Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Żywice i laminaty poliestrowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywice i laminaty poliestrowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Błędzki <Andrzej.Bledzki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii polimerów; podstawy nauki o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowy chemicznej i fizycznej żywic i laminatów poliestrowych. Poznanie metod i technologii wytwarzania wyrobów z laminatów poliestrowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny metod wytwarzania i właściwości wyrobów z laminatów poliestrowych.
C-3Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania i oceny właściwości wyrobów z laminatów poliestrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Charakterystyka właściwości żywic poliestrowych.5
T-P-2Charakterystyki termiczne żywic i kompozytów poliestrowych.5
T-P-3Zaprojektowanie i wykonanie kompozytów: laminowanie ręczne.5
T-P-4Projekt i wykonanie laminatów poliestrowych metodą RTM.5
T-P-5Oznaczanie właściwości termo-mechanicznych laminatów poliestrowych.5
T-P-6Wpływ wody na zmianę właściwości kompozytów poliestrowych.5
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia, terminologia.1
T-W-2Właściwości fizyczne materiałów polimerowych.1
T-W-3Polimery stosowane do wytwarzania wyrobów kompozytowych.1
T-W-4Żywice termoutwardzalne.2
T-W-5Napełniacze: ziarniste i materiały porowate.1
T-W-6Włókna wzmacniające.1
T-W-7Struktura i właściwości kompozytów polimerowych.1
T-W-8Metody technologiczne wytwarzania wyrobów kompozytowych.5
T-W-9Metody utylizacji wyrobów z laminatów poliestrowych.1
T-W-10Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestniczenie w projektach.30
A-P-2Przygotowanie się do kolejnych projektów na podstawie wykładów i wskazanej literatury.15
A-P-3Przygotowanie sprawozdań z projektów.20
A-P-4Prezentacja.10
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
A-W-4Konsultacje.5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Projekt.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie przygotowanych sprawozdań i prezentacji.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie odpowiedzi ustnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_C09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z fizyko-chemią polimerów. Powinien umieć opisać polimery stosowane do wytwarzania wyrobów kompozytowych. Powinien umieć przedstawić i scharakteryzować żywice termoutwardzalne. Powinien być w stanie objaśnić różne napełniacze ziarniste i materiały porowate. Powinien umieć scharakteryzować budowę i właściwości włókien wzmacniających. Powinien umieć interpretować strukturę i właściwości kompozytów polimerowych. Powinien umieć przedstawić i scharakteryzować metody technologiczne wytwarzania wyrobów kompozytowych. Powinien być w stanie objaśnić metody utylizacji wyrobów z laminatów poliestrowych.
BJ_1A_W03, BJ_1A_W14, BJ_1A_W15, BJ_1A_W08T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_C09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć scharakteryzować właściwości żywic poliestrowych. Powinien umieć ocenić właściwości termiczne żywic i kompozytów poliestrowych. Powinien umieć zaprojektować i wykonać laminat poliestrowy metodą ręczną. Powinien umieć zaprojekotwać i wykonać laminat poliestrowy metodą RTM. Powinien umieć oznaczyć właściwości termomechaniczne laminatów poliestrowych. Powinien umieć ocenić wpływ wody na zmianę właściwości kompozytów poliestrowych.
BJ_1A_U04, BJ_1A_U15, BJ_1A_U09, BJ_1A_U14, BJ_1A_U19, BJ_1A_U01T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U16InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_C09_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
BJ_1A_K02, BJ_1A_K05, BJ_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_C09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z fizyko-chemią polimerów. Powinien umieć opisać polimery stosowane do wytwarzania wyrobów kompozytowych. Powinien umieć przedstawić i scharakteryzować żywice termoutwardzalne. Powinien być w stanie objaśnić różne napełniacze ziarniste i materiały porowate. Powinien umieć scharakteryzować budowę i właściwości włókien wzmacniających. Powinien umieć interpretować strukturę i właściwości kompozytów polimerowych. Powinien umieć przedstawić i scharakteryzować metody technologiczne wytwarzania wyrobów kompozytowych. Powinien być w stanie objaśnić metody utylizacji wyrobów z laminatów poliestrowych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_C09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć scharakteryzować właściwości żywic poliestrowych. Powinien umieć ocenić właściwości termiczne żywic i kompozytów poliestrowych. Powinien umieć zaprojektować i wykonać laminat poliestrowy metodą ręczną. Powinien umieć zaprojekotwać i wykonać laminat poliestrowy metodą RTM. Powinien umieć oznaczyć właściwości termomechaniczne laminatów poliestrowych. Powinien umieć ocenić wpływ wody na zmianę właściwości kompozytów poliestrowych.
2,0Student nie przygotował projektów.
3,0Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce projektowej.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_C09_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
2,0Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami.
3,0Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania.

Literatura podstawowa

  1. Wacław Królikowski, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, PWN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Danuta Żuchowska, Polimery konstrukcyjne, Warszawa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1995
  2. Jan J. Pielichowski, Andrzej A. Puszyński, Technologia tworzyw sztucznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1992
  3. F. R. Jones, Handbook Polymer-Fibre Composites, Longman Scientific & Technical, London, 1994

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Charakterystyka właściwości żywic poliestrowych.5
T-P-2Charakterystyki termiczne żywic i kompozytów poliestrowych.5
T-P-3Zaprojektowanie i wykonanie kompozytów: laminowanie ręczne.5
T-P-4Projekt i wykonanie laminatów poliestrowych metodą RTM.5
T-P-5Oznaczanie właściwości termo-mechanicznych laminatów poliestrowych.5
T-P-6Wpływ wody na zmianę właściwości kompozytów poliestrowych.5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia, terminologia.1
T-W-2Właściwości fizyczne materiałów polimerowych.1
T-W-3Polimery stosowane do wytwarzania wyrobów kompozytowych.1
T-W-4Żywice termoutwardzalne.2
T-W-5Napełniacze: ziarniste i materiały porowate.1
T-W-6Włókna wzmacniające.1
T-W-7Struktura i właściwości kompozytów polimerowych.1
T-W-8Metody technologiczne wytwarzania wyrobów kompozytowych.5
T-W-9Metody utylizacji wyrobów z laminatów poliestrowych.1
T-W-10Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniczenie w projektach.30
A-P-2Przygotowanie się do kolejnych projektów na podstawie wykładów i wskazanej literatury.15
A-P-3Przygotowanie sprawozdań z projektów.20
A-P-4Prezentacja.10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
A-W-4Konsultacje.5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_C09_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z fizyko-chemią polimerów. Powinien umieć opisać polimery stosowane do wytwarzania wyrobów kompozytowych. Powinien umieć przedstawić i scharakteryzować żywice termoutwardzalne. Powinien być w stanie objaśnić różne napełniacze ziarniste i materiały porowate. Powinien umieć scharakteryzować budowę i właściwości włókien wzmacniających. Powinien umieć interpretować strukturę i właściwości kompozytów polimerowych. Powinien umieć przedstawić i scharakteryzować metody technologiczne wytwarzania wyrobów kompozytowych. Powinien być w stanie objaśnić metody utylizacji wyrobów z laminatów poliestrowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W03ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, obejmującą chemię ogólną, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów chemicznych występujących w przyrodzie oraz zapobiegania niepożądanym efektom procesów chemicznych
BJ_1A_W14ma wiedzę dotyczącą żywic i laminatów stosowanych w budowie jachtów, warunków i technologii w ich stosowaniu, zna zasady doboru i przygotowania do użycia tych materiałów w budowie jachtów
BJ_1A_W15zna metody przetwórstwa, recyklingu i utylizacji materiałów stosowanych w budowie i remontach jachtów
BJ_1A_W08ma ogólną wiedzę inżynierską z materiałoznawstwa, technologii mechanicznych, podstaw konstrukcji maszyn, inżynierii jakości w zakresie przydatnym w budowie i eksploatacji jachtów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej i fizycznej żywic i laminatów poliestrowych. Poznanie metod i technologii wytwarzania wyrobów z laminatów poliestrowych.
C-3Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania i oceny właściwości wyrobów z laminatów poliestrowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, podstawowe pojęcia, terminologia.
T-W-2Właściwości fizyczne materiałów polimerowych.
T-W-3Polimery stosowane do wytwarzania wyrobów kompozytowych.
T-W-5Napełniacze: ziarniste i materiały porowate.
T-W-7Struktura i właściwości kompozytów polimerowych.
T-W-9Metody utylizacji wyrobów z laminatów poliestrowych.
T-W-4Żywice termoutwardzalne.
T-W-8Metody technologiczne wytwarzania wyrobów kompozytowych.
T-W-6Włókna wzmacniające.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie odpowiedzi ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_C09_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć scharakteryzować właściwości żywic poliestrowych. Powinien umieć ocenić właściwości termiczne żywic i kompozytów poliestrowych. Powinien umieć zaprojektować i wykonać laminat poliestrowy metodą ręczną. Powinien umieć zaprojekotwać i wykonać laminat poliestrowy metodą RTM. Powinien umieć oznaczyć właściwości termomechaniczne laminatów poliestrowych. Powinien umieć ocenić wpływ wody na zmianę właściwości kompozytów poliestrowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu budowy jachtów
BJ_1A_U15stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
BJ_1A_U09potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
BJ_1A_U14potrafi dobrać odpowiednie materiały i zastosować odpowiednią technologię do budowy jachtów, potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach materiałów stosowanych w budowie jachtów i określić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
BJ_1A_U19potrafi przygotować materiały (żywice, włókna szklane itp.), użyć specjalistyczne narzędzia i wykonać kadłub jachtu zgodnie z założoną technologią
BJ_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie budowy jachtów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny metod wytwarzania i właściwości wyrobów z laminatów poliestrowych.
C-3Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania i oceny właściwości wyrobów z laminatów poliestrowych.
Treści programoweT-P-4Projekt i wykonanie laminatów poliestrowych metodą RTM.
T-P-5Oznaczanie właściwości termo-mechanicznych laminatów poliestrowych.
T-P-6Wpływ wody na zmianę właściwości kompozytów poliestrowych.
T-P-1Charakterystyka właściwości żywic poliestrowych.
T-P-2Charakterystyki termiczne żywic i kompozytów poliestrowych.
T-P-3Zaprojektowanie i wykonanie kompozytów: laminowanie ręczne.
Metody nauczaniaM-2Projekt.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie przygotowanych sprawozdań i prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przygotował projektów.
3,0Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce projektowej.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_C09_K01Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
BJ_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
BJ_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w budowie jachtów i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w budowie jachtów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej i fizycznej żywic i laminatów poliestrowych. Poznanie metod i technologii wytwarzania wyrobów z laminatów poliestrowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny metod wytwarzania i właściwości wyrobów z laminatów poliestrowych.
C-3Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania i oceny właściwości wyrobów z laminatów poliestrowych.
Treści programoweT-P-4Projekt i wykonanie laminatów poliestrowych metodą RTM.
T-P-5Oznaczanie właściwości termo-mechanicznych laminatów poliestrowych.
T-P-6Wpływ wody na zmianę właściwości kompozytów poliestrowych.
T-P-1Charakterystyka właściwości żywic poliestrowych.
T-P-2Charakterystyki termiczne żywic i kompozytów poliestrowych.
T-P-3Zaprojektowanie i wykonanie kompozytów: laminowanie ręczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Projekt.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie przygotowanych sprawozdań i prezentacji.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na podstawie odpowiedzi ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami.
3,0Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania.