Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Ryzyko w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ryzyko w transporcie | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów transportowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie analizy ryzyka (w tym wypadków i ekspertyz), modelowania zagrożeń oraz podstawowej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa technik transportowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie przez studenta świadomości zagrożeń na jakie narażony jest człowiek i jego otoczenie a generowanych przez systemy transportowych. |
C-2 | Nabycie umiejętności i wiedzy pozwlającej na określenie w sposób jakościowy oraz ilościowy czynników ryzyka związanych z użytkowaniem systemów transportowych. |
C-3 | Nabycie przez studenta umiejętności identyfikacji zagrożeń związanych z eksploatacją systemów transportowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza wybranych wypadków (częstości, przyczyn i konsekwencji) w transporcie. Identyfikacja zagrożeń dla wybranych procesów transportowych. Opracowanie przykładowych map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym. | 7 |
T-A-2 | Identyfikacja i analizy zagrożeń dla wybranych procesów transportowych. | 6 |
T-A-3 | Zaliczenie formy zajęć. | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów. | 13 |
T-P-2 | Dyskusja i ocena projektu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Niebezpieczeństwo transportu: wypadki w transporcie, straty w transporcie, bezpieczeństwo transportu w polityce transportowej. | 4 |
T-W-2 | Analiza porównawcza bezpieczeństwa różnych gałęzi transportu. | 2 |
T-W-3 | Ocena ryzyka w ruchu drogowym i kolejowym. | 2 |
T-W-4 | Metodyka oceny ryzyka na drogach. Mapy ryzyka. | 2 |
T-W-5 | Metody zarządzania ryzykiem w transporcie. | 2 |
T-W-6 | Koncepcja Zintegrowanego Systemu Bezpieczeństwa Transportu. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć. | 4 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach. | 2 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-P-3 | Realizacja zadań związanych z opracowaniem i przedstawieniem projektu. | 9 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie zaliczenia wykładów. | 6 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | metoda projektów |
M-5 | dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-10_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń związanych z systemami transportowymi i oceny ich skutków. | IB_1A_W14 | T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-3 | T-W-3, T-A-2, T-P-1 | M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
IB_1A_D3-10_W02 Zna i potrafi zastosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka w odniesieniu do systemów transportowych. | IB_1A_W15 | T1A_W04 | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-10_U01 Potrafi pozyskiwać i przetwarzać informacje z właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transportu. | IB_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-2 | T-P-1 | M-4 | S-1 |
IB_1A_D3-10_U02 Potrafi sformułować opis zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa transportu. | IB_1A_U03 | T1A_U02 | — | C-2 | T-P-2, T-P-1 | M-4, M-5 | S-1, S-2 |
IB_1A_D3-10_U03 Potrafi przygotować udokumentowane opracowanie rozwiązania zagadnienia obejmjącego prooblematykę bezpieczeństwa transportu. | IB_1A_U04 | T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07 | — | C-2 | T-P-2, T-P-1 | M-4 | S-2 |
IB_1A_D3-10_U04 Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą opracowania mapy ryzyka. | IB_1A_U05 | T1A_U03, T1A_U04 | — | C-2 | T-W-4, T-P-2, T-P-1 | M-1, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
IB_1A_D3-10_U05 Umie wykorzystać techniki informacyjno-komunikacyjne właściwe dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w obszarze bezpieczeństwa transportu. | IB_1A_U08 | T1A_U07 | — | C-2 | T-A-1, T-P-1 | M-4, M-5 | S-1, S-2 |
IB_1A_D3-10_U06 Potrafi do oceny poziomu bezpieczeństwa w transporcie opracować i wykorzystać mapy ryzyka. | IB_1A_U10 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-2 | T-W-4, T-A-1, T-P-2, T-P-1 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
IB_1A_D3-10_U07 Potrafi dostrzegać pozatechniczne aspekty funkcjonowania systemow transportowych w odniesieniu do bezpieczeństwa. | IB_1A_U11 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
IB_1A_D3-10_U08 Potrafi dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa, sformułować zadanie obejmjace opracowanie map ryzyka oraz ocenic potencjalne skutki upowszechnienia takich map. | IB_1A_U14, IB_1A_U15, IB_1A_U13 | T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14 | InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06 | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-2, T-P-1 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-10_K01 Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole. | IB_1A_K04, IB_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-6, T-P-2, T-P-1 | M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
IB_1A_D3-10_K02 Ma świadomość ryzyka związanego z funcjonowaniem systemów transportowych. | IB_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-10_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń związanych z systemami transportowymi i oceny ich skutków. | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń technicznych. |
3,0 | Potrafi scharakteryzować podstawowe zagrożenia techniczne. | |
3,5 | Potrafi scharakteryzować podstawowe zagrożenia generowane przez systemy transportowe i określić ich skutki. | |
4,0 | Potrafi scharakteryzować większość zagrożeń generowanych przez systemy transportowe i określić ich skutki. | |
4,5 | Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować większość zagrożeń generowanych przez systemy transportowe i określić ich skutki. | |
5,0 | Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń związanych z systemami transportowymi i oceny ich skutków. | |
IB_1A_D3-10_W02 Zna i potrafi zastosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka w odniesieniu do systemów transportowych. | 2,0 | Nie umie formułować podsatawowych ocen ryzyka. |
3,0 | Zna i rozumie pojęcie ryzyka. Umie w sposób uproszczony ocenić jego poziom. | |
3,5 | Zna i rozumie pojęcie ryzyka. Umie w sposób uproszczony ocenić poziom ryzyka w odniesieniu do transportu. | |
4,0 | Zna i potrafi zastosować podstawy jakościowej oceny ryzyka w odniesieniu do systemów transportowych. | |
4,5 | Zna i potrafi zastosować podstawy jakościowej i ilościowej oceny ryzyka w odniesieniu do systemów transportowych. | |
5,0 | Zna i potrafi zastosować metody jakościowe i ilościowe oceny ryzyka w odniesieniu do systemów transportowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-10_U01 Potrafi pozyskiwać i przetwarzać informacje z właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transportu. | 2,0 | Nie potrafi wyszukiwać informacji z zakresu bezpieczenstwa systemów technicznych. |
3,0 | Potrafi wyszukać podstawowe informacje z zakresu bezpieczenstwa systemów technicznych. | |
3,5 | Potrafi wyszukać podstawowe informacje z zakresu bezpieczenstwa systemów technicznych, a w szczególności z obszaru transportu. | |
4,0 | Potrafi wyszukać i przetwarzać podstawowe informacje z zakresu bezpieczenstwa systemów technicznych, a w szczególności z obszaru transportu. | |
4,5 | Potrafi w wyróżniającym stopniu pozyskiwać i przetwarzać informacje z właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transportu. | |
5,0 | Potrafi w wyróżniającym stopniu pozyskiwać i przetwarzać informacje z właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transportu. | |
IB_1A_D3-10_U02 Potrafi sformułować opis zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa transportu. | 2,0 | Nie potrafi formułować prostych opisów zagadnień z zakresu bezpieczeństwa. |
3,0 | Potrafi sformułować podstawowy opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa. | |
3,5 | Potrafi sformułować podstawowy opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa, w tym powiązaną z transportem. | |
4,0 | Potrafi sformułować opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa, w tym powiązaną z transportem. | |
4,5 | Potrafi sformułować rozbudowany opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa, w tym powiązaną z transportem. | |
5,0 | Potrafi w wyróżniający sposób sformułować rozbudowany opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa transportu. | |
IB_1A_D3-10_U03 Potrafi przygotować udokumentowane opracowanie rozwiązania zagadnienia obejmjącego prooblematykę bezpieczeństwa transportu. | 2,0 | Nie potrafi opracować opisu rozwiązania zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa systemów technicznych. |
3,0 | Potrafi w uproszczony sposób sformułować opis rozwiązania zagadnienia z zakresu bezpieczenstwa transportu. | |
3,5 | Potrafi w uproszczony sposób sformułować opis i podstawową dokumentację rozwiązania zagadnienia z zakresu bezpieczenstwa transportu. | |
4,0 | Potrafi sformułować opis i podstawową dokumentację rozwiązania zagadnienia z zakresu bezpieczenstwa transportu. | |
4,5 | Potrafi przygotować udokumentowane opracowanie rozwiązania zagadnienia obejmjącego prooblematykę bezpieczeństwa transportu. | |
5,0 | Potrafi w wyróżniający sposób przygotować udokumentowane opracowanie rozwiązania zagadnienia obejmjącego prooblematykę bezpieczeństwa transportu. | |
IB_1A_D3-10_U04 Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą opracowania mapy ryzyka. | 2,0 | Nie potrafi przygotować prezentacji dotyczącej map ryzyka. |
3,0 | Potrafi w uproszczony sposób przygotowac prezentację dotyczącej map ryzyka. | |
3,5 | Potrafi w uproszczony sposób przygotowac i przedstawić pisemnie prezentację dotyczącą map ryzyka. | |
4,0 | Potrafi w uproszczony sposób przygotowac i przedstawić ustnie prezentację dotyczącą opracowania map ryzyka. | |
4,5 | Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą opracowania mapy ryzyka z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych. | |
5,0 | Potrafi w wyróżniający sposób przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą opracowania mapy ryzyka z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych. | |
IB_1A_D3-10_U05 Umie wykorzystać techniki informacyjno-komunikacyjne właściwe dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w obszarze bezpieczeństwa transportu. | 2,0 | Nie umie posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi. |
3,0 | Umie posługiwać się w podstawowym stopniu technikami informacyjno-komunikacyjnymi. | |
3,5 | Umie posługiwać się w podstawowym stopniu technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa transportu. | |
4,0 | Umie posługiwać się w dobrym stopniu technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa transportu. | |
4,5 | Umie się posługiwać i wykorzystywać techniki informacyjno-komunikacyjne właściwe dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w obszarze bezpieczeństwa transportu. | |
5,0 | Umie w wyróżniającym stopniu posługiwać się i wykorzystywać techniki informacyjno-komunikacyjne właściwe dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w obszarze bezpieczeństwa transportu. | |
IB_1A_D3-10_U06 Potrafi do oceny poziomu bezpieczeństwa w transporcie opracować i wykorzystać mapy ryzyka. | 2,0 | Nie potrafi zastosować mapy ryzyka. |
3,0 | Potrafi w podstawowy sposób zinterpretowac znaczenie mapy ryzka. | |
3,5 | Potrafi w podstawowy sposób zastosować mapę ryzyka do oceny bezpieczenstwa transportu. | |
4,0 | Potrafi opracowac mapę ryzyka. | |
4,5 | Potrafi do oceny poziomu bezpieczeństwa w transporcie opracować i wykorzystać mapy ryzyka. | |
5,0 | Potrafi w wyróżniający sposób do oceny poziomu bezpieczeństwa w transporcie opracować i wykorzystać mapy ryzyka. | |
IB_1A_D3-10_U07 Potrafi dostrzegać pozatechniczne aspekty funkcjonowania systemow transportowych w odniesieniu do bezpieczeństwa. | 2,0 | Nie potrafi dostrzegać negatywnych wpływów systemów transportowych na otoczenie. |
3,0 | Potrafi sformułować podstawowe, negatywne - z punktu widzenia bezpieczenstwa - skutki funkcjonowania transportu. | |
3,5 | Potrafi dostrzegać i formułować podstawowe negatywne - z punktu widzenia bezpieczenstwa - skutki funkcjonowania transportu. | |
4,0 | Potrafi na dobrym poziomie dostrzegać i formułować podstawowe negatywne - z punktu widzenia bezpieczenstwa - skutki funkcjonowania transportu. | |
4,5 | Potrafi dostrzegać pozatechniczne aspekty funkcjonowania systemow transportowych w odniesieniu do bezpieczeństwa. | |
5,0 | Potrafi w wyróżniający stopniu dostrzegać pozatechniczne aspekty funkcjonowania systemow transportowych w odniesieniu do bezpieczeństwa. | |
IB_1A_D3-10_U08 Potrafi dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa, sformułować zadanie obejmjace opracowanie map ryzyka oraz ocenic potencjalne skutki upowszechnienia takich map. | 2,0 | Nie potrafi formułować ocen funkcjonowania transportu z punktu widzenia bezpieczeństwa. |
3,0 | Potrafi w podstawowym stopniu scharakteryzować wpływ transportu na bezpieczeństwo człowieka. | |
3,5 | Potrafi w podsatawowym stopniu dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa. | |
4,0 | Potrafi w podsatawowym stopniu dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa. Potrafi sformułować zadanie obejmjace opracowanie map ryzyka. | |
4,5 | Potrafi dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa, sformułować zadanie obejmjace opracowanie map ryzyka oraz ocenic potencjalne skutki upowszechnienia takich map. | |
5,0 | Potrafi w wyróżniający sposób dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa, sformułować zadanie obejmjace opracowanie map ryzyka oraz ocenic potencjalne skutki upowszechnienia takich map. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-10_K01 Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole. | 2,0 | Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną. |
3,0 | Ma podstawową świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę. | |
3,5 | Ma podstawową świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę i udział w pracy zespołu. | |
4,0 | Ma dobrze rozwiniętą świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę i udział w pracy zespołu. | |
4,5 | Ma dobrze rozwiniętą świadomość odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole. Potrafi ocenić jej skutki. | |
5,0 | W sposób wyróżniający jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole. Potrafi ocenić jej skutki. | |
IB_1A_D3-10_K02 Ma świadomość ryzyka związanego z funcjonowaniem systemów transportowych. | 2,0 | Nie ma świadmości ryzyka związanego z funkcjonowaniem systemów technicznych. |
3,0 | Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka systemów technicznych. | |
3,5 | Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka transportu drogowego. | |
4,0 | Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka transportu drogowego i kolejowego. | |
4,5 | Ma świadomość ryzyka związanego z funcjonowaniem różnych systemów transportowych. | |
5,0 | Ma wyróżniającą świadomość ryzyka związanego z funcjonowaniem różnych systemów transportowych. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. R. Krystka, Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.1. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKŁ, Warszawa, 2009
- Praca zbiorowa pod red. R. Krystka, Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.2. Uwarunkowania rozwoju integracji systemów, WKŁ, Warszawa, 2009
- Praca zbiorowa pod red. R. Krystka, Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.3. Koncepcja zintegrowanego systemu bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKŁ, Warszawa, 2010