Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Izolaty, koncentraty i biopreparaty spożywcze z ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Izolaty, koncentraty i biopreparaty spożywcze z ryb
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 48 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowaną podstawową wiedzę z zakresu chemii organicznej i chemii żywności, biochemii, technologii rybnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania
C-2Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena podstawowych właściwości fizyko-chemicznych dostępnego surowca rybnego3
T-L-2Enzymy proteolityczne stosowane do produkcji biopreparatów z ryb - porównanie właściwości i szybkości działania.3
T-L-3Technologia hydrolizatów białkowych z ryb małocennych3
T-L-4Wpływ warunków hydrolizy na właściwości uzyskanych hydrolizatów3
T-L-5Badanie właściwości funkcjonalnych otrzymanych hydrolizatów białkowych3
T-L-6Izolaty białka ryb - otrzymywanie, właściwości fizyko-chemiczne3
T-L-7Wytwarzanie koncentratów aminokwasów z hydrolizatów rybnych6
T-L-8Badanie właściwości funkcjonalnych izolatów i koncentratów białkowych3
T-L-9Pozyskiwanie enzymów z odpadów rybnych3
T-L-10Wpływ dodatku wybranych preparatów z ryb na własności farszu rybnego.6
T-L-11Restrukturyzacja żywności z wykorzystaniem preparatów z ryb3
T-L-12Pozyskiwanie oleju bogatego w polienowych kwasów tłuszczowych z wątroby ryb3
T-L-13Otrzymywanie wybranego rodzaju preparatów z ryb w zależności od surowca.6
48
wykłady
T-W-1Właściwości surowców stosowanych do produkcji preparatów spożywczych z ryb2
T-W-2Enzymy stosowane w technologii preparatów białkowych i aminokwasowych.2
T-W-3Technologia izolatów białkowych z ryb2
T-W-4Koncentraty białkowe i aminokwasowe z mięsa ryb4
T-W-5Technologia koncentratów lipidów rybnych o właściwościach prozdrowotnych.4
T-W-6Właściwości biopreparatów spożywczych z ryb2
T-W-7Pozyskiwanie bioaktywnych peptydów z odpadów rybnych2
T-W-8Pozyskiwanie chitozanu i chityny z surowców rybnych.2
T-W-9Pozyskiwanie enzymów ze źródeł pochodzenia morskiego.2
T-W-10Zastosowanie izolatów i koncentratów białkowych w przemyśle spożywczym.4
T-W-11Zastosowanie biopreparatów z ryb.2
T-W-12Rynek izolatów, koncentratów i biopreparatów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach48
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
A-L-3opracowanie wyników z laboratorium14
A-L-4czytanie wskazanej literatury6
A-L-5napisanie raportu z laboratorium14
A-L-6przygotowanie się do kolokwium14
A-L-7praca z nauczycielem - konsultacje (nieobowiązkowo)10
A-L-8przygotowanie pezentacji5
119
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie się do egzaminu20
A-W-3czytanie wskazanej literatury8
A-W-4konsultacje z nauczycielem (nieobowiązkowe)2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny z kolokwium oraz odpowiedzi ustnej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-8_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania oraz badania ich właściwości. Ma poszerzoną wiedzę na temat zastosowania tych produktów w przemyśle spożywczym oraz iinych branżach.
TZiZ_2A_W11, TZiZ_2A_W12R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W01, InzA2_W05C-1, C-2T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-3, T-W-5M-1S-2
TZiZ_2A_PO2-8_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców stosowanych do produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, a także gotowych produktów (w zależności od stosowanej metody produkcji), ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZ_2A_W05, TZiZ_2A_W12R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-3, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-8_U01
Potrafi dobierać kierunek wykorzystania posiadanego surowca oraz wykorzystać otrzymany produkt.
TZiZ_2A_U01, TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U15R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U06C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-9, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-L-12M-2S-1
TZiZ_2A_PO2-8_U02
Potrafi uzyskać pożądany produkt, stosując odpowiednią technologię, z uwzględnieniem wpływu różnych czynników na jakość gotowego produktu.
TZiZ_2A_U02, TZiZ_2A_U15, TZiZ_2A_U16R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U06C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-9, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-L-12M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_PO2-8_K01
Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
TZiZ_2A_K01, TZiZ_2A_K02R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-9, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-L-12M-1, M-2S-1, S-2
TZiZ_2A_PO2-8_K02
Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolató, koncentratów i biopreparatów z ryb.
TZiZ_2A_K01, TZiZ_2A_K03, TZiZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-9, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-11, T-L-13, T-L-12M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-8_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania oraz badania ich właściwości. Ma poszerzoną wiedzę na temat zastosowania tych produktów w przemyśle spożywczym oraz iinych branżach.
2,0Student nie zna metod produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie potrafi dobrać odpowiedniej metody w zależności od surowca, nie zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności.
3,0Student zna podstawowe procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie potrafi jednak dobrać odpowiedniej metody w zależności od surowca, ma ogólne informacje nt. zastosowania tych preparatów w technologii żywności.
3,5Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie zawsze jednak potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania niektórych preparatów w technologii żywności.
4,0Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności, ale robi błędy
4,5Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności, ale robi drobne błędy.
5,0SStudent zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności.
TZiZ_2A_PO2-8_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców stosowanych do produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, a także gotowych produktów (w zależności od stosowanej metody produkcji), ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
2,0Student nie zna cech fizykochemicznych, wartości żywieniowej i technologicznej izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, a także wpływu technologii produkcji na te cechy.
3,0Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną niektórych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, ale nie rozumie wpływu technologii produkcji na te cechy.
3,5Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną niektórych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, rozumie wpływu technologii produkcji na te cechy.
4,0Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną większości izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, potrafi opisać wpływ technologii produkcji na te cechy.
4,5Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, potrafi opisać wpływ technologii produkcji na te cechy, ale robi drobne błędy.
5,0Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, potrafi opisać wpływ technologii produkcji na te cechy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-8_U01
Potrafi dobierać kierunek wykorzystania posiadanego surowca oraz wykorzystać otrzymany produkt.
2,0Nie potrafi zaplanować kierunku wykorzystania surowca ani gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
3,0Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania niektórych surowców gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, robi drobne błędy..
3,5Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania niektórych surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
4,0Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania większości surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, ale z pewnymi błędami.
4,5Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, ale robi drobne błędy.
5,0Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
TZiZ_2A_PO2-8_U02
Potrafi uzyskać pożądany produkt, stosując odpowiednią technologię, z uwzględnieniem wpływu różnych czynników na jakość gotowego produktu.
2,0Nie potrafi zaplanować procesu technologicznego pozwalającego uzyskać pożądany produkt, nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach.
3,0Potrafi uzyskać pożądany produkt, ale nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach, nie potrafi uwzględnić wpływu różnych czynników na jakość gotowego produktu.
3,5Potrafi uzyskać pożądany produkt, ale nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach, choć rozumie wpływ różnych czynników na jakość gotowego produktu.
4,0Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ niektórych czynników na jakość gotowego produktu, ale robi błędy.
4,5Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ różnych czynników na jakość gotowego produktu, robi drobne błędy.
5,0Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ r óżnych czynników na jakość gotowego produktu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_PO2-8_K01
Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
2,0Nie rozumie przydatność i nie widzi potrzeby wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych
3,0Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych
3,5Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
4,0Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
4,5Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
5,0Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
TZiZ_2A_PO2-8_K02
Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolató, koncentratów i biopreparatów z ryb.
2,0Nie ma świadomości możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
3,0Ma świadomość pewnych możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, ale nie potrafi ich wskazać.
3,5Ma świadomość pewnych możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb , potrafi wskazać niektóre kierunki wykorzystania.
4,0Ma świadomość pewnych możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb i potrafi je wskazać.
4,5Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi wskazać większość z nich.
5,0Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb i potrafi je wskazać.

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003
  2. Kołakowski E., Bednarski W., Bielecki S., Enzymatyczna modyfikacja składników żywności, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2005
  3. Sikorski Z.E., Ryby i bezkręgowce morskie. Pozyskiwanie, właściwości i przetwarzanie., WNT, Warszawa, 2004
  4. Kołakowski E., Technologia farszów rybnych, PWN, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Haard N.F., Simpson B.K., Seafood enzymes. Utilization and influence on postharvest seafood quality, Marcel Dekker, Inc., New York, Basel, 2000
  2. Sikorski Z.E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, PWN, Warszawa, 1996
  3. Nollet L., Toldra F., Handbook of Seafood and Seafood Products Analysis, CRC Press, Taylor and Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010
  4. Park J.W., Surimi and Surimi Seafood, CRC Press, Talyor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, Singapore, 2005, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena podstawowych właściwości fizyko-chemicznych dostępnego surowca rybnego3
T-L-2Enzymy proteolityczne stosowane do produkcji biopreparatów z ryb - porównanie właściwości i szybkości działania.3
T-L-3Technologia hydrolizatów białkowych z ryb małocennych3
T-L-4Wpływ warunków hydrolizy na właściwości uzyskanych hydrolizatów3
T-L-5Badanie właściwości funkcjonalnych otrzymanych hydrolizatów białkowych3
T-L-6Izolaty białka ryb - otrzymywanie, właściwości fizyko-chemiczne3
T-L-7Wytwarzanie koncentratów aminokwasów z hydrolizatów rybnych6
T-L-8Badanie właściwości funkcjonalnych izolatów i koncentratów białkowych3
T-L-9Pozyskiwanie enzymów z odpadów rybnych3
T-L-10Wpływ dodatku wybranych preparatów z ryb na własności farszu rybnego.6
T-L-11Restrukturyzacja żywności z wykorzystaniem preparatów z ryb3
T-L-12Pozyskiwanie oleju bogatego w polienowych kwasów tłuszczowych z wątroby ryb3
T-L-13Otrzymywanie wybranego rodzaju preparatów z ryb w zależności od surowca.6
48

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości surowców stosowanych do produkcji preparatów spożywczych z ryb2
T-W-2Enzymy stosowane w technologii preparatów białkowych i aminokwasowych.2
T-W-3Technologia izolatów białkowych z ryb2
T-W-4Koncentraty białkowe i aminokwasowe z mięsa ryb4
T-W-5Technologia koncentratów lipidów rybnych o właściwościach prozdrowotnych.4
T-W-6Właściwości biopreparatów spożywczych z ryb2
T-W-7Pozyskiwanie bioaktywnych peptydów z odpadów rybnych2
T-W-8Pozyskiwanie chitozanu i chityny z surowców rybnych.2
T-W-9Pozyskiwanie enzymów ze źródeł pochodzenia morskiego.2
T-W-10Zastosowanie izolatów i koncentratów białkowych w przemyśle spożywczym.4
T-W-11Zastosowanie biopreparatów z ryb.2
T-W-12Rynek izolatów, koncentratów i biopreparatów.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach48
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
A-L-3opracowanie wyników z laboratorium14
A-L-4czytanie wskazanej literatury6
A-L-5napisanie raportu z laboratorium14
A-L-6przygotowanie się do kolokwium14
A-L-7praca z nauczycielem - konsultacje (nieobowiązkowo)10
A-L-8przygotowanie pezentacji5
119
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie się do egzaminu20
A-W-3czytanie wskazanej literatury8
A-W-4konsultacje z nauczycielem (nieobowiązkowe)2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-8_W01Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania oraz badania ich właściwości. Ma poszerzoną wiedzę na temat zastosowania tych produktów w przemyśle spożywczym oraz iinych branżach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZiZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania
C-2Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych.
Treści programoweT-W-4Koncentraty białkowe i aminokwasowe z mięsa ryb
T-W-9Pozyskiwanie enzymów ze źródeł pochodzenia morskiego.
T-W-2Enzymy stosowane w technologii preparatów białkowych i aminokwasowych.
T-W-6Właściwości biopreparatów spożywczych z ryb
T-W-7Pozyskiwanie bioaktywnych peptydów z odpadów rybnych
T-W-1Właściwości surowców stosowanych do produkcji preparatów spożywczych z ryb
T-W-8Pozyskiwanie chitozanu i chityny z surowców rybnych.
T-W-11Zastosowanie biopreparatów z ryb.
T-W-10Zastosowanie izolatów i koncentratów białkowych w przemyśle spożywczym.
T-W-12Rynek izolatów, koncentratów i biopreparatów.
T-W-3Technologia izolatów białkowych z ryb
T-W-5Technologia koncentratów lipidów rybnych o właściwościach prozdrowotnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie potrafi dobrać odpowiedniej metody w zależności od surowca, nie zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności.
3,0Student zna podstawowe procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie potrafi jednak dobrać odpowiedniej metody w zależności od surowca, ma ogólne informacje nt. zastosowania tych preparatów w technologii żywności.
3,5Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie zawsze jednak potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania niektórych preparatów w technologii żywności.
4,0Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności, ale robi błędy
4,5Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności, ale robi drobne błędy.
5,0SStudent zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-8_W02Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców stosowanych do produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, a także gotowych produktów (w zależności od stosowanej metody produkcji), ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów mikrobiologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu spożywczego oraz metod badawczych stosowanych do monitorowania tych procesów.
TZiZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania
C-2Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych.
Treści programoweT-W-4Koncentraty białkowe i aminokwasowe z mięsa ryb
T-W-9Pozyskiwanie enzymów ze źródeł pochodzenia morskiego.
T-W-2Enzymy stosowane w technologii preparatów białkowych i aminokwasowych.
T-W-6Właściwości biopreparatów spożywczych z ryb
T-W-7Pozyskiwanie bioaktywnych peptydów z odpadów rybnych
T-W-1Właściwości surowców stosowanych do produkcji preparatów spożywczych z ryb
T-W-8Pozyskiwanie chitozanu i chityny z surowców rybnych.
T-W-11Zastosowanie biopreparatów z ryb.
T-W-10Zastosowanie izolatów i koncentratów białkowych w przemyśle spożywczym.
T-W-12Rynek izolatów, koncentratów i biopreparatów.
T-W-3Technologia izolatów białkowych z ryb
T-W-5Technologia koncentratów lipidów rybnych o właściwościach prozdrowotnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna cech fizykochemicznych, wartości żywieniowej i technologicznej izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, a także wpływu technologii produkcji na te cechy.
3,0Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną niektórych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, ale nie rozumie wpływu technologii produkcji na te cechy.
3,5Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną niektórych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, rozumie wpływu technologii produkcji na te cechy.
4,0Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną większości izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, potrafi opisać wpływ technologii produkcji na te cechy.
4,5Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, potrafi opisać wpływ technologii produkcji na te cechy, ale robi drobne błędy.
5,0Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, potrafi opisać wpływ technologii produkcji na te cechy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-8_U01Potrafi dobierać kierunek wykorzystania posiadanego surowca oraz wykorzystać otrzymany produkt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZ_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania
C-2Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych.
Treści programoweT-L-1Ocena podstawowych właściwości fizyko-chemicznych dostępnego surowca rybnego
T-L-2Enzymy proteolityczne stosowane do produkcji biopreparatów z ryb - porównanie właściwości i szybkości działania.
T-L-3Technologia hydrolizatów białkowych z ryb małocennych
T-L-5Badanie właściwości funkcjonalnych otrzymanych hydrolizatów białkowych
T-L-9Pozyskiwanie enzymów z odpadów rybnych
T-L-4Wpływ warunków hydrolizy na właściwości uzyskanych hydrolizatów
T-L-6Izolaty białka ryb - otrzymywanie, właściwości fizyko-chemiczne
T-L-7Wytwarzanie koncentratów aminokwasów z hydrolizatów rybnych
T-L-8Badanie właściwości funkcjonalnych izolatów i koncentratów białkowych
T-L-10Wpływ dodatku wybranych preparatów z ryb na własności farszu rybnego.
T-L-11Restrukturyzacja żywności z wykorzystaniem preparatów z ryb
T-L-13Otrzymywanie wybranego rodzaju preparatów z ryb w zależności od surowca.
T-L-12Pozyskiwanie oleju bogatego w polienowych kwasów tłuszczowych z wątroby ryb
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny z kolokwium oraz odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaplanować kierunku wykorzystania surowca ani gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
3,0Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania niektórych surowców gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, robi drobne błędy..
3,5Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania niektórych surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
4,0Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania większości surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, ale z pewnymi błędami.
4,5Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, ale robi drobne błędy.
5,0Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-8_U02Potrafi uzyskać pożądany produkt, stosując odpowiednią technologię, z uwzględnieniem wpływu różnych czynników na jakość gotowego produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZ_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZiZ_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania
C-2Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych.
Treści programoweT-L-1Ocena podstawowych właściwości fizyko-chemicznych dostępnego surowca rybnego
T-L-2Enzymy proteolityczne stosowane do produkcji biopreparatów z ryb - porównanie właściwości i szybkości działania.
T-L-3Technologia hydrolizatów białkowych z ryb małocennych
T-L-5Badanie właściwości funkcjonalnych otrzymanych hydrolizatów białkowych
T-L-9Pozyskiwanie enzymów z odpadów rybnych
T-L-4Wpływ warunków hydrolizy na właściwości uzyskanych hydrolizatów
T-L-6Izolaty białka ryb - otrzymywanie, właściwości fizyko-chemiczne
T-L-7Wytwarzanie koncentratów aminokwasów z hydrolizatów rybnych
T-L-8Badanie właściwości funkcjonalnych izolatów i koncentratów białkowych
T-L-10Wpływ dodatku wybranych preparatów z ryb na własności farszu rybnego.
T-L-11Restrukturyzacja żywności z wykorzystaniem preparatów z ryb
T-L-13Otrzymywanie wybranego rodzaju preparatów z ryb w zależności od surowca.
T-L-12Pozyskiwanie oleju bogatego w polienowych kwasów tłuszczowych z wątroby ryb
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny z kolokwium oraz odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaplanować procesu technologicznego pozwalającego uzyskać pożądany produkt, nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach.
3,0Potrafi uzyskać pożądany produkt, ale nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach, nie potrafi uwzględnić wpływu różnych czynników na jakość gotowego produktu.
3,5Potrafi uzyskać pożądany produkt, ale nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach, choć rozumie wpływ różnych czynników na jakość gotowego produktu.
4,0Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ niektórych czynników na jakość gotowego produktu, ale robi błędy.
4,5Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ różnych czynników na jakość gotowego produktu, robi drobne błędy.
5,0Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ r óżnych czynników na jakość gotowego produktu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-8_K01Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania
C-2Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych.
Treści programoweT-W-4Koncentraty białkowe i aminokwasowe z mięsa ryb
T-W-9Pozyskiwanie enzymów ze źródeł pochodzenia morskiego.
T-W-2Enzymy stosowane w technologii preparatów białkowych i aminokwasowych.
T-W-6Właściwości biopreparatów spożywczych z ryb
T-W-7Pozyskiwanie bioaktywnych peptydów z odpadów rybnych
T-W-1Właściwości surowców stosowanych do produkcji preparatów spożywczych z ryb
T-W-8Pozyskiwanie chitozanu i chityny z surowców rybnych.
T-W-11Zastosowanie biopreparatów z ryb.
T-W-10Zastosowanie izolatów i koncentratów białkowych w przemyśle spożywczym.
T-W-12Rynek izolatów, koncentratów i biopreparatów.
T-W-3Technologia izolatów białkowych z ryb
T-W-5Technologia koncentratów lipidów rybnych o właściwościach prozdrowotnych.
T-L-1Ocena podstawowych właściwości fizyko-chemicznych dostępnego surowca rybnego
T-L-2Enzymy proteolityczne stosowane do produkcji biopreparatów z ryb - porównanie właściwości i szybkości działania.
T-L-3Technologia hydrolizatów białkowych z ryb małocennych
T-L-5Badanie właściwości funkcjonalnych otrzymanych hydrolizatów białkowych
T-L-9Pozyskiwanie enzymów z odpadów rybnych
T-L-4Wpływ warunków hydrolizy na właściwości uzyskanych hydrolizatów
T-L-6Izolaty białka ryb - otrzymywanie, właściwości fizyko-chemiczne
T-L-7Wytwarzanie koncentratów aminokwasów z hydrolizatów rybnych
T-L-8Badanie właściwości funkcjonalnych izolatów i koncentratów białkowych
T-L-10Wpływ dodatku wybranych preparatów z ryb na własności farszu rybnego.
T-L-11Restrukturyzacja żywności z wykorzystaniem preparatów z ryb
T-L-13Otrzymywanie wybranego rodzaju preparatów z ryb w zależności od surowca.
T-L-12Pozyskiwanie oleju bogatego w polienowych kwasów tłuszczowych z wątroby ryb
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny z kolokwium oraz odpowiedzi ustnej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie przydatność i nie widzi potrzeby wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych
3,0Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych
3,5Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
4,0Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
4,5Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
5,0Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_PO2-8_K02Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolató, koncentratów i biopreparatów z ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania
C-2Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych.
Treści programoweT-W-4Koncentraty białkowe i aminokwasowe z mięsa ryb
T-W-9Pozyskiwanie enzymów ze źródeł pochodzenia morskiego.
T-W-2Enzymy stosowane w technologii preparatów białkowych i aminokwasowych.
T-W-6Właściwości biopreparatów spożywczych z ryb
T-W-7Pozyskiwanie bioaktywnych peptydów z odpadów rybnych
T-W-1Właściwości surowców stosowanych do produkcji preparatów spożywczych z ryb
T-W-8Pozyskiwanie chitozanu i chityny z surowców rybnych.
T-W-11Zastosowanie biopreparatów z ryb.
T-W-10Zastosowanie izolatów i koncentratów białkowych w przemyśle spożywczym.
T-W-12Rynek izolatów, koncentratów i biopreparatów.
T-W-3Technologia izolatów białkowych z ryb
T-W-5Technologia koncentratów lipidów rybnych o właściwościach prozdrowotnych.
T-L-1Ocena podstawowych właściwości fizyko-chemicznych dostępnego surowca rybnego
T-L-2Enzymy proteolityczne stosowane do produkcji biopreparatów z ryb - porównanie właściwości i szybkości działania.
T-L-3Technologia hydrolizatów białkowych z ryb małocennych
T-L-5Badanie właściwości funkcjonalnych otrzymanych hydrolizatów białkowych
T-L-9Pozyskiwanie enzymów z odpadów rybnych
T-L-4Wpływ warunków hydrolizy na właściwości uzyskanych hydrolizatów
T-L-6Izolaty białka ryb - otrzymywanie, właściwości fizyko-chemiczne
T-L-7Wytwarzanie koncentratów aminokwasów z hydrolizatów rybnych
T-L-8Badanie właściwości funkcjonalnych izolatów i koncentratów białkowych
T-L-10Wpływ dodatku wybranych preparatów z ryb na własności farszu rybnego.
T-L-11Restrukturyzacja żywności z wykorzystaniem preparatów z ryb
T-L-13Otrzymywanie wybranego rodzaju preparatów z ryb w zależności od surowca.
T-L-12Pozyskiwanie oleju bogatego w polienowych kwasów tłuszczowych z wątroby ryb
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny z kolokwium oraz odpowiedzi ustnej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
3,0Ma świadomość pewnych możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, ale nie potrafi ich wskazać.
3,5Ma świadomość pewnych możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb , potrafi wskazać niektóre kierunki wykorzystania.
4,0Ma świadomość pewnych możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb i potrafi je wskazać.
4,5Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi wskazać większość z nich.
5,0Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb i potrafi je wskazać.