Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Środki gaśnicze i instalacje przeciwpożarowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środki gaśnicze i instalacje przeciwpożarowe | ||
Specjalność | Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wybranych zagadnień z matematyki, fizyki, chemii, nauki o materiałach, mechaniki płynów oraz z przedmiotów kierunkowych dotychczas zaliczonych: Inżynieria bezpieczeńswa technicznego; Techniczne systemy zabezpieczeń; |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami działania środków gaśniczych i metodami gaszenia pożarów. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami instalacji gaśniczych, ich przeznaczeniem i zastosowaniami do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz z budową i zasadami działania tych instalacji. |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami doboru środków gaśniczych, wymaganiam norm i przepisów dotyczącymi projektowania oraz z podstawami obliczeń instalacji gaśniczych. |
C-4 | Ukształtowanie u studentów umiejętności wyszukania właściwej infomacji dotyczącej środków gaśniczych i instalacji do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umiejętności prezentacji - z zastosowaniem nowoczesnych technik - wyników obliczeń podstawowych parametrów, konstrukcji i zasad działania różnych rodzajów instalacji gaśniczych. |
C-5 | Ukształtowanie u studentów umiejętności doboru środków gaśniczych i instalacji do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz obliczeń podstawowych parametrów, m.in. takich jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego i projektowania podstawowych rodzajów instalacji gaśniczych. |
C-6 | Ukształtowanie u studentów kompetencji do rozumienia znaczenia i roli instalacji gaśniczych i ich wlaściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz świadomości znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie programu i celów formy zajęć z przedmiotu, obowiązkowej literatury i zasad zaliczenia. | 1 |
T-A-2 | Dobór środków gaśniczych dla rożnych rodzajów pożarów i bronionych pomieszczeń. | 1 |
T-A-3 | Podstawy obliczeń hydraulicznych rurociągów i dobór pomp oraz armatury instalacji gaśniczych | 2 |
T-A-4 | Podstawy obliczeń instalacji gaśniczej wodno-hydrantowej. | 2 |
T-A-5 | Projektowanie instalacji z uwzględnieniem analizy ekonomicznej. | 1 |
T-A-6 | Obliczenia instalacji gaśniczej zraszaczowej | 1 |
T-A-7 | Obliczenia instalacji gaśniczej na mgłę wodną | 1 |
T-A-8 | Obliczenia instalacji gaśniczej tryskaczowej | 1 |
T-A-9 | Obliczenia instalacji gaśniczej pianowej | 2 |
T-A-10 | Obliczenia instalacji gaśniczej na dwutlenek węgla | 2 |
T-A-11 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie programu i celów formy zajęć z przedmiotu, obowiązkowej literatury i zasad zaliczenia. | 1 |
T-P-2 | Obliczenie i projekt instalacji gaśniczej wodnej | 8 |
T-P-3 | Obliczenie i projekt instalacji gaśniczej tryskaczowej lub zraszaczowej z doborem pomp i armatury | 6 |
T-P-4 | Projekt i obliczenia instalacji gaśniczej pianowej | 6 |
T-P-5 | Projekt i obliczenia instalacji gaśniczej na gaz gaśniczy | 7 |
T-P-6 | Prezentacja projektów i zaliczenie ćwiczeń projektowych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie programu i celów przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia. | 1 |
T-W-2 | Podstawy teoretyczne gaszenia pożarów. Mechanizmy chemiczne reakcji spalania. Bilansy masy i energii. podstawy kinetyki chemicznej reakcji cpalania. Mechanizmy gaszenia i metody gaszenia pożarów (chłodzenie, tłumienie, izolowanie, antykataliza). | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja środków gaśniczych i instalacji gaśniczych. | 1 |
T-W-4 | Wodne instalacje gaśnicze (wodnohydrantowa, tryskaczowa, zraszaczowa, mgła wodna, kurtyny wodne). | 2 |
T-W-5 | Piany gaśnicze i pianowe instalacje gaśnicze (na pianę lekką, średnią, ciężką). | 2 |
T-W-6 | Gazowe instalacje gaśnicze - na CO2 (nisko- i wysokociśnieniowe); na mieszaniny gazów: azot, argon i dwutlenek węgla; instalacje na parę wodną; na gazy obojętne - spalinowe i inne). | 2 |
T-W-7 | Instalacje na węglowodory chlorowcopochodne i na zamienniki halonów. | 1 |
T-W-8 | Proszkowe instalacje gaśnicze. | 1 |
T-W-9 | Dobór środków gaśniczych dla różnych pożarów. Uregulowania prawne. Skutki ekologiczne stosowania środków gaśniczych. | 1 |
T-W-10 | Konstrukcja i zasada działania instalacji. Podstawy projektowania i obliczeń instalacji (obliczenia hydrauliczne, ilości czynnika gaśniczego, dobór urządzeń). | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie literatury, norm i przepisów | 3 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadanych przykładów obliczeń instlacji | 6 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 1 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Studiowanie literatury, norm, poszukiwanie danych do projektów o: urządzeniach, armaturze i wyposażeniu instalacji | 10 |
A-P-3 | Wykonanie projektu i obliczeń instalacji gaśniczej wodnej | 8 |
A-P-4 | Wykonanie obliczeń i projektu instalacji gaśniczej tryskaczowej (lub zraszaczowej) | 8 |
A-P-5 | Wykonanie projektu i obliczenia instalacji gaśniczej pianowej | 8 |
A-P-6 | Wykonanie obliczeń i projektu instalacji gaśniczej gazowej na CO2 lub inne gazy lub mieszaninę gazów gaśniczych | 7 |
A-P-7 | Ostateczna edycja projektów, przygotowanie prezentacji i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń projektowych | 4 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, przepisów i norm dotyczących środkow i instalacji gaśniczych | 4 |
A-W-3 | Studiowanie shcematów instalacji gaśniczych i opisów oraz dokumentacji urządzeń gaśniczych | 4 |
A-W-4 | Studiowanie opisów akcji gaśniczych. | 1 |
A-W-5 | Przygotowanie do egzaminu | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny dla przekazania wiadomości i informacji tworzących zasoby wiedzy z przedmiotu |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne dla uzyskania przez studentów umiejętności stosowania metod obliczeniowych do projektowania instalacji gaśniczych |
M-3 | Ćwiczenia projektowe dla przekazania studentom i utrwalenia u nich umiejętności obliczania i projektowania podstawowych instalacji gaśniczych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty zdobytej przez studentów wiedzy z przedmiotu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studentów przez ocenę rozwiązań samodzielnych zadań oraz ocenę wykonywanych projektów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe mechanizmy działania środków gaśniczych i metody gaszenia pożarów. | IB_1A_W20 | T1A_W03, T1A_W05 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D1-02_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć z przedmiotu student powinien być w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ich przeznaczenie i zastosowaniami do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz objaśnić budowę i zasady działania tych instalacji. | IB_1A_W21 | T1A_W04 | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D1-02_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżniać metody obliczeń instalacji gaśniczych. | IB_1A_W21, IB_1A_W34 | T1A_W04 | InzA_W05 | C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wyszukać właściwe infomacje dotyczące środków gaśniczych i instalacji do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie; powinien umieć sporządzić i przedstawić - z zastosowaniem nowoczesnych technik prezentacji - wyniki obliczeń podstawowych parametrów, konstrukcji i zasad działania różnych rodzajów instalacji gaśniczych. | IB_1A_U05, IB_1A_U04, IB_1A_U01 | T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07 | — | C-4 | T-A-2, T-A-1, T-A-11, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-3, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-2 |
IB_1A_D1-02_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać, wybierać i dobierać środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz obliczać podstawowe parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; powinien umieć zaprojektować podstawowe rodzaje instalacji gaśniczych. | IB_1A_U10, IB_1A_U15 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06 | C-5 | T-A-2, T-A-1, T-A-11, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-3, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D1-02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć znaczenie instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz powinien mieć świadomości znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa. | IB_1A_K07, IB_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-6 | T-W-10, T-W-9, T-A-2, T-A-1, T-A-11, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-3, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe mechanizmy działania środków gaśniczych i metody gaszenia pożarów. | 2,0 | Student nie jest w stanie wymienić i scharakteryzować podstawowych mechanizmów działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi. |
3,0 | Student jest w stanie wymienić i scharakteryzować podstawowe mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki. | |
3,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. | |
4,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować ogólnie wszystkie mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie mechanizmy działania środków gaśniczych i metod gaszenia pożarów. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
IB_1A_D1-02_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć z przedmiotu student powinien być w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ich przeznaczenie i zastosowaniami do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz objaśnić budowę i zasady działania tych instalacji. | 2,0 | Student nie jest w stanie wymienić rodzajów instalacji gaśniczych, wskazać ich przeznaczenia i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz objaśnić budowy i zasady działania tych instalacji. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi. |
3,0 | Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki. | |
3,5 | Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. | |
4,0 | Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. | |
4,5 | Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student jest w stanie wymienić rodzaje instalacji gaśniczych, wskazać ogólnie ich przeznaczenie i zastosowania do gaszenia określonych rodzajów pożarów i obiektów, oraz opisać budowę i zasady działania tych instalacji. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
IB_1A_D1-02_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżniać metody obliczeń instalacji gaśniczych. | 2,0 | Student nie jest w stanie opisać zasad doboru środków gaśniczych, opisać wymagań norm i przepisów dotyczących projektowania oraz nie potrafi rozróżniać metod obliczeń instalacji gaśniczych. Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi. |
3,0 | Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki. | |
3,5 | Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. | |
4,0 | Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,5 | Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student jest w stanie wymienić i opisać zasady doboru środków gaśniczych, opisać wymagania norm i przepisów dotyczące projektowania oraz rozróżnia metody obliczeń instalacji gaśniczych. Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wyszukać właściwe infomacje dotyczące środków gaśniczych i instalacji do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie; powinien umieć sporządzić i przedstawić - z zastosowaniem nowoczesnych technik prezentacji - wyniki obliczeń podstawowych parametrów, konstrukcji i zasad działania różnych rodzajów instalacji gaśniczych. | 2,0 | Student nie zna sposobu lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych |
3,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych | |
3,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod doboru właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku. | |
4,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka podstawowych metod doboru właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. | |
4,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać kilka metod doboru właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać ją dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskaną informację dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł informacji które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. | |
5,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi zastosować praktycznie kilka metod doboru lub źródeł właściwej informacji i potrafi wykorzystać je dla celów uzyskania właściwej informacji o środkach gaśniczych i instalacjach gaśniczych w różnych obiektach i procesach i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Potrafi zinterpretować i ocenić uzyskane informacje dla doboru, obliczenia i zaprojektowania instalacji gaśniczych; prawidłowo dobiera informacje dla określonego przypadku i potrafi to uzasadnić. Potrafi wymienić zalety i wady metod pozyskania lub źródeł informacji które mogą mieć wpływ na możliwy błąd uzyskanej informacji oraz obliczeń i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. Posługuje się biegle źródłami informacji w języku polskim i obcym. | |
IB_1A_D1-02_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozróżniać, wybierać i dobierać środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz obliczać podstawowe parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; powinien umieć zaprojektować podstawowe rodzaje instalacji gaśniczych. | 2,0 | Student nie umie rozróżniać, wybierać i dobierać środków gaśniczych i instalacji do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz obliczać podstawowych parametrów instalacji, m.in. takich jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; Student nie umie zaprojektować żadnej z podstawowego rodzaju instalacji gaśniczych. |
3,0 | Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać podstawowe parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować co najmniej jedną z podstawowych instalacji gaśniczych | |
3,5 | Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać podstawowe parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować kilka z podstawowych instalacji gaśniczych | |
4,0 | Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować wszystkie z podstawowych instalacji gaśniczych. | |
4,5 | Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować wszystkie z podstawowych instalacji gaśniczych; ponadto umie porównać te instalacje i przedstawić analizę techniczno-ekonomiczną ich zastosowania | |
5,0 | Student umie, rozróżnia, wybiera i dobiera środki gaśnicze i instalacje do określonego rodzaju zastosowania w obiekcie, oraz umie obliczać parametry instalacji, m.in. takie jak wydajność, zapas czynnika gaśniczego; student umie zaprojektować wszystkie z podstawowych instalacji gaśniczych i zna oraz potrafi opisać metody projektowania innych zaawansowanych instalacji gaśniczych; ponadto umie porównać te instalacje i przedstawić analizę techniczno-ekonomiczną ich zastosowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D1-02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozumieć znaczenie instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz powinien mieć świadomości znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie wykazuje postawy polegającej na zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz nie ma świadomości znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa. |
3,0 | Student przejawia okazjonalnie postawę polegającą na słabym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa | |
3,5 | Student wykazuje postawę polegającą na słabym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa | |
4,0 | Student wykazuje postawę polegającą na dobrym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa. | |
4,5 | Student wykazuje trwałą postawę polegającą na dobrym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma ukształtowaną świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa. | |
5,0 | Student wykazuje trwałą postawę polegającą na dobrym zrozumieniu znaczenia instalacji gaśniczych i ich właściwego utrzymania technicznego i eksploatacji zgodnie z zasadami - dla zapewnienia wymaganego stanu bezpieczeństwa pożarowego obiektów bronionych, oraz ma ukształtowaną świadomość znaczenia instalacji gaśniczych dla zmniejszenia poziomu ryzyka i zapewnienia bezpieczeństwa i aktywnie prezentuje odpowiedzialną postawę i formułuje opinie potwierdzające taką postawę. |
Literatura podstawowa
- Cote, Arthur E., [ed.], Fire Protection Handbook, 2008 Edition, NFPA, Quincy MA, 2008, 20th Edition, ISBN 0877657580
- DiNenno, Philip J., [ed.], SFPE Fire Protection Engineering Handbook, NFPA - SFPE, Quincy MA; Bethesda Md, 2008, 4th Edition, ISBN 0-8776-5821-8
- Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.I. Instalacje gaśnicze wodne i pianowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1980, Tom I
- Getka, Ryszard, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje gaśnicze na statkach. Cz.II. Instalacje gaśnicze objętościowe, Wyd. Uczeln. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1984, Tom II
- Grzywaczewski, Zbigniew et al., Walka z pożarami na statkach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, Wyd. III zmienione ISBN 83-215-2857
- Kukuła, Tadeusz, Getka, Ryszard i Żyłkowski, Olaf, Techniczne zabezpieczenie przeciwpożarowe i przeciwwybuchowe statków, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1981, ISBN 83-215-0102-8.
- IMO, SOLAS Consolidated Edition 2009. Consolidated text of the International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974, and its Protocol of 1988: articles, annexes and certificates, International Maritime Organization, London, 2009, ISBN 978-92-801-1505-5
- Zalosh, Robert G., Industrial Fire Protection Engineering, John Wiley & Sons, Chichester, 2003, ISBN 0-471-49677-4
- Krol B., Mizerski A., Sobolewski M., Piany gaśnicze, SGSP, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Grynczel, Zbigniew, Środki gaśnicze. Własności i zastosowanie, Arkady, Warszawa, 1968
- Grynczel, Zbigniew; Wilczkowski, Stefan, Nowoczesne środki gaśnicze, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 1976
- Grzywaczewski, Zbigniew, Walka z pożarami w portach, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-1640-8
- Guskov, M.G.; Glozman, M.K., Protivopożarnaja zaszczita morskich sudov, Izd. "Sudostrojenije", Leningrad, 1974
- Hahne Joachim [red.], Feur an Board. Grundlagen zum aktiven Brandschutz auf Seeschiffen, transpress VEB Verlag fur Verkehrswesen, Berlin, 1988, ISBN 3-344-00257-0
- ISO 13943:2008, Fire safety - Vocabulary, International Organization for Standardization, Geneva, 2008
- IMO, FSS Code. International Code for Fire safety Systems. 2007 Edition, International Maritime Organization, London, 2007
- Lindner, Jan, Gaszenie pożarów gazami obojętnymi i środkami chemicznymi, Arkady, Warszawa, 1969
- Lindner, Jan, Stałe urządzenia gaśnicze śniegowe, Inst. Wydawn. CRZZ, Warszawa, 1973
- Lindner, Jan and Struś, Włodzimierz, Przeciwpożarowe urządzenia i instalacje wodne, Arkady, Warszawa, 1977
- PRS, Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich. Część V. Ochrona przeciwpożarowa, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2008
- PRS, Przepisy klasyfikacji i budowy statków morskich. Cz. IV. Stateczność i niezatapialność, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2007
- Wilczkowski S., Środki gaśnicze, Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, Kraków, 1999
- Żelichowski, K, Ratownistwo morskie, środki i techniki gaszenia pożarów na statkach, Wyższa Szk. Morska, Szczecin, 1992
- PN-B-02863:1997, Ochrona przeciwpożarowa budynków. Przeciwpożarowe zaopatrzenie wodne. Sieć wodociągowa przeciwpożarowa, PKN, Warszawa, 1997
- PN-B-02865:1997, Ochrona przeciwpożarowa budynków. Przeciwpożarowe zaopatrzenie wodne. Instalacja wodociągowa przeciwpożarowa wraz z poprawką PN-B-02865:1997/Apl:1999, PKN, Warszawa, 1999
- PN-EN 12259-1:2001, Stałe urządzenia gaśnicze. Podzespoły urządzeń tryskaczowych i zraszaczowych. Cześć 1. Tryskacze, PKN, Warszawa, 2001
- PN-EN12259-2:2001, Stałe urządzenia gaśnicze. Podzespoły urządzeń tryskaczowych i zraszaczowych. Cześć 2. Zawory kontrolno-alarmowe wodne. Warszawa: PKN, 2001., PKN, Warszawa, 2001
- PN-EN 671-1:1999, Stałe urządzenia gaśnicze. Hydranty wewnętrzne. Hydranty wewnętrzne z wężem półsztywnym, PKN, Warszawa, 1999
- PN-EN 671-2:1999, Stałe urządzenia gaśnicze. Hydranty wewnętrzne. Hydranty wewnętrzne z wężem płasko składanym, PKN, Warszawa, 1999