Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy konstrukcji maszyn
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
projektyP4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika
W-2Fizyka
W-3Grafika inżynierska
W-4Nauka o materiałach
W-5Wytrzymałość materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania maszyn
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi stosowanymi w budowie maszyn i mechanizmów
C-3Utrwalenie wiedzy z zakresu wykonywania i odczytywania rysunków technicznych
C-4Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami przeprowadzania obliczeń inżynierskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt podzespółu napędowego5
T-P-2Projekt połączenia śrubowego5
T-P-3Projekt spawanej konstrukcji stalowej5
15
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje: mechanizm, maszyna, praca, energia, moc. Fazy konstruowania.2
T-W-2Podstawy teorii bezpieczeństwa konstrukcji a w tym obciążenia dopuszczalne i niszczące. Kryteria konstrukcyjne: wytrzymałość, sztywność, trwałość, niezawodność, bezpieczeństwo.5
T-W-3Procesy losowe obciążeń oraz procesy degradacyjne jako procesy prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Prawdopodobieństwo uszkodzenia.2
T-W-4Budowa i problemy konstrukcyjne, technologiczne oraz eksploatacyjne łożysk, sprzęgieł, przekładni zębatych, pasowych, hamulców oraz konstrukcji nośnych.6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wykonanie obliczeń konstrukcyjnych5
A-P-3Przygotowanie opisów i dokumentacji projektowej5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie i udział w egzaminie5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda programowana z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzające poziom nabytej wiedzy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów wykonywanych przez studenta w trakcie zajęć projektowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B19_W01
Student ma wiedzę z zakresu zasad budowy, konstruowania, produkcji i eksploatacji maszyn. Zna procesy degradacyjne i prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Ma wiedzę umożliwiającą przeprowadzenie podstawowych obliczeń inżynierskich.
BJ_1A_W08T1A_W02InzA_W01C-2, C-1, C-4T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B19_U01
Student jest w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Na podstawie ogólnie sformuowanego zadania projektowego potrafi wybrać właściwą metodę oraz narzędzia rozwiązania zadania. Potrafi na bazie przeprowadzonych obliczeń inżynierskich dobrać pasujące rozwiązanie lub określić jego podstawowe wymiary. Potrafi zaprojektować w środowisku Autodesk Inventor proste urządzenie, obiekt, instalację lub system.
BJ_1A_U09T1A_U14InzA_U06C-3, C-4T-P-3, T-P-2, T-P-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B19_W01
Student ma wiedzę z zakresu zasad budowy, konstruowania, produkcji i eksploatacji maszyn. Zna procesy degradacyjne i prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Ma wiedzę umożliwiającą przeprowadzenie podstawowych obliczeń inżynierskich.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn. Potrafi porównywać i oceniać różne rozwiązania. Potrafi wykorzystać zdobytą wwiedzę przy typowych pracach projektowych. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn. Potrafi porównywać i oceniać różne rozwiązania. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B19_U01
Student jest w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Na podstawie ogólnie sformuowanego zadania projektowego potrafi wybrać właściwą metodę oraz narzędzia rozwiązania zadania. Potrafi na bazie przeprowadzonych obliczeń inżynierskich dobrać pasujące rozwiązanie lub określić jego podstawowe wymiary. Potrafi zaprojektować w środowisku Autodesk Inventor proste urządzenie, obiekt, instalację lub system.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać zadania, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzelnie wykonać typowe zadania. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać nietypowe zadania. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.

Literatura podstawowa

  1. Dietrich Marek, Podstawy Konstrukcji Maszyn t. I, II, III., WNT, Warszawa, 2005
  2. Hann Mieczysław, Czyński Michał, Podstawy konstruowania maszyn transportowych i oceanotechnicznych, ZAPOL, Szczecin, 2011
  3. Biały Witold, Maszynoznawstwo, WNT, Warszawa, 2003
  4. Kurmaz Leonid, Kurmaz Oleg, Projektowanie węzłów i części maszyn, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Ciszewski Andrzej, Radomski Tadeusz, Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn, PWN, Warszawa, 1989
  2. Mazanek Eugeniusz, Kania Ludwik, Dziurski Andrzej, Przykłady obliczeń z podstaw konstrukcji maszyn. t. I, II, WNT, Warszawa, 2009
  3. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt podzespółu napędowego5
T-P-2Projekt połączenia śrubowego5
T-P-3Projekt spawanej konstrukcji stalowej5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje: mechanizm, maszyna, praca, energia, moc. Fazy konstruowania.2
T-W-2Podstawy teorii bezpieczeństwa konstrukcji a w tym obciążenia dopuszczalne i niszczące. Kryteria konstrukcyjne: wytrzymałość, sztywność, trwałość, niezawodność, bezpieczeństwo.5
T-W-3Procesy losowe obciążeń oraz procesy degradacyjne jako procesy prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Prawdopodobieństwo uszkodzenia.2
T-W-4Budowa i problemy konstrukcyjne, technologiczne oraz eksploatacyjne łożysk, sprzęgieł, przekładni zębatych, pasowych, hamulców oraz konstrukcji nośnych.6
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wykonanie obliczeń konstrukcyjnych5
A-P-3Przygotowanie opisów i dokumentacji projektowej5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie i udział w egzaminie5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B19_W01Student ma wiedzę z zakresu zasad budowy, konstruowania, produkcji i eksploatacji maszyn. Zna procesy degradacyjne i prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Ma wiedzę umożliwiającą przeprowadzenie podstawowych obliczeń inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W08ma ogólną wiedzę inżynierską z materiałoznawstwa, technologii mechanicznych, podstaw konstrukcji maszyn, inżynierii jakości w zakresie przydatnym w budowie i eksploatacji jachtów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi stosowanymi w budowie maszyn i mechanizmów
C-1Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania maszyn
C-4Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami przeprowadzania obliczeń inżynierskich
Treści programoweT-W-4Budowa i problemy konstrukcyjne, technologiczne oraz eksploatacyjne łożysk, sprzęgieł, przekładni zębatych, pasowych, hamulców oraz konstrukcji nośnych.
T-W-1Podstawowe definicje: mechanizm, maszyna, praca, energia, moc. Fazy konstruowania.
T-W-2Podstawy teorii bezpieczeństwa konstrukcji a w tym obciążenia dopuszczalne i niszczące. Kryteria konstrukcyjne: wytrzymałość, sztywność, trwałość, niezawodność, bezpieczeństwo.
T-W-3Procesy losowe obciążeń oraz procesy degradacyjne jako procesy prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Prawdopodobieństwo uszkodzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzające poziom nabytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn.
3,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0
4,0Student posiada wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn. Potrafi porównywać i oceniać różne rozwiązania. Potrafi wykorzystać zdobytą wwiedzę przy typowych pracach projektowych. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0
5,0Student posiada wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji i eksploatacji maszyn. Potrafi porównywać i oceniać różne rozwiązania. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B19_U01Student jest w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Na podstawie ogólnie sformuowanego zadania projektowego potrafi wybrać właściwą metodę oraz narzędzia rozwiązania zadania. Potrafi na bazie przeprowadzonych obliczeń inżynierskich dobrać pasujące rozwiązanie lub określić jego podstawowe wymiary. Potrafi zaprojektować w środowisku Autodesk Inventor proste urządzenie, obiekt, instalację lub system.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U09potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadania inżynierskie o charakterze praktycznym przydatne w projektowaniu, konstruowaniu i budowie jachtów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Utrwalenie wiedzy z zakresu wykonywania i odczytywania rysunków technicznych
C-4Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami przeprowadzania obliczeń inżynierskich
Treści programoweT-P-3Projekt spawanej konstrukcji stalowej
T-P-2Projekt połączenia śrubowego
T-P-1Projekt podzespółu napędowego
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-3Metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów wykonywanych przez studenta w trakcie zajęć projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać zadania, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzelnie wykonać typowe zadania. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać nietypowe zadania. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.