Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka techniczna w budowie jachtów 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka techniczna w budowie jachtów 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Żelazny <Katarzyna.Zelazny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu użytkownia i zastosowania komputerów
W-2Umiejętność rozwiązywania zadań inżynierskich z wykorzystaniem narzędzi arkusza kalkulacyjnego, w tym analizy regresyjnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność wykorzystania algorytmów jako narzędzia do rozwiązywania zadań inżynierskich
C-2Umiejętność wykorzystania programów statystycznych do analizy parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych jachtów
C-3Umiejętność wykorzystania specjalistycznego oprogramowania do obliczeń parametrów projektowych i eksploatacyjnych jachtów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Algorytmy jako podstwawa rozwiązywania zadań obliczeniowych przy projektowaniu i eksploatacji jachtów.6
T-L-2Analiza statystyczna parametrów konstrukcyjnych i eskploatacyjnych jachtów.8
T-L-3Zaliczenie przedmiotu2
T-L-4Wykorzystanie możliwości programu Mathcad do obliczeń i analizy parametrów projektowych, konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych jachtów oraz materiałów używanych do ich budowy12
T-L-5Kolokwium sprawdzające2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć12
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne przy stanowisku komputerowym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B21_W01
Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych dotyczących zagadnień technicznych
BJ_1A_W04T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-3T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B21_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami wykorzystania specjalistycznego oprogramowania do realizacji zadań typowych dla projektowania, konstruowania i eksploatacji jachtu
BJ_1A_U17T1A_U07InzA_U07C-3, C-1, C-2T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B21_K01
Student umie wykorzytać zdobytą wiedzę i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
BJ_1A_K01T1A_K01InzA_K02C-3, C-1, C-2T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B21_W01
Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych dotyczących zagadnień technicznych
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu pracy w systemie operacyjnym, podstawowych pojęć dotyczących sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu organizacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych i aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
5,0Student posiada w pełni wiedzę w zakresie organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B21_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami wykorzystania specjalistycznego oprogramowania do realizacji zadań typowych dla projektowania, konstruowania i eksploatacji jachtu
2,0Student nie posiada umiejętności wykorzystania specjalistycznego oprogramowania do realizacji zadań typowych dla projektowania, konstruowania i eksploatacji jachtu
3,0Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego, ale nie potrafi w pełni wyjaśnić jego działania.Potrafi przygotować i wprowadzić dane pod wymagania odpowiedniej aplikacji niezbędne do analizy statystycznej parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych jachtów. Potrafi wprowadzić dane i wykonać podstawowe obliczenia w programie Mathcad
3,5Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego oraz wyjaśnić jego działanie.Potrafi przygotować i wprowadzić dane pod wymagania odpowiedniej aplikacji niezbędne do analizy statystycznej parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych jachtów. Potrafi wprowadzić dane i wykonać obliczenia w programie Mathcad
4,0Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego oraz potrafi sprawdzić i w pełni wyjaśnić jego działanie.Potrafi wykorzystać możliwości odpowiedniej aplikacji niezbędne do analizy statystycznej parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych jachtów. Potrafi wykorzystać możliwości programu Mathcad do obliczeń parametrów projektowych i eksploatacyjnych jachtów
4,5Student potrafi zaproponować algorytm do rozwiązania zadania inżynierskiego oraz wykorzystać je w praktyce.Potrafi wykorzystać możliwości odpowiedniej aplikacji do analizy statystycznej parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych jachtów. Potrafi wykorzystać możliwości programu Mathcad do obliczeń parametrów projektowych i eksploatacyjnych jachtów
5,0Student potrafi zaproponować różne algorytmy do rozwiązania zadań inżynierskich oraz wykorzystać je w praktyce. Potrafi wykorzystać i zastosować możliwości odpowiedniej aplikacji do analizy statystycznej parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych jachtów. Potrafi wykorzystać w pełni możliwości programu Mathcad do obliczeń parametrów projektowych i eksploatacyjnych jachtów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B21_K01
Student umie wykorzytać zdobytą wiedzę i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
2,0Student nie posiada umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
3,0Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji w rozwiązywaniu najprostszych zadań i problemów z zakresu budowy i eksploatacji jachtów
3,5Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji w rozwiązywaniu najprostszych zadań i problemów z zakresu budowy i eksploatacji jachtów oraz analizy poprawności ich realizacji
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji w rozwiązywaniu najprostszych zadań i problemów z zakresu budowy i eksploatacji jachtów oraz analizy poprawności ich realizacji dokonując doboru odpowiedniej metody oraz narzędzia
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji w rozwiązywaniu zadań i problemów z zakresu budowy i eksploatacji jachtów oraz analizy poprawności ich realizacji dokonując doboru odpowiedniej metody oraz narzędzia
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji proponując różne rozwiązywania zadań i problemów z zakresu budowy i eksploatacji jachtów oraz analizy poprawności ich realizacji dokonująć doboru odpowiedniej metody oraz narzędzia

Literatura podstawowa

  1. Wirth N., Algorytmy+Struktury=Programy, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
  2. Statistica : przewodnik, StatSoft, Kraków, 2011
  3. Analiza danych w programie Statistica - przegląd, StatSoft Polska, Kraków, 2010
  4. Pashechko M., Barszcz M., Dziedzic K., Zastosowanie programu MathCAD do rozwiązywania wybranych zagadnień inżynierskich, Politechnika Lubelska, Lublin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstat, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001
  2. Wiśniewski M., Mathcad Plus 6.0, Exit, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Algorytmy jako podstwawa rozwiązywania zadań obliczeniowych przy projektowaniu i eksploatacji jachtów.6
T-L-2Analiza statystyczna parametrów konstrukcyjnych i eskploatacyjnych jachtów.8
T-L-3Zaliczenie przedmiotu2
T-L-4Wykorzystanie możliwości programu Mathcad do obliczeń i analizy parametrów projektowych, konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych jachtów oraz materiałów używanych do ich budowy12
T-L-5Kolokwium sprawdzające2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć12
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B21_W01Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych dotyczących zagadnień technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W04ma elementarną wiedzę w zakresie architektury systemów i sieci komputerowych oraz systemów operacyjnych, niezbędną do korzystania z sieci komputerowych i aplikacji sieciowych, korzystania z komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania, korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykorzystania specjalistycznego oprogramowania do obliczeń parametrów projektowych i eksploatacyjnych jachtów
Treści programoweT-L-4Wykorzystanie możliwości programu Mathcad do obliczeń i analizy parametrów projektowych, konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych jachtów oraz materiałów używanych do ich budowy
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne przy stanowisku komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu pracy w systemie operacyjnym, podstawowych pojęć dotyczących sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu organizacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych i aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
5,0Student posiada w pełni wiedzę w zakresie organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B21_U01Student powinien wykazać się umiejętnościami wykorzystania specjalistycznego oprogramowania do realizacji zadań typowych dla projektowania, konstruowania i eksploatacji jachtu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U17potrafi wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do projektowania i konstruowania jachtów, do doboru odpowiedniego wyposażenia, w tym żagli lub napędu mechanicznego, potrafi, wykorzystując oprogramowanie, określić parametry eksploatacyjne jachtu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykorzystania specjalistycznego oprogramowania do obliczeń parametrów projektowych i eksploatacyjnych jachtów
C-1Umiejętność wykorzystania algorytmów jako narzędzia do rozwiązywania zadań inżynierskich
C-2Umiejętność wykorzystania programów statystycznych do analizy parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych jachtów
Treści programoweT-L-1Algorytmy jako podstwawa rozwiązywania zadań obliczeniowych przy projektowaniu i eksploatacji jachtów.
T-L-4Wykorzystanie możliwości programu Mathcad do obliczeń i analizy parametrów projektowych, konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych jachtów oraz materiałów używanych do ich budowy
T-L-2Analiza statystyczna parametrów konstrukcyjnych i eskploatacyjnych jachtów.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne przy stanowisku komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wykorzystania specjalistycznego oprogramowania do realizacji zadań typowych dla projektowania, konstruowania i eksploatacji jachtu
3,0Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego, ale nie potrafi w pełni wyjaśnić jego działania.Potrafi przygotować i wprowadzić dane pod wymagania odpowiedniej aplikacji niezbędne do analizy statystycznej parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych jachtów. Potrafi wprowadzić dane i wykonać podstawowe obliczenia w programie Mathcad
3,5Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego oraz wyjaśnić jego działanie.Potrafi przygotować i wprowadzić dane pod wymagania odpowiedniej aplikacji niezbędne do analizy statystycznej parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych jachtów. Potrafi wprowadzić dane i wykonać obliczenia w programie Mathcad
4,0Student potrafi stworzyć algorytm prezentujący rozwiązanie zadania inżynierskiego oraz potrafi sprawdzić i w pełni wyjaśnić jego działanie.Potrafi wykorzystać możliwości odpowiedniej aplikacji niezbędne do analizy statystycznej parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych jachtów. Potrafi wykorzystać możliwości programu Mathcad do obliczeń parametrów projektowych i eksploatacyjnych jachtów
4,5Student potrafi zaproponować algorytm do rozwiązania zadania inżynierskiego oraz wykorzystać je w praktyce.Potrafi wykorzystać możliwości odpowiedniej aplikacji do analizy statystycznej parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych jachtów. Potrafi wykorzystać możliwości programu Mathcad do obliczeń parametrów projektowych i eksploatacyjnych jachtów
5,0Student potrafi zaproponować różne algorytmy do rozwiązania zadań inżynierskich oraz wykorzystać je w praktyce. Potrafi wykorzystać i zastosować możliwości odpowiedniej aplikacji do analizy statystycznej parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych jachtów. Potrafi wykorzystać w pełni możliwości programu Mathcad do obliczeń parametrów projektowych i eksploatacyjnych jachtów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B21_K01Student umie wykorzytać zdobytą wiedzę i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykorzystania specjalistycznego oprogramowania do obliczeń parametrów projektowych i eksploatacyjnych jachtów
C-1Umiejętność wykorzystania algorytmów jako narzędzia do rozwiązywania zadań inżynierskich
C-2Umiejętność wykorzystania programów statystycznych do analizy parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych jachtów
Treści programoweT-L-1Algorytmy jako podstwawa rozwiązywania zadań obliczeniowych przy projektowaniu i eksploatacji jachtów.
T-L-4Wykorzystanie możliwości programu Mathcad do obliczeń i analizy parametrów projektowych, konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych jachtów oraz materiałów używanych do ich budowy
T-L-2Analiza statystyczna parametrów konstrukcyjnych i eskploatacyjnych jachtów.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne przy stanowisku komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
3,0Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji w rozwiązywaniu najprostszych zadań i problemów z zakresu budowy i eksploatacji jachtów
3,5Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji w rozwiązywaniu najprostszych zadań i problemów z zakresu budowy i eksploatacji jachtów oraz analizy poprawności ich realizacji
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji w rozwiązywaniu najprostszych zadań i problemów z zakresu budowy i eksploatacji jachtów oraz analizy poprawności ich realizacji dokonując doboru odpowiedniej metody oraz narzędzia
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji w rozwiązywaniu zadań i problemów z zakresu budowy i eksploatacji jachtów oraz analizy poprawności ich realizacji dokonując doboru odpowiedniej metody oraz narzędzia
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności do podnoszenia swoich kompetencji proponując różne rozwiązywania zadań i problemów z zakresu budowy i eksploatacji jachtów oraz analizy poprawności ich realizacji dokonująć doboru odpowiedniej metody oraz narzędzia