Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w środowisku wodnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP1
T-L-2Metody sterylizacji i dezynfekcji4
T-L-3Metody hodowli drobnoustrojów4
T-L-4Morfologia kolonii bakteryjnej2
T-L-5Morfologia i cytologia komórki6
T-L-6Grzyby mikroskopwe2
T-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.4
T-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania4
T-L-9Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej3
30
wykłady
T-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie2
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej4
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych6
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych4
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów4
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów3
T-W-7Ekologia mikroorganzimów2
T-W-8Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych3
T-W-9Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2samodzielny przegląd literatury15
A-L-3przygotowanie do zajęć15
A-L-4konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-L-5Przygotowanie konspektów zaliczających zajęcia laboratoryjne15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
A-W-3Samodzielny przegląd literatury i analiza tresci omówionych na zajęciach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne lub pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B15_W01
student ma wiedzę z zakresu podstawowych technik hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
RYB_1A_W04R1A_W04, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-9M-1S-1
RYB_1A_B15_W02
Student ma wiedze z zakresu roli drobnoustrojów w środowisku wodnym
RYB_1A_W04R1A_W04, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-L-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B15_U01
Student potrafi zastosowawać podstawowe techniki hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
RYB_1A_U08R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-4, T-L-9M-1S-1
RYB_1A_B15_U02
Student potrafi wskazać rolę drobnoustrojów w środowisku wodnym
RYB_1A_U08R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_B15_K01
Student rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy na temat roli i występowania mikroorganizmów w środowisku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
RYB_1A_K01, RYB_1A_K06R1A_K01, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B15_W01
student ma wiedzę z zakresu podstawowych technik hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat metod hodowli i identyfikacji mikroorganizmów oraz zna niezbędne metody oznaczania drobnoustrojów w środowisku wodnym. Na podstawie zgromadzonej wiedzy nie potrafi samodzielnie dokonać interperatacji zachodzących zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_1A_B15_W02
Student ma wiedze z zakresu roli drobnoustrojów w środowisku wodnym
2,0
3,0Student ma podstawowa wiedzę na temat roli mikroorganizmów w środowisku wodnym, nie potarfi wykorzystać zgromadzonej wiedzy w interpretacji zachodzących w środowisku zmian
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B15_U01
Student potrafi zastosowawać podstawowe techniki hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać podstawowe metod hodowli i identyfikacji mikroorganizmów oraz zna metody oznaczania drobnoustrojów w środowisku wodnym bez umiejętności interpretacji zmian zachodzących w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_1A_B15_U02
Student potrafi wskazać rolę drobnoustrojów w środowisku wodnym
2,0
3,0Student potrafi wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku wodnym, ale nie potarfi samodzielnie zinterpretacji zachodzących w środowisku zmian
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_B15_K01
Student rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy na temat roli i występowania mikroorganizmów w środowisku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym rozumie konieczność popularyzacji zdobytej wiedzy z zakresu roli i wystepowania mikroorganizmów w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogolna, PWN, Warszawa, 2003
  2. Różalski A., Ćwiczenia z mikrobiologii ogolnej, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1998
  3. Daczkowska-kozo E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności cz.1, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP1
T-L-2Metody sterylizacji i dezynfekcji4
T-L-3Metody hodowli drobnoustrojów4
T-L-4Morfologia kolonii bakteryjnej2
T-L-5Morfologia i cytologia komórki6
T-L-6Grzyby mikroskopwe2
T-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.4
T-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania4
T-L-9Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie2
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej4
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych6
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych4
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów4
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów3
T-W-7Ekologia mikroorganzimów2
T-W-8Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych3
T-W-9Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2samodzielny przegląd literatury15
A-L-3przygotowanie do zajęć15
A-L-4konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-L-5Przygotowanie konspektów zaliczających zajęcia laboratoryjne15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
A-W-3Samodzielny przegląd literatury i analiza tresci omówionych na zajęciach10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B15_W01student ma wiedzę z zakresu podstawowych technik hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów i ich roli w środowisku wodnym. Zna metody wykrywania i ich oznaczania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
Treści programoweT-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów
T-L-2Metody sterylizacji i dezynfekcji
T-L-3Metody hodowli drobnoustrojów
T-L-5Morfologia i cytologia komórki
T-L-6Grzyby mikroskopwe
T-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.
T-L-4Morfologia kolonii bakteryjnej
T-L-9Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat metod hodowli i identyfikacji mikroorganizmów oraz zna niezbędne metody oznaczania drobnoustrojów w środowisku wodnym. Na podstawie zgromadzonej wiedzy nie potrafi samodzielnie dokonać interperatacji zachodzących zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B15_W02Student ma wiedze z zakresu roli drobnoustrojów w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów i ich roli w środowisku wodnym. Zna metody wykrywania i ich oznaczania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
Treści programoweT-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
T-W-7Ekologia mikroorganzimów
T-W-8Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych
T-W-9Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów
T-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowa wiedzę na temat roli mikroorganizmów w środowisku wodnym, nie potarfi wykorzystać zgromadzonej wiedzy w interpretacji zachodzących w środowisku zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B15_U01Student potrafi zastosowawać podstawowe techniki hodowli i identyfikacji wybranych grup mikroorganizmów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U08Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie mikrobiologii. Potrafi dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
Treści programoweT-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
T-L-2Metody sterylizacji i dezynfekcji
T-L-3Metody hodowli drobnoustrojów
T-L-5Morfologia i cytologia komórki
T-L-1Zasady BHP
T-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.
T-L-4Morfologia kolonii bakteryjnej
T-L-9Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać podstawowe metod hodowli i identyfikacji mikroorganizmów oraz zna metody oznaczania drobnoustrojów w środowisku wodnym bez umiejętności interpretacji zmian zachodzących w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B15_U02Student potrafi wskazać rolę drobnoustrojów w środowisku wodnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U08Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie mikrobiologii. Potrafi dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w środowisku wodnym
Treści programoweT-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
T-W-7Ekologia mikroorganzimów
T-W-8Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych
T-W-9Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów
T-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.
T-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania
T-L-9Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać rolę mikroorganizmów w środowisku wodnym, ale nie potarfi samodzielnie zinterpretacji zachodzących w środowisku zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_B15_K01Student rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy na temat roli i występowania mikroorganizmów w środowisku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
RYB_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami hodowli i identyfikacji wybranych grup drobnoustrojów oraz metod oznaczania ich liczebności w środowisku
C-2Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w środowisku wodnym
Treści programoweT-W-1Różnorodność i miejsce mikroorganizmów w przyrodzie
T-W-2Morfologia komórki prokariotycznej i eukariotycznej
T-W-4Charakterystyka grzybów mikroskopowych
T-W-3Grupy organizmów prokariotycznych
T-W-5Podstawy fizjologii drobnoustrojów
T-W-7Ekologia mikroorganzimów
T-W-8Struktura i funkcjonalna charakterystyka mikrobiocenoz środowisk naturalnych
T-W-9Sieć mikrobiologiczna jako podstawa funkcjonowania ekosystemów wodnych
T-W-6Mechanizmy ewolucji w procesach życiowych drobnoustrojów
T-L-7Metody określania liczby mikroorganizmów w środowisku.
T-L-8Drobnoustroje wskażnikowe i metody ich oznaczania
T-L-9Podstawy diagnostyki mikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-1Praca laboratoryjna, rozwiązywanie problemów, laboratoryjnych, praca w grupie. Metody dydaktyczne: prezentacja, opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie podstawowym rozumie konieczność popularyzacji zdobytej wiedzy z zakresu roli i wystepowania mikroorganizmów w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0