Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria jakości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria jakości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania.
W-2Podstawy statystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Korzystanie z systemów ISO w działalności inżynierskiej.
C-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych.
C-3Statystyczna analiza wyników pomiarów.
C-4Podstawowa umiejętność wykorzystania metod oraz urządzeń pomiarowych stosowanych w budownictwie okrętowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym.1
T-W-2Jakość produktu, a jakość technologii.1
T-W-3Projektowanie i analiza jakości z zastosowaniem wskaźników techniczno-ekonomicznych.1
T-W-4Stan prawny i certyfikacja systemów zapewnienia i doskonalenia jakości.1
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych1
T-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.1
T-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.1
T-W-8Systemy sterowania jakością wymiarową w procesie budowy konstrukcji wielkogabarytowych.4
T-W-9Metody pomiarowe stosowane w procesach produkcji konstrukcji okrętowych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4udział w zaliczeniu1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-3Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena zaliczenia pisemnego na końcowych zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-3Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B18_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością, w tym w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
BJ_1A_W08, BJ_1A_W23T1A_W02, T1A_W09InzA_W01, InzA_W04C-3, C-2, C-4, C-1T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-1, T-W-5M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B18_U01
Student potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
BJ_1A_U11T1A_U10InzA_U03C-3, C-2, C-4, C-1T-W-7, T-W-6, T-W-5M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B18_K01
Student ma świadomość wagi problemów jakości w rozwoju przemysłu jachtowego i utrzymywaniu konkurencyjnej pozycji na rynkach krajowych i światowych.
BJ_1A_K08, BJ_1A_K06T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-2, C-4, C-1T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-1, T-W-5M-1, M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B18_W01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością, w tym w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B18_U01
Student potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B18_K01
Student ma świadomość wagi problemów jakości w rozwoju przemysłu jachtowego i utrzymywaniu konkurencyjnej pozycji na rynkach krajowych i światowych.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje.

Literatura podstawowa

  1. Doerffer J., Organizacja produkcji w stoczni, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1971
  2. Gajdzik B., Wyciślik A., Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
  3. Hatch M. J., Teoria organizacji, PWN, Warszawa, 2002
  4. Juran J., Jakość, PWE, Warszawa, 1978
  5. PN-EN ISO 14253-1: 2000 – Specyfikacja geometrii wyrobów (GPS) – Kontrola wyrobów i sprzętu pomiarowego za pomocą pomiarów – Reguły orzekania zgodności lub niezgodności ze specyfikacją. Problemy jakości, Wyd. Czasopism i Książek Technicznych, SIGMA – NOT sp. z o.o., 2000
  6. Rutkowski R., Modelowanie systemów kontroli geometrycznej przestrzennych konstrukcji stalowych w aspekcie wymaganych standardów dokładnościowych, Politechnika Szczecińska, Wydział Techniki Morskiej, Szczecin, 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym.1
T-W-2Jakość produktu, a jakość technologii.1
T-W-3Projektowanie i analiza jakości z zastosowaniem wskaźników techniczno-ekonomicznych.1
T-W-4Stan prawny i certyfikacja systemów zapewnienia i doskonalenia jakości.1
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych1
T-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.1
T-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.1
T-W-8Systemy sterowania jakością wymiarową w procesie budowy konstrukcji wielkogabarytowych.4
T-W-9Metody pomiarowe stosowane w procesach produkcji konstrukcji okrętowych.4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4udział w zaliczeniu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B18_W01Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania jakością, w tym w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W08ma ogólną wiedzę inżynierską z materiałoznawstwa, technologii mechanicznych, podstaw konstrukcji maszyn, inżynierii jakości w zakresie przydatnym w budowie i eksploatacji jachtów
BJ_1A_W23ma podstawową wiedzę dotyczącą ekonomii, zarządzania, w tym zarządzania jakością oraz prawa i prowadzenia działalności gospodarczej, zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Statystyczna analiza wyników pomiarów.
C-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych.
C-4Podstawowa umiejętność wykorzystania metod oraz urządzeń pomiarowych stosowanych w budownictwie okrętowym.
C-1Korzystanie z systemów ISO w działalności inżynierskiej.
Treści programoweT-W-8Systemy sterowania jakością wymiarową w procesie budowy konstrukcji wielkogabarytowych.
T-W-2Jakość produktu, a jakość technologii.
T-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.
T-W-3Projektowanie i analiza jakości z zastosowaniem wskaźników techniczno-ekonomicznych.
T-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.
T-W-4Stan prawny i certyfikacja systemów zapewnienia i doskonalenia jakości.
T-W-9Metody pomiarowe stosowane w procesach produkcji konstrukcji okrętowych.
T-W-1Pojęcie jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym.
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych
Metody nauczaniaM-2Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-3Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B18_U01Student potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów związanych z technologią budowy i eksploatacji jachtów i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Statystyczna analiza wyników pomiarów.
C-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych.
C-4Podstawowa umiejętność wykorzystania metod oraz urządzeń pomiarowych stosowanych w budownictwie okrętowym.
C-1Korzystanie z systemów ISO w działalności inżynierskiej.
Treści programoweT-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.
T-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych
Metody nauczaniaM-2Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-3Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B18_K01Student ma świadomość wagi problemów jakości w rozwoju przemysłu jachtowego i utrzymywaniu konkurencyjnej pozycji na rynkach krajowych i światowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
BJ_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - m.in. poprzez środki masowego przekazu - informacji i opinii dotyczących osiągnięć z zakresu budowy jachtów i innych jednostek pływających oraz innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych.
C-4Podstawowa umiejętność wykorzystania metod oraz urządzeń pomiarowych stosowanych w budownictwie okrętowym.
C-1Korzystanie z systemów ISO w działalności inżynierskiej.
Treści programoweT-W-8Systemy sterowania jakością wymiarową w procesie budowy konstrukcji wielkogabarytowych.
T-W-2Jakość produktu, a jakość technologii.
T-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.
T-W-3Projektowanie i analiza jakości z zastosowaniem wskaźników techniczno-ekonomicznych.
T-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.
T-W-4Stan prawny i certyfikacja systemów zapewnienia i doskonalenia jakości.
T-W-9Metody pomiarowe stosowane w procesach produkcji konstrukcji okrętowych.
T-W-1Pojęcie jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym.
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-3Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje.