Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Teoria jachtu i żeglowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria jachtu i żeglowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z matematyki, mechaniki płynów i mechaniki w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie uproszczonego rysunku linii teoretycznych kadłuba. | 4 |
T-P-2 | Obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych. | 5 |
T-P-3 | Obliczanie położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej. | 5 |
T-P-4 | Prognozowanie oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby. | 5 |
T-P-5 | Wykonanie prognozy napędowej. | 5 |
T-P-6 | Obliczanie steru i parametrów zwrotności jachtu. | 4 |
T-P-7 | Zaliczenie. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i klasyfikacja jednostek, główne zespoły jachtu i klasyfikacja funkcjonalna, wymiary kadłuba i przedstawienie kształtu jachtu, współczynniki pełnotliwości. | 5 |
T-W-2 | Rozwiązania przestrzenne jachtów i małych jednostek turystycznych, konfiguracje kadłubów i stany pływania: wypornościowy, ślizgowy i utrzymanie ciężaru poprzez siły aerodynamiczne. | 6 |
T-W-3 | Rodzaje napędów i sterowanie kierunkiem ruchu, charakterystyki techniczno-eksploatacyjne, środowisko morskie i projektowe, ograniczenia nawigacyjne, struktura ogólna jachtu. | 6 |
T-W-4 | Dokumentacja techniczna i technologiczna. | 6 |
T-W-5 | Przepisy towarzystw klasyfikacyjnych (PRS, GL, ABS), ISO, przepisy UE, badania certyfikacyjne i pomiary. Przepisy i formuły regatowe; IMS, ORC, KWR, WWMW. | 5 |
T-W-6 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 30 |
A-P-2 | Przygotowanie prac kontrolnych. | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe z elementami metody projektów i symulacji. |
M-5 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D01_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych. | BJ_1A_W16, BJ_1A_W10 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D01_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczącej przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu. | BJ_1A_U09, BJ_1A_U08 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-P-6, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-1 | M-2, M-5, M-4 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_D01_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagadnienia bezpieczeństwa występujące w budowie i eksploatacji jachtów. | BJ_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-P-6, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D01_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę dotyczącą klasyfikacji, budowy i wyposażenia jachtów, napędów i sterowania kierunkiem ruchu jachtów, charakterystyk techniczno-eksploatacyjnych, dokumentacji technicznej i technologicznej oraz różnego rodzaju przepisów, jak przepisów prawnych. towarzystw klasyfikacyjnych, dotyczących badań certyfikacyjnych i pomiarów czy formuł regatowych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D01_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczącej przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania uproszczonych rysunków linii teoretycznych kadłuba, obliczeń elementów geometrycznych i hydrostatycznych, obliczeń położeń równowagi jachtu oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej, prognozowania oporu jachtu metodami empirycznymi i podstawowych obliczeń parametrów śruby oraz wykonywania prognozy napędowej, obliczeń steru i parametrów zwrotności jachtu. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przygotować rysunków, przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz |
3,0 | Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przygotować rysunki, przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_D01_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagadnienia bezpieczeństwa występujące w budowie i eksploatacji jachtów. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o wpływie zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie wpływ zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ zagadnień bezpieczeństwa na procesy projektowania, budowy i eksploatacji jachtów oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Coles A., Bruce P., Żeglowanie w trudnych warunkach, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2009
- Kolaszewski A., Świdwiński P., Żeglarz i sternik jachtowy, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2008
- Marchaj Cz., Dzielność morska, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002
- Marchaj Cz., Teoria żeglowania, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Denk R., Wielka księga żeglarstwa, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 1999
- Dziewulski J. W., Wiadomości o jachtach żaglowych, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 1995
- Salecki J., Polskie jachty, Zespół Wydawniczy "Neptun", Warszawa, 1996