Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji nt. funkcjonowania organizacji oraz rozumienia zasad zarządzania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Kierowanie i praca menedżera2
T-W-2Planowanie i budowa strategii firmy2
T-W-3Organizowanie - cele i zadania2
T-W-4Motywowanie w przedsiębiorstwie2
T-W-5Władza, autorytet i przywództwo2
T-W-6Narzędzia i style kierowania2
T-W-7Nowoczesne trendy w zarządzaniu2
T-W-8Odpowiedzialność społeczna i etyka przedsiębiorstwa1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Bieżące studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z użyciem środków multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_A09_W01
Zna główne zasady, metody, narzędzia oraz uwarunkowania wspomagające proces zarządzania w przedsiębiorstwie
IB_1A_W32T1A_W09InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_A09_U01
Potrafi zastosować w praktyce zodbytą wiedzę i umiejętności
IB_1A_U22T1A_U11C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_A09_K01
Posiada zdolność kierowania niedużymi zespołami ludzkimi oraz zdolność do analizy i formułowania postulatów odnośnie dalszego rozwoju przedsiębiorstwa
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_A09_W01
Zna główne zasady, metody, narzędzia oraz uwarunkowania wspomagające proces zarządzania w przedsiębiorstwie
2,0Nie posiada podstawowe wiedzy z zakresu podstaw zarządzania
3,0Posiada podstawową wiedzą z podstaw zarządzania
3,5Student poprawnie wykorzystuje posiadaną wiedzę z podstaw zarządzania
4,0Student dobrze potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, jak też w sposób analityczny umie ją porównać
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu podstaw zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student posiada rozległą wiedzę z zakresu podstaw zarządzania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_A09_U01
Potrafi zastosować w praktyce zodbytą wiedzę i umiejętności
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie podstaw zarządzania
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_A09_K01
Posiada zdolność kierowania niedużymi zespołami ludzkimi oraz zdolność do analizy i formułowania postulatów odnośnie dalszego rozwoju przedsiębiorstwa
2,0Student nie posiadł dostatecznych kompetencji w zakresie podstaw zarządzania
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia podstaw zarządzania
3,5Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,5Kompetencje studenta nie są jeszcze pełne w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie podstaw zarządzania

Literatura podstawowa

  1. Stoner J.A.F. , Freeman R.E., Gilbert D.R., Kierowanie, PWE, Warszawa, 2012
  2. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kostera M., Nowe kierunku w zarządzaniu, podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011
  2. Kieżun W., Sprawne zarządzania organizacją. Zarys teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 1997
  3. Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kierowanie i praca menedżera2
T-W-2Planowanie i budowa strategii firmy2
T-W-3Organizowanie - cele i zadania2
T-W-4Motywowanie w przedsiębiorstwie2
T-W-5Władza, autorytet i przywództwo2
T-W-6Narzędzia i style kierowania2
T-W-7Nowoczesne trendy w zarządzaniu2
T-W-8Odpowiedzialność społeczna i etyka przedsiębiorstwa1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Bieżące studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_A09_W01Zna główne zasady, metody, narzędzia oraz uwarunkowania wspomagające proces zarządzania w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W32ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji nt. funkcjonowania organizacji oraz rozumienia zasad zarządzania
Treści programoweT-W-1Kierowanie i praca menedżera
T-W-2Planowanie i budowa strategii firmy
T-W-3Organizowanie - cele i zadania
T-W-7Nowoczesne trendy w zarządzaniu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowe wiedzy z zakresu podstaw zarządzania
3,0Posiada podstawową wiedzą z podstaw zarządzania
3,5Student poprawnie wykorzystuje posiadaną wiedzę z podstaw zarządzania
4,0Student dobrze potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, jak też w sposób analityczny umie ją porównać
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu podstaw zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student posiada rozległą wiedzę z zakresu podstaw zarządzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_A09_U01Potrafi zastosować w praktyce zodbytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U22potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania; potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji nt. funkcjonowania organizacji oraz rozumienia zasad zarządzania
Treści programoweT-W-1Kierowanie i praca menedżera
T-W-5Władza, autorytet i przywództwo
T-W-6Narzędzia i style kierowania
T-W-7Nowoczesne trendy w zarządzaniu
T-W-8Odpowiedzialność społeczna i etyka przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie podstaw zarządzania
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_A09_K01Posiada zdolność kierowania niedużymi zespołami ludzkimi oraz zdolność do analizy i formułowania postulatów odnośnie dalszego rozwoju przedsiębiorstwa
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji nt. funkcjonowania organizacji oraz rozumienia zasad zarządzania
Treści programoweT-W-1Kierowanie i praca menedżera
T-W-2Planowanie i budowa strategii firmy
T-W-3Organizowanie - cele i zadania
T-W-5Władza, autorytet i przywództwo
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł dostatecznych kompetencji w zakresie podstaw zarządzania
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia podstaw zarządzania
3,5Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie podstaw zarządzania
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw zarządzania
4,5Kompetencje studenta nie są jeszcze pełne w zakresie przedmiotu
5,0Student posiada pełne kompetencje w zakresie podstaw zarządzania