Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Budowa jachtów (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy prawa cywilnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa jachtów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy prawa cywilnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami prawa cywilnego przez pryzmat poszczeólnych instytucji oraz tzw. orzecznictwa. |
C-2 | Nabycie umiejętności poszukiwania źródeł prawa oraz nabycie umiejętności w dekodowaniu przeisów prawa w odniesieniu do prostych zdarzeń faktycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Źródła prawa cywilnego. | 1 |
T-A-2 | Norma i przepisy prawa cywilnwgo. | 1 |
T-A-3 | Dobra osobiste. Pojęcie, charakterystyka, mechanizm ochrony prawnej. | 1 |
T-A-4 | Wybrane przykłady orzecznictwa Sądu Najwyższego z części ogólnej prawa cywilnego. | 1 |
T-A-5 | Kazusy z wybranych zagadnień z części ogólnej prawa cywilnego. | 1 |
T-A-6 | Pojęcie i ogólna charakterystyka praw rzeczowych. Przedmiot i rodzaje. | 1 |
T-A-7 | Wybrane przykłady orzecznictwa Sądu Najwyższego z prawa rzeczowego. | 1 |
T-A-8 | Kazusy z prawa rzeczowego. Wybrane zagadnienia prawne. | 1 |
T-A-9 | Wybrane umowy przenoszenia praw, sprzedaż, zamiana, darowizna, cechy charakterystyczne. | 1 |
T-A-10 | Wybrane umowy o korzystaniu z cudzej własności: najem, dzierżawa. Cechy charakterystyczne. | 1 |
T-A-11 | Wybrane umowy o usługi: agencyjna, rachunku bankowego. Cechy charakterystyczne. | 1 |
T-A-12 | Wybrane przykłady orzecznoctwa Sądu Najwyższego z prawa zobowiązań. | 1 |
T-A-13 | Wybrane kazusy z prawa zobowiązań. | 1 |
T-A-14 | Spółka cywilna. Pojęcie i charakterystyka prawna. | 1 |
T-A-15 | Umowy cywilnoprawne a umowy o pracę. Podobieństwa i róznice. Cechy charakterystyczne. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i systematyka prawa cywilnego - zasady prawa cywilnego. | 2 |
T-W-2 | Osoby fizyczne - konstrukcja prawa, zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych. | 2 |
T-W-3 | Osoby prawne - rodzaje, konstrukcja prawna, zdolność do czynności prawnych, jednostki organizacyjne nie będące osobami prawnymi, które mają zdolność prawną. | 2 |
T-W-4 | Pojęcie i rodzaje czynności prawnych, formy oświadczenia woli, skutki nie zachowania formy. | 2 |
T-W-5 | Wady oświadczenia woli: brak świadomości i swobody, pozorność, błąd i podstęp. | 2 |
T-W-6 | Sposoby zawierania umów. Oferta, negocjacje, przetarg i negocjacje. | 2 |
T-W-7 | Pojęcie i konstrukcja orawna przedstawicielstwa. Pełnomocnictwo, prokura, cechy charakterystyczne. | 2 |
T-W-8 | Przedawnienie, terminy, cechy charakterystyczne. | 2 |
T-W-9 | Własność, charakterystyka ogólna, ochrona, naycie i utrata: rys ogólny. | 2 |
T-W-10 | Użytkowanie wieczyste, konstrukcja prawna, cechy charkaterystyczne. | 2 |
T-W-11 | Służebności, pojęcie, kosntrukcja prawna, cechy charakterystyczne. | 2 |
T-W-12 | Prawo zastawu, hipoteka, cechy charakterystyczne, rys ogólny. | 2 |
T-W-13 | Pojęcie i powstanie zobowiązania, strony, treść i przedmiot stosunku obligacyjnego. | 2 |
T-W-14 | Źródła powstania zobowiązań. | 2 |
T-W-15 | Wykonanie zobowiązań, skutki nie wykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Źródła prawa cywilnego. Ogólna charakterystyka. Norma a przepis. | 1 |
A-W-2 | Prawa podmiotowe, pojęcie i roadzaje. | 1 |
A-W-3 | Dobra osobiste. Pojęcie, konstrukcja prawna, mechanizm ochrony prawnej. | 1 |
A-W-4 | Wybrane orzecznictwo Sądu Najwyższego części ogólnej prawa cywilnego. | 1 |
A-W-5 | Kazusy z wybranych zagadnień z części ogólnej prawa cywilnego. | 1 |
A-W-6 | Pojęcie i ogólna charakterystyka praw rzeczowych, przedmiot i rodzaje. | 1 |
A-W-7 | Wybrane przykłądy orzecznictwa Sądu Najwyższego z prawa rzeczowego. | 1 |
A-W-8 | Kazusy z prawa rzeczowego - wybrane zagadnienia prawne. | 1 |
A-W-9 | Umowy przenosząc prawa, sprzedaż, zamiana, darowizna, cechy charakterystyczne. | 1 |
A-W-10 | Umowy o korzystanie z cudzej własności, najem, dzierżawa, leasing. | 1 |
A-W-11 | Umowy o usługi: agencyjna, rachunku bankowego. | 1 |
A-W-12 | Wybrane kazusy z prawa zobowiązań. | 1 |
A-W-13 | Wybrane orzecznoctwo Sądu Najwyższego z zobowiązań. | 1 |
A-W-14 | Spółka cywilna, pojęcie, charakterystyka prawna. | 1 |
A-W-15 | Umowy cywilnoprawne a ze stosunku pracy. Podobieństwa i róznice. Interpretacja prawna. | 1 |
A-W-16 | przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-W-17 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu. | 10 |
A-W-18 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
80 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny o charakterze wyjaśniającym, pogadanka. Ćwiczenia z uwzględnieniem tzw. orzecznictwa i tzw. kazusów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumuwująca, z kolokwium w postaci 3 pytań opisowych, a nadto z pracy opracowanej wramach zaliczenia ćwiczeń. Ocena średnia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_A03-1_W01 Student umie definiować podstawowe pojęcia podstawowych instytucji prawa cywilnego, dobierać odpowiednie instytucje do prostych zdarzeń cywilnoprawnych. | BJ_1A_W24 | T1A_W11 | — | C-1, C-2 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_A03-1_U01 Student potrafi zanalizować proste zdarzenia i ocenić ich znaczenie prawne. Potrafii łaczyć poszczególne zdarzenia prawne o prostym charakterze, aby zastosować odpowiednie przepisy i poznane konstrukcje prawne. Potrafi ocenić i przeprowadzić podstawową analizę prawną w zestawieniu ze stanowiskiem - stanowiskami Sądu Najwyższego. Potrafi samodzielnie wyszukać przepisy i orzeczenia dotyczące zdarzeń prawnych. | BJ_1A_U05 | T1A_U05 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BJ_1A_A03-1_K10 Student ma zdolność postrzegania relacji pomiędzy uwarunkowaniami prawnymi a funkcjonowaniem jednostki w życiu zawodowym i codzinnym. Ma świadomość istnienia podstawowych uregulowań prawnych, ich źródła, jest zorientowany na istnienie poszczególnych płaszczyzn prawnych. | BJ_1A_K01, BJ_1A_K02, BJ_1A_K08 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | — | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_A03-1_W01 Student umie definiować podstawowe pojęcia podstawowych instytucji prawa cywilnego, dobierać odpowiednie instytucje do prostych zdarzeń cywilnoprawnych. | 2,0 | Student nie potrafi definiować podstawowych instytucji prawa cywilnego, ani ich dobrać do prostych zdarzeń cywilonprawnych. |
3,0 | Student potrafi intuicyjnie zaprezentować podstawowe instytucje prawa cywilnego, ale w sposób opisowy, bez używania nomenklatury prawnej czy też prawniczej. | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować w/w instytucje przy użyciu pojęć prawnych i zaprezentować tok dochodzenia do wniosków. | |
4,0 | Student potrafi definiować w/w instytucje, a nadto dyskutować o nich podając przykłady wspierające Jego racje. | |
4,5 | Student potrafi jak wyżej, ale dodatkowo krytyczne oceniać istnieiące rozwiązania podając przykłady uzasadniając swoje stanowisko. | |
5,0 | Student potrafi, jak wyżej, ale potrafi zaproponować własne rozwiązania przezwyciężające krytyczne oceny. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_A03-1_U01 Student potrafi zanalizować proste zdarzenia i ocenić ich znaczenie prawne. Potrafii łaczyć poszczególne zdarzenia prawne o prostym charakterze, aby zastosować odpowiednie przepisy i poznane konstrukcje prawne. Potrafi ocenić i przeprowadzić podstawową analizę prawną w zestawieniu ze stanowiskiem - stanowiskami Sądu Najwyższego. Potrafi samodzielnie wyszukać przepisy i orzeczenia dotyczące zdarzeń prawnych. | 2,0 | Stundent nie potrafi zanalizować podstawowego zdarzenia wywowłującego skutki cywiloprawne. Nie potrafi łączyć zdarzenia z przepisem prawnym. Nie potrafi wyszukiwać przepisów prawa. |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym, nieco wyższym jak minimalny, dokonać analizy stanu faktycznego z punktu widzenia przepsów. Potrafi odnajdywać przepisy. | |
3,5 | Student w wyższym stopniu, w bardziej swobodny sposób, potrafi zaprezentować analizę stanu faktycznego. Swobodnie odnajduje przepisy. Potrafi znaleźć orzeczenia wspierające analizę. | |
4,0 | Student potrafi swododnie dokonywać analizy zdarzeń z punktu widzenia przepisu - przepisów i wspierać ową analizę argumentami nie tylko prawnymi. | |
4,5 | Jak wyżej, z tym, potrafi krytycznie odnieść się do uregulowań, ale je znać i podwać argumentację, która wspiera Jego racje. | |
5,0 | Student biegle analizuje stany faktyczne na gruncie poznanych instytucji, zna dobrze przepisy, potrafi nie tylko krytykować, ale i podwać rozwiązania przezwyciężające krytykowane stanowiska. Zna orzecznictwo przyporządowane do nauczanych instytcji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BJ_1A_A03-1_K10 Student ma zdolność postrzegania relacji pomiędzy uwarunkowaniami prawnymi a funkcjonowaniem jednostki w życiu zawodowym i codzinnym. Ma świadomość istnienia podstawowych uregulowań prawnych, ich źródła, jest zorientowany na istnienie poszczególnych płaszczyzn prawnych. | 2,0 | Stundent nie zdolności i nie potrafi zanalizować podstawowego zdarzenia wywowłującego skutki cywiloprawne. Nie ma zdolności w łączeniu zdarzenia z przepisem prawnym. Nie potrafi wyszukiwać przepisów prawa. |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym, nieco wyższym jak minimalny, postrzegać i dokonywać analizy stanu faktycznego z punktu widzenia przepsów. Potrafi odnajdywać przepisy. | |
3,5 | Student w wyższym stopniu, w bardziej swobodny sposób, potrafi powiązać stany faktyczne faktyczne z przepisami prawa. Ma swobodę w odnajdywaniu przepisów. Potrafi znaleźć orzeczenia wspierające analizę. | |
4,0 | Student ma zdolność do swododnego dokonywania analizy zdarzeń z punktu widzenia przepisu - przepisów i wspierać ową analizę argumentami nie tylko prawnymi. Ma zdolności w sprawnym wyszukiwaniu przepisów i orzecznictwa. | |
4,5 | Jak wyżej, z tym, że ma zdolności do krytyczniego odnoszenia się do uregulowań, ale zna i podważa je argumentacją, którą wspiera Jego racje. | |
5,0 | Student ma zdolności bieglej analizy stanów faktycznych na gruncie poznanych instytucji, potrafi dobrze zaprezentować przepisy, potrafi nie tylko też je krytykować, ale i podwać rozwiązania przezwyciężające krytykowane stanowiska. |
Literatura podstawowa
- Z. Radwański, A. Olejniczak, Prawo cywilne - część ogólna, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 11
- E. Gniewek, Prawo rzeczowe, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 8
- A. Kawałko, H. Witczak, Zobowiązania, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 3
- Z. Radwański, Pojęcie prawa cywilnego, Gdański, 2005, 1
- E. Łętowska, Podstawy prawa cywilneo, Warszawa, 2003, 1