Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)

Sylabus przedmiotu Biologia ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Biologia ryb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 20 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z anatomii, embriologii, fizjologii i biologii ryb, hydrochemii, hydrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie doktorantów z budową, funkcjonowaniem i reakcjami ryb, z uwzględnieniem różnic traktowanych porównawczo, a także skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym, jak również zapoznanie ze zjawiskami reprodukcyjnymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Warunki środowiskowe i bioróżnorodność. Przystosowania do życia w środowisku wodnym. Rozród i rozwój. Odżywianie i wzrost. Terytorializm i migracje.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w zajęciach20
A-K-2Studiowanie literatury przedmiotu30
A-K-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej25
A-K-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacymi (dyskusja dydaktyczna);
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Doktorant przygotowuje prezentację multimedialną
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z zakresu tematyki konwersatoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.7.1_W01
Doktorant po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim jest woda. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii, fizjologii i biologii różnych gatunków ryb.
RYBS3_3A_W03C-1T-K-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
RYBS3_3A_C.7.1_W02
Doktorant ma wiedzę na temat mechanizmów rządzących przebiegiem embriogenezy ryb należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy.
RYBS3_3A_W03C-1T-K-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.7.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć doktorant powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych
RYBS3_3A_U01C-1T-K-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
RYBS3_3A_C.7.1_U02
Doktorant będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
RYBS3_3A_U02C-1T-K-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.7.1_K01
Doktorant ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
RYBS3_3A_K01C-1T-K-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.7.1_W01
Doktorant po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim jest woda. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii, fizjologii i biologii różnych gatunków ryb.
2,0Doktorant nic nie wie na temat budowy, funkcjonowania, biologii i reakcji ryb oraz wpływu środowiska wodnego na ryby.
3,0Doktorant zna w stopniu podstawowym budowę i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, nie potrafi określić wpływu środowiska wodnego na ryby.
3,5Doktorant zna budowę i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, ma małą wiedzę na temat wpływu środowiska wodnego na ryby.
4,0Doktorant zna dobrze systematykę, budowę, fizjologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb, umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby.
4,5Doktorant zna bardzo dobrze systematykę, biologię, fizjologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, dobrze umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych.
5,0Doktorant zna bardzo dobrze systematykę, budowę, biologię i reakcje prezentowanych na wykładach gatunków ryb, bardzo dobrze umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby.
RYBS3_3A_C.7.1_W02
Doktorant ma wiedzę na temat mechanizmów rządzących przebiegiem embriogenezy ryb należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy.
2,0Doktorant nie potrafi opisać elementów składowych jaja i plemnika.
3,0Doktorant potrafi wymienić i opisać podstawowe elementy składowe jaja i plemnika.
3,5Doktorant potrafi wymienić i opisać elementy składowe jaja i plemnika oraz podać niektóre różnice w ich wyglądzie w zależności od gatunku.
4,0Doktorant umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz wymienic różnice w zależnosci od gatunku ryb.
4,5Doktorant umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz potrafi opisać jaki wpływ ma większość czynników środowiskowych na budowę jaj i plemników.
5,0Doktorant umie szczegółowo scharakteryzować budowę i skład jakościowy jaj i plemników różnych gatunków ryb oraz wie jakie jest zróżnicowanie w ich budowie w zależności od miejsca rozrodu tarlaków.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.7.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć doktorant powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych
2,0Doktorant nie potrafi posługiwać się terminologią embriologiczą i biologiczną.
3,0Doktorant zna podstawowe zwroty embriologiczne i biologiczne.
3,5Doktorant zna podstawowe zwroty embriologiczne i biologiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce.
4,0Doktorant rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej embriofizjologii i biologii oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań embriologicznych i biologicznych.
4,5Doktorant umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii i biologii w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań embriologicznych i biologicznych.
5,0Doktorant umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczacą embriofizjologii i biologii zarówno w jezyku polskim jak i j. łaciński w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań embriologicznych i biologicznych.
RYBS3_3A_C.7.1_U02
Doktorant będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
2,0Doktorant nie potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego ryb
3,0Doktorant potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb
3,5Doktorant potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków ryb
4,0Doktorant potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
4,5Doktorant potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
5,0Doktorant potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.7.1_K01
Doktorant ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Doktorant przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Doktorant ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Doktorant ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Doktorant ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Doktorant ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Doktorant ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Kilarski Wincenty, Anatomia ryb, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2012
  2. Wiecaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, Wydawnictwo Uczelniane AR, Szczecin, 2006
  3. Sobotta J., Walsch U., Histologia: atlas cytologii i histologii, Frithjofa Hammersena, Urban & Partner, Wrocław, 2002
  4. Cichocki Tadeusz, Litwin Jan A., Mirecka Jadwiga, Kompendium histologii Podręcznik dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2009, 4
  5. Sawicki Wojciech, Histologia, PZWL, Warszawa, 2009
  6. Jura Czesław Klag Jerzy (red.)., Podstawy embriologii człowieka i zwierząt, Cz.1-2., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005
  7. Berrill N.J., Karp G., Biologia rozwoju, PWN, Warszawa, 1983
  8. Takashima F., Hibiya T. (eds.), An Atlas of Fish Histology. Normal and Pathological Features, Gustav Fisher Verlag, Stuttgard, New York, 1995
  9. RN Finn, BG Kapoor (eds.), Fish Larval Physiology, Science Publisher, USA, 2008
  10. Załachowski W., Biologia ryb, PWN, Warszawa, 1997
  11. Opuszyński K., Podstawy biologii ryb, PWRiL, Warszawa, 1979
  12. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. adaptacja do srodowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, warszawa, 1992
  13. Hoar W.S., Randall D.J., Donaldson E.M., Fish Physiology: Reproduction, Pt. B: Behavior and Fertility Control, Academic Press, New York, London, 1983
  14. Bieniarz K., Epler P., Rozród ryb, Akademia Rolnicza, Kraków, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Żmudziński L., Świat zwierzęcy Bałtyku., Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1990

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Warunki środowiskowe i bioróżnorodność. Przystosowania do życia w środowisku wodnym. Rozród i rozwój. Odżywianie i wzrost. Terytorializm i migracje.20
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w zajęciach20
A-K-2Studiowanie literatury przedmiotu30
A-K-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej25
A-K-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.7.1_W01Doktorant po odbyciu kursu ma wiedzę na temat wpływu na organizm ryby specyficznego środowiska życia jakim jest woda. Student ma wiedzę na temat systematyki, morfologii, fizjologii i biologii różnych gatunków ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_W03Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu ekologii środowiska wodnego, biologii ryb, akwakultury oraz zrównoważonego rybołówstwa.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie doktorantów z budową, funkcjonowaniem i reakcjami ryb, z uwzględnieniem różnic traktowanych porównawczo, a także skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym, jak również zapoznanie ze zjawiskami reprodukcyjnymi.
Treści programoweT-K-1Warunki środowiskowe i bioróżnorodność. Przystosowania do życia w środowisku wodnym. Rozród i rozwój. Odżywianie i wzrost. Terytorializm i migracje.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacymi (dyskusja dydaktyczna);
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Doktorant przygotowuje prezentację multimedialną
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z zakresu tematyki konwersatoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nic nie wie na temat budowy, funkcjonowania, biologii i reakcji ryb oraz wpływu środowiska wodnego na ryby.
3,0Doktorant zna w stopniu podstawowym budowę i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, nie potrafi określić wpływu środowiska wodnego na ryby.
3,5Doktorant zna budowę i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, ma małą wiedzę na temat wpływu środowiska wodnego na ryby.
4,0Doktorant zna dobrze systematykę, budowę, fizjologię i biologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb, umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby.
4,5Doktorant zna bardzo dobrze systematykę, biologię, fizjologię prezentowanych na wykładach gatunków ryb i organizmów wodnych, dobrze umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby i organizmów wodnych.
5,0Doktorant zna bardzo dobrze systematykę, budowę, biologię i reakcje prezentowanych na wykładach gatunków ryb, bardzo dobrze umie określić wpływ środowiska wodnego na ryby.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.7.1_W02Doktorant ma wiedzę na temat mechanizmów rządzących przebiegiem embriogenezy ryb należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_W03Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu ekologii środowiska wodnego, biologii ryb, akwakultury oraz zrównoważonego rybołówstwa.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie doktorantów z budową, funkcjonowaniem i reakcjami ryb, z uwzględnieniem różnic traktowanych porównawczo, a także skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym, jak również zapoznanie ze zjawiskami reprodukcyjnymi.
Treści programoweT-K-1Warunki środowiskowe i bioróżnorodność. Przystosowania do życia w środowisku wodnym. Rozród i rozwój. Odżywianie i wzrost. Terytorializm i migracje.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacymi (dyskusja dydaktyczna);
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Doktorant przygotowuje prezentację multimedialną
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z zakresu tematyki konwersatoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie potrafi opisać elementów składowych jaja i plemnika.
3,0Doktorant potrafi wymienić i opisać podstawowe elementy składowe jaja i plemnika.
3,5Doktorant potrafi wymienić i opisać elementy składowe jaja i plemnika oraz podać niektóre różnice w ich wyglądzie w zależności od gatunku.
4,0Doktorant umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz wymienic różnice w zależnosci od gatunku ryb.
4,5Doktorant umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz potrafi opisać jaki wpływ ma większość czynników środowiskowych na budowę jaj i plemników.
5,0Doktorant umie szczegółowo scharakteryzować budowę i skład jakościowy jaj i plemników różnych gatunków ryb oraz wie jakie jest zróżnicowanie w ich budowie w zależności od miejsca rozrodu tarlaków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.7.1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć doktorant powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej oceny tekstów i wyników badań naukowych, pozwalającej na formułowanie nowych koncepcji.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie doktorantów z budową, funkcjonowaniem i reakcjami ryb, z uwzględnieniem różnic traktowanych porównawczo, a także skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym, jak również zapoznanie ze zjawiskami reprodukcyjnymi.
Treści programoweT-K-1Warunki środowiskowe i bioróżnorodność. Przystosowania do życia w środowisku wodnym. Rozród i rozwój. Odżywianie i wzrost. Terytorializm i migracje.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacymi (dyskusja dydaktyczna);
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Doktorant przygotowuje prezentację multimedialną
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z zakresu tematyki konwersatoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie potrafi posługiwać się terminologią embriologiczą i biologiczną.
3,0Doktorant zna podstawowe zwroty embriologiczne i biologiczne.
3,5Doktorant zna podstawowe zwroty embriologiczne i biologiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce.
4,0Doktorant rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej embriofizjologii i biologii oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań embriologicznych i biologicznych.
4,5Doktorant umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii i biologii w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań embriologicznych i biologicznych.
5,0Doktorant umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczacą embriofizjologii i biologii zarówno w jezyku polskim jak i j. łaciński w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań embriologicznych i biologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.7.1_U02Doktorant będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_U02Posiada umiejętność samodzielnego posługiwania się nowoczesnymi technikami i narzędziami badawczymi.
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie doktorantów z budową, funkcjonowaniem i reakcjami ryb, z uwzględnieniem różnic traktowanych porównawczo, a także skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym, jak również zapoznanie ze zjawiskami reprodukcyjnymi.
Treści programoweT-K-1Warunki środowiskowe i bioróżnorodność. Przystosowania do życia w środowisku wodnym. Rozród i rozwój. Odżywianie i wzrost. Terytorializm i migracje.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacymi (dyskusja dydaktyczna);
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Doktorant przygotowuje prezentację multimedialną
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z zakresu tematyki konwersatoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego ryb
3,0Doktorant potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb
3,5Doktorant potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków ryb
4,0Doktorant potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
4,5Doktorant potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
5,0Doktorant potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków ryb uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.7.1_K01Doktorant ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_K01Ma pełną odpowiedzialność za pracę własną i innych osób
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie doktorantów z budową, funkcjonowaniem i reakcjami ryb, z uwzględnieniem różnic traktowanych porównawczo, a także skutkami oddziaływania biotycznych i abiotycznych czynników na organizm ryby na różnych etapach ontogenezy, skutkami oddziaływania człowieka na środowisko wodne oraz sposobami zapobiegania niekorzystej ingerencji w środowisku wodnym, jak również zapoznanie ze zjawiskami reprodukcyjnymi.
Treści programoweT-K-1Warunki środowiskowe i bioróżnorodność. Przystosowania do życia w środowisku wodnym. Rozród i rozwój. Odżywianie i wzrost. Terytorializm i migracje.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizujacymi (dyskusja dydaktyczna);
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Doktorant przygotowuje prezentację multimedialną
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z zakresu tematyki konwersatoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Doktorant ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Doktorant ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Doktorant ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Doktorant ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Doktorant ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole