Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Konstrukcje jachtów drewnianych i z aluminium:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje jachtów drewnianych i z aluminium | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elementy matematyki, mechaniki ogólnej, rysunku technicznego, wytrzymałości materiałów, metaloznawstwa z poprzedzających semestrów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych dokumentów normatywnych dotyczących projektowania i budowy konstrukcji jachtów drewnianych i z aluminium. |
C-2 | Nabycie umiejętności projektowania konstrukcyjnego typowych węzłów konstrukcyjnych jachtów drewnianych i z aluminium w oparciu o wymagania towarzystw klasyfikacyjnych i zasady wiedzy inżynierskiej. |
C-3 | Umiejętność formułowania podstawowych cech konstrukcyjnych jachtów drewnianych i z aluminium. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie z normami i przepisami klasyfikacyjnymi. | 2 |
T-P-2 | Zapoznanie z dokumentacją konstrukcyjną. Rysowanie szczegółów i węzłów konstrukcyjnych jachtów drewnianych i z aluminium. | 2 |
T-P-3 | Obliczanie wskaźników geometrycznych i wytrzymałościowych. | 1 |
T-P-4 | Obliczenia wytrzymałości wzdłużnej kadłuba jachtu drewnianego i z aluminium. | 2 |
T-P-5 | Projekt konstrukcji wybranego rejonu konstrukcyjnego jachtu drewnianego i z aluminium w oparciu o wymagania towarzystwa klasyfikacyjnego. | 7 |
T-P-6 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Normy i przepisy, krajowe i międzynarodowe, dotyczące konstrukcji jachtów drewnianych i z aluminium. | 2 |
T-W-2 | Środowiskowe obciążenia i narażenia konstrukcji drewnianych i z aluminium. | 4 |
T-W-3 | Obciążenia i narażenia konstrukcji drewnianych i z aluminium od załogi, mechanizmów, zapasów. | 4 |
T-W-4 | Drewno i stopy aluminium oraz wyroby fabryczne na konstrukcje jachtów drewnianych i z aluminium. | 4 |
T-W-5 | Techniki łączenia elementów konstrukcji jachtów drewnianych i z aluminium. | 4 |
T-W-6 | Ogólny układ konstrukcyjny żaglowych i motorowych jachtów drewnianych i z aluminium. | 2 |
T-W-7 | Konstrukcja rejonów kadłubów jachtów drewnianych i z aluminium: dno, fundamenty, grodzie, burty, pokłady, konstrukcja skrajników, pokładówki, fundament masztu, fundament kilu. | 8 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-P-2 | Własne studia literaturowe i opracowanie zadań domowych. | 8 |
A-P-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 30 |
A-W-2 | Własne studia literaturowe | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prac wykonywanych samodzielnie przez studenta w trakcie zajęć i w domu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D22-2_W01 Absolwent ma podstawową wiedzę z konstrukcji jachtów drewnianych i z aluminium. | BJ_1A_W12, BJ_1A_W13 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-3 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D22-2_U01 Absolwent potrafi zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji jachtu drewnianego i z aluminium zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | BJ_1A_U03, BJ_1A_U18 | T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U15, T1A_U16 | — | C-3, C-2, C-1 | T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D22-2_K01 Absolwent ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | BJ_1A_K04, BJ_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3 | T-W-8, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-3 | M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D22-2_W01 Absolwent ma podstawową wiedzę z konstrukcji jachtów drewnianych i z aluminium. | 2,0 | Nie posiada wystarczającej wiedzy na temat konstrukcji jachtów drewnianych i z aluminium. |
3,0 | Posiada bardzo powierzchowną i z wieloma brakami wiedzę na temat konstrukcji jachtów drewnianych i z aluminium. | |
3,5 | Posiada powierzchowną i z brakami wiedzę na temat konstrukcji jachtów drewnianych i z aluminium. | |
4,0 | Posiada znaczną wiedzę na temat konstrukcji jachtów drewnianych i z aluminium. | |
4,5 | Posiada szeroką wiedzę na temat konstrukcji jachtów drewnianych i z aluminium. | |
5,0 | Posiada bardzo szeroką i wnikliwą wiedzę na temat konstrukcji jachtów drewnianych i z aluminium. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D22-2_U01 Absolwent potrafi zaprojektować elementy typowe dla konstrukcji jachtu drewnianego i z aluminium zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | 2,0 | Absolwent nie potrafi zaprojektować elementów typowych dla konstrukcji jachtu drewnianego i z aluminium zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. |
3,0 | Absolwent potrafi, jednak z dużą liczbą poważnych błędów zaprojektować konstrukcję jachtu drewnianego i z aluminium zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
3,5 | Absolwent potrafi z małą liczbą poważnych błędów opracować projekt konstrukcji jachtu drewnianego i z aluminium zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
4,0 | Absolwent potrafi z licznymi drobnymi błędami opracować projekt konstrukcji jachtu drewnianego i z aluminium zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
4,5 | Absolwent potrafi z małą liczbą mało istotnych błędów opracować projekt konstrukcji jachtu drewnianego i z aluminium zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo dobrze opracować projekt konstrukcji jachtu drewnianego i z aluminium zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D22-2_K01 Absolwent ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Absolwent nie posiada wystarczającej świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
3,0 | Absolwent ma niską ale wystarczającą świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
3,5 | Absolwent ma słabą świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,0 | Absolwent ma dobrą świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,5 | Absolwent ma dużą świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
5,0 | Absolwent ma bardzo dużą świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
Literatura podstawowa
- Cudny K., Technologia konstrukcji okrętowych ze stopów aluminium, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
- Cudny K., Bujniewicz Z., Wincza M., Mańkowski S., Konstrukcje okrętowe ze stopów aluminium, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976
- Bujniewicz Z., Cudny K., Wincza M., Stopy aluminium w budownictwie okrętowym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1971
- Larsson L., Eliasson R.E., Principles of Yacht Design, Adlard Coles Nautical, London, 2000
- Jurd K.H.C., Yacht Construction, Adlard Coles Ltd, London, 1970
- Dziewulski J.W., Wiadomości o jachtach żaglowych, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Sucher H.V., Simplified boatbuilding, W.W. Norton & Company, Inc., New York, 1973