Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy hydro- i aerodynamiki jachtu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy hydro- i aerodynamiki jachtu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl>, Karol Sugalski <Karol.Sugalski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki
W-2Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z fizyki
W-3Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z mechaniki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie zjawisk zachodzących wokół kadłuba jachtu i ożaglowania wynikających z przepływu wody i powietrza
C-2Umiejetność analizy wyników z podstawowych modeli numerycznych opisujących przepływy cieczy i gazów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczanie przepływów płaskich w kanałach o zmiennej geometrii6
T-L-2Obliczanie oporu i siły nosnej profilu lotniczego, rozkłaf ciśnień8
T-L-3Obliczanie oporu kadłuba8
T-L-4Obliczanie rozkładu ciśnień, oporu i siły nośnej żagla8
30
wykłady
T-W-1Podstawowa informacja o zjawiskach hydro- i aerodynamicznych i powiązaniu ich z mechaniką płynów1
T-W-2Zasada zachowania masy, równanie ciągłości2
T-W-3Zasada zachowania energii - równanie Bernouliego2
T-W-4Zasada zachowania pędu2
T-W-5Reakcja hydro- i aerodynamiczna2
T-W-6Podobieństwo przepływów i analiza wymiarowa2
T-W-7Podstawy badań modelowych2
T-W-8Elementy dynamiki płynów rzeczywistych2
T-W-9Przepływ laminarny, turbulentny, warstwa przyścienna3
T-W-10Opływ ciał, elementy teorii płata, siła nośna i opór, geometria profili3
T-W-11teoria i zasada działania pedników3
T-W-12Opór kadłuba jachtu3
T-W-13Podstawy aerodynamiki żagla3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
A-L-4Konsultacje do laboratorium3
A-L-5Zaliczenie laboratorium2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład/ typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko komputerowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D02_W01
Student powinien posiąść wiedzę z zakresu aero- i hydrodynamiki oraz znać metody obliczeniowe stosowane w projektowaniu jachtów
BJ_1A_W17T1A_W03InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_D02_U01
Student powinien umieć zidentydikować i sformułować zadanie inżynierskie i umieć wykonać obliczenia komputerowe
BJ_1A_U09T1A_U14InzA_U06C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D02_W01
Student powinien posiąść wiedzę z zakresu aero- i hydrodynamiki oraz znać metody obliczeniowe stosowane w projektowaniu jachtów
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu hydro- i aerodynamiki
3,0Student ma podstawową wiedzę z hydro- i aerodynamiki
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu zjawisk hydro- i aerodynamiki występujących przy projektowaniu jachtów
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na zdefiniowanie prostych zagadnień z zakresu hydro- i aerodynamiki oraz wie jak je rozwiązać stosując specjalistyczne oprogramowanie
4,5Student ma wiedzę w zakresie przygotowania danych do obliczeń specjakistycznym oprogramowaniem i potrafi ocenić otrzymane wyniki
5,0Student ma wiedzę w zakresie pełnego wykorzystania oprogramowania z zakresu hydro- i aerodynamiki do projektowania jachtu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_D02_U01
Student powinien umieć zidentydikować i sformułować zadanie inżynierskie i umieć wykonać obliczenia komputerowe
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu hydro- i aerodynamiki
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zadania z hydro- i aerodynamiki
3,5Student potrafi zdefiniować zjawiska hydro- i aerodynamiczne występujące przy projektowaniu jachtów
4,0Student potrafi rozwiązać proste zagadnienia z zakresu hydro- i aerodynamiki stosując specjalistyczne oprogramowanie
4,5Student potrafi przygotować dane do obliczeń typowych zadań stosując specjakistyczne oprogramowanie i potrafi ocenić otrzymane wyniki
5,0Student posiada umiejętność pełnego wykorzystania oprogramowania z zakresu hydro- i aerodynamiki do projektowania jachtu

Literatura podstawowa

  1. Dudziak J., Teoria okrętu, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1988
  2. Marchaj Cz., Dzielność morska, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa, 2002, SBN: 83-7020-291-3
  3. Marchaj Cz., Teoria żeglowania, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczanie przepływów płaskich w kanałach o zmiennej geometrii6
T-L-2Obliczanie oporu i siły nosnej profilu lotniczego, rozkłaf ciśnień8
T-L-3Obliczanie oporu kadłuba8
T-L-4Obliczanie rozkładu ciśnień, oporu i siły nośnej żagla8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowa informacja o zjawiskach hydro- i aerodynamicznych i powiązaniu ich z mechaniką płynów1
T-W-2Zasada zachowania masy, równanie ciągłości2
T-W-3Zasada zachowania energii - równanie Bernouliego2
T-W-4Zasada zachowania pędu2
T-W-5Reakcja hydro- i aerodynamiczna2
T-W-6Podobieństwo przepływów i analiza wymiarowa2
T-W-7Podstawy badań modelowych2
T-W-8Elementy dynamiki płynów rzeczywistych2
T-W-9Przepływ laminarny, turbulentny, warstwa przyścienna3
T-W-10Opływ ciał, elementy teorii płata, siła nośna i opór, geometria profili3
T-W-11teoria i zasada działania pedników3
T-W-12Opór kadłuba jachtu3
T-W-13Podstawy aerodynamiki żagla3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
A-L-4Konsultacje do laboratorium3
A-L-5Zaliczenie laboratorium2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D02_W01Student powinien posiąść wiedzę z zakresu aero- i hydrodynamiki oraz znać metody obliczeniowe stosowane w projektowaniu jachtów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W17ma podstawową wiedzę z zakresu aero- i hydrodynamiki oraz zna metody obliczeniowe stosowane w projektowaniu jachtów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie zjawisk zachodzących wokół kadłuba jachtu i ożaglowania wynikających z przepływu wody i powietrza
Treści programoweT-W-2Zasada zachowania masy, równanie ciągłości
T-W-3Zasada zachowania energii - równanie Bernouliego
T-W-4Zasada zachowania pędu
T-W-5Reakcja hydro- i aerodynamiczna
T-W-6Podobieństwo przepływów i analiza wymiarowa
T-W-7Podstawy badań modelowych
T-W-8Elementy dynamiki płynów rzeczywistych
T-W-9Przepływ laminarny, turbulentny, warstwa przyścienna
T-W-1Podstawowa informacja o zjawiskach hydro- i aerodynamicznych i powiązaniu ich z mechaniką płynów
T-W-10Opływ ciał, elementy teorii płata, siła nośna i opór, geometria profili
T-W-11teoria i zasada działania pedników
T-W-12Opór kadłuba jachtu
T-W-13Podstawy aerodynamiki żagla
Metody nauczaniaM-1Wykład/ typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu hydro- i aerodynamiki
3,0Student ma podstawową wiedzę z hydro- i aerodynamiki
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu zjawisk hydro- i aerodynamiki występujących przy projektowaniu jachtów
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na zdefiniowanie prostych zagadnień z zakresu hydro- i aerodynamiki oraz wie jak je rozwiązać stosując specjalistyczne oprogramowanie
4,5Student ma wiedzę w zakresie przygotowania danych do obliczeń specjakistycznym oprogramowaniem i potrafi ocenić otrzymane wyniki
5,0Student ma wiedzę w zakresie pełnego wykorzystania oprogramowania z zakresu hydro- i aerodynamiki do projektowania jachtu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_D02_U01Student powinien umieć zidentydikować i sformułować zadanie inżynierskie i umieć wykonać obliczenia komputerowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U09potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejetność analizy wyników z podstawowych modeli numerycznych opisujących przepływy cieczy i gazów
Treści programoweT-L-1Obliczanie przepływów płaskich w kanałach o zmiennej geometrii
T-L-2Obliczanie oporu i siły nosnej profilu lotniczego, rozkłaf ciśnień
T-L-3Obliczanie oporu kadłuba
T-L-4Obliczanie rozkładu ciśnień, oporu i siły nośnej żagla
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko komputerowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu hydro- i aerodynamiki
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe zadania z hydro- i aerodynamiki
3,5Student potrafi zdefiniować zjawiska hydro- i aerodynamiczne występujące przy projektowaniu jachtów
4,0Student potrafi rozwiązać proste zagadnienia z zakresu hydro- i aerodynamiki stosując specjalistyczne oprogramowanie
4,5Student potrafi przygotować dane do obliczeń typowych zadań stosując specjakistyczne oprogramowanie i potrafi ocenić otrzymane wyniki
5,0Student posiada umiejętność pełnego wykorzystania oprogramowania z zakresu hydro- i aerodynamiki do projektowania jachtu