Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Typek <Janusz.Typek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie) oraz z kursu Fizyka 1
W-2Zna podstawy algebry (wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne; rozwiązywanie równań, iloczyn skalarny, wektorowy; pojęcie pochodnej i całki).
W-3Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
C-4Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów2
T-L-2Wykonanie 5 cwiczeń laboratoryjnych i ich zliczenie13
15
wykłady
T-W-1Niepewności pomiarowe4
T-W-2Pola elektryczne i magnetyczne, elektromagnetyzm, elektryczne i magnetyczne właściwości materii, prawa Maxwella9
T-W-3Egzamin2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do laboratorium + przygotowanie sprawozdań10
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 5 ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B14_W01
Student zna podstawy termodynamiki, elektromagnetyzmu, teorii kwantowej
BJ_1A_W02T1A_W01, T1A_W07C-1T-W-2, T-W-1M-1S-1
BJ_1A_B14_W02
Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych
BJ_1A_W02T1A_W01, T1A_W07C-2, C-3T-L-1, T-L-2M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B14_U01
Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki, potrafi oszacować niepewności pomiarowe
BJ_1A_U01, BJ_1A_U08T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03C-2, C-1, C-3T-L-1, T-L-2M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B14_K01
Student potrafi pracować w zespole
BJ_1A_K04T1A_K06InzA_K02C-4T-L-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B14_W01
Student zna podstawy termodynamiki, elektromagnetyzmu, teorii kwantowej
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych.
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych.
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych.
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych.
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych.
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych.
BJ_1A_B14_W02
Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych
2,0Student nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 5 ćwiczen mieści się w przedziale 3,00-3, 25.
3,5Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 5 ćwiczen mieści się w przedziale 3,26-3, 75.
4,0Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 5 ćwiczen mieści się w przedziale 3,76-4, 25.
4,5Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 5 ćwiczen mieści się w przedziale 4,26-4, 75.
5,0Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 5 ćwiczen mieści się w przedziale 4,76-5,00.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B14_U01
Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki, potrafi oszacować niepewności pomiarowe
2,0Nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25
3,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75
4,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25
4,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75
5,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B14_K01
Student potrafi pracować w zespole
2,0Student nie potrafi pracowac w laboratoryjnym zespole dwuosobowym
3,0Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczenia laboratoryjnego wykonywana jest samodzielnie
3,5Zadawalający podział prac nad opracowaniem laboratoryjnym
4,0Studenci dobrze współpracują nad opracowaniem ćwiczenia laboratoryjnego
4,5Bardzo dobra współpraca w zespole dwuosobowym
5,0Idealna współpraca studentów w zespole dwuosobowym

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  2. T. Rewaj (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998
  3. I. Kruk, J. Typek (red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. J. Typek, materiały internetowe, http://typjan.zut.edu.pl, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów2
T-L-2Wykonanie 5 cwiczeń laboratoryjnych i ich zliczenie13
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Niepewności pomiarowe4
T-W-2Pola elektryczne i magnetyczne, elektromagnetyzm, elektryczne i magnetyczne właściwości materii, prawa Maxwella9
T-W-3Egzamin2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do laboratorium + przygotowanie sprawozdań10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B14_W01Student zna podstawy termodynamiki, elektromagnetyzmu, teorii kwantowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
Treści programoweT-W-2Pola elektryczne i magnetyczne, elektromagnetyzm, elektryczne i magnetyczne właściwości materii, prawa Maxwella
T-W-1Niepewności pomiarowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niz 50% możliwych punktów procentowych.
3,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych.
3,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych.
4,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych.
4,5Na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych.
5,0Na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B14_W02Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów
T-L-2Wykonanie 5 cwiczeń laboratoryjnych i ich zliczenie
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 5 ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 5 ćwiczen mieści się w przedziale 3,00-3, 25.
3,5Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 5 ćwiczen mieści się w przedziale 3,26-3, 75.
4,0Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 5 ćwiczen mieści się w przedziale 3,76-4, 25.
4,5Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 5 ćwiczen mieści się w przedziale 4,26-4, 75.
5,0Student zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych i ocena średnia z tych 5 ćwiczen mieści się w przedziale 4,76-5,00.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B14_U01Student posiada umiejętność wykonania pomiarów podstawowych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki, potrafi oszacować niepewności pomiarowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie budowy jachtów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
BJ_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące właściwości projektowanych jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Nauczenie wykonywania prostych pomiarów podstawowych wielkości fizycznych i wyznaczanie wielkości pośrednich z zakresu: mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, ciepła i optyki
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych i prezentacji wyników pomiarów
T-L-2Wykonanie 5 cwiczeń laboratoryjnych i ich zliczenie
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 5 ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczył 5 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,00-3,25
3,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3,75
4,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,76-4,25
4,5Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4.26-4,75
5,0Zaliczył wszystkie 5 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 4,76-5,00
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B14_K01Student potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
Treści programoweT-L-2Wykonanie 5 cwiczeń laboratoryjnych i ich zliczenie
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 5 ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracowac w laboratoryjnym zespole dwuosobowym
3,0Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczenia laboratoryjnego wykonywana jest samodzielnie
3,5Zadawalający podział prac nad opracowaniem laboratoryjnym
4,0Studenci dobrze współpracują nad opracowaniem ćwiczenia laboratoryjnego
4,5Bardzo dobra współpraca w zespole dwuosobowym
5,0Idealna współpraca studentów w zespole dwuosobowym