Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Jednostki pływające z napędem ekologicznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Jednostki pływające z napędem ekologicznym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z podstaw oceanotechniki, teorii i projektowania jednostek pływających oraz budowy i eksploatacji układów napędowych jednostek pływających. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wytyczne do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających. | 4 |
T-P-2 | Ocena porównawcza konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny). | 4 |
T-P-3 | Analiza i dobór konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających. | 5 |
T-P-4 | Zaliczenie. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ układów napędowych na środowisko. Istota napędów ekologicznych jednostek pływających. | 2 |
T-W-2 | Sposoby redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających. Uwarunkowania prawne, społeczne i techniczne. | 4 |
T-W-3 | Klasyfikacja i charakterystyka napędów ekologicznych jednostek pływających. | 3 |
T-W-4 | Identyfikacja jednostek pływających z napędem ekologicznym. | 3 |
T-W-5 | Turbiny i mikroturbiny w napędach ekologicznych. | 3 |
T-W-6 | Silniki Stirlinga w napędach ekologicznych. | 3 |
T-W-7 | Wpływ ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających. | 3 |
T-W-8 | Zasady projektowania jednostek pływających przyjaznych środowisku. | 2 |
T-W-9 | Analiza kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających. | 3 |
T-W-10 | Uwarunkowania ekonomiczne stosowania jednostek pływających z napędem ekologicznym. | 2 |
T-W-11 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie opracowań. | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami. |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-5 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena opracowań. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D23-1_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających. | BJ_1A_W24, BJ_1A_W10, BJ_1A_W12 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W11 | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-2, T-W-10, T-P-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D23-1_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających. | BJ_1A_U09, BJ_1A_U10, BJ_1A_U11 | T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-5, M-4, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D23-1_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie. | BJ_1A_K02, BJ_1A_K04 | T1A_K02, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-10, T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-5, M-4, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D23-1_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D23-1_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz |
3,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D23-1_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Larsson L., Eliasson R., Principles of yacht design, Adlarf Coles Nautical, Londyn, 2000
- Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 1996, Wydania aktualizowane, www.prs.pl/przepisy-i-wydawnictwa-prs/przepisy-klasyfikacyjne.html
- Praca zbiorowa, Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1999, Wydanie 3
- Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Adlard Coles Nautical, Londyn, 1997
- Czasopismo, Przegląd Elektrotechniczny, Wydawnictwo SIGMA-NOT, Warszawa, 2012
- Czasopisma naukowo-techniczne oraz materiały konferencyjne