Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego

Sylabus przedmiotu Fizyka 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Czesław Rudowicz <Czeslaw.Rudowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Czesław Rudowicz <Czeslaw.Rudowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,60,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,40,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie).
W-2Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki) w zakresie szkoły średniej.
W-3Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych
W-4Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem
W-5Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-3Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
C-4Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z mechaniki ogólnej4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z mechaniki cieczy i gazów1
T-A-3Rozwiązywanie zadań z elektryczności5
T-A-4Rozwiązywanie zadań z magnetyzmu3
T-A-5Dyskusja w grupie nad przygotowanymi przez studentów materiałami dotyczącymi wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie [może być przeprowadzona na wykładzie]1
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe [może być przeprowadzone na wykładzie]1
T-A-7Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego i falowego [alternatywne do #5 i #6]0
15
wykłady
T-W-1Układ jednostek SI; Podstawowe pojecia i prawa mechaniki ogólnej8
T-W-2Mechanika cieczy i gazów - podstawowe prawa2
T-W-3Podstawowe pojęcia i prawa elektromagnetyzmu; Prąd elektryczny i przewodnictwo elektryczne10
T-W-4Podstawowe pojęcia i prawa z zakresu magnetyzmu; magnetyczne właściwości materiałów6
T-W-5Drgania harmoniczne; Ruch falowy4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Zajęcia dydaktyczne15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć15
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium7
A-A-4Konsultacje do ćwiczeń3
40
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Udział w zaliczeniu2
A-W-5Studiowanie literatury związanej z wykładem8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Test przeprowadzony w czasie wykładu (15-30 min)
S-3Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B03_W01
Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej
IB_1A_W02T1A_W01InzA_W02C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B03_U01
Student potrafi zastosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretować zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie
IB_1A_U10T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B03_K01
Student potrafi uczyć się samodzielnie i pracować w zespole oraz samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze
IB_1A_K01T1A_K01C-2, C-4, C-3, C-1T-A-5M-3S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B03_W01
Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej
2,0Student nie zna podstawowych pojec i terminologii z zakresu fizyki omawianych w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan.
3,0Student zna wybrane pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan.
3,5Student zna prawie wszystkie podstawowe pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci. Podaje przykłady ilustrujace wazniejsze poznane prawa.
4,0Student zna wiekszosc pojec i terminologii z zakresu fizyki, omawianych w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci, zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa.
4,5Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów.
5,0Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów. Stosuje swoja wiedze w niektórych zadaniach problemowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B03_U01
Student potrafi zastosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretować zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie
2,0Student nie potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki, nie potrafi zapisac ich uzywajac formalizmu matematycznego oraz nie potrafi samodzielnie rozwiazywac prostych zadan fizycznych.
3,0Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, potrafi zapisac je uzywajac formalizmu matematycznego i zastosowac je do rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i niskim poziomie trudnosci. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe. Przedstawia rozwiazania mało przejrzyste, bez komentarza, czesto z błedami rachunkowymi wpływajacymi na wynik.
3,5Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosowac je do rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe oraz przedstawia poprawne rozwiazanie z komentarzem zawierajacym usterki i niedociagniecia.
4,0Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosowac je do rozwiazywania zadan fizycznych na srednim i wyzszym poziomie trudnosci, stosujac poprawny zapis i komentarz z nielicznymi usterkami. Potrafi przedstawic poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia. Potrafi weryfikowac i interpretowac wyniki.
4,5Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosowac je do rozwiazywania trudnych zadan fizycznych, stosujac poprawny, symboliczny jezyk zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia rachunkowe. Potrafi weryfikowac i interpretowac wyniki.
5,0Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosowac je do rozwiazywania trudnych zadan fizycznych, stosujac przejrzysty, symboliczny jezyk zapisu z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikowac i interpretowac wyniki. Stosuje swoja wiedze w zadaniach problemowych. Potrafi samodzielnie zdobywac wiedze.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B03_K01
Student potrafi uczyć się samodzielnie i pracować w zespole oraz samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze
2,0Brak współpracy w zespole i umiejetnosci samodzielnego przygotowania do wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych.
3,0Student dostrzega potrzebe współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych.
3,5Student potrafi współpracowac w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Słaba ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników.
4,0Student potrafi współpracowac w zespole, przyjmujac w nim podstawowe role. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników.
4,5Student dobrze potrafi współpracowac w zespole, przyjmujac w nim wiekszosc ról. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników.
5,0Student bardzo dobrze potrafi współpracowac w zespole, przyjmujac w nim róznorodne role. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników.

Literatura podstawowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  2. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  3. C. Bobrowski, Fizyka – krótki kurs, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  4. T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
  5. A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, and J. Walker, Fundamentals of Physics, Wiley, New York, 2001, 5th edition (1997); 6th edition (2001)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z mechaniki ogólnej4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z mechaniki cieczy i gazów1
T-A-3Rozwiązywanie zadań z elektryczności5
T-A-4Rozwiązywanie zadań z magnetyzmu3
T-A-5Dyskusja w grupie nad przygotowanymi przez studentów materiałami dotyczącymi wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie [może być przeprowadzona na wykładzie]1
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe [może być przeprowadzone na wykładzie]1
T-A-7Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego i falowego [alternatywne do #5 i #6]0
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ jednostek SI; Podstawowe pojecia i prawa mechaniki ogólnej8
T-W-2Mechanika cieczy i gazów - podstawowe prawa2
T-W-3Podstawowe pojęcia i prawa elektromagnetyzmu; Prąd elektryczny i przewodnictwo elektryczne10
T-W-4Podstawowe pojęcia i prawa z zakresu magnetyzmu; magnetyczne właściwości materiałów6
T-W-5Drgania harmoniczne; Ruch falowy4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Zajęcia dydaktyczne15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć15
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium7
A-A-4Konsultacje do ćwiczeń3
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie30
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Udział w zaliczeniu2
A-W-5Studiowanie literatury związanej z wykładem8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B03_W01Student ma wiedze z wybranych działów fizyki klasycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-3Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-W-4Podstawowe pojęcia i prawa z zakresu magnetyzmu; magnetyczne właściwości materiałów
T-W-3Podstawowe pojęcia i prawa elektromagnetyzmu; Prąd elektryczny i przewodnictwo elektryczne
T-W-1Układ jednostek SI; Podstawowe pojecia i prawa mechaniki ogólnej
T-W-2Mechanika cieczy i gazów - podstawowe prawa
T-W-5Drgania harmoniczne; Ruch falowy
T-A-7Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego i falowego [alternatywne do #5 i #6]
T-A-5Dyskusja w grupie nad przygotowanymi przez studentów materiałami dotyczącymi wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie [może być przeprowadzona na wykładzie]
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe [może być przeprowadzone na wykładzie]
T-A-3Rozwiązywanie zadań z elektryczności
T-A-1Rozwiązywanie zadań z mechaniki ogólnej
T-A-2Rozwiązywanie zadań z mechaniki cieczy i gazów
T-A-4Rozwiązywanie zadań z magnetyzmu
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Test przeprowadzony w czasie wykładu (15-30 min)
S-3Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojec i terminologii z zakresu fizyki omawianych w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan.
3,0Student zna wybrane pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania prostych zadan.
3,5Student zna prawie wszystkie podstawowe pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci. Podaje przykłady ilustrujace wazniejsze poznane prawa.
4,0Student zna wiekszosc pojec i terminologii z zakresu fizyki, omawianych w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci, zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa.
4,5Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbedne do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów.
5,0Student zna prawie wszystkie pojecia i terminologie z zakresu fizyki, omawiane w ramach przedmiotu, niezbednych do ilosciowego opisu, rozumienia oraz rozwiazywania trudnych zadan. Podaje przykłady ilustrujace poznane prawa i umie podac ich wazniejsze własnosci. Zna prawie wszystkie wyprowadzenia podstawowych wzorów. Stosuje swoja wiedze w niektórych zadaniach problemowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B03_U01Student potrafi zastosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów fizycznych i poprawnie interpretować zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-3Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-W-4Podstawowe pojęcia i prawa z zakresu magnetyzmu; magnetyczne właściwości materiałów
T-W-3Podstawowe pojęcia i prawa elektromagnetyzmu; Prąd elektryczny i przewodnictwo elektryczne
T-W-1Układ jednostek SI; Podstawowe pojecia i prawa mechaniki ogólnej
T-W-2Mechanika cieczy i gazów - podstawowe prawa
T-W-5Drgania harmoniczne; Ruch falowy
T-A-7Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego i falowego [alternatywne do #5 i #6]
T-A-5Dyskusja w grupie nad przygotowanymi przez studentów materiałami dotyczącymi wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie [może być przeprowadzona na wykładzie]
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe [może być przeprowadzone na wykładzie]
T-A-3Rozwiązywanie zadań z elektryczności
T-A-1Rozwiązywanie zadań z mechaniki ogólnej
T-A-2Rozwiązywanie zadań z mechaniki cieczy i gazów
T-A-4Rozwiązywanie zadań z magnetyzmu
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Test przeprowadzony w czasie wykładu (15-30 min)
S-3Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowych praw fizyki, nie potrafi zapisac ich uzywajac formalizmu matematycznego oraz nie potrafi samodzielnie rozwiazywac prostych zadan fizycznych.
3,0Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, potrafi zapisac je uzywajac formalizmu matematycznego i zastosowac je do rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i niskim poziomie trudnosci. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe. Przedstawia rozwiazania mało przejrzyste, bez komentarza, czesto z błedami rachunkowymi wpływajacymi na wynik.
3,5Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki oraz zastosowac je do rozwiazywania zadan fizycznych o srednim i wyzszym poziomie trudnosci. Wykonuje poprawnie proste obliczenia i przekształcenia rachunkowe oraz przedstawia poprawne rozwiazanie z komentarzem zawierajacym usterki i niedociagniecia.
4,0Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosowac je do rozwiazywania zadan fizycznych na srednim i wyzszym poziomie trudnosci, stosujac poprawny zapis i komentarz z nielicznymi usterkami. Potrafi przedstawic poprawny tok rozumowania i poprawne obliczenia. Potrafi weryfikowac i interpretowac wyniki.
4,5Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosowac je do rozwiazywania trudnych zadan fizycznych, stosujac poprawny, symboliczny jezyk zapisu, przejrzysty tok rozumowania i poprawne obliczenia rachunkowe. Potrafi weryfikowac i interpretowac wyniki.
5,0Student potrafi sformułowac ze zrozumieniem podstawowe prawa fizyki, zastosowac je do rozwiazywania trudnych zadan fizycznych, stosujac przejrzysty, symboliczny jezyk zapisu z poprawnym komentarzem. Potrafi weryfikowac i interpretowac wyniki. Stosuje swoja wiedze w zadaniach problemowych. Potrafi samodzielnie zdobywac wiedze.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B03_K01Student potrafi uczyć się samodzielnie i pracować w zespole oraz samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności zastosowania doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-4Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w j. angielskim
C-3Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-A-5Dyskusja w grupie nad przygotowanymi przez studentów materiałami dotyczącymi wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie [może być przeprowadzona na wykładzie]
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz aktywność studentów podczas dyskusji w trakcie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak współpracy w zespole i umiejetnosci samodzielnego przygotowania do wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych.
3,0Student dostrzega potrzebe współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych.
3,5Student potrafi współpracowac w zespole. Słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Słaba ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników.
4,0Student potrafi współpracowac w zespole, przyjmujac w nim podstawowe role. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników.
4,5Student dobrze potrafi współpracowac w zespole, przyjmujac w nim wiekszosc ról. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników.
5,0Student bardzo dobrze potrafi współpracowac w zespole, przyjmujac w nim róznorodne role. Bardzo dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu oraz rozwiazywania zadan rachunkowych. Samodzielna i bardzo dobrze uzasadniona ocena jakosci i dokładnosci otrzymanych wyników.