Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie
Specjalność Bezpieczeństwo systemów transportowych
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,29zaliczenie
projektyP7 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z zakresu: Analizy ryzyka; Metod ilościowych i jakościowych oceny ryzyka, Organizacji systemów bezpieczenstwa; Bezpieczeństwa procesów technologicznych; środków gaśniczych i instalacji przeciwpożarowych, Bezpieczenstwa pożarowego statków pasażerskich, Zabezpieczenia przeciwwybuchowego, Modelowania pożarów i oceny ryzyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z zarządzaniem bezpieczeństwem w transporcie
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji czynników ryzyka transportowego
C-3Zapoznanie ze strategiami zarządzania bezpieczeństwem procesów przewozowych i przeładunkowych w gospodarce TSL
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania metod podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie
C-5Ukształtowanie umiejętności krytycznej oceny poziomu bezpieczeństwa w transporcie
C-6Ukszałtowania umiętności w zakresie projektowania koncepcyjnego systemów bezpieczeństwa w transporcie
C-7Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza regulacji w zakresie zarządzania bezpieczeństwem transportowym w obowiązujących krajowych oraz unijnych aktach prawnych; interpretacje i zastosowania w zarządzaniu bezpieczeństwem transportu wg zasady „głębokiej obrony”;3
T-A-2Zadania i kompetencje organów władzy publicznej oraz instytucji i organizacji państwowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie. Poziomy i obszary zarządzania bezpieczeństwem w transporcie2
T-A-3Zasady opracowania zabezpieczeń fizycznych, technicznych i proceduralnych wg wymagań zadania przewozowego; sposoby zapewnienia bezpieczeństwa przewozowego podczas organizacji zintegrowanych łańcuchów transportu ładunków niebezpiecznych3
T-A-4Bariery w zapewnieniu bezpieczeństwa i sposoby ich pokonania. Opracowanie systemów monitoringu zagrożeń bezpieczeństwa w poszczególnych gałęziach transportu.3
T-A-5Wytyczne oraz procedury stosowane podczas studium analizy wypadków w transporcie lądowym i morskim.3
T-A-6Zaliczenie1
15
projekty
T-P-1Zapoznanie studentów z tematyką i zasadami wykonania projektów1
T-P-2Projekt koncepcyjny systemu zarządzania bezpieczeństwem w wybranej gałęzi transportu lub przewozach zintegrowanych12
T-P-3Prezentacji projektów i zaliczenie2
15
wykłady
T-W-1Temat: Zakres i zadania systemu zarządzania bezpieczeństwa Treść: cele zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; złożoność problematyki zarządzania w zakresie bezpieczeństwa transportowego; elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; system zarządzania bezpieczeństwem w transporcie jako część systemu zarządzania firmą transportową;3
T-W-2Temat: Strategie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: wieloaspektowość zagrożeń i warunków zapewnienia bezpieczeństwa; identyfikacja czynników ryzyka transportowego; zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie jako rodzaj zarządzania kryzysowego; strategie zarządzania bezpieczeństwem procesów przewozowych i przeładunkowych w gospodarce TSL; specyfika zapewnienia bezpieczeństwa w firmach żeglugowych i portowych.3
T-W-3Temat: Procesowe podejście w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: proces kształtowania bezpieczeństwa w liniowych i węzłowych elementach infrastruktury transportowej; proces organizacji i realizacji usług transportowych; proces usprawnienia zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; zasada ALARP w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie3
T-W-4Temat: Metody podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie Treść: aktywne i pasywne metody zapewnienia bezpieczeństwa w gospodarce TSL; metody profilaktyki niebezpieczeństwa; regulacje prawne w RP i UE w zakresie bezpieczeństwa przewozowego; metody zarządzania kryzysowego w zakresie minimalizacja skutków katastrof transportowych; inżynieria zabezpieczeń punktów węzłowych transportu naziemnego; metody podwyższenia bezpieczeństwa w transporcie wodnym wg wymagań Kodeksów ISM, ISPS, HSC, IMDG3
T-W-5Temat: Zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem w transporcieTreść: unijna i krajowa polityka transportowa w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie lądowym i wodnym; składowe zintegrowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; rola innowacyjnych IST w zarządzaniu bezpieczeństwem w transporcie; zarządzanie bezpieczeństwem w kluczowych składowych krajowej gospodarki TSL, w tym w transporcie turystycznym, w transporcie zbiorowym oraz w systemach dostaw surowców energetycznych do kraju2
T-W-6Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia4
25
projekty
A-P-1Uczesnictwo w zajęciach15
A-P-2Wykonywanie projektów8
A-P-3Przygotowanie prezentacji projektów2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatorijny
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda przypadków
M-6Ćwiczenia przedmiotowe
M-7Objaśnienie, wyjaśnienie
M-8Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie testów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-5Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu oraz oceny wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-14_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie, identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń, identyfikowania barier w zapewnieniu bezpieczeństwa transportowego i sposobów ich pokonania
IB_1A_W14T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-1, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-14_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U01T1A_U01C-4, C-2, C-6, C-7T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-P-1, T-P-2M-8, M-7, M-1, M-4, M-6S-6, S-1, S-3, S-4, S-5, S-2
IB_1A_D3-14_U02
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U03T1A_U02C-7T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-7, M-2, M-4S-5
IB_1A_D3-14_U03
Student potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U04T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07C-4, C-2, C-6, C-7T-P-1, T-P-2M-8, M-7S-6, S-5
IB_1A_D3-14_U04
Student potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
IB_1A_U05T1A_U03, T1A_U04C-7T-W-1, T-P-1, T-P-2M-8, M-7, M-4S-5
IB_1A_D3-14_U05
Student potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dot. zarządzania bezpieczeństwem w transporcie dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań transportu na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U11T1A_U10InzA_U03C-4, C-2, C-7T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-1M-8, M-5, M-7, M-1, M-2, M-3, M-4, M-6S-6, S-1, S-3, S-4, S-5, S-2
IB_1A_D3-14_U06
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy transportowe, podstawowe procesy przewozowe, zastosowane metody eksploatacji środków transportowych, różne rodzaje usług transportowych zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w bezpieczeństwie transportowym
IB_1A_U13T1A_U13InzA_U05C-5T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-7, M-2S-1, S-2
IB_1A_D3-14_U07
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych decyzji, zastosowania metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka w transporcie
IB_1A_U14T1A_U12InzA_U04C-7T-A-3, T-A-4, T-A-5M-7, M-6S-3, S-4
IB_1A_D3-14_U08
Student potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, wykonać projekt koncepcyjny systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
IB_1A_U17T1A_U16InzA_U08C-6T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-P-1, T-P-2M-8, M-7, M-2, M-4S-6, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-14_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IB_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-7T-A-2, T-A-1M-7, M-6S-3, S-4
IB_1A_D3-14_K02
Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka oraz skutków finansowych; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w transporcie
IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-7T-A-2, T-P-1, T-P-2M-8, M-7, M-4S-5
IB_1A_D3-14_K03
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania bezpieczeńswem oraz związaną z tym odpowiedzialność
IB_1A_K08T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-6, C-7T-P-1, T-P-2M-8, M-7S-6, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-14_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie, identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń, identyfikowania barier w zapewnieniu bezpieczeństwa transportowego i sposobów ich pokonania
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-14_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D3-14_U02
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D3-14_U03
Student potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D3-14_U04
Student potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D3-14_U05
Student potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dot. zarządzania bezpieczeństwem w transporcie dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań transportu na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D3-14_U06
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy transportowe, podstawowe procesy przewozowe, zastosowane metody eksploatacji środków transportowych, różne rodzaje usług transportowych zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w bezpieczeństwie transportowym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D3-14_U07
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych decyzji, zastosowania metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka w transporcie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D3-14_U08
Student potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, wykonać projekt koncepcyjny systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-14_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D3-14_K02
Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka oraz skutków finansowych; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w transporcie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
IB_1A_D3-14_K03
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania bezpieczeńswem oraz związaną z tym odpowiedzialność
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Borysiewicz M., Potempski S., Podstawy analiz ryzyka i zarządzania ryzykiem w odniesieniu do awarii transportowych., Instytut Energii Atomowej, Otwock – Świerk, 2001
  2. Getka R., Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ship, ZUT, Szczecin, 2011
  3. Krystek R. (red)., , Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. Diagnoza bezpieczeństwa. Tom 1, Wydawnictwo PWN, 2009
  4. Krystek R. (red)., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu. Tom 2, Wydawnictwo W.K.Ł, 2008
  5. Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa., Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2008
  6. Ramęda H., Zarządzanie bezpieczeństwem statku, ZAPOL, Szczecin, 2009
  7. Semenov I.N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom I: Zarządzanie bezpieczeństwem statków transportowych i obiektów oceanotechnicznych., Wydawnictwo PS, Szczecin, 2003
  8. Semenov I.N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom II: Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim, Wydawnictwo PS, Szczecin, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Komisja Europejska, 1. Biała Księga: Transport do 2050 roku - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, 2011
  2. 2. Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (Kodeks ISM), oraz Wytyczne wdrażania Kodeksu ISM - International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention and Revised, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza regulacji w zakresie zarządzania bezpieczeństwem transportowym w obowiązujących krajowych oraz unijnych aktach prawnych; interpretacje i zastosowania w zarządzaniu bezpieczeństwem transportu wg zasady „głębokiej obrony”;3
T-A-2Zadania i kompetencje organów władzy publicznej oraz instytucji i organizacji państwowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie. Poziomy i obszary zarządzania bezpieczeństwem w transporcie2
T-A-3Zasady opracowania zabezpieczeń fizycznych, technicznych i proceduralnych wg wymagań zadania przewozowego; sposoby zapewnienia bezpieczeństwa przewozowego podczas organizacji zintegrowanych łańcuchów transportu ładunków niebezpiecznych3
T-A-4Bariery w zapewnieniu bezpieczeństwa i sposoby ich pokonania. Opracowanie systemów monitoringu zagrożeń bezpieczeństwa w poszczególnych gałęziach transportu.3
T-A-5Wytyczne oraz procedury stosowane podczas studium analizy wypadków w transporcie lądowym i morskim.3
T-A-6Zaliczenie1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie studentów z tematyką i zasadami wykonania projektów1
T-P-2Projekt koncepcyjny systemu zarządzania bezpieczeństwem w wybranej gałęzi transportu lub przewozach zintegrowanych12
T-P-3Prezentacji projektów i zaliczenie2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Temat: Zakres i zadania systemu zarządzania bezpieczeństwa Treść: cele zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; złożoność problematyki zarządzania w zakresie bezpieczeństwa transportowego; elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; system zarządzania bezpieczeństwem w transporcie jako część systemu zarządzania firmą transportową;3
T-W-2Temat: Strategie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: wieloaspektowość zagrożeń i warunków zapewnienia bezpieczeństwa; identyfikacja czynników ryzyka transportowego; zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie jako rodzaj zarządzania kryzysowego; strategie zarządzania bezpieczeństwem procesów przewozowych i przeładunkowych w gospodarce TSL; specyfika zapewnienia bezpieczeństwa w firmach żeglugowych i portowych.3
T-W-3Temat: Procesowe podejście w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: proces kształtowania bezpieczeństwa w liniowych i węzłowych elementach infrastruktury transportowej; proces organizacji i realizacji usług transportowych; proces usprawnienia zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; zasada ALARP w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie3
T-W-4Temat: Metody podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie Treść: aktywne i pasywne metody zapewnienia bezpieczeństwa w gospodarce TSL; metody profilaktyki niebezpieczeństwa; regulacje prawne w RP i UE w zakresie bezpieczeństwa przewozowego; metody zarządzania kryzysowego w zakresie minimalizacja skutków katastrof transportowych; inżynieria zabezpieczeń punktów węzłowych transportu naziemnego; metody podwyższenia bezpieczeństwa w transporcie wodnym wg wymagań Kodeksów ISM, ISPS, HSC, IMDG3
T-W-5Temat: Zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem w transporcieTreść: unijna i krajowa polityka transportowa w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie lądowym i wodnym; składowe zintegrowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; rola innowacyjnych IST w zarządzaniu bezpieczeństwem w transporcie; zarządzanie bezpieczeństwem w kluczowych składowych krajowej gospodarki TSL, w tym w transporcie turystycznym, w transporcie zbiorowym oraz w systemach dostaw surowców energetycznych do kraju2
T-W-6Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych6
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczesnictwo w zajęciach15
A-P-2Wykonywanie projektów8
A-P-3Przygotowanie prezentacji projektów2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-14_W01Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie, identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń, identyfikowania barier w zapewnieniu bezpieczeństwa transportowego i sposobów ich pokonania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z zarządzaniem bezpieczeństwem w transporcie
C-3Zapoznanie ze strategiami zarządzania bezpieczeństwem procesów przewozowych i przeładunkowych w gospodarce TSL
Treści programoweT-W-1Temat: Zakres i zadania systemu zarządzania bezpieczeństwa Treść: cele zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; złożoność problematyki zarządzania w zakresie bezpieczeństwa transportowego; elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; system zarządzania bezpieczeństwem w transporcie jako część systemu zarządzania firmą transportową;
T-W-3Temat: Procesowe podejście w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: proces kształtowania bezpieczeństwa w liniowych i węzłowych elementach infrastruktury transportowej; proces organizacji i realizacji usług transportowych; proces usprawnienia zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; zasada ALARP w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
T-W-2Temat: Strategie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: wieloaspektowość zagrożeń i warunków zapewnienia bezpieczeństwa; identyfikacja czynników ryzyka transportowego; zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie jako rodzaj zarządzania kryzysowego; strategie zarządzania bezpieczeństwem procesów przewozowych i przeładunkowych w gospodarce TSL; specyfika zapewnienia bezpieczeństwa w firmach żeglugowych i portowych.
T-W-4Temat: Metody podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie Treść: aktywne i pasywne metody zapewnienia bezpieczeństwa w gospodarce TSL; metody profilaktyki niebezpieczeństwa; regulacje prawne w RP i UE w zakresie bezpieczeństwa przewozowego; metody zarządzania kryzysowego w zakresie minimalizacja skutków katastrof transportowych; inżynieria zabezpieczeń punktów węzłowych transportu naziemnego; metody podwyższenia bezpieczeństwa w transporcie wodnym wg wymagań Kodeksów ISM, ISPS, HSC, IMDG
T-W-5Temat: Zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem w transporcieTreść: unijna i krajowa polityka transportowa w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie lądowym i wodnym; składowe zintegrowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; rola innowacyjnych IST w zarządzaniu bezpieczeństwem w transporcie; zarządzanie bezpieczeństwem w kluczowych składowych krajowej gospodarki TSL, w tym w transporcie turystycznym, w transporcie zbiorowym oraz w systemach dostaw surowców energetycznych do kraju
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatorijny
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie testów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-14_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania metod podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji czynników ryzyka transportowego
C-6Ukszałtowania umiętności w zakresie projektowania koncepcyjnego systemów bezpieczeństwa w transporcie
C-7Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
Treści programoweT-A-2Zadania i kompetencje organów władzy publicznej oraz instytucji i organizacji państwowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie. Poziomy i obszary zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
T-A-4Bariery w zapewnieniu bezpieczeństwa i sposoby ich pokonania. Opracowanie systemów monitoringu zagrożeń bezpieczeństwa w poszczególnych gałęziach transportu.
T-A-5Wytyczne oraz procedury stosowane podczas studium analizy wypadków w transporcie lądowym i morskim.
T-A-1Analiza regulacji w zakresie zarządzania bezpieczeństwem transportowym w obowiązujących krajowych oraz unijnych aktach prawnych; interpretacje i zastosowania w zarządzaniu bezpieczeństwem transportu wg zasady „głębokiej obrony”;
T-P-1Zapoznanie studentów z tematyką i zasadami wykonania projektów
T-P-2Projekt koncepcyjny systemu zarządzania bezpieczeństwem w wybranej gałęzi transportu lub przewozach zintegrowanych
Metody nauczaniaM-8Metoda projektów
M-7Objaśnienie, wyjaśnienie
M-1Wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-6Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu oraz oceny wykonanego projektu
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie testów
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-5Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-14_U02Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Cel przedmiotuC-7Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
Treści programoweT-W-1Temat: Zakres i zadania systemu zarządzania bezpieczeństwa Treść: cele zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; złożoność problematyki zarządzania w zakresie bezpieczeństwa transportowego; elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; system zarządzania bezpieczeństwem w transporcie jako część systemu zarządzania firmą transportową;
T-W-3Temat: Procesowe podejście w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: proces kształtowania bezpieczeństwa w liniowych i węzłowych elementach infrastruktury transportowej; proces organizacji i realizacji usług transportowych; proces usprawnienia zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; zasada ALARP w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
T-W-2Temat: Strategie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: wieloaspektowość zagrożeń i warunków zapewnienia bezpieczeństwa; identyfikacja czynników ryzyka transportowego; zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie jako rodzaj zarządzania kryzysowego; strategie zarządzania bezpieczeństwem procesów przewozowych i przeładunkowych w gospodarce TSL; specyfika zapewnienia bezpieczeństwa w firmach żeglugowych i portowych.
T-W-4Temat: Metody podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie Treść: aktywne i pasywne metody zapewnienia bezpieczeństwa w gospodarce TSL; metody profilaktyki niebezpieczeństwa; regulacje prawne w RP i UE w zakresie bezpieczeństwa przewozowego; metody zarządzania kryzysowego w zakresie minimalizacja skutków katastrof transportowych; inżynieria zabezpieczeń punktów węzłowych transportu naziemnego; metody podwyższenia bezpieczeństwa w transporcie wodnym wg wymagań Kodeksów ISM, ISPS, HSC, IMDG
T-W-5Temat: Zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem w transporcieTreść: unijna i krajowa polityka transportowa w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie lądowym i wodnym; składowe zintegrowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; rola innowacyjnych IST w zarządzaniu bezpieczeństwem w transporcie; zarządzanie bezpieczeństwem w kluczowych składowych krajowej gospodarki TSL, w tym w transporcie turystycznym, w transporcie zbiorowym oraz w systemach dostaw surowców energetycznych do kraju
T-A-2Zadania i kompetencje organów władzy publicznej oraz instytucji i organizacji państwowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie. Poziomy i obszary zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
T-A-3Zasady opracowania zabezpieczeń fizycznych, technicznych i proceduralnych wg wymagań zadania przewozowego; sposoby zapewnienia bezpieczeństwa przewozowego podczas organizacji zintegrowanych łańcuchów transportu ładunków niebezpiecznych
T-A-4Bariery w zapewnieniu bezpieczeństwa i sposoby ich pokonania. Opracowanie systemów monitoringu zagrożeń bezpieczeństwa w poszczególnych gałęziach transportu.
T-A-5Wytyczne oraz procedury stosowane podczas studium analizy wypadków w transporcie lądowym i morskim.
T-A-1Analiza regulacji w zakresie zarządzania bezpieczeństwem transportowym w obowiązujących krajowych oraz unijnych aktach prawnych; interpretacje i zastosowania w zarządzaniu bezpieczeństwem transportu wg zasady „głębokiej obrony”;
Metody nauczaniaM-7Objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-14_U03Student potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania metod podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji czynników ryzyka transportowego
C-6Ukszałtowania umiętności w zakresie projektowania koncepcyjnego systemów bezpieczeństwa w transporcie
C-7Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
Treści programoweT-P-1Zapoznanie studentów z tematyką i zasadami wykonania projektów
T-P-2Projekt koncepcyjny systemu zarządzania bezpieczeństwem w wybranej gałęzi transportu lub przewozach zintegrowanych
Metody nauczaniaM-8Metoda projektów
M-7Objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu oraz oceny wykonanego projektu
S-5Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-14_U04Student potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-7Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
Treści programoweT-W-1Temat: Zakres i zadania systemu zarządzania bezpieczeństwa Treść: cele zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; złożoność problematyki zarządzania w zakresie bezpieczeństwa transportowego; elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; system zarządzania bezpieczeństwem w transporcie jako część systemu zarządzania firmą transportową;
T-P-1Zapoznanie studentów z tematyką i zasadami wykonania projektów
T-P-2Projekt koncepcyjny systemu zarządzania bezpieczeństwem w wybranej gałęzi transportu lub przewozach zintegrowanych
Metody nauczaniaM-8Metoda projektów
M-7Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-14_U05Student potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dot. zarządzania bezpieczeństwem w transporcie dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań transportu na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania metod podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji czynników ryzyka transportowego
C-7Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
Treści programoweT-W-1Temat: Zakres i zadania systemu zarządzania bezpieczeństwa Treść: cele zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; złożoność problematyki zarządzania w zakresie bezpieczeństwa transportowego; elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; system zarządzania bezpieczeństwem w transporcie jako część systemu zarządzania firmą transportową;
T-W-3Temat: Procesowe podejście w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: proces kształtowania bezpieczeństwa w liniowych i węzłowych elementach infrastruktury transportowej; proces organizacji i realizacji usług transportowych; proces usprawnienia zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; zasada ALARP w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
T-W-2Temat: Strategie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: wieloaspektowość zagrożeń i warunków zapewnienia bezpieczeństwa; identyfikacja czynników ryzyka transportowego; zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie jako rodzaj zarządzania kryzysowego; strategie zarządzania bezpieczeństwem procesów przewozowych i przeładunkowych w gospodarce TSL; specyfika zapewnienia bezpieczeństwa w firmach żeglugowych i portowych.
T-W-4Temat: Metody podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie Treść: aktywne i pasywne metody zapewnienia bezpieczeństwa w gospodarce TSL; metody profilaktyki niebezpieczeństwa; regulacje prawne w RP i UE w zakresie bezpieczeństwa przewozowego; metody zarządzania kryzysowego w zakresie minimalizacja skutków katastrof transportowych; inżynieria zabezpieczeń punktów węzłowych transportu naziemnego; metody podwyższenia bezpieczeństwa w transporcie wodnym wg wymagań Kodeksów ISM, ISPS, HSC, IMDG
T-W-5Temat: Zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem w transporcieTreść: unijna i krajowa polityka transportowa w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie lądowym i wodnym; składowe zintegrowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; rola innowacyjnych IST w zarządzaniu bezpieczeństwem w transporcie; zarządzanie bezpieczeństwem w kluczowych składowych krajowej gospodarki TSL, w tym w transporcie turystycznym, w transporcie zbiorowym oraz w systemach dostaw surowców energetycznych do kraju
T-A-2Zadania i kompetencje organów władzy publicznej oraz instytucji i organizacji państwowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie. Poziomy i obszary zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
T-A-1Analiza regulacji w zakresie zarządzania bezpieczeństwem transportowym w obowiązujących krajowych oraz unijnych aktach prawnych; interpretacje i zastosowania w zarządzaniu bezpieczeństwem transportu wg zasady „głębokiej obrony”;
Metody nauczaniaM-8Metoda projektów
M-5Metoda przypadków
M-7Objaśnienie, wyjaśnienie
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatorijny
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-6Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu oraz oceny wykonanego projektu
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie testów
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-5Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-14_U06Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy transportowe, podstawowe procesy przewozowe, zastosowane metody eksploatacji środków transportowych, różne rodzaje usług transportowych zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w bezpieczeństwie transportowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności krytycznej oceny poziomu bezpieczeństwa w transporcie
Treści programoweT-W-3Temat: Procesowe podejście w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: proces kształtowania bezpieczeństwa w liniowych i węzłowych elementach infrastruktury transportowej; proces organizacji i realizacji usług transportowych; proces usprawnienia zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; zasada ALARP w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
T-W-2Temat: Strategie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: wieloaspektowość zagrożeń i warunków zapewnienia bezpieczeństwa; identyfikacja czynników ryzyka transportowego; zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie jako rodzaj zarządzania kryzysowego; strategie zarządzania bezpieczeństwem procesów przewozowych i przeładunkowych w gospodarce TSL; specyfika zapewnienia bezpieczeństwa w firmach żeglugowych i portowych.
T-W-4Temat: Metody podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie Treść: aktywne i pasywne metody zapewnienia bezpieczeństwa w gospodarce TSL; metody profilaktyki niebezpieczeństwa; regulacje prawne w RP i UE w zakresie bezpieczeństwa przewozowego; metody zarządzania kryzysowego w zakresie minimalizacja skutków katastrof transportowych; inżynieria zabezpieczeń punktów węzłowych transportu naziemnego; metody podwyższenia bezpieczeństwa w transporcie wodnym wg wymagań Kodeksów ISM, ISPS, HSC, IMDG
T-W-5Temat: Zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem w transporcieTreść: unijna i krajowa polityka transportowa w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie lądowym i wodnym; składowe zintegrowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; rola innowacyjnych IST w zarządzaniu bezpieczeństwem w transporcie; zarządzanie bezpieczeństwem w kluczowych składowych krajowej gospodarki TSL, w tym w transporcie turystycznym, w transporcie zbiorowym oraz w systemach dostaw surowców energetycznych do kraju
Metody nauczaniaM-7Objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie testów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-14_U07Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych decyzji, zastosowania metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-7Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
Treści programoweT-A-3Zasady opracowania zabezpieczeń fizycznych, technicznych i proceduralnych wg wymagań zadania przewozowego; sposoby zapewnienia bezpieczeństwa przewozowego podczas organizacji zintegrowanych łańcuchów transportu ładunków niebezpiecznych
T-A-4Bariery w zapewnieniu bezpieczeństwa i sposoby ich pokonania. Opracowanie systemów monitoringu zagrożeń bezpieczeństwa w poszczególnych gałęziach transportu.
T-A-5Wytyczne oraz procedury stosowane podczas studium analizy wypadków w transporcie lądowym i morskim.
Metody nauczaniaM-7Objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-14_U08Student potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, wykonać projekt koncepcyjny systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-6Ukszałtowania umiętności w zakresie projektowania koncepcyjnego systemów bezpieczeństwa w transporcie
Treści programoweT-W-1Temat: Zakres i zadania systemu zarządzania bezpieczeństwa Treść: cele zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; złożoność problematyki zarządzania w zakresie bezpieczeństwa transportowego; elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; system zarządzania bezpieczeństwem w transporcie jako część systemu zarządzania firmą transportową;
T-W-3Temat: Procesowe podejście w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: proces kształtowania bezpieczeństwa w liniowych i węzłowych elementach infrastruktury transportowej; proces organizacji i realizacji usług transportowych; proces usprawnienia zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; zasada ALARP w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
T-W-2Temat: Strategie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: wieloaspektowość zagrożeń i warunków zapewnienia bezpieczeństwa; identyfikacja czynników ryzyka transportowego; zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie jako rodzaj zarządzania kryzysowego; strategie zarządzania bezpieczeństwem procesów przewozowych i przeładunkowych w gospodarce TSL; specyfika zapewnienia bezpieczeństwa w firmach żeglugowych i portowych.
T-W-4Temat: Metody podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie Treść: aktywne i pasywne metody zapewnienia bezpieczeństwa w gospodarce TSL; metody profilaktyki niebezpieczeństwa; regulacje prawne w RP i UE w zakresie bezpieczeństwa przewozowego; metody zarządzania kryzysowego w zakresie minimalizacja skutków katastrof transportowych; inżynieria zabezpieczeń punktów węzłowych transportu naziemnego; metody podwyższenia bezpieczeństwa w transporcie wodnym wg wymagań Kodeksów ISM, ISPS, HSC, IMDG
T-W-5Temat: Zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem w transporcieTreść: unijna i krajowa polityka transportowa w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie lądowym i wodnym; składowe zintegrowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; rola innowacyjnych IST w zarządzaniu bezpieczeństwem w transporcie; zarządzanie bezpieczeństwem w kluczowych składowych krajowej gospodarki TSL, w tym w transporcie turystycznym, w transporcie zbiorowym oraz w systemach dostaw surowców energetycznych do kraju
T-A-2Zadania i kompetencje organów władzy publicznej oraz instytucji i organizacji państwowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie. Poziomy i obszary zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
T-A-3Zasady opracowania zabezpieczeń fizycznych, technicznych i proceduralnych wg wymagań zadania przewozowego; sposoby zapewnienia bezpieczeństwa przewozowego podczas organizacji zintegrowanych łańcuchów transportu ładunków niebezpiecznych
T-A-4Bariery w zapewnieniu bezpieczeństwa i sposoby ich pokonania. Opracowanie systemów monitoringu zagrożeń bezpieczeństwa w poszczególnych gałęziach transportu.
T-A-5Wytyczne oraz procedury stosowane podczas studium analizy wypadków w transporcie lądowym i morskim.
T-A-1Analiza regulacji w zakresie zarządzania bezpieczeństwem transportowym w obowiązujących krajowych oraz unijnych aktach prawnych; interpretacje i zastosowania w zarządzaniu bezpieczeństwem transportu wg zasady „głębokiej obrony”;
T-P-1Zapoznanie studentów z tematyką i zasadami wykonania projektów
T-P-2Projekt koncepcyjny systemu zarządzania bezpieczeństwem w wybranej gałęzi transportu lub przewozach zintegrowanych
Metody nauczaniaM-8Metoda projektów
M-7Objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu oraz oceny wykonanego projektu
S-5Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-14_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-7Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
Treści programoweT-A-2Zadania i kompetencje organów władzy publicznej oraz instytucji i organizacji państwowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie. Poziomy i obszary zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
T-A-1Analiza regulacji w zakresie zarządzania bezpieczeństwem transportowym w obowiązujących krajowych oraz unijnych aktach prawnych; interpretacje i zastosowania w zarządzaniu bezpieczeństwem transportu wg zasady „głębokiej obrony”;
Metody nauczaniaM-7Objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-14_K02Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka oraz skutków finansowych; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-7Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
Treści programoweT-A-2Zadania i kompetencje organów władzy publicznej oraz instytucji i organizacji państwowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie. Poziomy i obszary zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
T-P-1Zapoznanie studentów z tematyką i zasadami wykonania projektów
T-P-2Projekt koncepcyjny systemu zarządzania bezpieczeństwem w wybranej gałęzi transportu lub przewozach zintegrowanych
Metody nauczaniaM-8Metoda projektów
M-7Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-14_K03Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania bezpieczeńswem oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-6Ukszałtowania umiętności w zakresie projektowania koncepcyjnego systemów bezpieczeństwa w transporcie
C-7Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie
Treści programoweT-P-1Zapoznanie studentów z tematyką i zasadami wykonania projektów
T-P-2Projekt koncepcyjny systemu zarządzania bezpieczeństwem w wybranej gałęzi transportu lub przewozach zintegrowanych
Metody nauczaniaM-8Metoda projektów
M-7Objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu oraz oceny wykonanego projektu
S-5Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.