Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Podstawy techniki połowów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy techniki połowów
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 13 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z dziedziny budowy, eksploatacji narzędzi połowu i pojęć związanych z ryboówstwem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapozanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budową, sposobami posługiwanie się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-W-2Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego1
T-W-3Podstawowe pojęcia dotyczące rybołówstwa1
T-W-4Kryteria i podział narzędzi połowu1
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzędzi połowu4
T-W-6Podstawy działania i przegląd urządzeń hydroakustycznych używanych w rybołówstwie3
T-W-7Badania modelowe narzędzi połowu i podstawy modelowania2
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2film
M-3pokaz
M-4ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prace projektowe przejściowe
S-2Ocena podsumowująca: praca projektowa

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D14tzpw_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie znać budowę, poprawnie nazywać narzędzia połowu oraz formułować podstawowe pojęcia związane z rybołówstwem.
TZiZ_1A_W10R1A_W03, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D14tzpw_U01
Student powinien umieć montować i eksploatować narzędzia połowu oraz posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
TZiZ_1A_U12, TZiZ_1A_U13R1A_U05InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D14tzpw_K01
student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwości na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń
TZiZ_1A_K05R1A_K08C-1T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D14tzpw_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie znać budowę, poprawnie nazywać narzędzia połowu oraz formułować podstawowe pojęcia związane z rybołówstwem.
2,0nie zna żadnych narzędzi połowuani pojęć dotyczących rybołówstwa
3,0zna kilka narzędzi połowu i kilka pojęć związanych z rybołówstwem
3,5zn anarzędzia połowu ważne dla współczesnego rybołówstwa i najważniejsze pojęcia związane z rybołówstwem
4,0zna narzędzia połowu i pojęcia związane z rybołówstwem
4,5zna narzędzia połowu, ich budowę, nazewnictwo, potrafi zbudować proste narzędzie połowu, umie posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
5,0zna budowę i znaczenie narzędzi połowu, technikę posługiwania się nimi, potrafi zaprojektować, wykonać lub zorganizować produkcję narzędzi połowu oraz umiejętnie posługuje się pojęciami związanymi z rybołówstwem

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D14tzpw_U01
Student powinien umieć montować i eksploatować narzędzia połowu oraz posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
2,0nie umie wykroić i montować żadnego narzędzia połowu
3,0umie kroić i zszywać jadro
3,5umie zmontować proste narzędzia połowu
4,0umie wykonywać narzędzia połowu
4,5umie wykonywać i zna sposoby eksploatacji narzędzi połowu
5,0umie wykonywać, zna sosoby eksploatacji narzędzi połowu i umie posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D14tzpw_K01
student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwości na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń
2,0nie zna żadnych sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz
3,0zna kilka kilka sposobów pozyskiwania biologiznych zasobów mórz
3,5zna sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów, ma świadomość różnorodności narzędzi połowu
4,0zna różnorodne sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów i wykazuje pewną wrażliwość zachowania środowiska
4,5ma świadomość że istnieją różne sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów i ma świadomość że zasoby należy zachowywać dla przyszłych pokoleń
5,0ma pełną świadomość wielkiej różnorodności sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów oraz cechuje się wielką wrażliwością zachowania tych zasobów

Literatura podstawowa

  1. Świniarski J, Rybackie narzędzia połowu (podział, nazwy, oznaczenia), AR, Szczecin, 1975
  2. Świniarski J, Technika połowu ryb, PWN, Warszawa, 1970
  3. Świniarski J, Narzędzia i metody połowu ryb, WSR, Szczecin, 1971
  4. Świniarski J., Cetinic P, Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdynia, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Świniarski J., Krępa J, Teoria łowności i projektowanie narzędzi połowu, PWN, Warszawa, 1975
  2. Krępa J., Stengel H., Fridman A, Narzędzia połowu rybołówstwa morskiego, Wyd. Morskie, Gdynia, 1987

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu1
T-W-2Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego1
T-W-3Podstawowe pojęcia dotyczące rybołówstwa1
T-W-4Kryteria i podział narzędzi połowu1
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzędzi połowu4
T-W-6Podstawy działania i przegląd urządzeń hydroakustycznych używanych w rybołówstwie3
T-W-7Badania modelowe narzędzi połowu i podstawy modelowania2
13

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D14tzpw_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie znać budowę, poprawnie nazywać narzędzia połowu oraz formułować podstawowe pojęcia związane z rybołówstwem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W10Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania organizmów wodnych pozyskiwanych dla przetwórstwa, zna zasady i podstawowe metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapozanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budową, sposobami posługiwanie się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu
T-W-6Podstawy działania i przegląd urządzeń hydroakustycznych używanych w rybołówstwie
T-W-2Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego
T-W-3Podstawowe pojęcia dotyczące rybołówstwa
T-W-4Kryteria i podział narzędzi połowu
T-W-7Badania modelowe narzędzi połowu i podstawy modelowania
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzędzi połowu
Metody nauczaniaM-2film
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
S-1Ocena formująca: prace projektowe przejściowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna żadnych narzędzi połowuani pojęć dotyczących rybołówstwa
3,0zna kilka narzędzi połowu i kilka pojęć związanych z rybołówstwem
3,5zn anarzędzia połowu ważne dla współczesnego rybołówstwa i najważniejsze pojęcia związane z rybołówstwem
4,0zna narzędzia połowu i pojęcia związane z rybołówstwem
4,5zna narzędzia połowu, ich budowę, nazewnictwo, potrafi zbudować proste narzędzie połowu, umie posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
5,0zna budowę i znaczenie narzędzi połowu, technikę posługiwania się nimi, potrafi zaprojektować, wykonać lub zorganizować produkcję narzędzi połowu oraz umiejętnie posługuje się pojęciami związanymi z rybołówstwem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D14tzpw_U01Student powinien umieć montować i eksploatować narzędzia połowu oraz posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U12Potrafi rozpoznać surowce pochodzenia wodnego, określić adekwatny dla danego organizmu sposób jego pozyskiwania, umie dokonać identyfikacji i analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów wodnych wykorzystywanych w przetwórstwie żywności.
TZiZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1zapozanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budową, sposobami posługiwanie się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem
Treści programoweT-W-6Podstawy działania i przegląd urządzeń hydroakustycznych używanych w rybołówstwie
T-W-2Wybrane zagadnienia z materiałoznawstwa sieciowego
T-W-3Podstawowe pojęcia dotyczące rybołówstwa
T-W-4Kryteria i podział narzędzi połowu
T-W-7Badania modelowe narzędzi połowu i podstawy modelowania
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzędzi połowu
Metody nauczaniaM-2film
M-3pokaz
M-4ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praca projektowa
S-1Ocena formująca: prace projektowe przejściowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wykroić i montować żadnego narzędzia połowu
3,0umie kroić i zszywać jadro
3,5umie zmontować proste narzędzia połowu
4,0umie wykonywać narzędzia połowu
4,5umie wykonywać i zna sposoby eksploatacji narzędzi połowu
5,0umie wykonywać, zna sosoby eksploatacji narzędzi połowu i umie posługiwać się pojęciami związanymi z rybołówstwem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D14tzpw_K01student nabędzie świadomości różnorodności sposobów pozyskiwania zasobów mórz i oceanów i wrażliwości na zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapozanie studentów z materiałami do budowy narzędzi połowu, ich budową, sposobami posługiwanie się nimi oraz pojęciami związanymi z rybołówstwem
Treści programoweT-W-6Podstawy działania i przegląd urządzeń hydroakustycznych używanych w rybołówstwie
T-W-3Podstawowe pojęcia dotyczące rybołówstwa
T-W-7Badania modelowe narzędzi połowu i podstawy modelowania
T-W-5Omawianie budowy i eksploatacji poszczególnych grup narzędzi połowu
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prace projektowe przejściowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna żadnych sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz
3,0zna kilka kilka sposobów pozyskiwania biologiznych zasobów mórz
3,5zna sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów, ma świadomość różnorodności narzędzi połowu
4,0zna różnorodne sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów i wykazuje pewną wrażliwość zachowania środowiska
4,5ma świadomość że istnieją różne sposoby pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów i ma świadomość że zasoby należy zachowywać dla przyszłych pokoleń
5,0ma pełną świadomość wielkiej różnorodności sposobów pozyskiwania biologicznych zasobów mórz i oceanów oraz cechuje się wielką wrażliwością zachowania tych zasobów