Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BJ_1A_A02-1_U01 | Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim, oraz kojarzenia ich ze zdarzeniami histirii powszechnej, uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi i ekonomicznymi z danego okresu" |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BJ_1A_U07 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
---|
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zdarzeniami z historii rozwoju okrętownictwa
i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim |
---|
C-2 | Umiejetnośc kojarzenia przez studenta zdarzeń w historii rozwoju okretownictwa i żeglarstwa na Pomorzy Zachodnim
z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi , ekonomicznymi, socjologicznymi i historycznymi w danym okresie" |
Treści programowe | T-W-1 | 1. Początki okrętownictwa na Pomorzu. Osady w Wolinie i Szczecinie. Początki żeglarstwa Słowian
2. Rola Hanzy w rozwoju portów, okrętownictwa i żeglarstwa.Typy ówczesnych statków żaglowych
3. Panowanie Szwecji i rozwój budownictwa okrętowego, żeglarstwa` i handlu zamorskiego.
4. Wynalezienie maszyny parowej i pierwsze statki z napędem parowym na Bałtyku i w Szczecinie. S/s Dievenow
5. Powstanie stoczni produkcyjnych w Szczecinie. Stocznie Vulcan , Oderwerke i Nuschke. Rozwój portu i strefy wolnocłowej. Rozwój połączeń liniowych ze Sandynawią.
6. Czterofajkowce i Szczecińska Błękitna Wstęga Atlantyku. Rozwój budownictwa okrętów wojennych przed I wojną światową. Wynalezienie napędu turbinowego statków w Szczecinie. Rozwój żeglarstwa turystycznego. Wykorzystanie statków o napędzie żaglowym w rybołówstwie i do transportu rzecznego i przybrzeżnego.
7. Udział szczecińskich okrętów wojennych i handlowych w I wojnie światowej
8. Okres międzywojenny, Ackermann, Brauenlich i Gruebel. Rozwój portu. II wojna światowa
9.Historia budownictwa okrętowego w Stoczni Warskiego w latach 1951-1990. Powojenny rozwój portu.Działalność Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. Przedsiębiorstwa połowów dalekomorskich
10. Sukcesy szczecińskiego jachtingu. Kapitan Kuba Jaworski i S/y Spaniel. Rozwój szczecińskiego przemysłu jachtowego
11. Połączenia promowe Polski z Danią i Szwecją. Polferies i Unity Lines.
12. Porta Holding S.A. i jej sukcesy w światowym budownictwie okrętowym 1992-2002. Kryzys okrętownictwa i zamknięcie stoczni. 13. Nowe perspektywy |
---|
T-W-2 | Zaliczenie przedmiotu |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny
Dyskusja dydaktyczna |
---|
M-2 | Wykład problemowy
Wykład konwersatoryjny
Prezentacja multimedialna |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie wysłuchania wykładu i aktywności studenta na wykładzie |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | "Student nie posiada podstawowych umiejętności kojarzenia zdarzeń zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa
na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" |
3,0 | "Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu kojarzenia zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa
na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" |
3,5 | "Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia ogólnych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa
na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" |
4,0 | "Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia średnioszczegółowych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa
i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" |
4,5 | "Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia szczegółowych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa
i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" |
5,0 | "Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu kojarzenia szczegółówych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa
i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu" |