Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Bioenergetyka komórki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioenergetyka komórki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i fizyki, w tym biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu bioenergetyki komórki oraz z przebiegiem podstawowych mechanizmów umożliwiających pozyskanie energii przez komórkę.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.4
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem4
T-A-3Chemiczne składniki komórek2
T-A-4Cząsteczki w komórkach.2
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.3
15
wykłady
T-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.4
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.2
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.2
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.2
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.2
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.2
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Przegląd literatury polskojęzycznej z podanych przez prowadzącego źródeł i praca ze słownikiem10
A-A-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym i studiowanie literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, objasnienia, wyjaśnienia
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-2_W01
Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Potrafi podać metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucjji.
MS_1A_W03, MS_1A_W04P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-2_U01
Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozyskiwania i dystrybucji energii w komórce, zna teorię chemiosmotyczną oraz potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki.
MS_1A_U04, MS_1A_U05P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O4-2_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejetności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
MS_1A_K01P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-2_W01
Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Potrafi podać metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucjji.
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki.
4,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii.
4,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi okreslić możliwości porozumiewania się komórek (proces sygnalizacji miedzykomórkowej).
5,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi okreslić możliwości porozumiewania się komórek (proces sygnalizacji miedzykomórkowej). Podejmuje próbęwykorzystnaia danych w ocenie kondycji poszczególnych komórek/tkanek.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-2_U01
Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozyskiwania i dystrybucji energii w komórce, zna teorię chemiosmotyczną oraz potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki.
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować metody oceny stanu fizjologicznego komórki.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. otrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetyke komórek.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. otrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetyke komórek. Korzysta swobodnie z literatury naukowej w jezyku polskim a w stopniu podstawowym również w języku angielskim.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O4-2_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejetności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia się.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy , jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się, nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić kondycję komórek/tkanek a także zinterpretować podstawowe dane metaboliczne.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić kondycję komórek/tkanek a także zinterpretować podstawowe dane metaboliczne. Podejmuje próbę poprowadzenia dyskusji merytorycznej na wybrany temat.

Literatura podstawowa

  1. Tzagoloff A., Mitochondria, Plenum Press, New York, 1982, Pierwsze
  2. Alberts. B. i inni, Podstawy biologii komórki., PWN, Warszawa, 2005, Drugie
  3. NICHOLLS DAVID G, BIOENERGETYKA, PWN, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Dykens J.A., Will Y., Drug-induced mitochondrial dysfunction., Wiley and Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2008
  2. Wojtczak L., Siedemdziesiąt lat badań nad oksydacyjna fosforylacją, czyli od koncepcji chemicznego sprzężenia do wirującej ATP-azy, Kosmos 49, 467-479., 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.4
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem4
T-A-3Chemiczne składniki komórek2
T-A-4Cząsteczki w komórkach.2
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.4
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.2
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.2
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.2
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.2
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.2
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Przegląd literatury polskojęzycznej z podanych przez prowadzącego źródeł i praca ze słownikiem10
A-A-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym i studiowanie literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O4-2_W01Student rozumie podstawowe pojęcia i mechanizmy z zakresu bioenergetyki komórki. Potrafi podać metody pozyskiwania energii przez komórkę oraz drogi jej dystrybucjji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz znajomości rozwoju dziedzin mikrobiologii stosowanej i pokrewnych.
MS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu bioenergetyki komórki oraz z przebiegiem podstawowych mechanizmów umożliwiających pozyskanie energii przez komórkę.
Treści programoweT-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem
T-A-3Chemiczne składniki komórek
T-A-4Cząsteczki w komórkach.
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.
T-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objasnienia, wyjaśnienia
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki.
4,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii.
4,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi okreslić możliwości porozumiewania się komórek (proces sygnalizacji miedzykomórkowej).
5,0Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i techniki stosowane w ocenie kondycji energetycznej komórki. Zna i potrafi opisać podstawowe mechanizmy transformacji energii. Potrafi okreslić możliwości porozumiewania się komórek (proces sygnalizacji miedzykomórkowej). Podejmuje próbęwykorzystnaia danych w ocenie kondycji poszczególnych komórek/tkanek.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O4-2_U01Student potrafi w zakresie ogólnym przedstawić ścieżki pozyskiwania i dystrybucji energii w komórce, zna teorię chemiosmotyczną oraz potrafi wyjaśnić mechanizm śmierci komórki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
MS_1A_U05Potrafi rozpoznać podstawowe struktury ludzkiego ciała, ich lokalizację oraz rozumie zależności między budową a czynnościami narządów oraz wyjaśniać odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu bioenergetyki komórki oraz z przebiegiem podstawowych mechanizmów umożliwiających pozyskanie energii przez komórkę.
Treści programoweT-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem
T-A-3Chemiczne składniki komórek
T-A-4Cząsteczki w komórkach.
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.
T-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objasnienia, wyjaśnienia
M-2Wykład problemowy
M-3Cwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować metody oceny stanu fizjologicznego komórki.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. otrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetyke komórek.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody oceny kondycji komórek. otrafi wskazać parametry środowiska zaburzające prawidłową energetyke komórek. Korzysta swobodnie z literatury naukowej w jezyku polskim a w stopniu podstawowym również w języku angielskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O4-2_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejetności oraz możliwości ich wykorzystania w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu bioenergetyki komórki oraz z przebiegiem podstawowych mechanizmów umożliwiających pozyskanie energii przez komórkę.
Treści programoweT-A-1Czynniki środowiskowe zaburzające prawidłową energetykę organizmów.
T-A-2Zależności między zapotrzebowaniem energetycznym a żywieniem
T-A-3Chemiczne składniki komórek
T-A-4Cząsteczki w komórkach.
T-A-5Kataliza i wykorzystanie energii przez komórki.
T-W-1Podstawowa terninologia z zakresu energetyki fizjologicznej. Prawidłowa gospodarka energetyczna komórki.
T-W-2Pozyskiwane energii przez komórkę.
T-W-3Przekształcanie energii w mitochondriach i chloroplastach.
T-W-5Teoria chemiosmotyczna.
T-W-6Transport w komórkach. Sygnalizacja międzykomórkowa.
T-W-4Mechanizmy transformacji energii w organizmach żywych.
T-W-7Kontrola cyklu komórkowego. Niekontrolowane namnażanie się komórek. Smierć komórki.
Metody nauczaniaM-3Cwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia się.
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy , jednak nie widzi potrzeby samokształcenia się.
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się, nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi ocenić zyski, które wynikają z możliwości oceny kondycji komórek/tkanek.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić kondycję komórek/tkanek a także zinterpretować podstawowe dane metaboliczne.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić kondycję komórek/tkanek a także zinterpretować podstawowe dane metaboliczne. Podejmuje próbę poprowadzenia dyskusji merytorycznej na wybrany temat.