Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Komunikacja i korespondencja handlowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja i korespondencja handlowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy psychologii i socjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie sprawności w komunikacji interpersonalnej na podstawie wiedzy z zakresu psychologii społecznej.
C-2Umiejętność prowadzenia negocjacji w stosunkach z pracownikami, przełożonymi i podwładnymi oraz w sytuacjach kryzysowych. Umiejętność stosowania w praktyce zasad negocjacji handlowych z uwzględnieniem różnic kulturowych.
C-3Umiejętność sporządzania dokumentów w obrocie handlowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Przyczyny zakłóceń w toku komunikacji interpersonalnej.4
T-W-2Teorie wpływu społecznego a zachowania negocjacyjne - konformizm, empatia, asertywność.3
T-W-3Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji.6
T-W-4Negocjator - zespół cech i umiejętności.4
T-W-5Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca. Rola przekazów niewerbalnych w kreowaniu stosunków międzyludzkich. Trudne sytuacje negocjacyjne i metody ich przezwyciężania. Komunikacja międzykulturowa - przyczyny zakłóceń w osiągnięciu porozumienia. Etykieta w procesie negocjacji międzynarodowych.6
T-W-6Rodzaje korespondencji handlowej i reguły jej przygotowania. Korespondencja jako element tworzący pozytywny wizerunek firmy.4
T-W-7Przykłady korespondencji handlowej - oferta handlowa, raport, bilans etc.2
T-W-8Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3przygotowanie merytoryczne do zajęć (gry negocjacyjne, pokazy, dyskusje)10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia.18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny.
M-2prezentacja multimedialna.
M-3gry dydaktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_A3-4_W01
Student posiada wiedzę o regułach funkcjonowania i obszarach zastosowań komunikacji i negocjacji jako elementarnej formu prowadzenia działalności biznesowej.
TZiZ_2A_W17R2A_W09InzA2_W02C-2, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_A3-4_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawanie komunikatu perswazyjnego wśród innych oraz stosowania reguł perswazyjnych w negocjacjach oraz zna reguły przygotowywania korespondencji handlowej.
TZiZ_2A_U05R2A_U07C-3, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_2A_A3-4_K01
Student wykazuje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności menadżerskie i sprawność na rynku pracy.
TZiZ_2A_K01, TZiZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-3, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1
TZiZ_2A_A3-4_K02
Student potrafi merytorycznie dyskutować, przekonywać do swych racji, biorąc pod uwagę także pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, z poszanowaniem i rozumieniem odmiennych stanowisk.
TZiZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K07C-3T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_A3-4_W01
Student posiada wiedzę o regułach funkcjonowania i obszarach zastosowań komunikacji i negocjacji jako elementarnej formu prowadzenia działalności biznesowej.
2,0nie wykazuje znajomości podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej oraz przygotowania korespondencji handlowej
3,0wykazuje znajomość podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej oraz przygotowywania korespondencji handlowej.
3,5wykazuje znajomość podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej oraz przygotowywania korespondencji handlowej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań.
4,0wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej, dobrze stosuje zasady przygotowywania korespondencji handlowej
4,5wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej; potrafi samodzielnie przygotować informację perswazyjną ze świadomym wykorzystaniem poznanych reguł, wykazuje bardzo dobrą znajomość zasad przygotowywania korespondencji handlowej
5,0wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej; potrafi samodzielnie przygotować informację perswazyjną ze świadomym wykorzystaniem poznanych reguł; potrafi w sposób krytyczny dokonać analizy informacji odszukując w niej ukryte komunikaty perswazyjne, potrafi wykorzystywać zasady konstruowania i przygotowywania korespondencji handlowej w zależności od zmieniającej się postawy negocjacyjnej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_A3-4_U01
Student posiada umiejętność rozpoznawanie komunikatu perswazyjnego wśród innych oraz stosowania reguł perswazyjnych w negocjacjach oraz zna reguły przygotowywania korespondencji handlowej.
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania i stosowania prostych komunikatów perswazyjnych. Nie zna reguł przygotowywania korespondencji handlowej.
3,0Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej oraz w przygotowaniu korespondencji handlowej.
3,5Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu oraz formy korespondencji handlowej.
4,0Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu. student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi oraz potrafi przygotowywać różne typy korespondencji handlowej.
4,5Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu. student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi; student twórczo przekształca reguły perswazyjne w zależności od zmieniającej sie sytuacji negocjacyjnej. Student biegle posługuje się różnymi rodzajami korespondencji handlowej, potrafi dostosować je do sytuacji negocjacyjnej.
5,0Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu; student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi; student twórczo przekształca reguły perswazyjne w zależności od zmieniającej się sytuacji negocjacyjnej; student samodzielnie tworzy nowe relacje między regułami perswazyjnymi w celu maksymalizacji efektu negocjacyjnego. Student wykazuje zaawansowaną wiedzę w zakresie przygotowywania korespondencji handlowej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_2A_A3-4_K01
Student wykazuje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności menadżerskie i sprawność na rynku pracy.
2,0student nie wykazuje kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; student nie wykazuje chęci do samodoskonalenia w aspekcie kompetencji społecznych.
3,0student wykazuje podstawowe kompetencje negocjacyjno-perswazyjne.
3,5student wykazuje podstawowe kompetencje negocjacyjno-perswazyjne; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym.
4,0student wykazuje sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych.
4,5student wykazuje bardzo sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; potrafi przeprowadzić negocjację z wykorzystaniem różnego rodzaju technik.
5,0student wykazuje bardzo sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; potrafi przeprowadzić negocjację z wykorzystaniem różnego rodzaju technik; student samodzielnie rozwija swoje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, prezentując efekty swojej pracy podczas prezentacji na wykładzie konwersatoryjnym.
TZiZ_2A_A3-4_K02
Student potrafi merytorycznie dyskutować, przekonywać do swych racji, biorąc pod uwagę także pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, z poszanowaniem i rozumieniem odmiennych stanowisk.
2,0brak kompetencji związanych z technikami negocjacji, perswazji. Student unika jakiejkolwiek merytorycznej współpracy i dyskusji.
3,0podstawowe kompetencje związane z technikami negocjacji.
3,5prezentuje podstawowe kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Sporadycznie uczestniczy w dyskusji, potrafi zauważyć racje odmiennego stanowiska.
4,0dobre kompetencje związane z oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk.
4,5bardzo dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Samodzielnie odnajduje pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej; potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk.
5,0bardzo dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. W sposób zaangażowany emocjonalnie i kompetentny samodzielnie odnajduje pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej; potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk, wykazuje rozumienie różnych racji.

Literatura podstawowa

  1. Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa, 2004
  2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, teoria i praktyka, GWP, Gdańsk, 2009
  3. Hogan K., Psychologia perswazji, Wydawnictwo Czarna Owca, 2010
  4. Fuechsel H., Korespondencja w firmie, Poltest, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Thiel E., Mowa ciała zdradzi więcej niż tysiąc słów, Astrum, Wrocław, 2007
  2. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji., GWP, Gdańsk, 2006
  3. Gesteland R., Różnice kulturowe a zachowanie w biznesie, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Przyczyny zakłóceń w toku komunikacji interpersonalnej.4
T-W-2Teorie wpływu społecznego a zachowania negocjacyjne - konformizm, empatia, asertywność.3
T-W-3Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji.6
T-W-4Negocjator - zespół cech i umiejętności.4
T-W-5Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca. Rola przekazów niewerbalnych w kreowaniu stosunków międzyludzkich. Trudne sytuacje negocjacyjne i metody ich przezwyciężania. Komunikacja międzykulturowa - przyczyny zakłóceń w osiągnięciu porozumienia. Etykieta w procesie negocjacji międzynarodowych.6
T-W-6Rodzaje korespondencji handlowej i reguły jej przygotowania. Korespondencja jako element tworzący pozytywny wizerunek firmy.4
T-W-7Przykłady korespondencji handlowej - oferta handlowa, raport, bilans etc.2
T-W-8Zaliczenie1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3przygotowanie merytoryczne do zajęć (gry negocjacyjne, pokazy, dyskusje)10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia.18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_A3-4_W01Student posiada wiedzę o regułach funkcjonowania i obszarach zastosowań komunikacji i negocjacji jako elementarnej formu prowadzenia działalności biznesowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_W17Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz podstaw rachunkowości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność prowadzenia negocjacji w stosunkach z pracownikami, przełożonymi i podwładnymi oraz w sytuacjach kryzysowych. Umiejętność stosowania w praktyce zasad negocjacji handlowych z uwzględnieniem różnic kulturowych.
C-1Uzyskanie sprawności w komunikacji interpersonalnej na podstawie wiedzy z zakresu psychologii społecznej.
Treści programoweT-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Przyczyny zakłóceń w toku komunikacji interpersonalnej.
T-W-5Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca. Rola przekazów niewerbalnych w kreowaniu stosunków międzyludzkich. Trudne sytuacje negocjacyjne i metody ich przezwyciężania. Komunikacja międzykulturowa - przyczyny zakłóceń w osiągnięciu porozumienia. Etykieta w procesie negocjacji międzynarodowych.
T-W-4Negocjator - zespół cech i umiejętności.
T-W-6Rodzaje korespondencji handlowej i reguły jej przygotowania. Korespondencja jako element tworzący pozytywny wizerunek firmy.
T-W-3Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny.
M-2prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje znajomości podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej oraz przygotowania korespondencji handlowej
3,0wykazuje znajomość podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej oraz przygotowywania korespondencji handlowej.
3,5wykazuje znajomość podstawowych reguł komunikacji perswazyjnej oraz przygotowywania korespondencji handlowej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań.
4,0wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej, dobrze stosuje zasady przygotowywania korespondencji handlowej
4,5wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej; potrafi samodzielnie przygotować informację perswazyjną ze świadomym wykorzystaniem poznanych reguł, wykazuje bardzo dobrą znajomość zasad przygotowywania korespondencji handlowej
5,0wykazuje znajomość większości poznanych reguł komunikacji perswazyjnej; potrafi wskazać przykłady ich zastosowań; potrafi wskazać obszary życia społecznego mniej lub bardziej podatne na komunikacje perswazyjną; potrafi wskazać dobre (także pod względem etycznym) jak i złe konsekwencje komunikacji perswazyjnej; potrafi samodzielnie przygotować informację perswazyjną ze świadomym wykorzystaniem poznanych reguł; potrafi w sposób krytyczny dokonać analizy informacji odszukując w niej ukryte komunikaty perswazyjne, potrafi wykorzystywać zasady konstruowania i przygotowywania korespondencji handlowej w zależności od zmieniającej się postawy negocjacyjnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_A3-4_U01Student posiada umiejętność rozpoznawanie komunikatu perswazyjnego wśród innych oraz stosowania reguł perswazyjnych w negocjacjach oraz zna reguły przygotowywania korespondencji handlowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Umiejętność sporządzania dokumentów w obrocie handlowym.
C-2Umiejętność prowadzenia negocjacji w stosunkach z pracownikami, przełożonymi i podwładnymi oraz w sytuacjach kryzysowych. Umiejętność stosowania w praktyce zasad negocjacji handlowych z uwzględnieniem różnic kulturowych.
Treści programoweT-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Przyczyny zakłóceń w toku komunikacji interpersonalnej.
T-W-5Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca. Rola przekazów niewerbalnych w kreowaniu stosunków międzyludzkich. Trudne sytuacje negocjacyjne i metody ich przezwyciężania. Komunikacja międzykulturowa - przyczyny zakłóceń w osiągnięciu porozumienia. Etykieta w procesie negocjacji międzynarodowych.
T-W-4Negocjator - zespół cech i umiejętności.
T-W-6Rodzaje korespondencji handlowej i reguły jej przygotowania. Korespondencja jako element tworzący pozytywny wizerunek firmy.
T-W-3Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny.
M-3gry dydaktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania i stosowania prostych komunikatów perswazyjnych. Nie zna reguł przygotowywania korespondencji handlowej.
3,0Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej oraz w przygotowaniu korespondencji handlowej.
3,5Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu oraz formy korespondencji handlowej.
4,0Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu. student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi oraz potrafi przygotowywać różne typy korespondencji handlowej.
4,5Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu. student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi; student twórczo przekształca reguły perswazyjne w zależności od zmieniającej sie sytuacji negocjacyjnej. Student biegle posługuje się różnymi rodzajami korespondencji handlowej, potrafi dostosować je do sytuacji negocjacyjnej.
5,0Student posiada umiejętność rozpoznawania wśród komunikatów różnego typu komunikatu perswazyjnego; student potrafi wskazać proste reguły stosowane w komunikacji perswazyjnej; student potrafi rozróżniać ze względu na przyjęte kryteria komunikaty perswazyjne różnego typu; student potrafi wykorzystać reguły perswazyjne przy konstruowaniu własnych wypowiedzi; student twórczo przekształca reguły perswazyjne w zależności od zmieniającej się sytuacji negocjacyjnej; student samodzielnie tworzy nowe relacje między regułami perswazyjnymi w celu maksymalizacji efektu negocjacyjnego. Student wykazuje zaawansowaną wiedzę w zakresie przygotowywania korespondencji handlowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_A3-4_K01Student wykazuje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, które zwiększają jego umiejętności menadżerskie i sprawność na rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Umiejętność sporządzania dokumentów w obrocie handlowym.
C-2Umiejętność prowadzenia negocjacji w stosunkach z pracownikami, przełożonymi i podwładnymi oraz w sytuacjach kryzysowych. Umiejętność stosowania w praktyce zasad negocjacji handlowych z uwzględnieniem różnic kulturowych.
Treści programoweT-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Przyczyny zakłóceń w toku komunikacji interpersonalnej.
T-W-5Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca. Rola przekazów niewerbalnych w kreowaniu stosunków międzyludzkich. Trudne sytuacje negocjacyjne i metody ich przezwyciężania. Komunikacja międzykulturowa - przyczyny zakłóceń w osiągnięciu porozumienia. Etykieta w procesie negocjacji międzynarodowych.
T-W-4Negocjator - zespół cech i umiejętności.
T-W-6Rodzaje korespondencji handlowej i reguły jej przygotowania. Korespondencja jako element tworzący pozytywny wizerunek firmy.
T-W-3Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny.
M-2prezentacja multimedialna.
M-3gry dydaktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; student nie wykazuje chęci do samodoskonalenia w aspekcie kompetencji społecznych.
3,0student wykazuje podstawowe kompetencje negocjacyjno-perswazyjne.
3,5student wykazuje podstawowe kompetencje negocjacyjno-perswazyjne; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym.
4,0student wykazuje sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych.
4,5student wykazuje bardzo sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; potrafi przeprowadzić negocjację z wykorzystaniem różnego rodzaju technik.
5,0student wykazuje bardzo sprawne posługiwanie się kompetencjami negocjacyjno-perswazyjnymi w różnych sytuacjach; student potrafi zastosować znane mu umiejętności do sytuacji związanych z przyszłym jego funkcjonowaniem zawodowym; student potrafi wskazać taką sytuację związaną z jego zawodem, której skuteczne rozwiązanie zależy od jakości stosowanych kompetencji negocjacyjno-perswazyjnych; potrafi przeprowadzić negocjację z wykorzystaniem różnego rodzaju technik; student samodzielnie rozwija swoje kompetencje negocjacyjno-perswazyjne, prezentując efekty swojej pracy podczas prezentacji na wykładzie konwersatoryjnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_2A_A3-4_K02Student potrafi merytorycznie dyskutować, przekonywać do swych racji, biorąc pod uwagę także pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, z poszanowaniem i rozumieniem odmiennych stanowisk.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Umiejętność sporządzania dokumentów w obrocie handlowym.
Treści programoweT-W-2Teorie wpływu społecznego a zachowania negocjacyjne - konformizm, empatia, asertywność.
T-W-1Podstawy komunikacji społecznej, jej cele i uwarunkowania. Przyczyny zakłóceń w toku komunikacji interpersonalnej.
T-W-5Komunikacja werbalna - nadawca, przekaz, kanał, odbiorca. Rola przekazów niewerbalnych w kreowaniu stosunków międzyludzkich. Trudne sytuacje negocjacyjne i metody ich przezwyciężania. Komunikacja międzykulturowa - przyczyny zakłóceń w osiągnięciu porozumienia. Etykieta w procesie negocjacji międzynarodowych.
T-W-4Negocjator - zespół cech i umiejętności.
T-W-6Rodzaje korespondencji handlowej i reguły jej przygotowania. Korespondencja jako element tworzący pozytywny wizerunek firmy.
T-W-3Pojęcie negocjacji, sytuacja negocjacyjna, kryteria oceny negocjacji. Fazy negocjacji.
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny.
M-2prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej podczas wykładu konwersatoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak kompetencji związanych z technikami negocjacji, perswazji. Student unika jakiejkolwiek merytorycznej współpracy i dyskusji.
3,0podstawowe kompetencje związane z technikami negocjacji.
3,5prezentuje podstawowe kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Sporadycznie uczestniczy w dyskusji, potrafi zauważyć racje odmiennego stanowiska.
4,0dobre kompetencje związane z oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk.
4,5bardzo dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. Samodzielnie odnajduje pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej; potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk.
5,0bardzo dobre kompetencje związane oddziaływaniami społecznymi, z technikami negocjacji. W sposób zaangażowany emocjonalnie i kompetentny samodzielnie odnajduje pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej; potrafi znaleźć argumenty dla różnych stanowisk, wykazuje rozumienie różnych racji.