń inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W11ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi stosowanymi w budowie maszyn i mechanizmów
C-5Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami przeprowadzania obliczeń inżynierskich
C-1Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania, produkcji i ekspolatacji maszyn
C-6Zapoznanie studentów z zasadami oceny istniejących i projektowanych obiektów technicznych pod kątem ich bezpieczeństwa i niezawodności.
Treści programoweT-W-6Zasady eksploatacji maszyn. Zagrożenia bezpieczeństwa powstałe w wyniku uszkodzenia lub niewłaściwej obsługi maszyn.
T-W-2Podstawy teorii bezpieczeństwa konstrukcji a w tym obciążenia dopuszczalne i niszczące.
T-W-1Podstawowe definicje: mechanizm, maszyna, praca, energia, moc. Fazy konstruowania.
T-W-3Kryteria konstrukcyjne: wytrzymałość, sztywność, trwałość, niezawodność, bezpieczeństwo.
T-W-7Proces technologiczny produkcji maszyn. Wymagania i zasady organizowania procesu technologicznego. Procesy technologiczne istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa produkcji i środowiska.
T-W-5Budowa i problemy konstrukcyjne, technologiczne oraz eksploatacyjne łożysk, sprzęgieł, przekładni zębatych, pasowych, hamulców oraz konstrukcji nośnych.
T-W-4Procesy losowe obciążeń oraz procesy degradacyjne jako procesy prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Prawdopodobieństwo uszkodzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu sprawdzające poziom nabytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn. Potrafi porównywać i oceniać różne rozwiązania. Potrafi wykorzystać zdobytą wwiedzę przy typowych pracach projektowych. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn. Potrafi porównywać i oceniać różne rozwiązania. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C23_U03Student jest w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Na podstawie ogólnie sformuowanego zadania projektowego potrafi wybrać właściwą metodę oraz narzędzia rozwiązania zadania. Potrafi na bazie przeprowadzonych obliczeń inżynierskich dobrać pasujące rozwiązanie lub określić jego podstawowe wymiary. Potrafi zaprojektować w środowisku Autodesk Inventor proste urządzenie, obiekt, instalację lub system.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U18potrafi ocenić przydatność nietypowych metod i narzędzi służących do nrozwiązywania prostego zadania inżynierskiego o cechach praktycznych, charakterystycznych dla studiowanego kierunku oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
J_1A_U19potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekty, system lub proces, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zasadami doboru elementów maszyn w oparciu o katalogi producentów
C-3Utrwalenie wiedzy z zakresu wykonywania i odczytywania rysunków technicznych
C-5Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami przeprowadzania obliczeń inżynierskich
C-6Zapoznanie studentów z zasadami oceny istniejących i projektowanych obiektów technicznych pod kątem ich bezpieczeństwa i niezawodności.
Treści programoweT-A-5Obliczenia połączeń spawanych, śrubowych, kształtowych
T-A-1Wyznaczanie obciążeń, prędkości i przyśpieszeń części maszyn. Zasada zachowania energii. Określanie mocy napędu.
T-A-2Zasady doboru i dobór w oparciu o katalogi części maszyn (np. lin stalowych, silników, przekładni, sprzęgieł, hamulców)
T-A-4Wymiarowanie elementów na podstawie kryterium wytrzymałości doraźnej
T-P-1Projekt podzespółu napędowego
T-P-2Projekt połączenia śrubowego
T-P-3Projekt spawanej konstrukcji stalowej
Metody nauczaniaM-3Metoda programowana z użyciem komputera
M-2Metoda projektów
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów wykonywanych przez studenta w trakcie zajęć projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenia poszczególnych partii materiału przerabianych na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać zadania, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzelnie wykonać typowe zadania. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać nietypowe zadania. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.