Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria bezpieczeństwa ruchu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria bezpieczeństwa ruchu
Specjalność Bezpieczeństwo systemów transportowych
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 1,50,29zaliczenie
projektyP5 15 2,00,29zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Skutki zagrożeń Inżynieria bezpieczeństwa technicznego Fizyka Matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami inzynierii ruchu oraz czynnikami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu.
C-3Ukształtowanie umiejętności oceny i analizy bezpieczeństwa ruchu.
C-4Poznanie metod poprawy bezpieczeństwa oraz przewidywania konsekwencji wprowadzania różnych rozwiązań w projektowaniu ruchu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ćwiczenia i przykłady z zakresu tematyki wykładów. Praktyczne metody wprowadzania rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu. Ocena bezpieczeństwa. Analiza wypadków. Projekty i analizy poprawy bezpieczeństwa ruchu. Dobór właściwych rozwiązań. Identyfikacja zagrożeń. Przykłady praktyczne i zagadnienia teoretyczne. Organizacja ruchu oraz dobór odpowiedniej infrastruktury i ich wpływ na bezpieczeństwo.30
30
projekty
T-P-1Wykonanie projektu obejmującego analizę bezpieczeństwa ruchu pod kątem zmian i optymalizacji bezpieczeństwa ruchu15
15
wykłady
T-W-1Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego: Czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Prawo i kontrola. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieryjne metody oceny i poprawy bezpieczeństwa. Wpływ infrastruktury i organizacji ruchu na bezpieczeństwo. Znaki i sygnały. Widoczność i ukształtowanie drogi. Inżynieria ruchu. Separacja ruchu, kanalizacja ruchu, uspokajanie ruchu. Przecinanie się kierunków oraz różnych rodzajów ruchu. Warunki techniczne pojazdów. Załadunek pojazdów. Ruch samochodowy, rowerowy, pieszy i kolejowy. Ruch miejski i pozamiejski. Bezpieczeństwo ruchu wodnego i lotniczego: Prawo. Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieria ruchu wodnego, sterowanie ruchem. Oznakowanie dróg i środków transportu. Załadunek. Bezpieczeństwo załogi i pasażerów. Niezbędne wyposażenie. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Optymalizacja ruchu pod kątem bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo ruchu w portach i terminalach. Metody zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Ruch wewnątrz zakładów przemysłowych: transport wewnętrzny, ruch pojazdów i ludzi, ruch maszyn.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć5
A-A-3Rozwiązywanie zadania problemowego na zaliczenie2
37
projekty
A-P-1przedstawienie zakresu projektu2
A-P-2konsultacje w ramach zajęć13
A-P-3Realizacja projektu30
A-P-4Przygotowanie do prezentacji4
A-P-5prezentacja projektu1
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4EGZAMIN3
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu dla wybranego przypadku.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu
S-3Ocena podsumowująca: przezntacja projektu przed grupą oraz osobą prowadzącą

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-02_W14
Student Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń,
IB_1A_W14T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1S-1
IB_1A_D3-02_W34
Student zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_W34T1A_W04InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-02_U05
Student: - potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U05T1A_U03, T1A_U04C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-W-1, T-P-1M-2S-2, S-3
IB_1A_D3-02_U13
- potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, różne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U13T1A_U13InzA_U05C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-W-1, T-P-1M-2S-2, S-3
IB_1A_D3-02_U14
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
IB_1A_U14T1A_U12InzA_U04C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-W-1, T-P-1M-2S-2, S-3
IB_1A_D3-02_U15
Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U15T1A_U14InzA_U06C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-W-1, T-P-1M-2S-2, S-3
IB_1A_D3-02_U16
Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
IB_1A_U16T1A_U15InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-W-1, T-P-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-02_K04
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IB_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
IB_1A_D3-02_K07
Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
IB_1A_D3-02_K08
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
IB_1A_K08T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-02_W14
Student Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń,
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
IB_1A_D3-02_W34
Student zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-02_U05
Student: - potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
IB_1A_D3-02_U13
- potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, różne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
IB_1A_D3-02_U14
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
IB_1A_D3-02_U15
Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
IB_1A_D3-02_U16
Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-02_K04
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
IB_1A_D3-02_K07
Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
IB_1A_D3-02_K08
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Korjat A., Bezpieczeństwo ruchu drogowego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2010, ISBN 978-83-60738-99-3
  2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M, Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-206-1707-8
  3. Karaś S, Urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego, Wyd. Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1980, ISBN 83-206-0053-7
  4. Ferlas Z., Łusznikow E., Bezpieczeństwo żeglugi, WSM, 1999
  5. Ferlas Z., Łusznikow E, Bezpieczeństwo żeglugi, WSM, Szczecin, 1999, ISBN 978-83-86494-47-7
  6. Pamuła W. red., Bezpieczeństwo w ruchu drogowym i transporcie lotniczym, Wyd. Politechniki Śląskiej, 2006, ISBN: 83-7335-326-7
  7. Fijałkowski J., Transport wewnętrzny w systemach logistycznych., PWN, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Ustawy i rozporządzenia dotyczące bezpieczeństwa w transporcie, oznakowania, znaków i sygnałów, wymagań technicznych, organizacji i inżynierii ruchu oraz sterowania ruchem w transporcie drogowym, kolejowym, wodnym i lotniczym., 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ćwiczenia i przykłady z zakresu tematyki wykładów. Praktyczne metody wprowadzania rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu. Ocena bezpieczeństwa. Analiza wypadków. Projekty i analizy poprawy bezpieczeństwa ruchu. Dobór właściwych rozwiązań. Identyfikacja zagrożeń. Przykłady praktyczne i zagadnienia teoretyczne. Organizacja ruchu oraz dobór odpowiedniej infrastruktury i ich wpływ na bezpieczeństwo.30
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu obejmującego analizę bezpieczeństwa ruchu pod kątem zmian i optymalizacji bezpieczeństwa ruchu15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego: Czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Prawo i kontrola. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieryjne metody oceny i poprawy bezpieczeństwa. Wpływ infrastruktury i organizacji ruchu na bezpieczeństwo. Znaki i sygnały. Widoczność i ukształtowanie drogi. Inżynieria ruchu. Separacja ruchu, kanalizacja ruchu, uspokajanie ruchu. Przecinanie się kierunków oraz różnych rodzajów ruchu. Warunki techniczne pojazdów. Załadunek pojazdów. Ruch samochodowy, rowerowy, pieszy i kolejowy. Ruch miejski i pozamiejski. Bezpieczeństwo ruchu wodnego i lotniczego: Prawo. Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieria ruchu wodnego, sterowanie ruchem. Oznakowanie dróg i środków transportu. Załadunek. Bezpieczeństwo załogi i pasażerów. Niezbędne wyposażenie. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Optymalizacja ruchu pod kątem bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo ruchu w portach i terminalach. Metody zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Ruch wewnątrz zakładów przemysłowych: transport wewnętrzny, ruch pojazdów i ludzi, ruch maszyn.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć5
A-A-3Rozwiązywanie zadania problemowego na zaliczenie2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1przedstawienie zakresu projektu2
A-P-2konsultacje w ramach zajęć13
A-P-3Realizacja projektu30
A-P-4Przygotowanie do prezentacji4
A-P-5prezentacja projektu1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4EGZAMIN3
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-02_W14Student Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami inzynierii ruchu oraz czynnikami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu.
C-3Ukształtowanie umiejętności oceny i analizy bezpieczeństwa ruchu.
C-4Poznanie metod poprawy bezpieczeństwa oraz przewidywania konsekwencji wprowadzania różnych rozwiązań w projektowaniu ruchu.
Treści programoweT-W-1Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego: Czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Prawo i kontrola. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieryjne metody oceny i poprawy bezpieczeństwa. Wpływ infrastruktury i organizacji ruchu na bezpieczeństwo. Znaki i sygnały. Widoczność i ukształtowanie drogi. Inżynieria ruchu. Separacja ruchu, kanalizacja ruchu, uspokajanie ruchu. Przecinanie się kierunków oraz różnych rodzajów ruchu. Warunki techniczne pojazdów. Załadunek pojazdów. Ruch samochodowy, rowerowy, pieszy i kolejowy. Ruch miejski i pozamiejski. Bezpieczeństwo ruchu wodnego i lotniczego: Prawo. Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieria ruchu wodnego, sterowanie ruchem. Oznakowanie dróg i środków transportu. Załadunek. Bezpieczeństwo załogi i pasażerów. Niezbędne wyposażenie. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Optymalizacja ruchu pod kątem bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo ruchu w portach i terminalach. Metody zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Ruch wewnątrz zakładów przemysłowych: transport wewnętrzny, ruch pojazdów i ludzi, ruch maszyn.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-02_W34Student zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami inzynierii ruchu oraz czynnikami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu.
C-3Ukształtowanie umiejętności oceny i analizy bezpieczeństwa ruchu.
C-4Poznanie metod poprawy bezpieczeństwa oraz przewidywania konsekwencji wprowadzania różnych rozwiązań w projektowaniu ruchu.
Treści programoweT-W-1Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego: Czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Prawo i kontrola. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieryjne metody oceny i poprawy bezpieczeństwa. Wpływ infrastruktury i organizacji ruchu na bezpieczeństwo. Znaki i sygnały. Widoczność i ukształtowanie drogi. Inżynieria ruchu. Separacja ruchu, kanalizacja ruchu, uspokajanie ruchu. Przecinanie się kierunków oraz różnych rodzajów ruchu. Warunki techniczne pojazdów. Załadunek pojazdów. Ruch samochodowy, rowerowy, pieszy i kolejowy. Ruch miejski i pozamiejski. Bezpieczeństwo ruchu wodnego i lotniczego: Prawo. Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieria ruchu wodnego, sterowanie ruchem. Oznakowanie dróg i środków transportu. Załadunek. Bezpieczeństwo załogi i pasażerów. Niezbędne wyposażenie. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Optymalizacja ruchu pod kątem bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo ruchu w portach i terminalach. Metody zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Ruch wewnątrz zakładów przemysłowych: transport wewnętrzny, ruch pojazdów i ludzi, ruch maszyn.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-02_U05Student: - potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami inzynierii ruchu oraz czynnikami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu.
C-3Ukształtowanie umiejętności oceny i analizy bezpieczeństwa ruchu.
C-4Poznanie metod poprawy bezpieczeństwa oraz przewidywania konsekwencji wprowadzania różnych rozwiązań w projektowaniu ruchu.
Treści programoweT-A-1Ćwiczenia i przykłady z zakresu tematyki wykładów. Praktyczne metody wprowadzania rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu. Ocena bezpieczeństwa. Analiza wypadków. Projekty i analizy poprawy bezpieczeństwa ruchu. Dobór właściwych rozwiązań. Identyfikacja zagrożeń. Przykłady praktyczne i zagadnienia teoretyczne. Organizacja ruchu oraz dobór odpowiedniej infrastruktury i ich wpływ na bezpieczeństwo.
T-W-1Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego: Czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Prawo i kontrola. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieryjne metody oceny i poprawy bezpieczeństwa. Wpływ infrastruktury i organizacji ruchu na bezpieczeństwo. Znaki i sygnały. Widoczność i ukształtowanie drogi. Inżynieria ruchu. Separacja ruchu, kanalizacja ruchu, uspokajanie ruchu. Przecinanie się kierunków oraz różnych rodzajów ruchu. Warunki techniczne pojazdów. Załadunek pojazdów. Ruch samochodowy, rowerowy, pieszy i kolejowy. Ruch miejski i pozamiejski. Bezpieczeństwo ruchu wodnego i lotniczego: Prawo. Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieria ruchu wodnego, sterowanie ruchem. Oznakowanie dróg i środków transportu. Załadunek. Bezpieczeństwo załogi i pasażerów. Niezbędne wyposażenie. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Optymalizacja ruchu pod kątem bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo ruchu w portach i terminalach. Metody zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Ruch wewnątrz zakładów przemysłowych: transport wewnętrzny, ruch pojazdów i ludzi, ruch maszyn.
T-P-1Wykonanie projektu obejmującego analizę bezpieczeństwa ruchu pod kątem zmian i optymalizacji bezpieczeństwa ruchu
Metody nauczaniaM-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu dla wybranego przypadku.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu
S-3Ocena podsumowująca: przezntacja projektu przed grupą oraz osobą prowadzącą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-02_U13- potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, różne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami inzynierii ruchu oraz czynnikami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu.
C-3Ukształtowanie umiejętności oceny i analizy bezpieczeństwa ruchu.
C-4Poznanie metod poprawy bezpieczeństwa oraz przewidywania konsekwencji wprowadzania różnych rozwiązań w projektowaniu ruchu.
Treści programoweT-A-1Ćwiczenia i przykłady z zakresu tematyki wykładów. Praktyczne metody wprowadzania rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu. Ocena bezpieczeństwa. Analiza wypadków. Projekty i analizy poprawy bezpieczeństwa ruchu. Dobór właściwych rozwiązań. Identyfikacja zagrożeń. Przykłady praktyczne i zagadnienia teoretyczne. Organizacja ruchu oraz dobór odpowiedniej infrastruktury i ich wpływ na bezpieczeństwo.
T-W-1Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego: Czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Prawo i kontrola. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieryjne metody oceny i poprawy bezpieczeństwa. Wpływ infrastruktury i organizacji ruchu na bezpieczeństwo. Znaki i sygnały. Widoczność i ukształtowanie drogi. Inżynieria ruchu. Separacja ruchu, kanalizacja ruchu, uspokajanie ruchu. Przecinanie się kierunków oraz różnych rodzajów ruchu. Warunki techniczne pojazdów. Załadunek pojazdów. Ruch samochodowy, rowerowy, pieszy i kolejowy. Ruch miejski i pozamiejski. Bezpieczeństwo ruchu wodnego i lotniczego: Prawo. Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieria ruchu wodnego, sterowanie ruchem. Oznakowanie dróg i środków transportu. Załadunek. Bezpieczeństwo załogi i pasażerów. Niezbędne wyposażenie. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Optymalizacja ruchu pod kątem bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo ruchu w portach i terminalach. Metody zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Ruch wewnątrz zakładów przemysłowych: transport wewnętrzny, ruch pojazdów i ludzi, ruch maszyn.
T-P-1Wykonanie projektu obejmującego analizę bezpieczeństwa ruchu pod kątem zmian i optymalizacji bezpieczeństwa ruchu
Metody nauczaniaM-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu dla wybranego przypadku.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu
S-3Ocena podsumowująca: przezntacja projektu przed grupą oraz osobą prowadzącą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-02_U14Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami inzynierii ruchu oraz czynnikami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu.
C-3Ukształtowanie umiejętności oceny i analizy bezpieczeństwa ruchu.
C-4Poznanie metod poprawy bezpieczeństwa oraz przewidywania konsekwencji wprowadzania różnych rozwiązań w projektowaniu ruchu.
Treści programoweT-A-1Ćwiczenia i przykłady z zakresu tematyki wykładów. Praktyczne metody wprowadzania rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu. Ocena bezpieczeństwa. Analiza wypadków. Projekty i analizy poprawy bezpieczeństwa ruchu. Dobór właściwych rozwiązań. Identyfikacja zagrożeń. Przykłady praktyczne i zagadnienia teoretyczne. Organizacja ruchu oraz dobór odpowiedniej infrastruktury i ich wpływ na bezpieczeństwo.
T-W-1Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego: Czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Prawo i kontrola. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieryjne metody oceny i poprawy bezpieczeństwa. Wpływ infrastruktury i organizacji ruchu na bezpieczeństwo. Znaki i sygnały. Widoczność i ukształtowanie drogi. Inżynieria ruchu. Separacja ruchu, kanalizacja ruchu, uspokajanie ruchu. Przecinanie się kierunków oraz różnych rodzajów ruchu. Warunki techniczne pojazdów. Załadunek pojazdów. Ruch samochodowy, rowerowy, pieszy i kolejowy. Ruch miejski i pozamiejski. Bezpieczeństwo ruchu wodnego i lotniczego: Prawo. Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieria ruchu wodnego, sterowanie ruchem. Oznakowanie dróg i środków transportu. Załadunek. Bezpieczeństwo załogi i pasażerów. Niezbędne wyposażenie. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Optymalizacja ruchu pod kątem bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo ruchu w portach i terminalach. Metody zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Ruch wewnątrz zakładów przemysłowych: transport wewnętrzny, ruch pojazdów i ludzi, ruch maszyn.
T-P-1Wykonanie projektu obejmującego analizę bezpieczeństwa ruchu pod kątem zmian i optymalizacji bezpieczeństwa ruchu
Metody nauczaniaM-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu dla wybranego przypadku.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu
S-3Ocena podsumowująca: przezntacja projektu przed grupą oraz osobą prowadzącą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-02_U15Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami inzynierii ruchu oraz czynnikami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu.
C-3Ukształtowanie umiejętności oceny i analizy bezpieczeństwa ruchu.
C-4Poznanie metod poprawy bezpieczeństwa oraz przewidywania konsekwencji wprowadzania różnych rozwiązań w projektowaniu ruchu.
Treści programoweT-A-1Ćwiczenia i przykłady z zakresu tematyki wykładów. Praktyczne metody wprowadzania rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu. Ocena bezpieczeństwa. Analiza wypadków. Projekty i analizy poprawy bezpieczeństwa ruchu. Dobór właściwych rozwiązań. Identyfikacja zagrożeń. Przykłady praktyczne i zagadnienia teoretyczne. Organizacja ruchu oraz dobór odpowiedniej infrastruktury i ich wpływ na bezpieczeństwo.
T-W-1Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego: Czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Prawo i kontrola. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieryjne metody oceny i poprawy bezpieczeństwa. Wpływ infrastruktury i organizacji ruchu na bezpieczeństwo. Znaki i sygnały. Widoczność i ukształtowanie drogi. Inżynieria ruchu. Separacja ruchu, kanalizacja ruchu, uspokajanie ruchu. Przecinanie się kierunków oraz różnych rodzajów ruchu. Warunki techniczne pojazdów. Załadunek pojazdów. Ruch samochodowy, rowerowy, pieszy i kolejowy. Ruch miejski i pozamiejski. Bezpieczeństwo ruchu wodnego i lotniczego: Prawo. Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieria ruchu wodnego, sterowanie ruchem. Oznakowanie dróg i środków transportu. Załadunek. Bezpieczeństwo załogi i pasażerów. Niezbędne wyposażenie. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Optymalizacja ruchu pod kątem bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo ruchu w portach i terminalach. Metody zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Ruch wewnątrz zakładów przemysłowych: transport wewnętrzny, ruch pojazdów i ludzi, ruch maszyn.
T-P-1Wykonanie projektu obejmującego analizę bezpieczeństwa ruchu pod kątem zmian i optymalizacji bezpieczeństwa ruchu
Metody nauczaniaM-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu dla wybranego przypadku.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu
S-3Ocena podsumowująca: przezntacja projektu przed grupą oraz osobą prowadzącą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-02_U16Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami inzynierii ruchu oraz czynnikami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu.
C-3Ukształtowanie umiejętności oceny i analizy bezpieczeństwa ruchu.
C-4Poznanie metod poprawy bezpieczeństwa oraz przewidywania konsekwencji wprowadzania różnych rozwiązań w projektowaniu ruchu.
Treści programoweT-A-1Ćwiczenia i przykłady z zakresu tematyki wykładów. Praktyczne metody wprowadzania rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu. Ocena bezpieczeństwa. Analiza wypadków. Projekty i analizy poprawy bezpieczeństwa ruchu. Dobór właściwych rozwiązań. Identyfikacja zagrożeń. Przykłady praktyczne i zagadnienia teoretyczne. Organizacja ruchu oraz dobór odpowiedniej infrastruktury i ich wpływ na bezpieczeństwo.
T-W-1Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego: Czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Prawo i kontrola. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieryjne metody oceny i poprawy bezpieczeństwa. Wpływ infrastruktury i organizacji ruchu na bezpieczeństwo. Znaki i sygnały. Widoczność i ukształtowanie drogi. Inżynieria ruchu. Separacja ruchu, kanalizacja ruchu, uspokajanie ruchu. Przecinanie się kierunków oraz różnych rodzajów ruchu. Warunki techniczne pojazdów. Załadunek pojazdów. Ruch samochodowy, rowerowy, pieszy i kolejowy. Ruch miejski i pozamiejski. Bezpieczeństwo ruchu wodnego i lotniczego: Prawo. Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieria ruchu wodnego, sterowanie ruchem. Oznakowanie dróg i środków transportu. Załadunek. Bezpieczeństwo załogi i pasażerów. Niezbędne wyposażenie. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Optymalizacja ruchu pod kątem bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo ruchu w portach i terminalach. Metody zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Ruch wewnątrz zakładów przemysłowych: transport wewnętrzny, ruch pojazdów i ludzi, ruch maszyn.
T-P-1Wykonanie projektu obejmującego analizę bezpieczeństwa ruchu pod kątem zmian i optymalizacji bezpieczeństwa ruchu
Metody nauczaniaM-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu dla wybranego przypadku.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu
S-3Ocena podsumowująca: przezntacja projektu przed grupą oraz osobą prowadzącą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-02_K04Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami inzynierii ruchu oraz czynnikami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu.
C-3Ukształtowanie umiejętności oceny i analizy bezpieczeństwa ruchu.
C-4Poznanie metod poprawy bezpieczeństwa oraz przewidywania konsekwencji wprowadzania różnych rozwiązań w projektowaniu ruchu.
Treści programoweT-A-1Ćwiczenia i przykłady z zakresu tematyki wykładów. Praktyczne metody wprowadzania rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu. Ocena bezpieczeństwa. Analiza wypadków. Projekty i analizy poprawy bezpieczeństwa ruchu. Dobór właściwych rozwiązań. Identyfikacja zagrożeń. Przykłady praktyczne i zagadnienia teoretyczne. Organizacja ruchu oraz dobór odpowiedniej infrastruktury i ich wpływ na bezpieczeństwo.
T-W-1Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego: Czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Prawo i kontrola. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieryjne metody oceny i poprawy bezpieczeństwa. Wpływ infrastruktury i organizacji ruchu na bezpieczeństwo. Znaki i sygnały. Widoczność i ukształtowanie drogi. Inżynieria ruchu. Separacja ruchu, kanalizacja ruchu, uspokajanie ruchu. Przecinanie się kierunków oraz różnych rodzajów ruchu. Warunki techniczne pojazdów. Załadunek pojazdów. Ruch samochodowy, rowerowy, pieszy i kolejowy. Ruch miejski i pozamiejski. Bezpieczeństwo ruchu wodnego i lotniczego: Prawo. Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieria ruchu wodnego, sterowanie ruchem. Oznakowanie dróg i środków transportu. Załadunek. Bezpieczeństwo załogi i pasażerów. Niezbędne wyposażenie. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Optymalizacja ruchu pod kątem bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo ruchu w portach i terminalach. Metody zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Ruch wewnątrz zakładów przemysłowych: transport wewnętrzny, ruch pojazdów i ludzi, ruch maszyn.
T-P-1Wykonanie projektu obejmującego analizę bezpieczeństwa ruchu pod kątem zmian i optymalizacji bezpieczeństwa ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu dla wybranego przypadku.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu
S-3Ocena podsumowująca: przezntacja projektu przed grupą oraz osobą prowadzącą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-02_K07Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami inzynierii ruchu oraz czynnikami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu.
C-3Ukształtowanie umiejętności oceny i analizy bezpieczeństwa ruchu.
C-4Poznanie metod poprawy bezpieczeństwa oraz przewidywania konsekwencji wprowadzania różnych rozwiązań w projektowaniu ruchu.
Treści programoweT-A-1Ćwiczenia i przykłady z zakresu tematyki wykładów. Praktyczne metody wprowadzania rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu. Ocena bezpieczeństwa. Analiza wypadków. Projekty i analizy poprawy bezpieczeństwa ruchu. Dobór właściwych rozwiązań. Identyfikacja zagrożeń. Przykłady praktyczne i zagadnienia teoretyczne. Organizacja ruchu oraz dobór odpowiedniej infrastruktury i ich wpływ na bezpieczeństwo.
T-W-1Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego: Czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Prawo i kontrola. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieryjne metody oceny i poprawy bezpieczeństwa. Wpływ infrastruktury i organizacji ruchu na bezpieczeństwo. Znaki i sygnały. Widoczność i ukształtowanie drogi. Inżynieria ruchu. Separacja ruchu, kanalizacja ruchu, uspokajanie ruchu. Przecinanie się kierunków oraz różnych rodzajów ruchu. Warunki techniczne pojazdów. Załadunek pojazdów. Ruch samochodowy, rowerowy, pieszy i kolejowy. Ruch miejski i pozamiejski. Bezpieczeństwo ruchu wodnego i lotniczego: Prawo. Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieria ruchu wodnego, sterowanie ruchem. Oznakowanie dróg i środków transportu. Załadunek. Bezpieczeństwo załogi i pasażerów. Niezbędne wyposażenie. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Optymalizacja ruchu pod kątem bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo ruchu w portach i terminalach. Metody zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Ruch wewnątrz zakładów przemysłowych: transport wewnętrzny, ruch pojazdów i ludzi, ruch maszyn.
T-P-1Wykonanie projektu obejmującego analizę bezpieczeństwa ruchu pod kątem zmian i optymalizacji bezpieczeństwa ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu dla wybranego przypadku.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu
S-3Ocena podsumowująca: przezntacja projektu przed grupą oraz osobą prowadzącą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-02_K08Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami inzynierii ruchu oraz czynnikami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu.
C-3Ukształtowanie umiejętności oceny i analizy bezpieczeństwa ruchu.
C-4Poznanie metod poprawy bezpieczeństwa oraz przewidywania konsekwencji wprowadzania różnych rozwiązań w projektowaniu ruchu.
Treści programoweT-A-1Ćwiczenia i przykłady z zakresu tematyki wykładów. Praktyczne metody wprowadzania rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu. Ocena bezpieczeństwa. Analiza wypadków. Projekty i analizy poprawy bezpieczeństwa ruchu. Dobór właściwych rozwiązań. Identyfikacja zagrożeń. Przykłady praktyczne i zagadnienia teoretyczne. Organizacja ruchu oraz dobór odpowiedniej infrastruktury i ich wpływ na bezpieczeństwo.
T-W-1Bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego: Czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Prawo i kontrola. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieryjne metody oceny i poprawy bezpieczeństwa. Wpływ infrastruktury i organizacji ruchu na bezpieczeństwo. Znaki i sygnały. Widoczność i ukształtowanie drogi. Inżynieria ruchu. Separacja ruchu, kanalizacja ruchu, uspokajanie ruchu. Przecinanie się kierunków oraz różnych rodzajów ruchu. Warunki techniczne pojazdów. Załadunek pojazdów. Ruch samochodowy, rowerowy, pieszy i kolejowy. Ruch miejski i pozamiejski. Bezpieczeństwo ruchu wodnego i lotniczego: Prawo. Czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo żeglugi. Przyczyny i analiza wypadków. Inżynieria ruchu wodnego, sterowanie ruchem. Oznakowanie dróg i środków transportu. Załadunek. Bezpieczeństwo załogi i pasażerów. Niezbędne wyposażenie. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Optymalizacja ruchu pod kątem bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo ruchu w portach i terminalach. Metody zapewnienia bezpieczeństwa ruchu. Ruch wewnątrz zakładów przemysłowych: transport wewnętrzny, ruch pojazdów i ludzi, ruch maszyn.
T-P-1Wykonanie projektu obejmującego analizę bezpieczeństwa ruchu pod kątem zmian i optymalizacji bezpieczeństwa ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki
M-2Projekty: metody praktyczne w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu dla wybranego przypadku.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji przygotowywanego przez studenta projektu
S-3Ocena podsumowująca: przezntacja projektu przed grupą oraz osobą prowadzącą
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli