Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa jachtów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Typek <Janusz.Typek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Lewandowska <Monika.Lewandowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej
W-2Zna podstawy algebry w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, macierze, rozwiązywanie równań)
W-3Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu podstawowej fizyki przydatnej inżynierowi
C-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
C-3Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej
C-4Wyrobienie umiejętności przygotowania prezentacji i jej komunikatywnego przedstawienia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej3
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, teoerii względności5
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego3
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego2
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe2
15
wykłady
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej2
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, szczególna i ogólna teoria względności, energetyka jądrowa5
T-W-3Drgania i układy drgające3
T-W-4Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fali4
T-W-5Zaliczanie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Zajęcia dydaktyczne15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć3
A-A-3Przygotowanie prezentacji3
A-A-4Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego4
25
wykłady
A-W-1Zajęcia dydaktyczne15
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
S-2Ocena formująca: Zadanie domowe
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B13_W01
Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
BJ_1A_W02T1A_W01, T1A_W07C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B13_U01
Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
BJ_1A_U01, BJ_1A_U08T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03C-2, C-3, C-4T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BJ_1A_B13_K01
Samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia sie, komunikatywność
BJ_1A_K04T1A_K06InzA_K02C-4T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B13_W01
Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
2,0Na teście końcowym uzyskał poniżej 50% punktów procentowych
3,0Na teście końcowym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5Na teście końcowym uzyskał od 66% do 80% punktów procentowych
4,0Na teście końcowym uzyskał od 81% do 90% punktów procentowych
4,5Na teście końcowym uzyskał od 91% do 95% punktów procentowych
5,0Na teście końcowym uzyskał powyzej 95% punktów procentowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B13_U01
Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
2,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) poniżej 50%
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%
3,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 66%-80%
4,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 81%-90%
4,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 91%-95%
5,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) powyżej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BJ_1A_B13_K01
Samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia sie, komunikatywność
2,0Nieaktywny na zajęciach, nie przygotował prezentacji
3,0Mało aktywny na zajęciach, słabo przygotowana i przedstawiona prezentacja
3,5Mało aktywny na zajęciach, poprawnie przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,0Aktywny na zajęciach, dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,5Aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
5,0Bardzo aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  2. J. Typek, Materiały dydaktyczne na stronie internetowej, Szczecin, 2012, http://typjan.zut.edu.pl/
  3. T. Rewaj (edytor), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej3
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, teoerii względności5
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego3
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego2
T-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej2
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, szczególna i ogólna teoria względności, energetyka jądrowa5
T-W-3Drgania i układy drgające3
T-W-4Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fali4
T-W-5Zaliczanie przedmiotu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Zajęcia dydaktyczne15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć3
A-A-3Przygotowanie prezentacji3
A-A-4Przygotowanie i opracowanie eksperymentu domowego4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Zajęcia dydaktyczne15
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B13_W01Student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, niezbędną do: 1) pomiaru i określania wielkości fizycznych, 2) zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i procesów występujących w przyrodzie, 3) wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym, 4) rozumienia zachowania otaczającego nas świata
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu podstawowej fizyki przydatnej inżynierowi
Treści programoweT-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, szczególna i ogólna teoria względności, energetyka jądrowa
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej
T-W-4Fale i ruch falowy, ogólne właściwości fal, fale dźwiękowe, mechaniczne, elektromagnetyczne, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja fali
T-W-3Drgania i układy drgające
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład informacyjny z pokazami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na teście końcowym uzyskał poniżej 50% punktów procentowych
3,0Na teście końcowym uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5Na teście końcowym uzyskał od 66% do 80% punktów procentowych
4,0Na teście końcowym uzyskał od 81% do 90% punktów procentowych
4,5Na teście końcowym uzyskał od 91% do 95% punktów procentowych
5,0Na teście końcowym uzyskał powyzej 95% punktów procentowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B13_U01Student potrafi zastosować wiedzę dotyczącą praw zachowania fizyki klasycznej, ruchu drgajacego i ruchu falowego do rozwiązywania zadań i problemów związanych z tymi zagadnieniami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie budowy jachtów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
BJ_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące właściwości projektowanych jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
C-3Wyrobienie umiejętności zastosowania praw dotyczących podstawowych zjawisk fizyki klasycznej w praktyce inżynierskiej
C-4Wyrobienie umiejętności przygotowania prezentacji i jej komunikatywnego przedstawienia
Treści programoweT-A-5Pisemny sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe
T-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, teoerii względności
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
S-2Ocena formująca: Zadanie domowe
S-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) poniżej 50%
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%
3,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 66%-80%
4,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 81%-90%
4,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) w granicach 91%-95%
5,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadanie domowe, aktywność na zajęciach) powyżej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBJ_1A_B13_K01Samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia sie, komunikatywność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBJ_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Wyrobienie umiejętności przygotowania prezentacji i jej komunikatywnego przedstawienia
Treści programoweT-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej
T-A-3Rozwiazywanie zadań z drgań i ruch falowego
T-A-4Omawianie sprawozdań z eksperymentu domowego
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej, teoerii względności
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieaktywny na zajęciach, nie przygotował prezentacji
3,0Mało aktywny na zajęciach, słabo przygotowana i przedstawiona prezentacja
3,5Mało aktywny na zajęciach, poprawnie przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,0Aktywny na zajęciach, dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,5Aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
5,0Bardzo aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja