Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Optymalizacja osiągów jachtów motorowych i sportowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Optymalizacja osiągów jachtów motorowych i sportowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu matematyki i mechaniki ogólnej. |
W-2 | Wiedza z zakresu podstaw hydromechaniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką, celami, kryteriami i ograniczeniami optymalizacji jachtów motorowych, matematycznym opisem parametrów jachtów oraz oprogramowaniem komputerowym do optymalizacji jachtów, jak również z typowym zastosowaniem optymalizacji w projektowaniu jachtów motorowych i łodzi sportowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności obliczania osiągów jachtów motorowych przy użyciu oprogramowania komputerowego, m.in. programu Hullspeed. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do optymalizacji osiągów jachtów motorowych. | 1 |
T-P-2 | Obliczanie osiągów jachtów motorowych przy użyciu oprogramowania komputerowego, m.in. programu Hullspeed. | 12 |
T-P-3 | Zaliczenie. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problematyka optymalizacji, cele optymalizacji jachtów motorowych, kryteria i ograniczenia, matematyczny opis parametrów jachtów. | 10 |
T-W-2 | Oprogramowanie komputerowe do optymalizacji jachtów. | 12 |
T-W-3 | Typowe zastosowania optymalizacji w projektowaniu jachtów motorowych i łodzi sportowych. | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie prac projektowych. | 20 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
A-P-4 | Studiowanie literatury | 5 |
A-P-5 | Konsultacje | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 16 |
A-W-3 | Egzamin. | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami. |
M-3 | Ćwiczenia projektowe. |
M-4 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac projektowych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D20-2_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę, cele, kryteria i ograniczenia optymalizacji jachtów motorowych, matematyczny opis parametrów jachtów oraz oprogramowanie komputerowe do optymalizacji jachtów, jak również typowe zastosowania optymalizacji w projektowaniu jachtów motorowych i łodzi sportowych. | BJ_1A_W16, BJ_1A_W18, BJ_1A_W19 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1 | S-5, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D20-2_U01 Student posiada umiejętności obliczania osiągów jachtów motorowych przy użyciu oprogramowania komputerowego, m.in. programu Hullspeed. | BJ_1A_U09, BJ_1A_U17 | T1A_U07, T1A_U14 | InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-4, M-3 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D20-2_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania i budowy jachtów oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | BJ_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-1, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-4, S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D20-2_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę, cele, kryteria i ograniczenia optymalizacji jachtów motorowych, matematyczny opis parametrów jachtów oraz oprogramowanie komputerowe do optymalizacji jachtów, jak również typowe zastosowania optymalizacji w projektowaniu jachtów motorowych i łodzi sportowych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D20-2_U01 Student posiada umiejętności obliczania osiągów jachtów motorowych przy użyciu oprogramowania komputerowego, m.in. programu Hullspeed. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracy projektowej |
3,0 | Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o uzyskanych wynikach | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o uzyskanych wynikach, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D20-2_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania i budowy jachtów oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa wynikających z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania i budowy jachtów oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o zagrożeniach bezpieczeństwa wynikających z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania i budowy jachtów oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania i budowy jachtów oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania i budowy jachtów oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania i budowy jachtów oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego prowadzenia procesu projektowania i budowy jachtów oraz w pełni zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Hammitt A. G., Technical Yacht Design, Van Nostrand Reinhold, Nowy Jork, 1975
- Marchaj Cz., Dzielność morska, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002
- Marchaj Cz., Teoria żeglowania, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Larsson L., Eliasson R., Principles of yacht design, Adlarf Coles Nautical, Londyn, 2000
- Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Adlard Coles Nautical, Londyn, 1997