Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Finansowanie systemów bezpieczeństwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Finansowanie systemów bezpieczeństwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy organizacji systemów bezpieczeństwa |
W-2 | Zasady zapewnienia bezpieczeństwa procesów technologicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z finansowaniem systemów bezpieczeństwa |
C-2 | Zapoznanie ze źródłami finansowania systemów bezpieczeństwa |
C-3 | Przygotowania studentów do samodzielnego wykonania analiz finansowych projektów systemów bezpieczeństwa |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania wiedzy teoretycznej w finansowaniu systemów bezpieczeństwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zbiór i analiza informacji dot. kosztów stałych i zmiennych projektów inwestycyjnych z wykorzystaniem metod obróbki informacji statystycznej | 2 |
T-A-2 | Zapoznanie się z regulacjami dotyczącymi zasad finansowania projektów inwestycyjnych ze środków unijnych | 1 |
T-A-3 | Opracowanie biznes-planu oraz master-planu projektu inwestycji w bezpieczeństwo prac transportowych | 4 |
T-A-4 | Identyfikacja ewentualnych skutków realizacji projektu inwestycyjnego dla środowiska | 3 |
T-A-5 | Analiza projektu inwestycyjnego metodą SWOT: identyfikacja mocnych oraz słabych stron, identyfikacja szans oraz zagrożeń dla projektu systemu zapewnienia bezpieczeństwa transportowego | 3 |
T-A-6 | Określenie wskaźników efektywności ekonomicznej projektów: NPV, IRR, Benefit - cost ratio. | 4 |
T-A-7 | Opracowanie planu inwestycji w bezpieczeństwo prac przewozowych. Skorygowanie założeń projektu o czynnik inflacji. Ustalenie stopy dyskontowej. | 3 |
T-A-8 | Analiza opłacalności projektu inwestycyjnego metodą scenariuszową | 4 |
T-A-9 | Ocena wrażliwości projektu na przykładzie projektu wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych skierowanych na poprawą bezpieczeństwa | 3 |
T-A-10 | Zasady opracowania sprawozdań z działalności inwestycyjnej w sektorze TSL | 2 |
T-A-11 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Temat: Podstawowe zagadnienia związane z finansowaniem systemów bezpieczeństwa Treść: Rodzaje przepływów pieniężnych w gospodarce TSL; Ocena wartości pieniądza w czasie: odsetki proste i złożone; Ocena efektywności inwestycji w systemy transportowe: metody statyczne i dynamiczne; Środki trwałe i ich amortyzacja: rodzaje amortyzacji oraz jej wpływ na finansowanie i rozwój bezpieczeństwa przewozów ładunków i pasażerów. | 3 |
T-W-2 | Temat: Źródła finansowania systemów bezpieczeństwa w transporcie. Treść: . Wartość inwestycji; Inflacja; Finansowa trwałość; Dyskontowanie; Wewnętrzne i zewnętrzne źródła finansowania; Wady i zalety finansowania systemów bezpieczeństwa ze źródeł obcych; Finansowanie krótko i długoterminowe; Koszt kapitału własnego i obcego; Dobór źródeł finansowania; Warunki oraz sposoby ubiegania się o środki finansowania ze źródeł krajowych oraz funduszy Unii Europejskiej. | 4 |
T-W-3 | Temat: Analiza finansowa projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Horyzont czasowy; Ustalanie całkowitych kosztów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego; Dochody generowane w wyniku wykonania prac przewozowych; Wskaźnik współfinansowania; Elementy sprawozdania finansowego: bilans, rachunek zysków i strat, przepływy pieniężne; Podstawowe metody analizy finansowej. | 3 |
T-W-4 | Temat: Analiza opłacalności (Cost/effectiveness analysis) projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Wskaźnikowa ocena opłacalności inwestycji; Wartosc obecna netto (Net Present Value, NPV); Wewnętrzna Stopa Zwrotu (Internal Rate of Return, IRR); Wskaźnik korzyści - koszty projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego (Benefit - cost ratio). | 3 |
T-W-5 | Temat: Analiza wrażliwości projektów zapewnienia bezpieczeństwa transportowego Treść: Czynnik niepewności w prognozowaniu opłacalności inwestycji; Analiza wrażliwości projektów inwestycyjnych; Analiza opłacalności inwestycji metodą scenariuszową; Analiza prawdopodobieństwa ryzyka inwestycji; Analiza wrażliwości projektów wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych skierowanych na poprawą bezpieczeństwa. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowania się do cwieczeń, studiowanie literatury, czasopism fachowych, źródeł internetowych | 20 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
65 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie | 10 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające / Wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe / wykład problemowy |
M-3 | Metody problemowe / Wykład konwersatorijny |
M-4 | Metody aktywizujące / Metoda przypadków |
M-5 | Metoda aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Metody praktyczne / Ćwieczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C22-3_W14 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i objaśnić zasady finansowania systemów bezpieczeństwa | IB_1A_W14, IB_1A_W19 | T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C22-3_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwych żródeł w zakresie finansowania systemów bezpieczeństwa, potrafi integrować i interpretować informacje, a także wyciągać wnioski | IB_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-2 | T-W-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
IB_1A_C22-3_U02 Student potrafi porozumiewać się przy uzyciu różnych technik w środowisku zawodowym w zakresie finansowania systemów bezpieczeństwa, potrafi przekazywać informacje o skutkach zagrożeń w sposób zrozumiały osobom z wyzszego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwakifikacji z zakresy finansawania systemów bezpiczeństwa | IB_1A_U03 | T1A_U02 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-A-1, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1 |
IB_1A_C22-3_U03 Student potrafi przygotować opracowanie z zakresu finansowania systemów bezpieczeństwa, predstawić rozwiązanie zadania z zakresu analizy finansowej oraz analizy oplacalności projektu inwestycyjnego systemów bezpieczeństwa | IB_1A_U04 | T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07 | — | C-3, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-A-7, T-A-6, T-A-8 | M-2, M-4, M-5, M-6 | S-2, S-3 |
IB_1A_C22-3_U04 Student potrafi - przy formulowaniu i rozwiązaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczączych skutków finansowych niekorzystnych i niebezpiecznych oddiaływań obiektów technicznych i procesów technlogicznych na ludzi i środowisko | IB_1A_U11 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-3, C-4 | T-A-4 | M-2, M-4, M-5, M-6 | S-2, S-3 |
IB_1A_C22-3_U05 Student potrafi dokonać krytycznej analizy oplacalności funkcjonujących systemów bezpieczeństwa | IB_1A_U13 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-3, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-A-8, T-A-9 | M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
IB_1A_C22-3_U06 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich oraz rozwiązań technicznych i technologicznych. | IB_1A_U14 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-3, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-A-9 | M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3 |
IB_1A_C22-3_U07 Student potrafi opracować biznes-plan oraz master-plan projektu inwestycji w systemy bezpieczeństwa | IB_1A_U17 | T1A_U16 | InzA_U08 | C-3, C-4 | T-A-3, T-A-5, T-A-10 | M-4, M-5, M-6 | S-2, S-3 |
IB_1A_C22-3_U08 Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rozdzaję zagrożeń oraz zna zasady finansowania systemów bezpieczeństwa | IB_1A_U12 | T1A_U11 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C22-3_K01 Student posiada kompetencje i potrafi wybrać najkorzystnejszy projekt systemu bezpieczeństwa na podstawie przeprowadzonej analizy oplacalności projektu, potrafi formulować i komunikować opinie o słabych i mocnych stronach wybranego projektu oraz szansach i zagrozeniach. | IB_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-4 | T-A-3, T-A-5, T-A-8, T-A-10 | M-2, M-4, M-6 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C22-3_W14 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i objaśnić zasady finansowania systemów bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C22-3_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwych żródeł w zakresie finansowania systemów bezpieczeństwa, potrafi integrować i interpretować informacje, a także wyciągać wnioski | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_C22-3_U02 Student potrafi porozumiewać się przy uzyciu różnych technik w środowisku zawodowym w zakresie finansowania systemów bezpieczeństwa, potrafi przekazywać informacje o skutkach zagrożeń w sposób zrozumiały osobom z wyzszego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwakifikacji z zakresy finansawania systemów bezpiczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_C22-3_U03 Student potrafi przygotować opracowanie z zakresu finansowania systemów bezpieczeństwa, predstawić rozwiązanie zadania z zakresu analizy finansowej oraz analizy oplacalności projektu inwestycyjnego systemów bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_C22-3_U04 Student potrafi - przy formulowaniu i rozwiązaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczączych skutków finansowych niekorzystnych i niebezpiecznych oddiaływań obiektów technicznych i procesów technlogicznych na ludzi i środowisko | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_C22-3_U05 Student potrafi dokonać krytycznej analizy oplacalności funkcjonujących systemów bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_C22-3_U06 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich oraz rozwiązań technicznych i technologicznych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_C22-3_U07 Student potrafi opracować biznes-plan oraz master-plan projektu inwestycji w systemy bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_C22-3_U08 Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rozdzaję zagrożeń oraz zna zasady finansowania systemów bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C22-3_K01 Student posiada kompetencje i potrafi wybrać najkorzystnejszy projekt systemu bezpieczeństwa na podstawie przeprowadzonej analizy oplacalności projektu, potrafi formulować i komunikować opinie o słabych i mocnych stronach wybranego projektu oraz szansach i zagrozeniach. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie przykłada staranności i nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Brigham E.F., Houston J.F., Podstawy zarządzania finansami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
- Duda-Piechaczek E., Analiza i planowanie finansowe, Wydawnictwo HELION, Warszawa, 2007
- Gabrusewicz W., Podstawy analizy finansowej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
- Jerzemowska M. (red.), Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
- Nowak E, Analiza sprawozdań finansowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005
- Rutkowski A., Zarządzanie finansami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
- Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Gołębiowski G., Tłaczała A., Analiza ekonomiczno-finansowa w ujęciu praktycznym, Difin, Warszawa, 2005
- Nowak E., Analiza sprawozdań finansowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005