Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Eksploatacja jachtów

Sylabus przedmiotu Wentylacja i klimatyzacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wentylacja i klimatyzacja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chłodniczych, pomp ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyzacji i chlodniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie stanowiskowe i BHP1
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.2
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.2
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.2
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.2
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.2
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodniczych.1
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.2
T-L-9zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła.2
T-W-2Technika przewietrzania pomieszczeń1
T-W-3Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne.1
T-W-4Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza1
T-W-5Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny1
T-W-6Systemy wentylacji i klimatyzacji.1
T-W-7Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja.1
T-W-8Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x.1
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach1
T-W-10Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych.1
T-W-11Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych.1
T-W-12Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą.2
T-W-13Automatyka chłodnicza.Skojarzona gospodarka energetyczna1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Opracowanie sprawozdań5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
A-W-4Zaliczenie wykładu1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C07_W01
Student zdobywa wiedzę o obiegach chłodniczych. Zna budowę urządzeń chłodniczych. Zna procesy obróbki powietrza w wentylacji i klimatyzacji, zna wykres Moliera h-x powietrza. Zna podstawowe systemy wentylacji i klimatyzacji, sposoby odzysku ciepła w klimatyzacji. Ma podstawową wiedzę o mikroklimacie pomieszczeń i wpływie na zdrowie czlowieka. Zna podstawowe zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich usuwania.
J_1A_W02T1A_W01InzA_W05C-1, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C07_U01
Potrafi przeprowdzić pomiary stanu powietrza w klimatyzacji, zinterpretować wyniki. Potrafi dobrać parametry powietrza w obiektach pływających. Potrafi przewidzieć zagrożenie spowodować brakiem sprawnej wentylacji pomieszczeń.
J_1A_U08T1A_U08InzA_U01C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-2
J_1A_C07_U02
Potrafi przy formułowaniu zadań inżynierskich z wentylacji i klimatyzacji w obiektach pływających dostrzec aspekty systemowe, możliwości wykorzystania ciepła odpadowego, zimna odpadowego.
J_1A_U12T1A_U10InzA_U03C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C07_K01
Potrafi wspóldziałać w grupie przyjmując w niej różne role przy projektowaniu instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
J_1A_K04T1A_K03C-1, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C07_W01
Student zdobywa wiedzę o obiegach chłodniczych. Zna budowę urządzeń chłodniczych. Zna procesy obróbki powietrza w wentylacji i klimatyzacji, zna wykres Moliera h-x powietrza. Zna podstawowe systemy wentylacji i klimatyzacji, sposoby odzysku ciepła w klimatyzacji. Ma podstawową wiedzę o mikroklimacie pomieszczeń i wpływie na zdrowie czlowieka. Zna podstawowe zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich usuwania.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C07_U01
Potrafi przeprowdzić pomiary stanu powietrza w klimatyzacji, zinterpretować wyniki. Potrafi dobrać parametry powietrza w obiektach pływających. Potrafi przewidzieć zagrożenie spowodować brakiem sprawnej wentylacji pomieszczeń.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
J_1A_C07_U02
Potrafi przy formułowaniu zadań inżynierskich z wentylacji i klimatyzacji w obiektach pływających dostrzec aspekty systemowe, możliwości wykorzystania ciepła odpadowego, zimna odpadowego.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C07_K01
Potrafi wspóldziałać w grupie przyjmując w niej różne role przy projektowaniu instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1996
  2. Fodemski, Pomiary cieplne. Część II, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  3. Kakol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1982
  4. Maczek K., Schnotale J., Skrzyniowska D., Sikorska -Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  5. Recnagel, Sprenger, Schramek, Honmann, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  6. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Fodemski ., Pomiary cieplne. Część I, Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie stanowiskowe i BHP1
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.2
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.2
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.2
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.2
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.2
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodniczych.1
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.2
T-L-9zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła.2
T-W-2Technika przewietrzania pomieszczeń1
T-W-3Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne.1
T-W-4Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza1
T-W-5Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny1
T-W-6Systemy wentylacji i klimatyzacji.1
T-W-7Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja.1
T-W-8Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x.1
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach1
T-W-10Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych.1
T-W-11Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych.1
T-W-12Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą.2
T-W-13Automatyka chłodnicza.Skojarzona gospodarka energetyczna1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Opracowanie sprawozdań5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
A-W-4Zaliczenie wykładu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C07_W01Student zdobywa wiedzę o obiegach chłodniczych. Zna budowę urządzeń chłodniczych. Zna procesy obróbki powietrza w wentylacji i klimatyzacji, zna wykres Moliera h-x powietrza. Zna podstawowe systemy wentylacji i klimatyzacji, sposoby odzysku ciepła w klimatyzacji. Ma podstawową wiedzę o mikroklimacie pomieszczeń i wpływie na zdrowie czlowieka. Zna podstawowe zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich usuwania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W02ma podstawową wiedzę z obszaru nauk technicznych - stanowiącą bazę dyscypliny nauki budowa i eksploatacja maszyn, niezbędną w realizacji zadań kierunku jachting
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chłodniczych, pomp ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyzacji i chlodniczych
Treści programoweT-W-7Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja.
T-W-6Systemy wentylacji i klimatyzacji.
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła.
T-W-2Technika przewietrzania pomieszczeń
T-W-3Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne.
T-W-4Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza
T-W-5Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny
T-W-8Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x.
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach
T-W-10Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych.
T-W-11Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych.
T-W-12Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą.
T-W-13Automatyka chłodnicza.Skojarzona gospodarka energetyczna
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C07_U01Potrafi przeprowdzić pomiary stanu powietrza w klimatyzacji, zinterpretować wyniki. Potrafi dobrać parametry powietrza w obiektach pływających. Potrafi przewidzieć zagrożenie spowodować brakiem sprawnej wentylacji pomieszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U08potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w tym wzakresie obsługiwania jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chłodniczych, pomp ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyzacji i chlodniczych
Treści programoweT-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodniczych.
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C07_U02Potrafi przy formułowaniu zadań inżynierskich z wentylacji i klimatyzacji w obiektach pływających dostrzec aspekty systemowe, możliwości wykorzystania ciepła odpadowego, zimna odpadowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U12potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chłodniczych, pomp ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyzacji i chlodniczych
Treści programoweT-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodniczych.
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C07_K01Potrafi wspóldziałać w grupie przyjmując w niej różne role przy projektowaniu instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania instalacji, wentylacji i klimatyzacji chłodniczych, pomp ciepła
C-2Nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów działania instalacji wentylacji, klimatyzacji i chlodniczych
Treści programoweT-W-7Obróbka powietrza-nagrzewanie, chłodzenia, nawilżanie, suszenie, filtracja.
T-W-6Systemy wentylacji i klimatyzacji.
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe, uciążliwe, jego źródła.
T-W-2Technika przewietrzania pomieszczeń
T-W-3Wentylator, kanały powietrzne, urządzenia nawiewne.
T-W-4Opory przepływu powietrza, określenie ilości powietrza, dobór wentylatora, oczyszczanie powietrza
T-W-5Powietrze zewnętrzne, klimat, mikroklimat-człowiek-zdrowie-praca-wydajność pracy- komfort termiczny
T-W-8Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Moliera h-x.
T-W-9Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach
T-W-10Obiegi pompy ciepła. Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych.
T-W-11Wentylacja ładowni, maszynowni, pomieszczeń pomocniczych i obiektów hiperbarycznych.
T-W-12Bilanse energetyczne. Metody uzyskiwania mocy chłodniczej, lewobieżne obiegi termodynamiczne, systemy chłodnicze i pompy ciepła na obiektach pływających, czynniki chłodnicze, sprężarki chłodnicze, wymienniki ciepła, sterowanie instalacją chłodniczą.
T-W-13Automatyka chłodnicza.Skojarzona gospodarka energetyczna
T-L-2Pomiary energetyczne i masowe wentylatora.
T-L-3Wyznaczenie charakterystyki rurociągu.
T-L-4Pomiar zasiegu strumienia izotermicznego powietrza.
T-L-5Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima.
T-L-6Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymanie sprężarki chłodniczej: dopełnienie czynnikiem chłodniczym i olejem.
T-L-7Wykrywanie nieszczelnosći urządzeń chłodniczych.
T-L-8Bilans energetyczny urządzenia chłodniczego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli