Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia budowy jachtów z laminatów 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia budowy jachtów z laminatów 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Szelangiewicz <Tadeusz.Szelangiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Piodstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z chemii
W-2Piodstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z żywic poliestrowych
W-3Piodstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z technologii i urządzeń do produkcji laminatów
W-4Piodstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z żywic poliestrowych, laminatów i kompozytów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie formy i wykonanie kadłuba jachtu z laminatów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Łączenie elementów kadłuba w jedną całość15
T-L-3Wykonanie i montaż ewentualnych dodatkowych wzmocnień konstrukcyjnych14
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań30
A-L-4Konsultacje do laboratorium3
A-L-5Zaliczenie laboratorium2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D18-1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą żywic i laminatów, technologię ich wykorzystania w budowie jachtów oraz ma wiedzę w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa pracy
BJ_1A_W14, BJ_1A_W16, BJ_1A_W21T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D18-1_U01
Student potrafi dobrac odpowiednie materiały, przygotować je do wykorzystania oraz zastosować w budowie kadłuba jachtu
BJ_1A_U16, BJ_1A_U14, BJ_1A_U19, BJ_1A_U20T1A_U11, T1A_U14, T1A_U16InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D18-1_K01
Student ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny podczas realizacji zadania inżynierskiego
BJ_1A_K03T1A_K03, T1A_K04InzA_K01C-1T-L-2, T-L-3M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D18-1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą żywic i laminatów, technologię ich wykorzystania w budowie jachtów oraz ma wiedzę w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa pracy
2,0Student nie ma wiedzy na temat materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,5Student ma wiedzę w zakresie przygotowania materiałów i ręcznego wykonywania laminatów
4,0Student ma wiedzę w zakresie wyboru właściwych materiałów i technologii bydowy jachtów
4,5Student ma wiedzę dotyczącą urządzeń mechanicznych i ich wyboru do uzytych materiałów i technologii budowy jachtów
5,0Student umie opracować i zastosować odpowiednie do danej konstrukcji jachtu proces technologiczny

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D18-1_U01
Student potrafi dobrac odpowiednie materiały, przygotować je do wykorzystania oraz zastosować w budowie kadłuba jachtu
2,0Student nie maumiejętności w zakresie doboru materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,0Student ma podstawowe umiejetności doboru materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,5Student ma umiejetności w zakresie przygotowania materiałów i ręcznego wykonywania laminatów
4,0Student ma umiejetności w zakresie wyboru właściwych materiałów i technologii bydowy jachtów
4,5Student ma umiejętności w zakresie wyboru i zastosowania urządzeń mechanicznych dla użytych materiałów i technologii budowy jachtów
5,0Student potrafi opracować i zastosować odpowiednie do danej konstrukcji jachtu proces technologiczny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D18-1_K01
Student ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny podczas realizacji zadania inżynierskiego
2,0Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość profesjonalnej pracy przy budowie jachtów
3,5Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie laboratoriów jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa podczas budowy jachtu
4,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratiriów jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa pracy podczas budowy jachtu
4,5Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie bezpieczeństwa i ergomomii pracy w trakcie budowy jachtu
5,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu ergonomii i bezpieczeństwa na efekty pracy podczas budowy jachtu

Literatura podstawowa

  1. Małolepszy B., Jachty żaglowe i motorowe, ISBN: 83-911359-2-2
  2. Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Gdynia, 1999, Wyd. III, ISBN: 83-910242-0-2
  3. Tobis W., Budowa i naprawa jachtów z laminatów, Alma-Press, Warszawa, 1993, ISBN: 83-7020-326-4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Łączenie elementów kadłuba w jedną całość15
T-L-3Wykonanie i montaż ewentualnych dodatkowych wzmocnień konstrukcyjnych14
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań30
A-L-4Konsultacje do laboratorium3
A-L-5Zaliczenie laboratorium2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D18-1_W01Student ma wiedzę dotyczącą żywic i laminatów, technologię ich wykorzystania w budowie jachtów oraz ma wiedzę w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W14ma wiedzę dotyczącą żywic i laminatów stosowanych w budowie jachtów, warunków i technologii w ich stosowaniu, zna zasady doboru i przygotowania do użycia tych materiałów w budowie jachtów
BJ_1A_W16zna podstawowe właściwości jachtów żaglowych i małych jednostek motorowych, zna metody ich projektowania, konstruowania i technologię budowy
BJ_1A_W21ma wiedzę w zakresie ergonomii i fizjologii w bezpieczeństwie pracy, a szczególnie przy stosowaniu żywic i laminatów poliestrowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie formy i wykonanie kadłuba jachtu z laminatów
Treści programoweT-L-2Łączenie elementów kadłuba w jedną całość
T-L-3Wykonanie i montaż ewentualnych dodatkowych wzmocnień konstrukcyjnych
T-L-1Szkolenie BHP
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,5Student ma wiedzę w zakresie przygotowania materiałów i ręcznego wykonywania laminatów
4,0Student ma wiedzę w zakresie wyboru właściwych materiałów i technologii bydowy jachtów
4,5Student ma wiedzę dotyczącą urządzeń mechanicznych i ich wyboru do uzytych materiałów i technologii budowy jachtów
5,0Student umie opracować i zastosować odpowiednie do danej konstrukcji jachtu proces technologiczny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D18-1_U01Student potrafi dobrac odpowiednie materiały, przygotować je do wykorzystania oraz zastosować w budowie kadłuba jachtu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U16potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania; potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
BJ_1A_U14potrafi dobrać odpowiednie materiały i zastosować odpowiednią technologię do budowy jachtów, potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach materiałów stosowanych w budowie jachtów i określić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
BJ_1A_U19potrafi przygotować materiały (żywice, włókna szklane itp.), użyć specjalistyczne narzędzia i wykonać kadłub jachtu zgodnie z założoną technologią
BJ_1A_U20potrafi opracować technologię wykonania, wykonać elementy i zmontować kadłub jachtu, wyposażyć go i przeprowadzić odpowiednie próby zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie formy i wykonanie kadłuba jachtu z laminatów
Treści programoweT-L-2Łączenie elementów kadłuba w jedną całość
T-L-3Wykonanie i montaż ewentualnych dodatkowych wzmocnień konstrukcyjnych
T-L-1Szkolenie BHP
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie maumiejętności w zakresie doboru materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,0Student ma podstawowe umiejetności doboru materiałów i technologii budowy jachtów z laminatów
3,5Student ma umiejetności w zakresie przygotowania materiałów i ręcznego wykonywania laminatów
4,0Student ma umiejetności w zakresie wyboru właściwych materiałów i technologii bydowy jachtów
4,5Student ma umiejętności w zakresie wyboru i zastosowania urządzeń mechanicznych dla użytych materiałów i technologii budowy jachtów
5,0Student potrafi opracować i zastosować odpowiednie do danej konstrukcji jachtu proces technologiczny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D18-1_K01Student ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny podczas realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie formy i wykonanie kadłuba jachtu z laminatów
Treści programoweT-L-2Łączenie elementów kadłuba w jedną całość
T-L-3Wykonanie i montaż ewentualnych dodatkowych wzmocnień konstrukcyjnych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość profesjonalnej pracy przy budowie jachtów
3,5Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie laboratoriów jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa podczas budowy jachtu
4,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratiriów jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa pracy podczas budowy jachtu
4,5Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie bezpieczeństwa i ergomomii pracy w trakcie budowy jachtu
5,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu ergonomii i bezpieczeństwa na efekty pracy podczas budowy jachtu