Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Zagadnienia prawne w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagadnienia prawne w transporcie
Specjalność Bezpieczeństwo systemów transportowych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza i umiejętności oraz kompetencje uzyskane w efekcie zaliczenia przedmiotów podstawowych oraz kierunkowych na kierunku inżynieria bezpieczeństwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez studentów struktury prawa międzynarodowego i krajowego dotyczącego poszczególnych rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych
C-2Poznanie przez studentów kompetencji i zakresów działania instytucji i organizacji w obszarze dotyczącym stanowienia prawa międzynarodowego oraz urzędów i instytucji w UE i w kraju - administrujących w poszczególnych rodzajach transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych
C-3Uzyskanie przez studentów umiejętności wyszukania i rozumienia informacji prawnej lub przepisów prawnych dotyczących określnego zagadnienia - problemu związanego z bezpieczeństwem w transporcie
C-4Nabycie przez studentów umiejętności rozumienia i interpretowania przepisu prawa, w szczególności dotyczącego wymagań lub warunków technicznych lub procedur postepowania związnych z bezpieczenstwem
C-5Nabycie przez studentów kompetencji polegającej na uświadomieniu im roli prawa oraz nawyku przestrzegania prawa jako warunku bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedstawienie programu zajęć, literatury i zasad zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Przegląd najważniejszych aktów prawnych międzynarodowych i krajowych dotyczących transportu, z uwzględnieniem różnych gałęzi transportu i różnych obszarów objętych regulacjami4
T-A-3Przegląd międzynarodowych przepisów prawnych w zakresie podstawowych przepisów bezpieczeństwa, wymagań technicznych stawianych środkom transportu i sposobom wykonywania transportu - z podziałem na rózne środki transportu i rodzaje transportu.4
T-A-4Przegląd przepisów międzynarodowych i krajowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego, wybuchowego, ochrony środowiska, ograniczeń i wymagań w transporcie materiałów niebezpiecznych, oznakowaniu i informowaniu o stanach zagrożenia, powiadamiania i organizacji akcji ratowniczych.5
T-A-5Zaliczenie formy zajęć1
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Transport jako sfera działalności człowieka. Wymagania instytucjonalno-prawne dla prawidłowego działania systemów transportowych. Zagrożenia w transporcie i przesłanki dla koniecznych uregulowań prawnych.1
T-W-3Instytucje międzynarodowe i prawo międzynarodowe w transporcie: drogowym, kolejowym, wodnym, morskim i lotniczym.1
T-W-4Wymiana międzynarodowa gospodarcza, transport i ruch ludności a uregulowania prawne. Wymiana i przepływ dóbr (cła, akcyza, podatki), granice państw i systemów gospodarczych, ograniczenia i kontrola ruchu ludności.1
T-W-5Główne zagrożenia w transporcie.1
T-W-6Przepisy międzynarodowe dotyczące transportu drogowego i przewozu materiałów niebezpiecznych oraz materiałów kontrolowanych.2
T-W-7Najważniejsze konwencje i umowy międzynarodowe, dyrektywy UE. Przepisy międzynarodowe w transporcie morskim. Przepisy międzynarodowe w transporcie lotniczym.2
T-W-8System instytucjonalno-prawny transportu w Polsce. Ministerstwa i organy centralne odpowiedzialne w sferze transportu.1
T-W-9Krajowa i Wojewódzkie Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad. Komenda Gł. Policji oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego. Państwowa Straż Pożarna.1
T-W-10Administracja Morska i Urzędy Morskie. Straż Graniczna. Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego. Morskie Służby Poszukiwania i Ratownictwa.1
T-W-11Urząd Transportu Kolejowego. Eksploatatorzy taboru kolejowego i przewoźnicy kolejowi.1
T-W-12ICAO - Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego. EASA – Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego. Urząd Lotnictwa Cywilnego. Aeroklub Polski i przewoźnicy lotniczy. Zarząd Portów Lotniczych. Krajowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.1
T-W-13Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie drogowym2
A-A-3Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie kolejowym3
A-A-4Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie lotniczym2
A-A-5Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie morskim2
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć1
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach - wyklady obowiązkowe15
A-W-2Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie drogowym i kolejowym2
A-W-3Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie lotniczym2
A-W-4Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie morskim2
A-W-5Poszukiwanie przepisów określonej instytucji międzynarodowej, organizacji lub państwa na zadany temat lub dla określonego rodzaju transportu - zgodnie z wytycznymi wykładowcy - wraz z przygotowaniem się do zaliczenia formy zajęć4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informujący, wspomagany materiałami dydaktycznymi i prezentacjami, w celu przedstawienia i omówienia przepisów prawa obowiązujących w obszarze transportu, z podziałem na rodzaje transportu
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia treści najważniejszych przepisów prawnych, nabycia indywidualnie przez studentów umiejętności wyszukiwania przepisów prawa w dostepnych źródłach oraz uzyskania umiejętności wyszukania właściwej tresci w przepisach i zozumienia jej, a następnie wykorzystania w praktycznej działalności; ćwiczenia uzupełnione indywidualną pracą studenta poza zajęciami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji i wyników dyskusji oraz sprawdzianów wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie pisemnego zaliczenia, uzupełnionego zaliczeniem ustnym, w końcowej części wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-04_W01
Student zna ogólną strukturę prawa międzynarodowego i krajowego dotyczącego poszczególnych rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych
IB_1A_W10T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2
IB_1A_D3-04_W02
Student zna uprawnienia i zakresy działania instytucji i organizacji w obszarze dotyczącym tworzenia prawa międzynarodowego oraz uprawnienia i zakresy działania urzędów i instytucji w UE i w kraju - administrujących w poszczególnych rodzajach transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególnosci w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczenstwa dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych, środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych i spedycji
IB_1A_W10T1A_W08InzA_W03C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-04_U01
Student umie wyszukać i rozumie informacje prawne lub przepisy prawne dotyczące określnego zagadnienia - problemu związanego z bezpieczeństwem w transporcie; umie skojarzyć problem z instytucją stanowiącą przepis, rodzajem przepisu, potrafi wskazać gdzie jest on opublikowany i znaleźć właściwy przepis i rozumie jego treść, a także potrafi go prawidłowo zastosować praktycznie
IB_1A_U03, IB_1A_U06, IB_1A_U01, IB_1A_U19, IB_1A_U20T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U10InzA_U03C-3T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-2S-1, S-2
IB_1A_D3-04_U02
Student nabył umiejętności rozumienia i interpretowania przepisów prawa, w szczególności dotyczacego wymagań lub warunków technicznych lub procedur postępowania związanych z bezpieczeństwem transportu ładunków, środków transportu i infrastruktury transportowej
IB_1A_U18, IB_1A_U20T1A_U10, T1A_U14InzA_U03, InzA_U06C-4T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-04_K01
Student uzyskał kompetencje polegajace na uświadomieniu roli prawa w dzialalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa
IB_1A_K02, IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-5T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-04_W01
Student zna ogólną strukturę prawa międzynarodowego i krajowego dotyczącego poszczególnych rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie , w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów
IB_1A_D3-04_W02
Student zna uprawnienia i zakresy działania instytucji i organizacji w obszarze dotyczącym tworzenia prawa międzynarodowego oraz uprawnienia i zakresy działania urzędów i instytucji w UE i w kraju - administrujących w poszczególnych rodzajach transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególnosci w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczenstwa dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych, środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych i spedycji
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-04_U01
Student umie wyszukać i rozumie informacje prawne lub przepisy prawne dotyczące określnego zagadnienia - problemu związanego z bezpieczeństwem w transporcie; umie skojarzyć problem z instytucją stanowiącą przepis, rodzajem przepisu, potrafi wskazać gdzie jest on opublikowany i znaleźć właściwy przepis i rozumie jego treść, a także potrafi go prawidłowo zastosować praktycznie
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla oceny stwarzanego zagrożenia
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny stwarzanego zagrożenia.; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanych przepisów i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów uzyskania właściwych przepisów i wymagań prawnych, które potrafi zastosować dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla oceny stwarzanego zagrożenia.; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym.
IB_1A_D3-04_U02
Student nabył umiejętności rozumienia i interpretowania przepisów prawa, w szczególności dotyczacego wymagań lub warunków technicznych lub procedur postępowania związanych z bezpieczeństwem transportu ładunków, środków transportu i infrastruktury transportowej
2,0Student nie rozumie i nie potrafi interpretować przepisów prawa dotyczących wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu
3,0Student rozumie i potrafi interpretować niektóre przepisy prawa dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia.
3,5Student rozumie i potrafi interpretować podstawowe krajowe przepisy prawa dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu; Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku.
4,0Student rozumie i potrafi interpretować podstawowe krajowe przepisy prawa i niektóre przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić.
4,5Student rozumie i potrafi interpretować krajowe przepisy prawa i niektóre przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanych przepisów i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student rozumie i potrafi interpretować krajowe przepisy prawa i przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wykorzystać znajomość języka obcego dla celów uzyskania właściwych przepisów i wymagań prawnych, które potrafi zastosować dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-04_K01
Student uzyskał kompetencje polegajace na uświadomieniu roli prawa w dzialalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa
2,0Student nie ma świadomości roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz nie przyswoił sobie nawyku przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i jego znaczenia dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa
3,0Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu minimalnym, ale zadowalającym.
3,5Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu zadowalającym, ale bez entuzjazmu i zaangażowania osobistego.
4,0Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście.
4,5Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu ponad dobrym i jest zaangażowany osobiście.
5,0Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest bardzo zaangażowany osobiście.

Literatura podstawowa

  1. Krystek, Ryszard [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa trasnportu. I tom. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1743-6.
  2. Krystek, Ryszard, [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. II tom. Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1760-3.
  3. Krystek, Ryszard, [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. III tom. Koncepcja zintegrowanego systemu bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKiŁ, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-206-1742-9; ISBN 978-83-206-1781-8.
  4. IMO, Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (tłum.), Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 1997, PRS/IMO/TW, 01/97
  5. IMO, Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 SOLAS. Tekst jednolity, 2006. Jednolity tekst polski Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 wraz z Protokołem 1988, przynależnymi zalącznikami i certyfikatami, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2006, PRS/HW, 10/2006
  6. IMO, SOLAS Consolidated Edition 2009. Consolidated text of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974, and its Protocol of 1988: articles, annexes and certificates, International Maritime Organization, London, 2009, Fifth Edition, ISBN 978-92-801-1505-5.
  7. Łusznikow, Eugeniusz M. i Ferlas, Zbigniew, Bezpieczeńśtwo żeglugi, Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 1999, ISBN 83-86494-47-6
  8. Ramęda, Henryk, System zarządzania bezpieczeństwem, Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 2011, ISBN 83-86494-39-5
  9. Semenov, Jurij N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. T.II. Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim, Wyd. Ucz. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 2004, ISBN 83-88764-49-7
  10. IMO, Międzynarodowa konwencja o ratownictwie morskim (International Convention on Salvage – SALVAGE, 1989), Interntional Maritime Organization, London, 1999
  11. IMO, International Maritime Dangerous Goods Code (IMDG Code). 2008 Edition (incorporating amendment 34-08), International Maritime Organization, London, 2008
  12. ICS & OCIMF, International Safety Guide for Oil Tankers and Terminals, ICS & OCIMF. Witherby Se-amanship International, Livingston, 2006, Fifth Edition
  13. IMO, International Ship & PortFacility Security Code and SOLAS Amendments 2002 (ISPS Code) 2003 Edition, International Maritime Organization, London, 2003
  14. ICAO, Convention on International Civil Aviation, International Civil Aviation Organization, Montreal, 2006, 9-th Edition
  15. Górski Władysław, Prawo transportowe, WKiŁ, Warszawa, 1980
  16. Górski Władysław, Praeo przewozowe, WKiŁ, Warszawa, 1973, Wyd. II uaktualnione i uzupełnione

Literatura dodatkowa

  1. ICAO, Lotniska. Aneks 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Tom I. Projektowanie lotnisk oraz eksploatacja, ICAO, Montreal - Warszawa, 1995, Wyd. 2, Tłum. L. G órecki (MTiGM)
  2. ICAO, Lotniska. Aneks 14 do konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Tom II. Lotniska śmigłowcowe, ICAO, Montreal-Warszawa, 1995, Wyd. 2, Tłum. L. Górecki (MTiGM)
  3. Traktat o otwartych przestworzach, sporządzony w Helsinkach dnia 24 marca 1992 r., Dz. U. z 2001 nr 103 poz. 1127, Warszawa, 2001
  4. Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisana w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., Dz. U. z 1959 Nr 35, poz. 212 z późn. zm., Warszawa, 1959
  5. Oświadczenie Rządowe w sprawie mocy obowiązującej załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago 7 grudnia 1944 r., Dz. U. z 2003 Nr 146, poz. 1413, Warszawa, 2003
  6. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze, Dz. U. z 2006 Nr 100, poz. 696 z późn. zm., Warszawa, 2006, (tekst ujednolicony)
  7. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych, Dz. U. z 2004 Nr 122, poz. 1273 z późn. zm., Warszawa, 2004
  8. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 31 sierpnia 1998 r. w sprawie przepisów techniczno – budowlanych dla lotnisk cywilnych, Dz. U. z 1998 Nr 130, poz. 859 z późn. zm., Warszawa, 1998
  9. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska, Dz. U. z 2003 Nr 130, poz. 1192 z późn.zm., Warszawa, 2003
  10. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie sposobu zgłaszania oraz oznakowania przeszkód lotniczych, Dz. U. z 2003 Nr 130, poz. 1193 z późn.zm., Warszawa, 2003
  11. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia 2004 r. w sprawie służby informacji lotniczej oraz szczegółowych zasad działania telekomunikacji lotniczej, Dz. U. z 2004 Nr 78, poz. 736, Warszawa, 2004
  12. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji lądowisk, Dz. U. z 2004 Nr 118, poz. 1238, Warszawa, 2004
  13. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie wymagań dla lądowisk, Dz. U. z 2004 Nr 170, poz. 1791, Warszawa, 2004
  14. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 września 2005 r. w sprawie przygotowania lotnisk do sytuacji zagrożenia oraz lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych, Dz. U. z 2005 Nr 197, poz. 1634, Warszawa, 2005
  15. Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych, Dz. U. z 2007 Nr 35, poz. 225, Warszawa, 2007
  16. UE, Rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, Wydawnictwo UE, Bruksela, 2002
  17. UE, Rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie w sprawie przestrzeni powietrznej), Wydawnictwo UE, Bruksela, 2004
  18. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, roporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE, Wydawnictwo UE, Bruksela, 2008
  19. UE, Rozporządzenie (WE) nr 1108/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r. zmieniające rozporządzenia (WE) nr 216/2008 w zakresie lotnisk, zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej oraz uchylające dyrektywę 2006/23/WE, Wydawnictwo UE, Bruksela, 2009
  20. ULC, http://www.ulc.gov.pl/index.php, Oficjalna strona Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Warszawa, 2012
  21. ICAO, http://www.icao.int/, Oficjalna strona International Civil Aviation Organization, Montreal, 2012
  22. UE, Rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, Wydawnictwo UE, Bruksela, 2004
  23. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 roku Prawo lotnicze, Dz. U. z 2006 Nr 100, poz. 696 z późn. zm., Warszawa, 2002
  24. Rozporz. Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2003 roku w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska, Dz. U. z 2003 Nr 130, poz. 1192, z 2006 r. Nr 134, poz.946, Warszawa, 2003
  25. Ustawa z dnia 6 września 2001 o transporcie drogowym (ze zmianami), Dz.U. 2001 Nr 125 poz. 1371; tekst ujedn. Dz. U. 2005 nr 108 poz. 908, Warszawa, 2001, (tekst ujednolicony)
  26. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, Dz. U. 2004 Nr 92 poz. 879, Warszawa, 2004
  27. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, Dz. U. 1985 Nr 14 poz. 60 (z późn zm.), Warszawa, 1995, teskt ujednolicony
  28. Ustawa z dnia 28 marca 2003 o transporcie kolejowym, Dz. U. z 2003 Nr 86 poz. 789, Warszawa, 2003
  29. Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r o przewozie towarów niebezpiecznych, Dz. U. 2011 Nr 227, poz. 1367, Nr 244 poz. 1454, Warszawa, 2011
  30. Rozporz. Ministra Transportu z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, Dz. U. z 2007 Nr 60, poz. 407, Warszawa, 2007
  31. Rozporz. Ministra Transportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incy-dentów na liniach kolejowych, Dz. U. z 2007 Nr 89 poz. 593, Warszawa, 2007
  32. Rozporz. Ministra Transportu z dnia 7 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych wa-runków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, Dz. U. z 2007 Nr 212 poz. 1567, Warszawa, 2007
  33. Rozporz. Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentow lotniczych, Dz.U. 2007 nr 35 poz. 225, Warszawa, 2007
  34. Ustawa z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski, Dz. U. z 2001 Nr. 138 poz. 1545 z późn. zm., Warszawa, 2001, tekst ujednolicony Dz.U. 2009 Nr 217 poz. 1689
  35. Ustawa z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, Dz. U. z 1991 Nr 32 poz. 131 z późn. zm., Warszawa, 1991, tekst ujednoliconu Dz.U. 2003 nr 153 poz. 1502 z późn. zm. 2004, 2011
  36. Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, Dz.U. 2011 Nr 228 poz. 1368, Warszawa, 2011
  37. Ustawa z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, Dz.U. 1995 Nr 47 poz. 243, Warszawa, 1995
  38. Górski Władysław, Wesołowski Krzysztof., Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji, ODDK, Warsszawa, 2009, ISBN 9788374265669
  39. Górski Włądysław, Żabski Adam, Prawo przewozowe: komentarz, Wyd. Prawnicze, Warszawa, 1990, ISBN 8321904629

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedstawienie programu zajęć, literatury i zasad zaliczenia formy zajęć1
T-A-2Przegląd najważniejszych aktów prawnych międzynarodowych i krajowych dotyczących transportu, z uwzględnieniem różnych gałęzi transportu i różnych obszarów objętych regulacjami4
T-A-3Przegląd międzynarodowych przepisów prawnych w zakresie podstawowych przepisów bezpieczeństwa, wymagań technicznych stawianych środkom transportu i sposobom wykonywania transportu - z podziałem na rózne środki transportu i rodzaje transportu.4
T-A-4Przegląd przepisów międzynarodowych i krajowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego, wybuchowego, ochrony środowiska, ograniczeń i wymagań w transporcie materiałów niebezpiecznych, oznakowaniu i informowaniu o stanach zagrożenia, powiadamiania i organizacji akcji ratowniczych.5
T-A-5Zaliczenie formy zajęć1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Transport jako sfera działalności człowieka. Wymagania instytucjonalno-prawne dla prawidłowego działania systemów transportowych. Zagrożenia w transporcie i przesłanki dla koniecznych uregulowań prawnych.1
T-W-3Instytucje międzynarodowe i prawo międzynarodowe w transporcie: drogowym, kolejowym, wodnym, morskim i lotniczym.1
T-W-4Wymiana międzynarodowa gospodarcza, transport i ruch ludności a uregulowania prawne. Wymiana i przepływ dóbr (cła, akcyza, podatki), granice państw i systemów gospodarczych, ograniczenia i kontrola ruchu ludności.1
T-W-5Główne zagrożenia w transporcie.1
T-W-6Przepisy międzynarodowe dotyczące transportu drogowego i przewozu materiałów niebezpiecznych oraz materiałów kontrolowanych.2
T-W-7Najważniejsze konwencje i umowy międzynarodowe, dyrektywy UE. Przepisy międzynarodowe w transporcie morskim. Przepisy międzynarodowe w transporcie lotniczym.2
T-W-8System instytucjonalno-prawny transportu w Polsce. Ministerstwa i organy centralne odpowiedzialne w sferze transportu.1
T-W-9Krajowa i Wojewódzkie Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad. Komenda Gł. Policji oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego. Państwowa Straż Pożarna.1
T-W-10Administracja Morska i Urzędy Morskie. Straż Graniczna. Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego. Morskie Służby Poszukiwania i Ratownictwa.1
T-W-11Urząd Transportu Kolejowego. Eksploatatorzy taboru kolejowego i przewoźnicy kolejowi.1
T-W-12ICAO - Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego. EASA – Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego. Urząd Lotnictwa Cywilnego. Aeroklub Polski i przewoźnicy lotniczy. Zarząd Portów Lotniczych. Krajowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.1
T-W-13Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie drogowym2
A-A-3Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie kolejowym3
A-A-4Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie lotniczym2
A-A-5Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie morskim2
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach - wyklady obowiązkowe15
A-W-2Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie drogowym i kolejowym2
A-W-3Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie lotniczym2
A-W-4Studiowanie przepisów i literatury dotyczącej wymagań prawnych w transporcie morskim2
A-W-5Poszukiwanie przepisów określonej instytucji międzynarodowej, organizacji lub państwa na zadany temat lub dla określonego rodzaju transportu - zgodnie z wytycznymi wykładowcy - wraz z przygotowaniem się do zaliczenia formy zajęć4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-04_W01Student zna ogólną strukturę prawa międzynarodowego i krajowego dotyczącego poszczególnych rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W10ma wiedzę w zakresie prawa krajowego i międzynarodowego niezbędną do interpretowania i stosowania prawa w działalności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów struktury prawa międzynarodowego i krajowego dotyczącego poszczególnych rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych
Treści programoweT-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.
T-W-2Transport jako sfera działalności człowieka. Wymagania instytucjonalno-prawne dla prawidłowego działania systemów transportowych. Zagrożenia w transporcie i przesłanki dla koniecznych uregulowań prawnych.
T-W-3Instytucje międzynarodowe i prawo międzynarodowe w transporcie: drogowym, kolejowym, wodnym, morskim i lotniczym.
T-W-4Wymiana międzynarodowa gospodarcza, transport i ruch ludności a uregulowania prawne. Wymiana i przepływ dóbr (cła, akcyza, podatki), granice państw i systemów gospodarczych, ograniczenia i kontrola ruchu ludności.
T-W-5Główne zagrożenia w transporcie.
T-W-6Przepisy międzynarodowe dotyczące transportu drogowego i przewozu materiałów niebezpiecznych oraz materiałów kontrolowanych.
T-W-7Najważniejsze konwencje i umowy międzynarodowe, dyrektywy UE. Przepisy międzynarodowe w transporcie morskim. Przepisy międzynarodowe w transporcie lotniczym.
T-A-2Przegląd najważniejszych aktów prawnych międzynarodowych i krajowych dotyczących transportu, z uwzględnieniem różnych gałęzi transportu i różnych obszarów objętych regulacjami
T-A-3Przegląd międzynarodowych przepisów prawnych w zakresie podstawowych przepisów bezpieczeństwa, wymagań technicznych stawianych środkom transportu i sposobom wykonywania transportu - z podziałem na rózne środki transportu i rodzaje transportu.
T-A-1Przedstawienie programu zajęć, literatury i zasad zaliczenia formy zajęć
T-A-5Zaliczenie formy zajęć
T-A-4Przegląd przepisów międzynarodowych i krajowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego, wybuchowego, ochrony środowiska, ograniczeń i wymagań w transporcie materiałów niebezpiecznych, oznakowaniu i informowaniu o stanach zagrożenia, powiadamiania i organizacji akcji ratowniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący, wspomagany materiałami dydaktycznymi i prezentacjami, w celu przedstawienia i omówienia przepisów prawa obowiązujących w obszarze transportu, z podziałem na rodzaje transportu
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia treści najważniejszych przepisów prawnych, nabycia indywidualnie przez studentów umiejętności wyszukiwania przepisów prawa w dostepnych źródłach oraz uzyskania umiejętności wyszukania właściwej tresci w przepisach i zozumienia jej, a następnie wykorzystania w praktycznej działalności; ćwiczenia uzupełnione indywidualną pracą studenta poza zajęciami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji i wyników dyskusji oraz sprawdzianów wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie pisemnego zaliczenia, uzupełnionego zaliczeniem ustnym, w końcowej części wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia zakresu i zasad działania organizacji międzynarodowych i przepisów prawa obowiązujących w transporcie , w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-04_W02Student zna uprawnienia i zakresy działania instytucji i organizacji w obszarze dotyczącym tworzenia prawa międzynarodowego oraz uprawnienia i zakresy działania urzędów i instytucji w UE i w kraju - administrujących w poszczególnych rodzajach transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególnosci w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczenstwa dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych, środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych i spedycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W10ma wiedzę w zakresie prawa krajowego i międzynarodowego niezbędną do interpretowania i stosowania prawa w działalności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Poznanie przez studentów kompetencji i zakresów działania instytucji i organizacji w obszarze dotyczącym stanowienia prawa międzynarodowego oraz urzędów i instytucji w UE i w kraju - administrujących w poszczególnych rodzajach transportu: drogowego, kolejowego, morskiego i lotniczego, w szczególności w obszarach obejmujących zagadnienia bezpieczeństwa, zwłaszcza wymagania bezpieczeństwa dotyczące środków transportu, infrastruktury transportowej i procedur bezpieczeństwa wymaganych w operacjach transportowych
Treści programoweT-W-8System instytucjonalno-prawny transportu w Polsce. Ministerstwa i organy centralne odpowiedzialne w sferze transportu.
T-W-9Krajowa i Wojewódzkie Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad. Komenda Gł. Policji oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego. Państwowa Straż Pożarna.
T-W-10Administracja Morska i Urzędy Morskie. Straż Graniczna. Krajowy System Bezpieczeństwa Morskiego. Morskie Służby Poszukiwania i Ratownictwa.
T-W-11Urząd Transportu Kolejowego. Eksploatatorzy taboru kolejowego i przewoźnicy kolejowi.
T-W-12ICAO - Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego. EASA – Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego. Urząd Lotnictwa Cywilnego. Aeroklub Polski i przewoźnicy lotniczy. Zarząd Portów Lotniczych. Krajowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.
T-W-13Zaliczenie wykładów
T-W-7Najważniejsze konwencje i umowy międzynarodowe, dyrektywy UE. Przepisy międzynarodowe w transporcie morskim. Przepisy międzynarodowe w transporcie lotniczym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący, wspomagany materiałami dydaktycznymi i prezentacjami, w celu przedstawienia i omówienia przepisów prawa obowiązujących w obszarze transportu, z podziałem na rodzaje transportu
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia treści najważniejszych przepisów prawnych, nabycia indywidualnie przez studentów umiejętności wyszukiwania przepisów prawa w dostepnych źródłach oraz uzyskania umiejętności wyszukania właściwej tresci w przepisach i zozumienia jej, a następnie wykorzystania w praktycznej działalności; ćwiczenia uzupełnione indywidualną pracą studenta poza zajęciami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji i wyników dyskusji oraz sprawdzianów wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie pisemnego zaliczenia, uzupełnionego zaliczeniem ustnym, w końcowej części wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-04_U01Student umie wyszukać i rozumie informacje prawne lub przepisy prawne dotyczące określnego zagadnienia - problemu związanego z bezpieczeństwem w transporcie; umie skojarzyć problem z instytucją stanowiącą przepis, rodzajem przepisu, potrafi wskazać gdzie jest on opublikowany i znaleźć właściwy przepis i rozumie jego treść, a także potrafi go prawidłowo zastosować praktycznie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych rodzajów zagrożeń i metod zabezpieczeń
IB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U19potrafi znaleźć źródła informacji o substancjach, materiałach lub procesach niebezpiecznych, zinterpretować je oraz zastosować do oceny zagrożeń
IB_1A_U20rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie przez studentów umiejętności wyszukania i rozumienia informacji prawnej lub przepisów prawnych dotyczących określnego zagadnienia - problemu związanego z bezpieczeństwem w transporcie
Treści programoweT-A-2Przegląd najważniejszych aktów prawnych międzynarodowych i krajowych dotyczących transportu, z uwzględnieniem różnych gałęzi transportu i różnych obszarów objętych regulacjami
T-A-3Przegląd międzynarodowych przepisów prawnych w zakresie podstawowych przepisów bezpieczeństwa, wymagań technicznych stawianych środkom transportu i sposobom wykonywania transportu - z podziałem na rózne środki transportu i rodzaje transportu.
T-A-1Przedstawienie programu zajęć, literatury i zasad zaliczenia formy zajęć
T-A-5Zaliczenie formy zajęć
T-A-4Przegląd przepisów międzynarodowych i krajowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego, wybuchowego, ochrony środowiska, ograniczeń i wymagań w transporcie materiałów niebezpiecznych, oznakowaniu i informowaniu o stanach zagrożenia, powiadamiania i organizacji akcji ratowniczych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia treści najważniejszych przepisów prawnych, nabycia indywidualnie przez studentów umiejętności wyszukiwania przepisów prawa w dostepnych źródłach oraz uzyskania umiejętności wyszukania właściwej tresci w przepisach i zozumienia jej, a następnie wykorzystania w praktycznej działalności; ćwiczenia uzupełnione indywidualną pracą studenta poza zajęciami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji i wyników dyskusji oraz sprawdzianów wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie pisemnego zaliczenia, uzupełnionego zaliczeniem ustnym, w końcowej części wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla oceny stwarzanego zagrożenia
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka podstawowych metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka metod doboru właściwej informacji o przepisach i wymaganiach prawnych i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla oceny stwarzanego zagrożenia.; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanych przepisów i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów uzyskania właściwych przepisów i wymagań prawnych, które potrafi zastosować dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla oceny stwarzanego zagrożenia.; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-04_U02Student nabył umiejętności rozumienia i interpretowania przepisów prawa, w szczególności dotyczacego wymagań lub warunków technicznych lub procedur postępowania związanych z bezpieczeństwem transportu ładunków, środków transportu i infrastruktury transportowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U18potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i okreslić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
IB_1A_U20rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Nabycie przez studentów umiejętności rozumienia i interpretowania przepisu prawa, w szczególności dotyczącego wymagań lub warunków technicznych lub procedur postepowania związnych z bezpieczenstwem
Treści programoweT-A-2Przegląd najważniejszych aktów prawnych międzynarodowych i krajowych dotyczących transportu, z uwzględnieniem różnych gałęzi transportu i różnych obszarów objętych regulacjami
T-A-3Przegląd międzynarodowych przepisów prawnych w zakresie podstawowych przepisów bezpieczeństwa, wymagań technicznych stawianych środkom transportu i sposobom wykonywania transportu - z podziałem na rózne środki transportu i rodzaje transportu.
T-A-1Przedstawienie programu zajęć, literatury i zasad zaliczenia formy zajęć
T-A-5Zaliczenie formy zajęć
T-A-4Przegląd przepisów międzynarodowych i krajowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego, wybuchowego, ochrony środowiska, ograniczeń i wymagań w transporcie materiałów niebezpiecznych, oznakowaniu i informowaniu o stanach zagrożenia, powiadamiania i organizacji akcji ratowniczych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia treści najważniejszych przepisów prawnych, nabycia indywidualnie przez studentów umiejętności wyszukiwania przepisów prawa w dostepnych źródłach oraz uzyskania umiejętności wyszukania właściwej tresci w przepisach i zozumienia jej, a następnie wykorzystania w praktycznej działalności; ćwiczenia uzupełnione indywidualną pracą studenta poza zajęciami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji i wyników dyskusji oraz sprawdzianów wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie pisemnego zaliczenia, uzupełnionego zaliczeniem ustnym, w końcowej części wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie i nie potrafi interpretować przepisów prawa dotyczących wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu
3,0Student rozumie i potrafi interpretować niektóre przepisy prawa dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia.
3,5Student rozumie i potrafi interpretować podstawowe krajowe przepisy prawa dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu; Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku.
4,0Student rozumie i potrafi interpretować podstawowe krajowe przepisy prawa i niektóre przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane przepisy dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić.
4,5Student rozumie i potrafi interpretować krajowe przepisy prawa i niektóre przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł przepisów które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanych przepisów i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię.
5,0Student rozumie i potrafi interpretować krajowe przepisy prawa i przepisy międzynarodowe dotyczące wymagań lub warunków technicznych dla środków i infrastruktury transportu. Prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wykorzystać znajomość języka obcego dla celów uzyskania właściwych przepisów i wymagań prawnych, które potrafi zastosować dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla oceny stwarzanego zagrożenia; prawidłowo dobiera przepisy dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-04_K01Student uzyskał kompetencje polegajace na uświadomieniu roli prawa w dzialalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Nabycie przez studentów kompetencji polegającej na uświadomieniu im roli prawa oraz nawyku przestrzegania prawa jako warunku bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa
Treści programoweT-W-8System instytucjonalno-prawny transportu w Polsce. Ministerstwa i organy centralne odpowiedzialne w sferze transportu.
T-W-6Przepisy międzynarodowe dotyczące transportu drogowego i przewozu materiałów niebezpiecznych oraz materiałów kontrolowanych.
T-W-7Najważniejsze konwencje i umowy międzynarodowe, dyrektywy UE. Przepisy międzynarodowe w transporcie morskim. Przepisy międzynarodowe w transporcie lotniczym.
T-A-2Przegląd najważniejszych aktów prawnych międzynarodowych i krajowych dotyczących transportu, z uwzględnieniem różnych gałęzi transportu i różnych obszarów objętych regulacjami
T-A-3Przegląd międzynarodowych przepisów prawnych w zakresie podstawowych przepisów bezpieczeństwa, wymagań technicznych stawianych środkom transportu i sposobom wykonywania transportu - z podziałem na rózne środki transportu i rodzaje transportu.
T-A-5Zaliczenie formy zajęć
T-A-4Przegląd przepisów międzynarodowych i krajowych w obszarze bezpieczeństwa pożarowego, wybuchowego, ochrony środowiska, ograniczeń i wymagań w transporcie materiałów niebezpiecznych, oznakowaniu i informowaniu o stanach zagrożenia, powiadamiania i organizacji akcji ratowniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informujący, wspomagany materiałami dydaktycznymi i prezentacjami, w celu przedstawienia i omówienia przepisów prawa obowiązujących w obszarze transportu, z podziałem na rodzaje transportu
M-2Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia treści najważniejszych przepisów prawnych, nabycia indywidualnie przez studentów umiejętności wyszukiwania przepisów prawa w dostepnych źródłach oraz uzyskania umiejętności wyszukania właściwej tresci w przepisach i zozumienia jej, a następnie wykorzystania w praktycznej działalności; ćwiczenia uzupełnione indywidualną pracą studenta poza zajęciami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie obserwacji i wyników dyskusji oraz sprawdzianów wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na podstawie pisemnego zaliczenia, uzupełnionego zaliczeniem ustnym, w końcowej części wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz nie przyswoił sobie nawyku przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i jego znaczenia dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa
3,0Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu minimalnym, ale zadowalającym.
3,5Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu zadowalającym, ale bez entuzjazmu i zaangażowania osobistego.
4,0Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest zaangażowany osobiście.
4,5Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu ponad dobrym i jest zaangażowany osobiście.
5,0Student ma świadomość roli prawa w działalności gospodarczej i inżynierskiej oraz przyswoił sobie nawyk przestrzegania prawa jako warunek bezpieczeństwa w obszarach uregulowanych przepisami prawa i ma świadomość znaczenia prawa dla poziomu ryzyka i bezpieczeństwa. Uświadamia sobie szerokie spektrum zagrożeń w związku z naruszaniem prawa i potrafi na ten temat komunikować się przedstawicielami społeczeństwa, przekazywać informacje i ostrzeżenia; czuje się też odpowiedzialny za wskazywanie metod zabezpieczenia przed zagrożeniami. Kompetencje te wykazuje w stopniu dobrym i jest bardzo zaangażowany osobiście.