Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych

Sylabus przedmiotu Mathcad w obliczeniach inżynierskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mathcad w obliczeniach inżynierskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka: algebra, analiza.
W-2Posługiwanie się komputerem, system operacyjny Windows.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami wybranych metod matematycznych stosowanych w praktyce inżynierskiej.
C-2Zapoznaie studentów z podstawowymi zastosowaniami programu Mathcad do obliczeń inżynierskich.
C-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programem Mathcad w obliczeniach inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie dokumentów i ich edycja. Formatowanie dokumentów. Wykonywanie prostych obliczeń.2
T-L-2Definiowanie zmiennych skalarnych, wektorowych, zakresowych, macierzowych. Elementarne obliczenia z wykorzystaniem różnych typów zmiennych. Zastosowanie różnych operatorów równości: przypisania wartości globalnej i lokalnej w programie, obliczenia numerycznego, obliczenia symbolicznego, przyrównania logicznego.2
T-L-3Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.2
T-L-4Różniczkowanie i całkowanie numeryczne i symboliczne.1
T-L-5Operacje na wektorach i macierzach.2
T-L-6Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.2
T-L-7Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych metodami numerycznymi i symbolicznymi.3
T-L-8Zastosowanie Mathcada do interpolacji i aproksymacji funkcji.3
T-L-9Zastosowanie Mathcada do symbolicznego przeksztalcania wyrażeń algebraicznych.2
T-L-10Programowanie w Mathcadzie. Pisanie prostych programów.4
T-L-11Przykladowe obliczenia optymalizacyjne.3
T-L-12Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.2
T-L-13Zaliczenie zajęć.2
30
wykłady
T-W-1Podstawy użytkowania programu Mathcad. Tworzenie dokumentu.1
T-W-2Typy i właściwości zmiennych w Mathcadzie. Podstawowe obliczenia numeryczne: wyrażenia algebraiczne, funkcje standardowe, funkcje użytkownika, pochodne, całki. Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.2
T-W-3Operatory i funkcje wektorowe i macierzowe. Operacje na wektorach i macierzach.1
T-W-4Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.1
T-W-5Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych.2
T-W-6Interpolacja i aproksymacja funkcji.2
T-W-7Obliczenia symboliczne: przekształcanie wyrażeń algebraicznych (w tym: upraszczanie, rozwijanie, grupowanie składników), rozwiązywanie równań algebraicznych, różniczkowanie i calkowanie.1
T-W-8Programowanie w Mathcadzie: zmienne lokalne, instrukcje przypisania, instrukcje warunkowe, pętle, wyprowadzanie wyników z programu.2
T-W-9Obliczenia optymalizacyjne.1
T-W-10Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.1
T-W-11Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Samodzielne ćwiczenia.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna nauka.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia: metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (opcjonalnie) (wyklad i ćwiczenia).
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań z zastosowań Mathcada z użyciem komputera.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_W01
Student zna i rozumie wybrane algorytmy obliczeń matematycznych stosowanych w inżynierii. Zna wybrane rodzaje zmiennych, operatorów i funkcji występujące w Mathcadzie. Wie jak za pomocą programu Mathcad: rozwiązuje się równania algebraiczne, interpoluje i aproksymuje funkcje, programuje, wykonuje wykresy oraz zapisuje się wyniki i wczytuje dane.
IB_1A_W01T1A_W01, T1A_W07InzA_W02C-2, C-1T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-5M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_U01
Student potrafi za pomocą programu Mathcad: rozwiązywać równania algebraiczne, interpolować i aproksymować funkcje, pisać proste programy, optymalizować proste uklady techniczne, wykonywać wykresy oraz zapisywać wyniki obliczeń i wczytywać dane.
IB_1A_U10T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-3T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-12, T-L-7, T-L-4, T-L-10, T-L-11, T-L-2, T-L-1, T-L-9, T-L-3M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C19-1_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
IB_1A_K01T1A_K01C-2, C-1T-W-1M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_W01
Student zna i rozumie wybrane algorytmy obliczeń matematycznych stosowanych w inżynierii. Zna wybrane rodzaje zmiennych, operatorów i funkcji występujące w Mathcadzie. Wie jak za pomocą programu Mathcad: rozwiązuje się równania algebraiczne, interpoluje i aproksymuje funkcje, programuje, wykonuje wykresy oraz zapisuje się wyniki i wczytuje dane.
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_U01
Student potrafi za pomocą programu Mathcad: rozwiązywać równania algebraiczne, interpolować i aproksymować funkcje, pisać proste programy, optymalizować proste uklady techniczne, wykonywać wykresy oraz zapisywać wyniki obliczeń i wczytywać dane.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_C19-1_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę dokształcania się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malinowski L., Mathcad w obliczeniach inżynierskich, Skrypt elektroniczny, Szczecin, 2014
  2. PTC, Mathcad 15.0 User's Guide, PTC, Needham, MA, USA, 2010
  3. Pietraszek J., Mathcad - ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2002
  4. Sokół M., Mathcad - leksykon kieszonkowy, Helion, Gliwice, 2005
  5. Benker H., Practical Use of Mathcad, Springer, London, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie dokumentów i ich edycja. Formatowanie dokumentów. Wykonywanie prostych obliczeń.2
T-L-2Definiowanie zmiennych skalarnych, wektorowych, zakresowych, macierzowych. Elementarne obliczenia z wykorzystaniem różnych typów zmiennych. Zastosowanie różnych operatorów równości: przypisania wartości globalnej i lokalnej w programie, obliczenia numerycznego, obliczenia symbolicznego, przyrównania logicznego.2
T-L-3Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.2
T-L-4Różniczkowanie i całkowanie numeryczne i symboliczne.1
T-L-5Operacje na wektorach i macierzach.2
T-L-6Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.2
T-L-7Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych metodami numerycznymi i symbolicznymi.3
T-L-8Zastosowanie Mathcada do interpolacji i aproksymacji funkcji.3
T-L-9Zastosowanie Mathcada do symbolicznego przeksztalcania wyrażeń algebraicznych.2
T-L-10Programowanie w Mathcadzie. Pisanie prostych programów.4
T-L-11Przykladowe obliczenia optymalizacyjne.3
T-L-12Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.2
T-L-13Zaliczenie zajęć.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy użytkowania programu Mathcad. Tworzenie dokumentu.1
T-W-2Typy i właściwości zmiennych w Mathcadzie. Podstawowe obliczenia numeryczne: wyrażenia algebraiczne, funkcje standardowe, funkcje użytkownika, pochodne, całki. Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.2
T-W-3Operatory i funkcje wektorowe i macierzowe. Operacje na wektorach i macierzach.1
T-W-4Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.1
T-W-5Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych.2
T-W-6Interpolacja i aproksymacja funkcji.2
T-W-7Obliczenia symboliczne: przekształcanie wyrażeń algebraicznych (w tym: upraszczanie, rozwijanie, grupowanie składników), rozwiązywanie równań algebraicznych, różniczkowanie i calkowanie.1
T-W-8Programowanie w Mathcadzie: zmienne lokalne, instrukcje przypisania, instrukcje warunkowe, pętle, wyprowadzanie wyników z programu.2
T-W-9Obliczenia optymalizacyjne.1
T-W-10Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.1
T-W-11Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Samodzielne ćwiczenia.10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna nauka.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-1_W01Student zna i rozumie wybrane algorytmy obliczeń matematycznych stosowanych w inżynierii. Zna wybrane rodzaje zmiennych, operatorów i funkcji występujące w Mathcadzie. Wie jak za pomocą programu Mathcad: rozwiązuje się równania algebraiczne, interpoluje i aproksymuje funkcje, programuje, wykonuje wykresy oraz zapisuje się wyniki i wczytuje dane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W01posiada wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą algebrę, geometrię, analizę, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowanej, w tym metody matematyczne i metody numeryczne niezbędne do: 1) formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii bezpieczeństwa, 2) opisu matematycznego zjawisk i procesów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa, 3) opisu wielkości fizycznych będących zmiennymi losowymi, 4) wnioskowania i projektowania probabilistycznego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznaie studentów z podstawowymi zastosowaniami programu Mathcad do obliczeń inżynierskich.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami wybranych metod matematycznych stosowanych w praktyce inżynierskiej.
Treści programoweT-W-10Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.
T-W-9Obliczenia optymalizacyjne.
T-W-3Operatory i funkcje wektorowe i macierzowe. Operacje na wektorach i macierzach.
T-W-4Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.
T-W-1Podstawy użytkowania programu Mathcad. Tworzenie dokumentu.
T-W-8Programowanie w Mathcadzie: zmienne lokalne, instrukcje przypisania, instrukcje warunkowe, pętle, wyprowadzanie wyników z programu.
T-W-6Interpolacja i aproksymacja funkcji.
T-W-2Typy i właściwości zmiennych w Mathcadzie. Podstawowe obliczenia numeryczne: wyrażenia algebraiczne, funkcje standardowe, funkcje użytkownika, pochodne, całki. Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.
T-W-7Obliczenia symboliczne: przekształcanie wyrażeń algebraicznych (w tym: upraszczanie, rozwijanie, grupowanie składników), rozwiązywanie równań algebraicznych, różniczkowanie i calkowanie.
T-W-5Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia: metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład: metoda podająca - wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (opcjonalnie) (wyklad i ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-1_U01Student potrafi za pomocą programu Mathcad: rozwiązywać równania algebraiczne, interpolować i aproksymować funkcje, pisać proste programy, optymalizować proste uklady techniczne, wykonywać wykresy oraz zapisywać wyniki obliczeń i wczytywać dane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się programem Mathcad w obliczeniach inżynierskich.
Treści programoweT-L-6Tworzenie i formatowanie wykresów funkcji.
T-L-5Operacje na wektorach i macierzach.
T-L-8Zastosowanie Mathcada do interpolacji i aproksymacji funkcji.
T-L-12Operacje na zbiorach danych i wyników: wczytywanie danych, zapisywanie wyników, formatowanie wyników, wymiana danych z innymi programami.
T-L-7Rozwiązywanie równań i układów równań algebraicznych metodami numerycznymi i symbolicznymi.
T-L-4Różniczkowanie i całkowanie numeryczne i symboliczne.
T-L-10Programowanie w Mathcadzie. Pisanie prostych programów.
T-L-11Przykladowe obliczenia optymalizacyjne.
T-L-2Definiowanie zmiennych skalarnych, wektorowych, zakresowych, macierzowych. Elementarne obliczenia z wykorzystaniem różnych typów zmiennych. Zastosowanie różnych operatorów równości: przypisania wartości globalnej i lokalnej w programie, obliczenia numerycznego, obliczenia symbolicznego, przyrównania logicznego.
T-L-1Tworzenie dokumentów i ich edycja. Formatowanie dokumentów. Wykonywanie prostych obliczeń.
T-L-9Zastosowanie Mathcada do symbolicznego przeksztalcania wyrażeń algebraicznych.
T-L-3Obliczenia z wykorzystaniem jednostek miar.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia: metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązywanie zadań z zastosowań Mathcada z użyciem komputera.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_C19-1_K01Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Zapoznaie studentów z podstawowymi zastosowaniami programu Mathcad do obliczeń inżynierskich.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami wybranych metod matematycznych stosowanych w praktyce inżynierskiej.
Treści programoweT-W-1Podstawy użytkowania programu Mathcad. Tworzenie dokumentu.
Metody nauczaniaM-2Wykład: metoda problemowa - wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (opcjonalnie) (wyklad i ćwiczenia).
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę dokształcania się.
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.