Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Jednostki pływające z napędem ekologicznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Jednostki pływające z napędem ekologicznym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
projektyP7 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z podstaw oceanotechniki, teorii i projektowania jednostek pływających oraz budowy i eksploatacji układów napędowych jednostek pływających.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
C-2Ukształtowanie umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wytyczne do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających.4
T-P-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).4
T-P-3Analiza i dobór konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.5
T-P-4Zaliczenie.2
15
wykłady
T-W-1Wpływ układów napędowych na środowisko. Istota napędów ekologicznych jednostek pływających.2
T-W-2Sposoby redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających. Uwarunkowania prawne, społeczne i techniczne.4
T-W-3Klasyfikacja i charakterystyka napędów ekologicznych jednostek pływających.3
T-W-4Identyfikacja jednostek pływających z napędem ekologicznym.3
T-W-5Turbiny i mikroturbiny w napędach ekologicznych.3
T-W-6Silniki Stirlinga w napędach ekologicznych.3
T-W-7Wpływ ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających.3
T-W-8Zasady projektowania jednostek pływających przyjaznych środowisku.2
T-W-9Analiza kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.3
T-W-10Uwarunkowania ekonomiczne stosowania jednostek pływających z napędem ekologicznym.2
T-W-11Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-P-2Przygotowanie opracowań.15
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-3Ocena formująca: Ocena opracowań.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D23-1_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
BJ_1A_W24, BJ_1A_W10, BJ_1A_W12T1A_W03, T1A_W04, T1A_W11C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-2, T-W-10, T-P-1M-3, M-4, M-1, M-2S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D23-1_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.
BJ_1A_U09, BJ_1A_U10, BJ_1A_U11T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-P-3, T-P-1, T-P-2M-5, M-4, M-1, M-2S-3, S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D23-1_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
BJ_1A_K02, BJ_1A_K04T1A_K02, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-10, T-P-3, T-P-1, T-P-2M-5, M-4, M-1, M-2S-3, S-2, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D23-1_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D23-1_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.
2,0Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D23-1_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
2,0Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Larsson L., Eliasson R., Principles of yacht design, Adlarf Coles Nautical, Londyn, 2000
  3. Polski Rejestr Statków, Przepisy klasyfikacji i budowy jachtów morskich, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 1996, Wydania aktualizowane, www.prs.pl/przepisy-i-wydawnictwa-prs/przepisy-klasyfikacyjne.html
  4. Praca zbiorowa, Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1999, Wydanie 3
  2. Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Adlard Coles Nautical, Londyn, 1997
  3. Czasopismo, Przegląd Elektrotechniczny, Wydawnictwo SIGMA-NOT, Warszawa, 2012
  4. Czasopisma naukowo-techniczne oraz materiały konferencyjne

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wytyczne do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających.4
T-P-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).4
T-P-3Analiza i dobór konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.5
T-P-4Zaliczenie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ układów napędowych na środowisko. Istota napędów ekologicznych jednostek pływających.2
T-W-2Sposoby redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających. Uwarunkowania prawne, społeczne i techniczne.4
T-W-3Klasyfikacja i charakterystyka napędów ekologicznych jednostek pływających.3
T-W-4Identyfikacja jednostek pływających z napędem ekologicznym.3
T-W-5Turbiny i mikroturbiny w napędach ekologicznych.3
T-W-6Silniki Stirlinga w napędach ekologicznych.3
T-W-7Wpływ ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających.3
T-W-8Zasady projektowania jednostek pływających przyjaznych środowisku.2
T-W-9Analiza kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.3
T-W-10Uwarunkowania ekonomiczne stosowania jednostek pływających z napędem ekologicznym.2
T-W-11Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-P-2Przygotowanie opracowań.15
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D23-1_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W24ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
BJ_1A_W10zna przepisy i normy krajowe, UE i towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych instytucji morskich dotyczące budowy jednostek pływających
BJ_1A_W12ma podstawową wiedzę z projektowania, właściwości, wyposażenia, napędu, konstrukcji i technologii budowy jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
Treści programoweT-W-4Identyfikacja jednostek pływających z napędem ekologicznym.
T-W-5Turbiny i mikroturbiny w napędach ekologicznych.
T-W-1Wpływ układów napędowych na środowisko. Istota napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-W-8Zasady projektowania jednostek pływających przyjaznych środowisku.
T-W-6Silniki Stirlinga w napędach ekologicznych.
T-W-3Klasyfikacja i charakterystyka napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-W-9Analiza kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-W-7Wpływ ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających.
T-W-2Sposoby redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających. Uwarunkowania prawne, społeczne i techniczne.
T-W-10Uwarunkowania ekonomiczne stosowania jednostek pływających z napędem ekologicznym.
T-P-1Wytyczne do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D23-1_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U09potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
BJ_1A_U10potrafi krytycznie ocenić przydatność dostępnych metod i urządzeń projektowych oraz technologicznych stosowanych w budowie jachtów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
BJ_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów związanych z technologią budowy i eksploatacji jachtów i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
Treści programoweT-W-1Wpływ układów napędowych na środowisko. Istota napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-W-8Zasady projektowania jednostek pływających przyjaznych środowisku.
T-W-9Analiza kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-W-7Wpływ ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających.
T-W-10Uwarunkowania ekonomiczne stosowania jednostek pływających z napędem ekologicznym.
T-P-3Analiza i dobór konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.
T-P-1Wytyczne do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-P-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).
Metody nauczaniaM-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena opracowań.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D23-1_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
BJ_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wpływu układów napędowych jednostek pływających na środowisko oraz istoty napędów ekologicznych, sposobów redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających oraz uwarunkowań prawnych, społecznych i technicznych, klasyfikacji i charakterystyk napędów ekologicznych jednostek pływających, zastosowania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach ekologicznych, jak również wpływu ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających oraz analizy kosztów zastosowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
Treści programoweT-W-1Wpływ układów napędowych na środowisko. Istota napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-W-7Wpływ ekologicznych rozwiązań napędu na projektowanie i budowę jednostek pływających.
T-W-2Sposoby redukcji zanieczyszczeń i zmniejszania wpływu na środowisko układów napędowych jednostek pływających. Uwarunkowania prawne, społeczne i techniczne.
T-W-10Uwarunkowania ekonomiczne stosowania jednostek pływających z napędem ekologicznym.
T-P-3Analiza i dobór konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych jednostek pływających.
T-P-1Wytyczne do projektowania napędów ekologicznych jednostek pływających.
T-P-2Ocena porównawcza konwencjonalnych i ekologicznych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny).
Metody nauczaniaM-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena opracowań.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny